Nu minns jag inte exakt hur det låg till men läste för något år sedan om någon forskning där de kom fram till att man lär sig bättre när man skriver för hand och inte via datorn. Hjärnan processerar mer. Bearbetar alltså mer info som i sin tur lättare fastnar. Syn - hörsel och känsel samverkar.

Så det är en jättefördel att skriva för hand - det fastnar lättare!
När jag gjorde utredningen för dyslexi så kom jag ihåg att det då pratades om att det var tvärt om, fast detta var ju i början av 90 talet så är ju ett tag sedan.
Hade även färre stavfel med tangentbord än med penna under utredningen.
 
Sonen med dyslexi tycker själv att det är lättare med papper och penna än med ipad och dator, han föredrar absolut det. Samtidigt var det jobbigt när andra påpekade hans stil och fel, men helt klart lärde han sig bättre med penna och papper!

Alla tre av mina soner skriver som krattor ... och anvander datorn aven for anteckningar. Aldste sonen har fatt hela ovriga familjen att anvanda Google notes ... sedan skickar vi mellan varandra. Allt. Ingen skriver for hand utom jag som ocksa skriver som en kratta ... Maken har jattefin handstil men skriver inte alls langre.

Bara det är läsligt så spelar det väll ingen roll.
Min bror, nu 30år, har ungefär handstil som bilden och klarar sig bra ändå både i vardagen och arbetslivet (forskningstjänst på toppuniversitet i USA så akademin verkar inte bry sig alls).
Min mans handstil lämnar mycket att önska men enda gången han lider av det är då jag inte ser vad han skrivit på handlingslistan, "allt" förutom egna anteckningar skrivs ju på datorn säger han. Tjänstemannayrke.

Kan jag tipsa om Google notes? Aldste sonen ar den som handlar mest i hans familj ... men han och hans fru kor handlings lista pa google notes. Och ar jag dar blir jag includerad sa jag ocksa kan hoppa in i affaren och plocka upp det som behovs.

Det berättade en lärare i historia för oss när jag gick första året på gymnasiet 1996. Inte mitt ämne. Hon sa till oss att allt hon skriver på tavlan ska vi skriva ner. Hon berättade samtidigt som hon skrev och vi alla antecknade rubbet för glatta livet. Mitt G i kursen var enkelt och kom av sig själv, öppnade inte boken när jag pluggade på.

I B kursen i historia hade vi en lärare som satte röven på katedern och berättade och ganska snart satt jag och nickade till hela tiden. Sövande. Jag fick verkligen plugga för ett G och låg på gränsen....

Hon förklarade just den där kopplingen med att höra kunskapen, läsa den och sedan skriva och forma orden med handen- vilket ju gör att man också läser det en gång till.

Jag har under alla år försökt få mina barn till att lägga ifrån sig skolan ipad/dator när de pluggar men lärarna är inte pigga på det.... NU har det kommit studier på att ipads inte verkar vara ett hjälpmedel i barns lärande som man trodde när de infördes i skolan.

Var det INGEN som lyssnade på de urgamla lärarna och vad de hade att säga i ämnet innan de lät kommunerna köpa in ipads för många tusen?!

Den av mina soner som har en rejal dyslexi och har gatt igenom en testning som tog tre dagar, med skol psykolog och ett par medhjalpare. De kom bland annat fram till att han absolut behovde en dator ... det var lange sedan och svart och DYRT att kopa laptops. Da han blev markbart stel i hela kroppen nar han holl i en penna for att skriva sa inkoptes laptopen sa han hade den med sig till gymnasiet och fick anvanda den for allt fran att ta notes till att skriva sina prov, uppsatser och annat.

Efter att psykologen papekade att han blev sted i kroppen nar han tog pennan var det mycket tydligt hur han spande sig ... men det hander aldrig nar han anvander datoriserade grejor. Den gossen ar i dag en eftersokt specialist och anstald av ett bolag i Intel klassen (men det gor "test chips" for att testa processer och fraga mig inte exact hur det fungerar)

Vilka hjaplmedel som fungerar for en gor ju inte det for alla i nagot sammanhang, sa varfor skulle vi vara sa likriktade i fragan om ipads och datorer?
 
Hur viktigt skulle du säga att det är med en "läslig handstil" idag, när nästan allt skrivs på dator?
Jag har två söner, där den ena (går i nian) fortfarande bara skriver med versaler och den andra (går i femman) får man ibland ha gissningstävling för att kunna lista ut vad det står.
Den äldre har skolpersonalen accepterat att det är så, för han skriver ändå mest på datorn och där används ju både stora och små bokstäver utan krångel. Den yngre fick idag hem en handstils-läxa av en ambitiös vikarie. Misstänker att ordinarie lärare har gett upp... 🤪Och vi ska självklart öva lite till. Men frågan är, som sagt, hur viktigt det är i dagens läge att ha en snygg handstil?

När jag gick i lågstadiet hade vi handstils- och välskrivningsböcker att öva i, men såna är ju borttagna sedan länge.

bifogar foto på dokument som minstingen själv fyllde i inför utvecklingssamtal i tvåan. till saken hör att han på själva samtalet funderade länge innan han såg vad han hade skrivit... (självinsikt var ordet, sa bull :rofl: ) Lite bättre har det blivit, men med betoning på lite...
Visa bifogad fil 66401

I framtida jobbsammanhang så är det inte dumt att kunna skriva med en läsbar handstil. Inom industrin där jag jobbar lämnar vi ibland lappar till nästa skift eller skriver på en whiteboardtavla om något har gått sönder och vart. Om det står på tavlan att det är ett lagerhaveri så är det bra om man slipper stå en halvtimme på morgonen och fundera vad det står. Idag var det i alla fall läsbar text men otydlig i "var, vad och hur?". Var är felet? Vad är det för något som inte funkar och hur är det trasigt? Mobiler och datorer i all ära men ibland går det faktiskt fortast att anteckna något på papper och ett papper kan aldrig strula så som en dator eller mobil kan.
 
Jag är ambidextriös och skrev lika ofta och lika dåligt med båda händerna t om årskurs 3. Därefter blev det psykologsamtal för att utreda varför jag gjorde det och sedan få mig att bara skriva med en hand, helst höger..
Jag med. Men jag blev "tränad" till att skriva med höger hand redan innan jag började skolan.
Med ett förödande resultat.
Det går att läsa vad jag skriver men blanketter att fylla i på papper är en ren fasa.
Jag började att arbeta med datorer på 80-talet och kom därmed runt problemet ganska så tidigt i livet. Skolan var minst sagt en utmaning.
 
När jag gjorde utredningen för dyslexi så kom jag ihåg att det då pratades om att det var tvärt om, fast detta var ju i början av 90 talet så är ju ett tag sedan.
Hade även färre stavfel med tangentbord än med penna under utredningen.

Jag får inte information att fastna i huvudet om jag får informationen via datorskriven text. Det som fastnat i skolan och som jag fortfarande kan komma ihåg är det som lärarna ritade och skrev på tavlan och som jag sedan antecknade.
 
Inom industrin där jag jobbar lämnar vi ibland lappar till nästa skift eller skriver på en whiteboardtavla om något har gått sönder och vart
Det verkar vara vara olika saker som styr liten text på papper och stor text på tavla.
Jag har inga problem med att skriva stor text på tavla, skyltar etc utan bara liten text på papper.
 
Jag får inte information att fastna i huvudet om jag får informationen via datorskriven text. Det som fastnat i skolan och som jag fortfarande kan komma ihåg är det som lärarna ritade och skrev på tavlan och som jag sedan antecknade.
För mig så fastnar en skriven text på dator eller papper direkt.
Om jag måste anteckna så blir det så besvärligt att jag blir helt upptagen av det och inte lär mig ett smack.
 
På tal om oläslig handstil så var min mor en gång tvungen att ringa till en vårdcentral (eller liknande, minns inte exakt) och be om att läkaren skulle låta någon annan skriva adressen på ett brev som skulle till henne. Det visade sig nämligen på något vis att läkaren skrev så otydligt att breven returnerades till avsändaren eftersom brevbärarna inte klarade av att tyda adressen och därmed inte kunde leverera brevet :p Även jag jobbar ju som brevbärare och det är visserligen inte ofta vi får brev med handskrivna adresser, men det händer och ibland resulterar det i att någon högt frågar de andra om det är någon som är bra på att tyda oläsliga adresser. Ofta kan vi gissa oss till vad det står, men det är inte alltid lätt. I sådana fall hade det varit skönt om avsändaren lagt några sekunder mer på att vara noga, eller bett en kollega att skriva.
 
Jag får inte information att fastna i huvudet om jag får informationen via datorskriven text. Det som fastnat i skolan och som jag fortfarande kan komma ihåg är det som lärarna ritade och skrev på tavlan och som jag sedan antecknade.
Jag måste koncentrera mig så mycket när jag skriver att fokus läggs på att skriva så hänger bara med i max 15% av vad som det pratas om.
 
Att inte träna så långt man kan med text i skolan är lite för mig som att logopeden inte heller gör sitt jobb. ”Strunt samma att Pelle har talfel, man hör ju ändå vad han säger, om man anstränger sig.” Om nu Pelle skulle kunnat komma längre med övning. Text är kommunikation, sen att vad man tolkar, förståelse för fel, svårigheter mm ändras över tid, i olika kontexter och sammanhang, är en sak. Men att komma så långt man kan, är en rättighet tycker jag.

Efter tio år som lärare och specialpedagog så har jag faktiskt inte träffat någon elev som inte rejält kunnat förbättrat sin förmåga att skriva, efter att ha varit motiverad, haft rätt svårighetsgrad på uppgiften och haft en lärare som fått en att tycka det är kul. En elev jag haft hade oerhört låg muskeltonus och ramlade på ojämna underlag osv, han är nog den enda eleven som där jag på riktigt tänkte att det fanns fog för endast kompensation och noll träning. Men vi började med stora liggande åttor, bredare än kroppen och jobbade oss mindre och mindre, i kombination med pyssel och annat. Idag kan han skriva läsligt.

Jag menar därmed inte att ni som säger att ni tränat mycket, inte har tränat tillräckligt. Möjligen, kanske, har ni bara fått fel hjälp. Eller så ligger ni på topp av er kapacitet och då är det så.
 
Snyggt behöver det inte vara, men läsbart ska de tusan ta mig vara. Det är så in i helvet* respektlöst att lämna över en massa krafs som sedan andra ska förväntas tyda och göra något vettigt med.

Har jobbat med på tok för många som lämnar över något de inte ens själva kan tyda och sedan blir sura för att få nedslag/inte utfört/retur/försenat vad det nu är.
 
Jag är intresserad av handskrift, både konstnärligt och historiskt, och för mig är hur vacker stilen är av större betydelse än läsligheten faktiskt. Och jag skriver själv med en skrivstil som den såg ut för hundra, tvåhundra år sedan men tror jag att mottagaren inte klarar läsa skrivstil textar jag. Den enda stil jag vägrar att använda utom för att visa hur hemsk den är är SÖ-stilen, den som infördes i skolan i mitten av sjuttiotalet och förstörde handskrivandet. Det handlar inte främst om att den är ful, det är den men det kan man ha olika åsikter om, utan att den liksom hela tiden motarbetar handens naturliga skrivrörelse och gör det väldigt krävande att skriva. En bra skrivstil skall vara lätt, handens rörelse skall bara flyta på så att bokstäverna formar sig nästan av sig självt, SÖ-stilen är raka motsatsen
 
Jag är aldrig nöjd med min handstil, medans andra tycker jag skriver fint. men man ser felen mer än helheten.
 
En läsbar handstil tycker jag är en ganska grundläggande grej. Även om vi är digitaliserade och fortsätter att bli det i ännu hög utsträckning så kommer vi inte komma bort från viss analogt användande av papper och penna, det är jag övertygad om.
Som redan nämnt i tråden sker mycket överlämningar och liknande via lappar, whiteboards osv i yrkeslivet. Även om det kanske inte är i SÅ hög utsträckning så kan det ändå få konsekvenser; jag som forskat på användandet av whiteboardtavlor i vissa vårdsammanhang tänker på hur förödande det hade kunnat bli om man inte skriver läsbart vilka patienter som skall till operation under förmiddagen osv.
Min sambo skriver knappt läsbart och jag har stått och svurit i matvarubutiken och fått ringa upp honom och undra vad han skrivit på inköpslistan egentligen, helt galet irriterade. Liksom när vi renoverar och står på bygghandeln och han själv inte kan utläsa vilka mått han skrivit upp....
 
Att ha en läsbar handstil tycker jag är lika grundläggande för alla som har möjlighet att lära sig det som att kunna prata så andra förstår (om man har förutsättningar att lära sig det). Det behöver inte vara snyggt men andra måste kunna läsa vad som står. Vi handskriver en hel del på mitt jobb, lappar, fyller i intyg, skriver på whiteboard, antecknar osv. Att inte bemöda sig med at finslipa sin handstil så att kollegorna kan läsa vad man skrivit är respektlöst i min mening.
 
På tal om oläslig handstil så var min mor en gång tvungen att ringa till en vårdcentral (eller liknande, minns inte exakt) och be om att läkaren skulle låta någon annan skriva adressen på ett brev som skulle till henne. Det visade sig nämligen på något vis att läkaren skrev så otydligt att breven returnerades till avsändaren eftersom brevbärarna inte klarade av att tyda adressen och därmed inte kunde leverera brevet :p Även jag jobbar ju som brevbärare och det är visserligen inte ofta vi får brev med handskrivna adresser, men det händer och ibland resulterar det i att någon högt frågar de andra om det är någon som är bra på att tyda oläsliga adresser. Ofta kan vi gissa oss till vad det står, men det är inte alltid lätt. I sådana fall hade det varit skönt om avsändaren lagt några sekunder mer på att vara noga, eller bett en kollega att skriva.
Du har säkert delat ut brev jag skrivit flera gånger. Jag har en stor och snirklig handstil och jag älskar att skriva för hand, och brukar tänka på dig och dina kollegor när jag skriver och verkligen anstränga mig för att det ska bli både läsligt och vackert. De flesta jag frågat om det går att läsa säger att det inte är några problem så jag hoppas att jag inte vållat för mycket problem :)
 
Angående övningshäften så finns det att köpa men för den som vill lära sig skrivstil rekommenderar jag istället att söka på "cursive handwriting" och skriva ut från nätet. Några tiotal år efter fiaskot med SÖ-stilen gjordes vissa ansträngningar att återinföra (frivillig) traditionell skrivstil och nya häften utarbetades men den skrivstil som ersatte SÖ-stilen är inte helt lyckad, några av gemenerna skrivs på fel sätt och lär man in att skriva så kan det vara svårt att lära om senare till det mera vedertagna sättet att skriva dem. Det är inte stora saker som skiljer men olyckliga för de gör att om man skriver lite slarvigt kan vissa bokstäver förväxlas med den skrivstil som kom i Sverige efter SÖ-stilen.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp