Hanhundar (+kem. kastrering)

Bukefalos 30 år!

. Men jag känner ingen som kemiskt kastrerat och sen inte kastrerat på riktigt.

När han kom tyckte jag att han kändes ung för sin ålder men det berodde mer på begränsad livserfarenhet än den kemiska kastreringen. Sen dess har han mognat oerhört och lärt sig massor, men såklart kan det vara en slags försenad "spökålder" i och med alla hormoner.

Eftersom det är sommar tar vi det redan lugnare på grund av värmen och inga kurser. Jag upplever honom däremot inte som otrygg utan som rätt avslappnad, åtminstone inne om han blivit aktiverad. Utomhus är han framåt och nyfiken men väldigt luktmotiverad. Var läser du in otrygghet?
Jag chipade min hanhund. Det var mest för att bryta hans machokaxighet. Det funkade, men effekten satt i väldigt länge. Längre än de förväntadr 6 månaderna. Först nu efter 1,5 år börjar han få tillbaka testikel.
Har inga tankar att skära i honom. Alla mina hanar genom åren har varit intakta.

Vi har två hanhundar som blev kemiskt kastrerade i tidig ålder, dock tycker jag inte att detta fungerade särskilt "jättebra", då det verkar som att kastreringen inte gav full effekt, vilket gjorde att de fick blandade känslor för exempelvis tikar, andra hanhundar, osv.

Blev mycket bättre efter att effekten avtagit, och de numera är intakta.

Vi har två hanhundar som blev kemiskt kastrerade i tidig ålder, dock tycker jag inte att detta fungerade särskilt "jättebra", då det verkar som att kastreringen inte gav full effekt, vilket gjorde att de fick blandade känslor för exempelvis tikar, andra hanhundar, osv.

Blev mycket bättre efter att effekten avtagit, och de numera är intakta.
Efter att effekten avtagit, märkte ni att det blev sämre ett tag innan det blev bättre eller var det samma lika från det att den släppte och framåt?

Min har inga blandade känslor alls oavsett tik/hane. Är han kem. kastrerad är alla potentiella vänner, är han fertil är alla potentiella ligg. 😁

På just våra hundar, så känner jag att den kemiska kastreringen gjorde mer skada än "nytta" för deras psyken, även om de inte har några problem med detta idag givetvis.

Jag tror dock att de hade varit mer stabila utan en kastrering, alt. att man hade utfört en permanent sådan likt deras kullsyskon. Dock ser jag inga större fördelar med permanenta kastreringar, åtminstone inte om hunden i sig är extremt ängslig efter en tik under löpperioder, så pass att han inte kan tänka på annat vill säga.

Hanhundar drabbas inte av juvertumörer osv. likt tikar, varav en kastrering inte bör göras enligt mig. :)

På just våra hundar, så känner jag att den kemiska kastreringen gjorde mer skada än "nytta" för deras psyken, även om de inte har några problem med detta idag givetvis.

Jag tror dock att de hade varit mer stabila utan en kastrering, alt. att man hade utfört en permanent sådan likt deras kullsyskon. Dock ser jag inga större fördelar med permanenta kastreringar, åtminstone inte om hunden i sig är extremt ängslig efter en tik under löpperioder, så pass att han inte kan tänka på annat vill säga.

Hanhundar drabbas inte av juvertumörer osv. likt tikar, varav en kastrering inte bör göras enligt mig. :)
Det var inte min fråga men tack för svar. :)

Hej, ursäkta! :)

Våra två hanhundar fick aldrig något förhöjt begär efter tikar, utan det övergick successivt lite i taget efter att effekten avtog. Den ena vovven är inte alls särskilt intresserad oavsett, enbart om det dyker upp något väldigt intressant under ett löp, medan den andra uppskattningsvis är tio gånger mer "på" vid spårning osv., efter tikar.

De har dock aldrig varit så pass att de inte kunnat fokusera på andra saker och ting, och ingenting som stört ut deras vila eller sömns. :)

Jag vet dock ett par andra hundägare i området, där det varit så pass "illa" att hunden behövt lämnas till släktingar under löpperioder, då vovven stått och gnytt hela dagarna annars (bokstavligen).

Hej, ursäkta! :)

Våra två hanhundar fick aldrig något förhöjt begär efter tikar, utan det övergick successivt lite i taget efter att effekten avtog. Den ena vovven är inte alls särskilt intresserad oavsett, enbart om det dyker upp något väldigt intressant under ett löp, medan den andra uppskattningsvis är tio gånger mer "på" vid spårning osv., efter tikar.

De har dock aldrig varit så pass att de inte kunnat fokusera på andra saker och ting, och ingenting som stört ut deras vila eller sömns. :)

Jag vet dock ett par andra hundägare i området, där det varit så pass "illa" att hunden behövt lämnas till släktingar under löpperioder, då vovven stått och gnytt hela dagarna annars (bokstavligen).
Ingen fara. Tack igen för svar.

Min hade inga negativa effekter av sin kemiska kastrering men är nu när den släppt sexuellt intresserad av både tikar, hanar och människor. Mer stressad, spårar allt och kan inte fokusera när andra hundar är närvarande. Inget som stör honom inomhus dock, där kan han vila. Därför jag är nyfiken på om någon upplevt negativa effekter efter att den kemiska kastreringen släppt med att det senare lugnat ner sig.

Ingen fara. Tack igen för svar.

Min hade inga negativa effekter av sin kemiska kastrering men är nu när den släppt sexuellt intresserad av både tikar, hanar och människor. Mer stressad, spårar allt och kan inte fokusera när andra hundar är närvarande. Inget som stör honom inomhus dock, där kan han vila. Därför jag är nyfiken på om någon upplevt negativa effekter efter att den kemiska kastreringen släppt med att det senare lugnat ner sig.
Ja. Oskars sexmånaders chip höll i närmare ett och ett halvt år. I takt med att det slutade verka blev han ängslig, reaktiv och lite stressad. Tills det vände. Men det var ingen rolig tillvaro när det var som värst. Flög upp för minsta ljud, tokskällde för ljud från radio.

Nu verkar han vara tillbaka till sitt trevliga lugna jag igen. Och testikeln (krypt) som försvann har börjat komma åter. Den är fortfarande inte i storlek som tidigare men nu finns den där i alla fall

Jag lever med en intakt hanhund - och en intakt tik! :D

Jag tycker att vår hanhund uppför sig helt exemplariskt - han är såklart jätteintresserad av tiken när hon är i höglöp (3-4 dygn) och då måste vi antingen hålla dem strikt åtskilda eller titta på dem hela tiden. Under den perioden har hanen lite svårt att komma till ro nattetid och kan gnälla lite. MEN - tar jag med hanen på promenad eller annan aktivitet så "släpper" han tanken på tiken och har inga problem att koncentrera sig på det han ska. Tiken är också som vanligt om jag tar ut henne enskilt (hon blir dock lite låg och oenergisk efter löpet, under skendräktigheten).

Både hanen och tiken är använda i avel (dock inte med varandra) så de "vet hur man gör" om det nu spelar någon roll. Hanens beteende vid parning är också precis som jag vill ha det - hälsar vänligt och lekfullt på tiken, respekterar ett morr om hon inte vill, men är samtidigt tillräckligt "på" för att para en höglöpande tik inom 10 minuter om hon inte säger nej :)

Den här hanen har aldrig juckat någon annan gång än vid parning och påverkas inte nämnvärt av löptikar i grannskapet. De intakta hanhundar jag levt med tidigare har påverkats betydligt mer (så att vi i någon mån uppfattat det som en störning).

Det var över 15 år sedan jag hade en fertil hanhund och det var bara en kort period, sen hade vi hane i familjen när jag var mycket ung. Annars har det varit främst tikar. Nu när kemkastreringen har gått ur har jag börjat fundera, vad är egentligen "normalt" hanhundsbeteende? Vart går gränsen till översexuellt? De hanar jag träffar på kurs/träning är bara en kort stund under "arbete" så de ger antagligen inte ett rättvist intryck.

Vad tycker ni som lever med hanhundar? Upplever ni att det lugnar ner sig med åldern? Eller om någon haft en hane som varit kemiskt kastrerad, hur upplevde ni att det var när den kemiska kastreingen släppte? Lugnade hormonerna ner sig efter ett tag?

Jag är uppvuxen med hanhundar och det finns fortfarande hanar i släkten. Ingen av dem har varit översexuell. Ingen har kastrerats av annan anledning än rent medicinska. De har kunnat jobba och koncentrera sig på jobbet trots löptid i närheten. I ett fall hade t.o.m. En löptid precis varit inne på agilitybanan och kissat och hanen brydde sig inte det minsta lilla. Visade inte ens att han noterade det. Han jobbade ju.

Min åsikt är att man inte ska behöva kastrera för att hunden är översexuell. Man ska helt enkelt inte avla på sina hundar och undvika att föra de egenskaperna vidare.

Jag som tidigare bara haft hanar (alla intakta) och nu har en tik ihop med mina två hanar tycker ju att tiken är värre när hon löper än vad hanarna är. En riktigt slampa. :rofl: Den yngre av mina hanar tror dock han är Casanova och flörtar väldigt mycket, men har inget problem med att äta och arbeta, inte ens när hon är i höglöp. Den äldre, som parat tre gånger, verkar mest tycka hon är jobbig (och hon ÄLSKAR honom och skiter i den yngre), jag tror han är av åsikten att man inte sätter på familjen. :rofl:

Jag är uppvuxen med hanhundar och det finns fortfarande hanar i släkten. Ingen av dem har varit översexuell. Ingen har kastrerats av annan anledning än rent medicinska. De har kunnat jobba och koncentrera sig på jobbet trots löptid i närheten. I ett fall hade t.o.m. En löptid precis varit inne på agilitybanan och kissat och hanen brydde sig inte det minsta lilla. Visade inte ens att han noterade det. Han jobbade ju.

Min åsikt är att man inte ska behöva kastrera för att hunden är översexuell. Man ska helt enkelt inte avla på sina hundar och undvika att föra de egenskaperna vidare.
Det håller jag med om. Tyvärr blev det en tjuvparning och nu är han redan här. Oavsett låter det trevligt, min kan inte alltid fokusera om det har suttit en hund på banan. Nu har han börjat slicka och klappar tänder där vår kastrerade hane legat.

Jag kemkastrerade min 5 år gamla hane pga. prostataproblem och när den kem kastreringen gick ur upplevde jag honom som mer hormonell än han någonsin varit tidigare inkluderat "tonåren". Nu var det inget extremt som gjorde att han inte fungerade men det blev helt klart en rejäl uppgång hormonellt just då. Sen blev prostatan snabbt sämre snabbt så innan jag hann märka om det lugnade sig rök kulorna på "riktigt".

Det var över 15 år sedan jag hade en fertil hanhund och det var bara en kort period, sen hade vi hane i familjen när jag var mycket ung. Annars har det varit främst tikar. Nu när kemkastreringen har gått ur har jag börjat fundera, vad är egentligen "normalt" hanhundsbeteende? Vart går gränsen till översexuellt? De hanar jag träffar på kurs/träning är bara en kort stund under "arbete" så de ger antagligen inte ett rättvist intryck.

Vad tycker ni som lever med hanhundar? Upplever ni att det lugnar ner sig med åldern? Eller om någon haft en hane som varit kemiskt kastrerad, hur upplevde ni att det var när den kemiska kastreingen släppte? Lugnade hormonerna ner sig efter ett tag?
Våra hanar har alltid varit lite mer stressade om det funnits en tik i höglöp. I övrigt har de varit som de brukar.

Vår nuvarande hane är snart 12 år och vi kastrerade honom kirurgiskt när han var 10 år.

Det berodde på att vi hade skaffat en tik till och det var inte två löpperioder utan fyra per år och detta i hans eget hem. Vi tyckte helt enkelt synd om honom.

Vi funderade på kemisk kastrering men det blev plånboken som bestämde. Han ska inte vara i avel ändå.

Nu är han precis som vanligt och han påverkas lite av löp, men han fortfarande äta och är inte stressad som innan.

Nu svarar jag väl inte direkt på din fråga, men min poäng är att kastrering inte påverkat min hund särskilt mycket alls. Men han har inte heller haft något knepigt beteende utifrån hans sexdrift.

Jag tycker inte att han varit översexuell någonsin, så beteendet har inte heller ändrat sig genom åren.

Det som hände innan kastreringen var att han i 3-4 dagar pep och lät bli att äta och vandrade mycket. På två tikar blir det ganska många jobbiga dagar per år för en äldre hund.

Våra hanar har alltid varit lite mer stressade om det funnits en tik i höglöp. I övrigt har de varit som de brukar.

Vår nuvarande hane är snart 12 år och vi kastrerade honom kirurgiskt när han var 10 år.

Det berodde på att vi hade skaffat en tik till och det var inte två löpperioder utan fyra per år och detta i hans eget hem. Vi tyckte helt enkelt synd om honom.

Vi funderade på kemisk kastrering men det blev plånboken som bestämde. Han ska inte vara i avel ändå.

Nu är han precis som vanligt och han påverkas lite av löp, men han fortfarande äta och är inte stressad som innan.

Nu svarar jag väl inte direkt på din fråga, men min poäng är att kastrering inte påverkat min hund särskilt mycket alls. Men han har inte heller haft något knepigt beteende utifrån hans sexdrift.

Jag tycker inte att han varit översexuell någonsin, så beteendet har inte heller ändrat sig genom åren.

Det som hände innan kastreringen var att han i 3-4 dagar pep och lät bli att äta och vandrade mycket. På två tikar blir det ganska många jobbiga dagar per år för en äldre hund.
Bara en detalj i det hela.
Kirurgisk kastreing är i min värld dyrt. Chip är betydligt billigare.
Hur kan det vara så annorlunda på andra orter?

Bara en detalj i det hela.
Kirurgisk kastreing är i min värld dyrt. Chip är betydligt billigare.
Hur kan det vara så annorlunda på andra orter?
Det brukar väl kosta i runda slängar 5000kr med kirurgisk kastrering och ett chip kostar ju åtminstone en 3e del - så det i längden är ju kirurgisk betydligt mer ekonomiskt.

Det brukar väl kosta i runda slängar 5000kr med kirurgisk kastrering och ett chip kostar ju åtminstone en 3e del - så det i längden är ju kirurgisk betydligt mer ekonomiskt.
Jag uppfattade det som att hunden var senior. Och för många år sedan var kirurgisk kastrering betydligt dyrare än så.

Mren tack för aktuella uppgifter.

Jag uppfattade det som att hunden var senior. Och för många år sedan var kirurgisk kastrering betydligt dyrare än så.

Mren tack för aktuella uppgifter.
På min klinik kostar kirurgisk kastrering under 25 kg 3950 kr, över 4400 kr och 6 månaders chip 2400 så ekonomiskt är det dyrare i långa loppet. För 17 år sedan betalade jag 3500 kr för kastrering av hund över 25 kg, nu tar samma klinik 7345 kr. Men antar att du menar många år fler än det.

Liknande trådar

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?