Handpenning och evig väntan...

Sv: Vad tror ni, ang. reklamation

Ingen??? :confused:
Det finns ju inget "facit" när det gäller dolda fel och reklamation, men nån måste väl ha lite erfarenhet att dela med sig av?

Det jag undrar mest över är reklamation i förhållande till vad som står skrivet i kontraktet, när det redan står att hästen inte är fri på böjprov...
 
Sv: Vad tror ni, ang. reklamation

Rent spontant... Och absolut ingen jurist...

Men jag skulle inte få det till att de kan reklamera hästen....
 
Sv: Vad tror ni, ang. reklamation

I och med att dom har skrivit på ett kontrakt där det står att du frånsäger ditt ansvar över skada som ev kan ha uppkommit så kan nog köparna inte reklamera, villd om sen röntga hästen för egen skulle så är det upp till dom, men kontraktet är ju som sagt underskrivet så hältan har dom ju vetat om...och hästen ifråga besiktigades ju..så jag antar att ni har varsin kopia på detta och där står ju allt som vet. hittat då.

Tycker hela historian med din häst rimmar väldigt illa....men jag hoppas det löser sig till det bästa för hästen skull.
 
Sv: Vad tror ni, ang. reklamation

RebeckaKihlberg skrev:
Tycker hela historian med din häst rimmar väldigt illa....men jag hoppas det löser sig till det bästa för hästen skull.

Ja, det känns ledsamt alltihop. :(
Först ville de ha hästen, sen inte, sen ville de ha henne iallafall och nu ska de krångla ändå.
I den bästa av världar så hade jag försökt riva kontraktet, behållit hästen tills vidare och letat upp en ny köpare senare, men jag sitter inte i den sitsen varken ekonomiskt eller platsmässigt att jag kan göra så mycket åt det nu. De verkar snälla mot hästen och har fungerat bra ihop med henne när de varit här (5 ggr) så jag hoppas att det ändå kommer att bli bra för hästens del. Men det känns olustigt alltihop och inte kan man känna att man gjort det bästa av situationen precis.
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Tråkigt att det blev så här...men jag ansser inte att tre månader är särskilt länge att ha en häst till salu...

Kan väl bara beklaga dig att du troligen har mkt problem i framtiden... :crazy:

Kan du verkligen inte ta ditt ansvar för hästen skull, och försöka låna ihop pengar istället...

En rättsprocess är mkt dyr,jobbig och väldigt tråkig!!!
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Hur har det gått för dig och pållen?
Hoppas det är bra med er!
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Det har fortfarande inte löst sig... :crazy:

Jag har fått hem min nya unghäst iallafall, hon åkte hela vägen ner från Skellefteå igår! En gul liten raggsocka! :love:
Hon är köpt för ihoplånade pengar tills vidare.

Men det andra stoet står kvar här.
Köparna ringde mig förra veckan och sa att de skulle bygga en större box i stallet för att de funderade på att betäcka stoet till våren, så de kunde inte hämta henne förrän boxen var färdig.
När jag tappade tålamodet och skickade dem en faktura så fick de 30 dagar på sig att betala och hämta hästen, sista datum 11 nov. Såklart tänker de inte hämta hästen förrän dess. :crazy:
Men nu lät köparna ändå positiva så jag hoppas att det löser sig. Är inte hästen betald och hämtad den 11:e så river jag kontraktet och behåller hästen. I så fall är det ju bara att inse att de inte har pengar och inte är intresserade nog av att köpa hästen. Hon förtjänar bättre än så. Men tyvärr börjar ju nästa bekymmer i så fall, att jag har en häst för mycket i stallet. Då får jag börja om igen och annonsera och försöka hitta en vettig köpare. Alternativet är väl att låta fakturan gå till inkasso och "tvinga" dem att köpa hästen, men där har jag satt gränsen. Då får hon vara kvar så länge, det känns hemskt annars. Det känns olustigt nog redan innan... :(
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Det sista förslaget du skrev tycker jag lät bra, då har dom ändå lite chans att fixa pengar/box och du kan se "slutet" på det hela.

Ett annat förslag är ju att du tittar runt lite efter nya köpare, hittar du nån så säljer du till dom och hinner dom nuvarande köparna fixa pegnar innan du hittat en ny köpare så är ju problemet löst.
Hand penningen tycler jag du ska behålla som lite plåster på såren oavsett hur det löser sig.

Man är alltid efterklok men man ska alltid tidsbegränsa allt och skriva ner var ända grej man kommer överens om. Tyvärr finns det massa människor som verkar hur ärliga och trevliga som helst som tyvärr utnyttjar en ialla fall.
Du har säkert tänkt på det redan men iom att din häst hade en hälta vid böjprov så skriv med det i kontraktet så inte köpare kan komma med det efteråt.. :)

Hoppas det löser sig!
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Hej - tyvärr är det väl så att många människor har hjärtat väldigt nära plånboken. Att köparna inte vill kännas vid att deras ponny kan behöva utredas och att det kan ta tid är kanske ologiskt.. men mänskligt. Man vill gärna tro att det inte är något fel, att hästen bara trampat snett och att det räcker att vila en vecka. Kanske de nu funderat ett varv till på det hela. Kanske köparna precis som du fick lite panik över situationen. Det är inte så konstigt. Nu kanske läget har lugnat sig lite och ni kan sätta er ned som vuxna och prata igenom vad ni ska göra.

Om ponnyn blir såld så har ni inget problem men vad som händer om den inte är såld ett visst datum måste ni försöka komma fram till. Ditt problem är inte löst bara för att du skickar en faktura, du har inget att sätta emot om de inte betalar. De kan bara låta bli att hämta hästen så har de ingen skuld till dig, kontrakt eller inte. Alltså, betalas inte hästen på förfallodagen så har du tappat köparen. Sen kan ni hamna i tvist kring handpenning och den tvisten kan du möjligen vinna om det skulle gå till rättegång. Men jag tvivlar på att du ens kan få rätt beträffande uppstallningskostnaden eftersom de inte äger hästen och alltså inte kan ha något ansvar för att hålla den med stall och mat.

Om de är lugna och förståndiga och ingen är ute efter att lura den andre så brukar det gå att komma överens om man bara sätter sig ned vid samma bord (inte telefon och mail) och pratar. Det kan hjälpa med en lugn och klok tredje part som kan medla mellan er. Någon som båda litar på och som inte har med affären att göra.

Enklast, säkrast och minst strul för dig verkar vara att sälja hästen till någon annan.

mvh
Lejonelle
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

ser fram emot fortsättningen på den här historien.... hoppas det löser sig på bästa sätt,för hästarnas skull...
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Hoppas de hämtar hästen nu så det löser sig!
Förstår att du inte vill "tvinga" dem via inkasso..
Att hitta en ny köpare är kanske inte heller så lätt eftersom hon hade anmärkning på besiktningen.
Tur att nya pållen anlänt i allafall så du har något skoj som händer!
Lycka till med den nya lilla raggsockan! :bump:

Ps. Har du inga foton på nya förmågan? *nyfiken* Ds.
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Jo, jag hoppas att det hela löser sig till det bästa. Det är tråkigt för hästens skull att det blivit så här, det är jobbigt för mig och säkert lika jobbigt för köparna också.
Men det är jätteroligt att den lilla har kommit! :love: Det ger lite roligt att tänka på också! Jag ska lägga ut bilder på henne på gnägg så snart jag har knäppt några!

Lejonelle och ancan:
Visst vill man lösa det smidigt. Tyvärr har jag varit väldigt inriktad på det ekonomiska eftersom jag hamnat i en sån dum sits. Eftersom jag drev på det hela med att skicka en faktura så surnade köparna till och har inte velat resonera om andra lösningar, så det blev ju stopp.
Jag orkar inte bråka mer om affären, det tar så mycket kraft och energi. Betalar inte köparna hästen före den 11:e som är sista datum enligt fakturan, så ringer jag dem och säger att kontraktet är brutet. Jag orkar inte tjafsa om kostnader för att ha haft hästen uppstallad under tiden, jag har ingen aning om vilka rättigheter jag har i det. Men handpenningen kan de iallafall glömma i så fall, det är ju de som inte fullgör affären.
Har de inte hämtat hästen den 11:e så behåller jag henne, det får lösa sig på något annat vis då. Nu har den värsta paniken lagt sig och jag kan se lite klarare. Tyvärr innebär det fortfarande en väldigt jobbig situation rent ekonomiskt om hästen inte blir såld, men det är väl bara att bita ihop och försöka att hitta en ny köpare.
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Trist, tycker det verkar som om du har mkt problem med att sälja/köpa häst! :angel: :smirk:

Hoppas det löser sig...
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Det är alltid lättast att vara efterklok, inte alltid så lätt när man står där. Du får skriva upp det på erfarenhetskontot. Hoppas det löser sig för dig!
Hälsningar
Lejonelle
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Nu är det här kapitlet avslutat, hoppas att man inte gör om samma dumhet igen.:crazy:
Nu har vi rivit kontraktet och hästen blir kvar hos mig. Ingen smidig sits för min del men sååå skönt!:)
Nu ska jag hitta ett bra hem till hästen hos vettigt folk, där hon får stanna.
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

;) Skönt att det ordnade sig,och bra att de aldrig tog hem hästen, jag tror du hade fått betydligt mera bekymmer då...

Hoppas du hittar ett bra hem till din häst, hos köpare som kan ta hem den direkt...;)
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Ja, det här var nog det bästa.
När jag pratade med köparen i telefon sista gången så sa hon i princip rent ut att om hästen visar någon hälta eller liknande efter att de hämtat hästen och jag vägrar att reklamera den, så skulle hon se till att få den utdömd.:crazy: Kanske bara ett tomt hot, men med de förutsättningarna så vill man ju inte gärna sälja hästen, så jag valde att riva kontraktet. Nu hoppas jag på att hitta ett bra hem till henne istället...
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Antagligen ett sista försök till hot och mothugg för att de blev tvugna att riva kontraktet och att de därmed gick miste om hästen de har sett ut. jag hoppas att du hittar ett bra hem till din häst.

Apo
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Du hade tur att ni rev kontraktet.
Enligt köplagen är man nämligen tvungen att "lägga undan" varan i 10 år om köparen lämnat handpenning om man inte har skrivit in ett senaste datum för fullgörande av betalning/ hämtning. Rimmar illa med hästförsäljning - men så är det. Man kan inte få kompensation för kostnader man haft under tiden - om man inte skrivit det i kontraktet. Så om ni kommer överens om handpenning - skriv datum då handpenningen förfaller annars kan det gå troll i det hela!

Vad gäller hältan på bakbenet så är det inget dolt fel. Om det är inskrivet i kontraktet att hästen har denna defekt så är det köparens undersökningsplikt att kontrollera detta ytterligare innan köp, om köparen vill. Annars går det inte att reklamera även om hästen skulle ha röntgenförändringar, köparen har som sagt undersökningsplikt.

Ifall frågan kommer upp igen...
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 578
Senast: Dentaku
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 051
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp