Jag har alltid haft en urusel handstil. Jag tror att det är finmotoriken som ställer till det. Den har varit så dålig att jag har fått avdrag på prov (även matteprov) för att jag skriver för fult. Det var inte så att jag slarvade eller inte försökte, det gick bara inte. Skrivstil har jag aldrig lyckats lära mig heller.

Sen en lektion under slutet av högstadiet så hittade jag plötsligt en ny handstil. Den är fortfarande ful, men väldigt tydlig och läsbar. Jag har faktiskt ingen aning om hur jag lärde mig den, det var från en sekund till en annan. Så den handstilen har jag lärt mig att använda mig i viktiga sammanhang. Dock går det fortfarande olidligt långsamt när jag använder den handstilen, jag får verkligen anstränga mig, vilket ställer till det. När jag tar anteckningar på en föreläsning brukar de första raderna vara skrivna med den bättre handstilen, men sedan hinner jag inte med och får gå tillbaka till min naturliga handstil. Lite likadant blir det på t.ex. Salstentor om jag inte har överdrivet mycket tid på mig.

Skriver jag för mig själv i en anteckningsbok brukar jag mer gå tillbaka till min naturliga handstil även om jag oftast försöker i början, men det är helt enkelt för ansträngande för att jag ska orka. Jag har alltid skämts över min fula handstil, där inte ens min bättre är i närheten av fin. Jag kan inte variera heller, inte skriva kursivt eller skrivstil eller på något annat sätt. Jag hade gärna lärt mig, men har gett upp nu. Det går liksom inte för mig.
I hear you sister, precis likadant för mig...!
 
Min bror har både dyslexi och en bedrövlig handstil, på det hade han som barn kass motorik. Detta på hans lärare ihop till ett problem och att det berodde på hans motoriska utveckling som barn. Att han inte hade gått igenom de stegen barn bör göra och hade typ spädbarnsreflexer kvar om jag förstått det rätt.
För att få bukt med detta fick han gå i något som liknar sen sensomotorisk terapi när han gick i mellanstadiet. Och med hjälp av den träningen blev allt inklusive dyslexin och handstilen bättre.
 
Jag håller med dem som tycker att läsbar handstil är viktigt. Men den behöver inte vara snygg. Jag godkänner också "alternativa" stavningar så länge man kan typ avgöra vilket ord det är och de inte stavar så fel att det blir andra ord (det gör det nämligen mer svårförståeligt, man läser ju ordet som står och får tänka till).

Skriva noter för hand är, som många andra sagt ett bra sätt att lära sig, eftersom hjärnan måste processa på ett annat sätt än när man skriver på datorn/padda/fån.

Jag själv har 3 olika handstilar
snabb och nästan otydbar - för när jag skriver för min egen skull
läsbar och prydlig - när jag skriver för andras skull (dock inte vacker)
Gammeldags skrivstil á la mormor.

Jag är född senare än några andra här inne men blev också visad SÖ stilen (tydligen). Använde den i ca 1 år och övergick sedan till en mer gammeldags stil.
 
Skrivstil.jpg
 
Det berättade en lärare i historia för oss när jag gick första året på gymnasiet 1996. Inte mitt ämne. Hon sa till oss att allt hon skriver på tavlan ska vi skriva ner. Hon berättade samtidigt som hon skrev och vi alla antecknade rubbet för glatta livet. Mitt G i kursen var enkelt och kom av sig själv, öppnade inte boken när jag pluggade på.

I B kursen i historia hade vi en lärare som satte röven på katedern och berättade och ganska snart satt jag och nickade till hela tiden. Sövande. Jag fick verkligen plugga för ett G och låg på gränsen....

Hon förklarade just den där kopplingen med att höra kunskapen, läsa den och sedan skriva och forma orden med handen- vilket ju gör att man också läser det en gång till.

Jag har under alla år försökt få mina barn till att lägga ifrån sig skolan ipad/dator när de pluggar men lärarna är inte pigga på det.... NU har det kommit studier på att ipads inte verkar vara ett hjälpmedel i barns lärande som man trodde när de infördes i skolan.

Var det INGEN som lyssnade på de urgamla lärarna och vad de hade att säga i ämnet innan de lät kommunerna köpa in ipads för många tusen?!
Så gjorde mina lärare i mellanstadiet, skrev på tavlan, berättade, vi skrev av. Det var min favoritversion på lektion. Älskar katederundervisning och det var så lätt att fortsätta med sedan på högstadiet och upp. Anteckna och lära sig på en gång. På universitetet läste jag praktiskt taget aldrig mina anteckningar, la dem i en hög bara och läste kurslitteraturen och antecknade en gång till i marginalen eller på ett papper. Det är därför jag är så glad över att kunna skriva snabbt och inte bryr mig, inte skäms ett dugg över den varierande (men påverkbara) läsbarheten.
 
Tack! :) Det är min mamma som lärt mig skriva - hon hade en liknande handstil och jag ville så gärna lära mig skriva som hon när jag var barn, så jag bad henne lära mig. I skolan gjorde jag som flera andra här - bojkottade den hemska SÖ-stilen och skrev mammas skrivstil istället!
Önskar att jag hade gjort så. Jag hatade SÖ stilen men lyckades inte få till mammas. Försöker lära mig den i efterhand, försöker lära ut den till barnet (går sådär).
 
Jag har ärvt en samling gamla brev. Det äldsta som jag hittade var från 1798. De är oerhört vackra.
Jag skall titta närmare på dem när jag har skaffat bommullvantar till händerna.
Du kanske vill hjälpa mig att läsa dem?
Jag skrev att jag är intresserad, inte att jag är bra på det. Det finns de som är mycket bättre än mig :)

Men testa att lägga ut här så kan jag och andra försöka :)
 
Önskar att jag hade gjort så. Jag hatade SÖ stilen men lyckades inte få till mammas. Försöker lära mig den i efterhand, försöker lära ut den till barnet (går sådär).
Det är betydligt svårare att lära sig som vuxen men det går, det är bara att öva så rätt som det en dag så sitter den. Skall jag skriva SÖ-stil nu måste jag tänka efter på nästan varenda bokstav hur den skrivs, men det tog ett tag att vänja mig av med den.
 
Visa bifogad fil 66420

Jag gillar att skriva för hand när jag tänker och sedan skriva av det in i en dator efteråt. Det brukar vara kvickt och enkelt. Den har dock tagit mig igenom många tentor med massiva textavsnitt och uppsatser som läsbar utan klagomål. (Fast jag har faktiskt blivit mer ovan att skriva för hand med tiden).
Jag har inga problem att läsa det där! Kanske är det också en "skill" - att kunna läsa andras handstil? Och jag tänker att eftersom handskrift blir ovanligare och ovanligare, så kanske människor helt enkelt är ovana vid att läsa det?
 
Det finns lite olika versioner men ungefär så här såg den ut:

3401114503_457fdb835c_b.jpg
Jag är född -95 och den skrivstil jag fick lära mig ser inte ut så där. Det jag lärde mig såg mer ut så här:
image-asset.jpeg

Misstänker att det är en annan version av SÖ-stilen? Lånade en bild i brist på penna och papper.
 
Jag har inga problem att läsa det där! Kanske är det också en "skill" - att kunna läsa andras handstil? Och jag tänker att eftersom handskrift blir ovanligare och ovanligare, så kanske människor helt enkelt är ovana vid att läsa det?
Jo jag misstänker det skarpt. Tänker att det nog är en bra sak att kunna faktiskt.
 
Jag är född -95 och den skrivstil jag fick lära mig ser inte ut så där. Det jag lärde mig såg mer ut så här:
Visa bifogad fil 66424
Misstänker att det är en annan version av SÖ-stilen? Lånade en bild i brist på penna och papper.
Nej det är den äldre stilen. SÖ stilen hoppade ju skolan in på i något slags moderniseringsiver. De tänkte att datorer inte skulle kunna läsa den vanliga och hittade på något. Sedan upptäcktes det ju att antingen kunde datorerna läsa vanlig skrivstil eller så kunde de inte läsa SÖ så det spelade ingen som helst roll och den gamla stilen var bättre. Så de lärde ut den gamla stilen igen sedan.

Nu lär de inte ut någon skrivstil alls, eller det är valfritt och övar väldigt lite på handstil. De verkar helt köra på tangentbord (men självklart utan att lära ut korrekt fingerisättning, utan det är pekfingervalsen där vi är i alla fall.). Detta händer ungefär samtidigt som forskning upptäcker att handstil är bättre för minnet och tekniken utvecklas mot plattor som man kan skriva och rita på direkt, som om de vore rit- eller skrivblock... (används redan av serietecknare).

Låter som skolan alltid håller på. Nu slängde de ut alla DVD-spelare fungerande och ej i ett försök att verka och känna sig moderna och i vissa fall ersätta dem med datorer som är så magra att de inte klarar filmström. Och har inte ens reflekterat över att filmbolagen då inte gjort detsamma (vissa har inte ens lagt ut sina på ström, iofs samtidigt som andra nära slutar med DVD men) och att skolans tendens att vilja ha samma film i 10+ år inte stämmer med strömningstjänsternas tendens att behålla en film i 3 år... så de river verkligen undan mattan från under lärares och elevers fötter så snabbt de kan för ytas skull. ugh!

(Btw man kan inte visa DVD i skolan, eller ström för den delen, om man inte har institutionella rättigheter för det, vilket går att få på licens för skolor.)

Alltid lite för tidiga, innan man vet varthän de barkar och lite innan någon annan hunnit dit för att underlätta och på lite fel sätt. (ok jag erkänner gnäll gnäll gnäll :D)
 
Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Bra hörlurar
  • Vad gör vi? Del CXCV

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp