Jag är intresserad av handskrift, både konstnärligt och historiskt, och för mig är hur vacker stilen är av större betydelse än läsligheten faktiskt. Och jag skriver själv med en skrivstil som den såg ut för hundra, tvåhundra år sedan men tror jag att mottagaren inte klarar läsa skrivstil textar jag. Den enda stil jag vägrar att använda utom för att visa hur hemsk den är är SÖ-stilen, den som infördes i skolan i mitten av sjuttiotalet och förstörde handskrivandet. Det handlar inte främst om att den är ful, det är den men det kan man ha olika åsikter om, utan att den liksom hela tiden motarbetar handens naturliga skrivrörelse och gör det väldigt krävande att skriva. En bra skrivstil skall vara lätt, handens rörelse skall bara flyta på så att bokstäverna formar sig nästan av sig självt, SÖ-stilen är raka motsatsen
Jag delar ditt intresse! Jag tycker också att det är roligt att se hur olika typer av handstilar är vanliga i olika delar av världen.

Mitt livs första stora besvikelser var när jag i tredje klass skulle få lära mig skrivstil och det var den vedervärdiga SÖ-stilen. Det här var -76. Jag protesterade genom att skriva snirklig gammaldags stil och fick sidor i skrivhäftet överkryssade.
 
Även jag jobbar ju som brevbärare och det är visserligen inte ofta vi får brev med handskrivna adresser, men det händer och ibland resulterar det i att någon högt frågar de andra om det är någon som är bra på att tyda oläsliga adresser. Ofta kan vi gissa oss till vad det står, men det är inte alltid lätt. I sådana fall hade det varit skönt om avsändaren lagt några sekunder mer på att vara noga, eller bett en kollega att skriva.
Jag textar alltid adressen noga på brev :)
 
Jag delar ditt intresse! Jag tycker också att det är roligt att se hur olika typer av handstilar är vanliga i olika delar av världen.

Mitt livs första stora besvikelser var när jag i tredje klass skulle få lära mig skrivstil och det var den vedervärdiga SÖ-stilen. Det här var -76. Jag protesterade genom att skriva snirklig gammaldags stil och fick sidor i skrivhäftet överkryssade.

Jag gjorde likadant! :love: Min mamma lärarinnan lärde mig gammaldags skrivstil (började 1:an 1980) :heart

Min lärare gav upp och lät mig skriva som jag ville :angel:
 
Jag är nyfiken, jag har inte hört talats om SÖ-stilen (är född efter det :angel::D), hur ser den ut? Har ni exempel?
 
Jag är nyfiken, jag har inte hört talats om SÖ-stilen (är född efter det :angel::D), hur ser den ut? Har ni exempel?
Man binder bara ihop vissa bokstäver, r tex ska inte bindas efteråt och jag tror inte heller att versalen i början av ett ord ska bindas ihop med gemenerna. Så mitt förnamn ska skrivas i tre delar istället för i en som jag gör.
 
Jag är nyfiken, jag har inte hört talats om SÖ-stilen (är född efter det :angel::D), hur ser den ut? Har ni exempel?
Det finns lite olika versioner men ungefär så här såg den ut:

3401114503_457fdb835c_b.jpg
 
Så länge som jag kan minnas så har jag experimenterat med olika skrivstilar, först tyckte jag att mamma hade en jättefin stil (det har hon fortfarande) och försökte kopiera den. Sedan under skolan så fanns det en klasskamrat som hade en härlig rund stil som jag försökte kopiera också :D Så jag har experimenterat mycket och kan medvetet välja mellan lite olika stilar.
Jag kan skriva lite slarvigt om det är bara till mig själv, eller en rund stil eller med versaler etc.

Jag har dock alltid haft svårt för min underskrift, har inte hittat någon bekväm underskrift som är åtminstone ungefär likadan. Men nu på jobbet så har jag fått skriva under på ett papper från brevbäraren regelbundet och då har jag börjat med versaler, med mitt smeknamn. Och det är faktiskt väldigt bekvämt för mig! Jag funderar starkt på att använda det som min vanliga underskrift och göra den nästa gång jag ska skaffa mig nytt id-kort också. Den ser åtminstone rätt likadan ut varje gång.
 
Jag fick höra att min handstil var usel när jag var liten, det löste sig av sig självt genom åren.
Tänker att det behöver gå att läsa vad man skriver, men snyggt behöver det inte vara. Sen är ju frågan hur mycket vi kommer skriva för hand när dina barn är vuxna?
 
+ @Görel
Tack för exemplet! Jag känner igen den där men har inte riktigt gillat den heller även om den var lite enklare.

Jag kan trösta er med att jag som gick i grundskolan under slutet på 90-talet och början på 00-talet fick lära mig den gamla skrivstilen! Jag kommer inte ihåg alla versaler, men vi fick övningsböcker/-bok där vi fick träna på den till skillnad från SÖ-stilen som vi fick prova på några gånger om jag kommer ihåg rätt. Den var ju lättare och likadan som den vanliga stilen till skillnad från den gamla skrivstilen. Så jag skriver inte så flytande skrivstil (då jag inte är van) men jag kan åtminstone göra det :up:
 
Så länge som jag kan minnas så har jag experimenterat med olika skrivstilar, först tyckte jag att mamma hade en jättefin stil (det har hon fortfarande) och försökte kopiera den. Sedan under skolan så fanns det en klasskamrat som hade en härlig rund stil som jag försökte kopiera också :D Så jag har experimenterat mycket och kan medvetet välja mellan lite olika stilar.
Jag kan skriva lite slarvigt om det är bara till mig själv, eller en rund stil eller med versaler etc.

Jag har dock alltid haft svårt för min underskrift, har inte hittat någon bekväm underskrift som är åtminstone ungefär likadan. Men nu på jobbet så har jag fått skriva under på ett papper från brevbäraren regelbundet och då har jag börjat med versaler, med mitt smeknamn. Och det är faktiskt väldigt bekvämt för mig! Jag funderar starkt på att använda det som min vanliga underskrift och göra den nästa gång jag ska skaffa mig nytt id-kort också. Den ser åtminstone rätt likadan ut varje gång.

Jag hade aldrig några problem att imitera mammas handstil... iaf tillräckligt bra för skolintygsändamål :angel:
 
Hur viktigt skulle du säga att det är med en "läslig handstil" idag, när nästan allt skrivs på dator?
Jag har två söner, där den ena (går i nian) fortfarande bara skriver med versaler och den andra (går i femman) får man ibland ha gissningstävling för att kunna lista ut vad det står.
Den äldre har skolpersonalen accepterat att det är så, för han skriver ändå mest på datorn och där används ju både stora och små bokstäver utan krångel. Den yngre fick idag hem en handstils-läxa av en ambitiös vikarie. Misstänker att ordinarie lärare har gett upp... 🤪Och vi ska självklart öva lite till. Men frågan är, som sagt, hur viktigt det är i dagens läge att ha en snygg handstil?

När jag gick i lågstadiet hade vi handstils- och välskrivningsböcker att öva i, men såna är ju borttagna sedan länge.

bifogar foto på dokument som minstingen själv fyllde i inför utvecklingssamtal i tvåan. till saken hör att han på själva samtalet funderade länge innan han såg vad han hade skrivit... (självinsikt var ordet, sa bull :rofl: ) Lite bättre har det blivit, men med betoning på lite...
Visa bifogad fil 66401
Skriver på ursprungsinlägget: Tycker det är ganska viktigt. Dvs att man själv kan läsa vad man skrivit ett par veckor senare och att man skriver så obehindrat att man kan göra anteckningar vid en lektion eller ett möte för att tex minnas och sedan kunna se vad det står helt enkelt. Det är ju väldigt användbart om man skulle plugga senare men också bara i allmänhet.

Sedan tycker jag också det är viktigt att man skriver så läsligt att en lärare kan lura ut vad det står på ett prov/tenta så att man får kred för vad man lärt sig och att när man skriver provet tar inte själva handlingen att skriva så stort utrymme i hjärnan att man inte klarar av att även fokusera på själva frågan.

Det är ju de två sakerna med läsande och skrivande att det måste vara så automatiserat att man även kan reflektera över vad man skriver/läser. Annars blir inte kunskapen lika användbar.

(Sedan är anteckningar för hand tydligen enligt studier ett bättre stöd för minnet än anteckningar i en dator. Sedan kräver ju även anteckningar i en dator att man alltid har de ekonomiska resurserna att ha en bra dator med sig.)

(På frågan, ja jag försöker få mitt barn att öva extra på att skriva hemma eftersom skolan skippar det, trots att han skriver väldigt fint. Dock går inte alla bokstäver lätt att skilja från varandra, vilket ju inte fungerar så bra på glostest och sådant. Även om man ofta kan gissa vad som är tex n och h så är det ju mer användbart om man slipper.)
 
Jag menar därmed inte att ni som säger att ni tränat mycket, inte har tränat tillräckligt. Möjligen, kanske, har ni bara fått fel hjälp. Eller så ligger ni på topp av er kapacitet och då är det så
Jag tränar regelbundet annars så skulle det inte fungera alls. Men med tanke på hur mycket arbete som jag har lagt ner och lägger på att träna att skriva för hand, så är resultatet uruselt.
Men om jag inte skulle jobba på saken typ hela tiden och alltid så skulle jag förlora förmågan totalt.
Jag gjorde ett längre uppehåll en gång - det blev inte bra. T.o.m. min namnteckning blev svår att få till. Det var en varning.
 
Min fasters handstil dock ... :nailbiting: Jag fasar nästan för hennes julklappar, det är skitsvårt att läsa lapparna på dem! :rofl:
Hon är pensionerad sjuksköterska om det kan förklara något :cautious:
 
Jag är intresserad av handskrift, både konstnärligt och historiskt, och för mig är hur vacker stilen är av större betydelse än läsligheten faktiskt. Och jag skriver själv med en skrivstil som den såg ut för hundra, tvåhundra år sedan men tror jag att mottagaren inte klarar läsa skrivstil textar jag. Den enda stil jag vägrar att använda utom för att visa hur hemsk den är är SÖ-stilen, den som infördes i skolan i mitten av sjuttiotalet och förstörde handskrivandet. Det handlar inte främst om att den är ful, det är den men det kan man ha olika åsikter om, utan att den liksom hela tiden motarbetar handens naturliga skrivrörelse och gör det väldigt krävande att skriva. En bra skrivstil skall vara lätt, handens rörelse skall bara flyta på så att bokstäverna formar sig nästan av sig självt, SÖ-stilen är raka motsatsen
Jag har ärvt en samling gamla brev. Det äldsta som jag hittade var från 1798. De är oerhört vackra.
Jag skall titta närmare på dem när jag har skaffat bommullvantar till händerna.
Du kanske vill hjälpa mig att läsa dem?
 
Jag har alltid haft en urusel handstil. Jag tror att det är finmotoriken som ställer till det. Den har varit så dålig att jag har fått avdrag på prov (även matteprov) för att jag skriver för fult. Det var inte så att jag slarvade eller inte försökte, det gick bara inte. Skrivstil har jag aldrig lyckats lära mig heller.

Sen en lektion under slutet av högstadiet så hittade jag plötsligt en ny handstil. Den är fortfarande ful, men väldigt tydlig och läsbar. Jag har faktiskt ingen aning om hur jag lärde mig den, det var från en sekund till en annan. Så den handstilen har jag lärt mig att använda mig i viktiga sammanhang. Dock går det fortfarande olidligt långsamt när jag använder den handstilen, jag får verkligen anstränga mig, vilket ställer till det. När jag tar anteckningar på en föreläsning brukar de första raderna vara skrivna med den bättre handstilen, men sedan hinner jag inte med och får gå tillbaka till min naturliga handstil. Lite likadant blir det på t.ex. Salstentor om jag inte har överdrivet mycket tid på mig.

Skriver jag för mig själv i en anteckningsbok brukar jag mer gå tillbaka till min naturliga handstil även om jag oftast försöker i början, men det är helt enkelt för ansträngande för att jag ska orka. Jag har alltid skämts över min fula handstil, där inte ens min bättre är i närheten av fin. Jag kan inte variera heller, inte skriva kursivt eller skrivstil eller på något annat sätt. Jag hade gärna lärt mig, men har gett upp nu. Det går liksom inte för mig.
 
Grejen är väl att alla inte kan träna upp handstilen så den blir rimlig. Jag har verkligen försökt genom hela mitt liv då jag gillar att skriva. Men jag har helt enkelt inte den finmotoriken. Samma med min bror och får.
Självklart inte, men många kan ju och det vet man kanske inte när de är små om det är omöjligt eller ej.

Sedan bättre blir det ju säkert för en majoritet som övar, även om det inte blir bra.

Dvs jag fick också träna handstil extra när jag gick i femman och det var urtrist (och obegripligt hur texten jag kopierade skulle få plats) men det hade absolut effekt och jag är nöjd med min handstil. Det går snabbt, vilket jag tycker är viktigast och jag kan oftast läsa själv vad där står och jag tycker det är ganska fint :D. När kollegor ska läsa så får jag skriva mer tydligt bara. (Ja jag är notorisk för min "oläsliga handstil" på jobbet. Det är skrivstil helt enkelt, man får skärpa sig på lappar.)

Sedan som bonus blev man ju mycket bättre på att rita :D

Det var faktiskt mindre jobbigt att öva upp skrivstil än att lära mig skriva på tangentbord, vilket var en horribel plåga. Men även det går numera hyggligt snabbt.

Så äh, har aldrig haft den förmånen att skills har ramlat ned i huvudet på mig av sig självt, som det är för många andra.
 
Senast ändrad:
Sen kan jag tillägga att jag aldrig har fått någon hjälp från skolans håll med min handstil. Jag har bara blivit tillsagd att jag måste skriva finare och fått skäll och poängavdrag som straff. Jag tycker väl såhär i efterhand att man borde erbjudas någon form av hjälp eller stöd när man uppenbarligen brister.

Istället har jag växt upp med att veta att jag har en fruktansvärd handstil som andra ser ner på vilket har resulterat i att jag får brutal ångest av att behöva skriva något som andra ser. Att bara skriva mitt namn på ett grattiskort är en mardröm liksom. Spelar ingen roll till vem det är heller, skriver jag ett kort till min pojkvän som jag annars är väldigt trygg men får jag ändå brutal ångest över hur fult det är :(
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Valp 2024
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp