Jag är född -95 och den skrivstil jag fick lära mig ser inte ut så där. Det jag lärde mig såg mer ut så här:
Visa bifogad fil 66424
Misstänker att det är en annan version av SÖ-stilen? Lånade en bild i brist på penna och papper.
Nej, det där är inte SÖ-stilen alls, det är "riktig" skrivstil, som den gamla. Jämför med texten jag lade ut, som alltså är den "gamla" skrivstilen som min mamma lärde sig när hon gick i skolan (hon var född 1939, så bör ju ha börjat skolan 1946).
 
Väldigt spännande det här. Här kommer tre exempel på min handstil!

IMG_20210319_111207.jpg


Den översta är då den nya handstilen jag hittade under sista tiden av högstadiet.

Nere till vänster är min naturliga handstil som den sett ut i skolan etc, som gjort att jag fått skäll och poängavdrag.

Nere till höger är min naturliga handstil när jag skriver enbart för mig själv där jag inte behöver ta hänsyn till att någon ska läsa.

(ignorera själva texterna, de är nonsens från högstadiet :o)
 
Nej det är den äldre stilen. SÖ stilen hoppade ju skolan in på i något slags moderniseringsiver. De tänkte att datorer inte skulle kunna läsa den vanliga och hittade på något. Sedan upptäcktes det ju att antingen kunde datorerna läsa vanlig skrivstil eller så kunde de inte läsa SÖ så det spelade ingen som helst roll och den gamla stilen var bättre. Så de lärde ut den gamla stilen igen sedan.
SÖ-stilen var egentligen resultatet av en utveckling som pågått under många år. Innan SÖ-stilen fanns det något som hette normalskrift som i mycket liknar SÖ-stilen men jag tror aldrig den fick riktigt genomslag i skolorna utan det först med SÖ-stilen som stilen blev obligatoriskt. Datorläsning måste ha varit ett senare argument för stilen började utvecklas långt innan som en funktionell (funkis) stil. Den skrivstil som kom efter, Inger Gräll tror jag hon hette som utformade den var i sig en ny stil men som byggde på den äldre skrivstilen.

Lite kan jag faktiskt förstå varför funkisen kom, snirklande hade enligt mig gått en aning långt inom flera områden och en av anledningarna till funkis-stilen var nog en motreaktion mot det.

En bra källa till äldre svenska handstilar är lantmäteriets historiska arkiv, där finns (nästan) obegränsat material att inspireras av.
 
Väldigt spännande det här. Här kommer tre exempel på min handstil!

Visa bifogad fil 66430

Den översta är då den nya handstilen jag hittade under sista tiden av högstadiet.

Nere till vänster är min naturliga handstil som den sett ut i skolan etc, som gjort att jag fått skäll och poängavdrag.

Nere till höger är min naturliga handstil när jag skriver enbart för mig själv där jag inte behöver ta hänsyn till att någon ska läsa.

(ignorera själva texterna, de är nonsens från högstadiet :o)

Inga fel på dem :up: även om den nederst till höger var lite mer svårtydd :D
 
SÖ-stilen var egentligen resultatet av en utveckling som pågått under många år. Innan SÖ-stilen fanns det något som hette normalskrift som i mycket liknar SÖ-stilen men jag tror aldrig den fick riktigt genomslag i skolorna utan det först med SÖ-stilen som stilen blev obligatoriskt. Datorläsning måste ha varit ett senare argument för stilen började utvecklas långt innan som en funktionell (funkis) stil. Den skrivstil som kom efter, Inger Gräll tror jag hon hette som utformade den var i sig en ny stil men som byggde på den äldre skrivstilen.

Lite kan jag faktiskt förstå varför funkisen kom, snirklande hade enligt mig gått en aning långt inom flera områden och en av anledningarna till funkis-stilen var nog en motreaktion mot det.

En bra källa till äldre svenska handstilar är lantmäteriets historiska arkiv, där finns (nästan) obegränsat material att inspireras av.
Ah intressant.

Men om funkisstilen inte var lättare att skriva än en mer snirklig stil så var den ju inte funktionell utan enbart estetiskt motiverad :D dvs krångla extra för att det skulle vara fint. Precis som de översnirkliga.
 
Ah intressant.

Men om funkisstilen inte var lättare att skriva än en mer snirklig stil så var den ju inte funktionell utan enbart estetiskt motiverad :D dvs krångla extra för att det skulle vara fint.
Jo, men estetiken var funktion och för skrivstilen blev det enkelhet och läsbarhet vilket ju stämmer. Det "enda" som missades var skrivbarhet fast om ingen vill skriva hjälper det inte hur läsbar eller enkel en text är eftersom den inte finns till.
 
Jättefint! :love: Den skrivstilen, eller väldigt liknande, fick jag lära mig i skolan när jag var 8 eller 9 år (jag är född 2003). Minns också att vi hade något som hette finskrivning där vi övade på att skriva fint (fint = så att andra kunde läsa vad det stod).
Min lillebror som är född 2007 fick inte lära sig skrivstil i skolan.
Tack!

Intressant - min dotter som är född 2000 fick inte lära sig någon skrivstil i skolan och har svårt att läsa det jag skriver. Hon textar (snyggt, prydligt och väldigt läsbart) när hon skriver för hand. Tror faktiskt inte att jag träffat någon i hennes ålder som skriver skrivstil.

Själv fick jag egentligen inte använda min/mammas skrivstil i skolan, men eftersom jag var duktig i skolan och därtill väldigt envis så gav lärarna upp efter ett tag. Uppenbarligen hade de ju heller inte några problem att läsa det jag skrev - det var ju den skrivstil de själva fått lära sig i skolan! :D
 
Jo, men estetiken var funktion och för skrivstilen blev det enkelhet och läsbarhet vilket ju stämmer. Det "enda" som missades var skrivbarhet fast om ingen vill skriva hjälper det inte hur läsbar eller enkel en text är eftersom den inte finns till.
Hmm gör mig skeptisk till funktionalismen om de ansåg att deras estetik var funktion men andra tiders estetik var onödigt fåneri. :D men måste erkänna att det kan ha drypt över från en viss irritation när det gäller ickefunktionell funkis arkitektur :p intressant men vet inte om det är funktionellt.
 
Vi kommunicerar fortfarande till viss del med handskriven text på jobbet. Det blir stora problem om man inte kan läsa vad någon annan skrivit så läsligt är absolut ett måste. Speciellt i de fall då det man skriver hör till någon del av den ackrediterade verksamheten där dokumenten senare arkiveras så får man inte skriva för kluddigt utan det måste se ordentligt ut och allt vara läsbart. Stavfel och liknande är då ett mindre problem än problem med läsbarheten.

Jag lärde mig skriva skrivstil i skolan men använder det aldrig i praktiken och skriver väl inte direkt vackert men hyfsat jämna bokstäver och funktionellt. Som anekdot hittade jag dock min morfars gamla skolmaterial och betygsböcker där han fått högsta betyg i allt utom välskrivning där det istället stod att han skrev alldeles för fult. Det han har skrivit som fanns med i böckerna måste med dagens mått mätt klassas som extremt prydligt :grin:
 
Ah intressant.

Men om funkisstilen inte var lättare att skriva än en mer snirklig stil så var den ju inte funktionell utan enbart estetiskt motiverad :D dvs krångla extra för att det skulle vara fint. Precis som de översnirkliga.
Det blir ju ofta så att det slår över åt andra hållet i en överreaktion.

Jo, men estetiken var funktion och för skrivstilen blev det enkelhet och läsbarhet vilket ju stämmer. Det "enda" som missades var skrivbarhet fast om ingen vill skriva hjälper det inte hur läsbar eller enkel en text är eftersom den inte finns till.
Verkligen. Vitsen med skrivstil (efter man tagit bort ev. översnirkliga dekorationer) är ju att den ska vara snabbare och mer flödande att skriva.
Då blir en "skrivstil" som är sämre att skriva än normaltext pga. hattigheten med 50/50 bundet/obundet ett riktigt nerköp när alla fördelar tagits bort plus att extra nackdelar tillförts...
 
Det blir ju ofta så att det slår över åt andra hållet i en överreaktion.


Verkligen. Vitsen med skrivstil (efter man tagit bort ev. översnirkliga dekorationer) är ju att den ska vara snabbare och mer flödande att skriva.
Då blir en "skrivstil" som är sämre att skriva än normaltext pga. hattigheten med 50/50 bundet/obundet ett riktigt nerköp när alla fördelar tagits bort plus att extra nackdelar tillförts...
Sedan lustigt nog så minns jag ju att alla i klassen var besvikna och tyckte det blev fult jämfört med sina föräldrars stil, och så problemet med att man inte kunde läsa sin mammas, pappas och farmors brev lika lätt heller. Så det känns som att det var totalt ogenomtänkt och då tydligen dummare än jag trodde. Dvs rent estetiskt/frivolt mode motiverat inte ens den här högtflygande drömska scifi tanken med lättare för datorer.

Så det krävs ju en viss typ av öga och träning i estetik som många inte har och nästan inga barn har för att ens tycka att det är fint.

(Argh skolan lärde mig bli en cyniker redan som liten med alla sina drömska vilda visioner och projekt som alltid föll pladask.:rofl: och då älskade jag ändå fantasy och sci fi redan då.)
 
Senast ändrad:
Hur viktigt skulle du säga att det är med en "läslig handstil" idag, när nästan allt skrivs på dator?
Jag har två söner, där den ena (går i nian) fortfarande bara skriver med versaler och den andra (går i femman) får man ibland ha gissningstävling för att kunna lista ut vad det står.
Den äldre har skolpersonalen accepterat att det är så, för han skriver ändå mest på datorn och där används ju både stora och små bokstäver utan krångel. Den yngre fick idag hem en handstils-läxa av en ambitiös vikarie. Misstänker att ordinarie lärare har gett upp... 🤪Och vi ska självklart öva lite till. Men frågan är, som sagt, hur viktigt det är i dagens läge att ha en snygg handstil?

När jag gick i lågstadiet hade vi handstils- och välskrivningsböcker att öva i, men såna är ju borttagna sedan länge.

bifogar foto på dokument som minstingen själv fyllde i inför utvecklingssamtal i tvåan. till saken hör att han på själva samtalet funderade länge innan han såg vad han hade skrivit... (självinsikt var ordet, sa bull :rofl: ) Lite bättre har det blivit, men med betoning på lite...
Visa bifogad fil 66401
För att återgå till huvudämnet så minns jag att vi gjorde uppvärmningsövningar en gång på en teckningskurs jag gick. Dvs rita krumelurer på papper. Det kanske kan vara nice att prova. En snabbgoogling hittade några mycket svårare krumelurer än de vi gjorde som var mer kreneleringar, sicksack, ormar, du vet taggtrådssnirklar, telefonklotter nästan typ.

Det är ju inte skrivstil ni ska ha antar jag men det tränar ju pennkontroll på ett ganska avslappnat sätt?

1616157453203.png

Lettering - Tips & Trix #14 - skrivstil — Fia Lotta Jansson Design
 
För att återgå till huvudämnet så minns jag att vi gjorde uppvärmningsövningar en gång på en teckningskurs jag gick. Dvs rita krumelurer på papper. Det kanske kan vara nice att prova. En snabbgoogling hittade några mycket svårare krumelurer än de vi gjorde som var mer kreneleringar, sicksack, ormar, du vet taggtrådssnirklar, telefonklotter nästan typ.

Det är ju inte skrivstil ni ska ha antar jag men det tränar ju pennkontroll på ett ganska avslappnat sätt?

Visa bifogad fil 66443
Lettering - Tips & Trix #14 - skrivstil — Fia Lotta Jansson Design

Intressant - tror möjligen att det där med handstil och teckning går hand i hand. Jag har alltid varit bra på att teckna också, och min mamma (som skrev vackrare än jag) ägnade sig åt minst sagt avancerat telefonklotter! :D Och min moster, som också skriver väldigt vackert, är konstnär (visserligen keramiker, men ändå).
 
Handstilen bör kunna läsas av andra. Men inte mer än så tycker jag.

På jobbet hade vi ibland patienter som skulle till operation. På op-journalen skrevs pre medicineringen för hand av läkarna och den gick 8/10 gånger inte att tyda mer än typ 2 alvedon. Då fick man ringa och fråga vad det stod och de blev sura O_o
 
För att återgå till huvudämnet så minns jag att vi gjorde uppvärmningsövningar en gång på en teckningskurs jag gick. Dvs rita krumelurer på papper.
Det känner jag igen, och även om det påstods vara nyttigt för att öva upp färdigheten så gillade jag det inte alls kommer jag ihåg :)

Jag gjorde sånt på egen hand men på kommando var det inte lika kul.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp