Handpenning och evig väntan...

Sv: Handpenning och evig väntan...

Att den var halt upptäckte man väl inte förrän vid bes., det är ju inte så ovanligt.
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Det i mitt tycke oseriösa är ju att dom inte vill göra en hältutredning på sin halta häst/ponny......
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

knyttet skrev:
-Köparnas ponny är halt på tre ben och de vill inte lägga pengar på hältutredning. De hoppas på nåt mirakulöst tillfrisknande och säger att "det får ta den tid det tar". Inte så kul för mig att höra, jag vill ju att de ser till att utreda ponnyn kvickt så att vi vet vad det är för fel på den och hur lång konvalescens det handlar om.

Jag hade inte sålt min häst till någon som resonerar så :(
Tycker du ska riva kontraktet och hitta en annan köpare.... även om det kräver lite extra jobb!
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Ja, det kan jag hålla med om. Överlag är det jobbigt att sälja hästar till ngn som "bara ska sälja ponnyn först". Jag har aldrig gjort det men många presumtiva köpare har velat ha det så.

Trist dock när Knyttet verkar gilla dem för övrigt.
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

athena skrev:
Överlag är det jobbigt att sälja hästar till ngn som "bara ska sälja ponnyn först". Jag har aldrig gjort det men många presumtiva köpare har velat ha det så.

Trist dock när Knyttet verkar gilla dem för övrigt.

Jag har aldrig sålt häst på de villkoren tidigare och efter allt det här strulet så kommer jag knappast att göra det igen heller... :(
Sen får jag väl skylla mig själv som inte insisterade på att vi skrev in datum för när betalningen måste vara gjord. Man lär sig av sina misstag, om sagt.

Jo, jag gillar dem för övrigt. De verkar vettiga i sin hästhållning och har varit hos mig flera ggr för att se hur jag har ridit hästen, tömkört osv för att de ska kunna fortsätta att träna henne. Men allt tjafs kring ponnyn och hans hälta var jag inte beredd på. Då tycker jag inte att de resonerar logiskt längre och jag har blivit besviken på dem, för de vill inte komma fram till någon tillfällig lösning eller kompromiss.

Det kanske finns fördelar med att bara riva kontraktet, men jag har iallafall valt att bestämma mig för att skicka en faktura till dem. De har 30 dagar på sig att betala hästen och de får ha henne uppstallad hos mig så länge de behöver, mot att de står för foder och andra omkostnader. Jag tänker givetvis hjäpa dem så gott det går med det praktiska, men jag har inte en sådan sits själv att jag bara vill släppa pengarna när vi kommit överens om pris och skrivit kontrakt. :(
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Oj vilken dum sits du hammnat i :confused:

Om de inte vill köpa ditt sto på avbetalning tycker jag du gör helt rätt att skicka en faktura till dem. Jag menar du försöker ju hjälpa dem så gott det går med att erbjuda stallplats osv. Jag tycker du räckt fram din hand mot dem men det verkar inte vilja ta emot den?
Har jag fattat rätt ? :)

Sen det med hältutredning : Tycker det är usel av dem att inte ta tag i problemet så de får sålt sin häst för att kunna köpa din. Verkar som om de vill "rida" på din good will (stavas säkert inte så)

Om de nu inte betalar hästen tycker jag att du skall behålla handpeningen och kräva dem på ersättning för de extra kostnader de orsakat iom att de inte köpt eller hämtat hästen som ni bestämmt.

Hoppas att det ordnar sig!!! :banana:
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Jag säger ta det lungt, mkt beroende på att din häst inte är ok vid veterinärbes.

Det är väldigt svårt att sälja en sådan häst så har du en köpare så hade jag väntat ut dem och inte pressat. För backar de ut så är det ju mkr svårare för dig att sälja den igen.
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Det är ju köparnas häst som inte passerat bes. De måste sälja den först innan de kan betala den här...
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

olgaklara skrev:
Jag säger ta det lungt, mkt beroende på att din häst inte är ok vid veterinärbes.

Det är väldigt svårt att sälja en sådan häst så har du en köpare så hade jag väntat ut dem och inte pressat. För backar de ut så är det ju mkr svårare för dig att sälja den igen.

Va?! Vad menar du nu? Köpet är ju helt klart gällande TRÅDSKAPARENS häst. Det är KÖPARENS gamla häst som inte går att sälja p g a att den är sjuk.

Läs inlägget...
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

nej asså, vad jag förstod hade varken säljarens eller köparen häst gått igenom vetrinärbesiktningen? Hästen som ska säljas visade väl också något på böjprov, på ett ben, stod det inte så? Tyckte jag läste det nånstans..

Men eftersom det endast verkade vara en liten skada finns nog köpare, när dessutom priset är "nedsatt" pga det..
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Det stämmer som olgaklara skriver, att min häst inte var ok vid vet.bes.
Vid böjprov hade hon en hälta på ett bakben. Hon såldes därför till reducerat pris och köparna är medvetna om detta. De har varit hos mig och ridit hästen 5 ggr nu för att se hur hon fungerar.
Eftersom hon inte är ok på böjprov så tycker jag att det är jobbigt att börja att annonsera igen, jag vet inte hur lättsåld hästen är och det är viktigt att hon komer till nån som rider henne på ett vettigt sätt. Eftersom jag hittat köpare till henne så vill jag hålla fast vid det kontraktet...det gör det hela svårare.
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

knyttet skrev:
Det stämmer som olgaklara skriver, att min häst inte var ok vid vet.bes.
Vid böjprov hade hon en hälta på ett bakben. Hon såldes därför till reducerat pris och köparna är medvetna om detta. De har varit hos mig och ridit hästen 5 ggr nu för att se hur hon fungerar.
Eftersom hon inte är ok på böjprov så tycker jag att det är jobbigt att börja att annonsera igen, jag vet inte hur lättsåld hästen är och det är viktigt att hon komer till nån som rider henne på ett vettigt sätt. Eftersom jag hittat köpare till henne så vill jag hålla fast vid det kontraktet...det gör det hela svårare.


Jag förstår dig fullt ut, för det är inte lätt att sälja en frisk häst heller.

En ev köpare kan ju inte försäkra hästen utan reservation så jag tror det kan bli väldigt svårt att sälja.

Försök att få dem att betala en del av summan och tala om för dem att du inte kan vänta i evighet och är de inte villiga till det så kankse de inte är de rätta köparna.
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Jag förstår verkligen inte hur folk resonerar...
Antingen vill man ha ponnyn och då betalar man eller så vill man det inte och då häver man köpet. De verkar ju liksom både vilja ha kakan och äta den. Nu vet inte jag alls vilka pengar det handlar om men de flesta brukar kunna låna fram en mindre summa utan jättestora problem, om du tom erbjudit dem att ha kvar hästen hos dig?

Håller med de som skriver att om de inte vill göra en hältutredning på sin egen ponny då skulle inte jag vilja sälja en häst till dem. Vad händer den dagen den hästen blir halt? Kanske lite mer troligt iom att den inte gick igen om besiktningen.
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Ja, här gör ju köparna en bra deal. Betala handpenningen och nyttja hästen.

Om jag nu får vara kritisk, vadå god hästhållning om man inte vill göra en hältutredning på sin saluponny? Och om din häst som inte är UA på besiktningen blir sämre i deras ägo, kommer de då att göra en vidare utredning och behandla ev fel?

btw, vad vart det för fel på din häst i och med att den inte gick UA?
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Åska skrev:
btw, vad vart det för fel på din häst i och med att den inte gick UA?

Hon är vek i sina bakkotor (trampar igenom) och jag tror att det är därför hon inte klarar lågt böjprov. Hon är röntgad u.a och veterinären tyckte inte att det behövde utredas mer än så i nuläget, eftersom hon är hältfri vid ridning. Hon är dessutom försäkrad utan reservation, så skulle något uppkomma senare så har köparna en veterinärvårdsförsäkring som täcker det (jag har givetvis erbjudit dem att ta över hästens nuvarande försäkring).
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

knyttet skrev:
-Köparna vill inte köpa hästen på avbetalning. De vill över huvud taget inte betala något förrän de sålt sin egen ponny. (förutom att handpenningen är betald sedan några veckor tillbaka).

-Köparnas ponny är halt på tre ben och de vill inte lägga pengar på hältutredning. De hoppas på nåt mirakulöst tillfrisknande och säger att "det får ta den tid det tar". Inte så kul för mig att höra, jag vill ju att de ser till att utreda ponnyn kvickt så att vi vet vad det är för fel på den och hur lång konvalescens det handlar om.

OM det är så som du beskriver det i denna texten,då har jag mkt svårt att förstå hur du kunde beskriva dom som "perfekta köpare" tidigare!!! :crazy: Jag skulle aldrig vilja sälja till några som inte vill lägga pengar på att behandla sin häst!!! Låter inte alls perfakt tycker jag!!!
 
Sv: Handpenning och evig väntan...

Om jag varit i din sits & köparna hade sagt till mig att dom inte vill göra en hältutredning utan hoppas på ett mirakel så hade jag snabbt rivit kontraktet. sådana människor skall inte ha en häst. Är hästen halt så gör man en utredning.
Jag tycker det verkar som att dom vill dra ut på tiden så du tröttnar & själv drar dig ur affären.

Ge dom ett datum när betalningen skall vara gjord, berätta att du skall ha ny häst & behöver pengarna. Annars avbryts kontraktet, är båda med på det så skall det nog inte vara några problem.

Lycka till, tyvärr fick deras resonerande ang hältutredningen mig att se rött!
 
Vad tror ni, ang. reklamation

Ifall nån läst min andra tråd ang. köparna som ska ha min häst...sammanfattning:
Har en häst till salu som jag inte haft så länge själv. Varit helt fräsch att rida, men är 2 grader halt på ena bakbenet efter böjprov. Jag har köpare på henne som har betalt handpenning, fått ett rimligt pris och vi har skrivit köpekontraktet klart. De har skjutit på betalning och hämtning av hästen p.g.a ekonomiska problem och tyvärr har vi blivit osams under tiden. Det vi är överens om nu är att hästen ska stå kvar hos mig månaden ut och sedan ska de hämta henne. Det är nu drygt 3 veckor sedan vi skrev kontrakt.

Hästen har under tiden inte ridits så mycket, men när köparen var här och red hästen senast (hon har ridit den 5 ggr) så såg den oren ut på ett bakben, det bakbenet som anmärkningen var på. Köparen blev naturligtvis upprörd och tycker att det är mitt fel. Jag har själv bara haft hästen i 3 mån och kan inte säga hur den fungerat tidigare. Jag kan bara hänvisa till böjprovsresultatet och att hästen inte skulle säljas som tävlingshäst, utan lugn allroundridning.
Köparen har nu bestämt sig för att åka och röntga hästen eftersom hon är övertygad om att något är fel. Hon ska röntga hästen när hon tagit hem den och har redan nu talat om för mig att om de hittar nåt fel så ska hon minsann reklamera hästen.

I kontraktet står inskrivet att hästen var 2 grader halt på bakbenet vid vet.bes och att jag som säljare frånsäger mig ansvaret för ev. skada som kan uppkomma p.g.a detta. Klart och tydligt tycker jag. Men vad händer om hästen har ett röntgenfel som gör att den inte alls är hållbar på sikt? Måste jag köpa tillbaka hästen då?
Hästen är vek i sina bakkotor och ständigt gallig, det kan man ju se redan vid en yttre besiktning som köpare. Vad som visar sig på röntgen vet ju inte jag heller, eftersom jag inte röntgat henne. Hos mig har hon varit fräsch och fin att rida och jag har inte märkt något konstigt förrän nu.

Så vad tror ni? Är ett röntgenfynd ett dolt fel i det här läget? Har jag inte lyckats friskriva mig från det?
Ingen vet ju vad hältan vid böjprov beror på, eftersom hästen inte utretts vidare utan sålts till reducerat pris. Jag tycker att det hela känns olustigt. Skulle hellre behålla hästen ett tag till och se hur det utvecklar sig, men min nya häst kommer i början av nästa vecka och jag har inte råd att avstå försäljningen nu.
Alla tips och råd välkomna, hoppas att jag inte skrivit för luddigt...
 

Liknande trådar

Min häst är utlånad till en fodervärd och det funkar väldigt bra. Hon är med på dressyrträningar och står i kö till en privat hoppgrupp...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 360
Senast: animalasia
·
Juridik & Ekonomi Jag har skrivit på kontrakt på en hyresrätt och ska nu sälja min bostadsrätt. Jag har två uppskjutna reavinstbeskattningar från tidigare...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
3 578
Senast: Dentaku
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 051
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Nu startar jag en egen tråd gällande denna diskussionen, men min utgångspunkt är i alla fall följande: Att hålla häst kostar mycket...
5 6 7
Svar
123
· Visningar
9 389
Senast: Nepenthe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Bra hörlurar

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp