Hantera föl - hur och hur mycket?

Haha, sött att han vill bo själv =) jag började ju separera på kvällarna när fölis var fem månader, så fick hon gå in till mamma igen vid kvällsfodringen. Efter en vecka fick hon bara dia och sen gå tillbaka till egen box. Hon var inte direkt ovillig, för mamma hade bara tråkigt hö, och hon hade ju massa gott hösilage och kraftfoder så hon stolpade glatt tillbaka till sin box igen =)
 
Jag tror inte heller på överdriven mänsklig hantering och inblandning på fölen faktiskt. Den bästa fostran de kan få är den av en hästflock, gärna med både någon äldre uppfostrare och några yngre lekkamrater. Då slipper man som människa bli lekpartner, man blir inte förste man att utsättas för trotsperioder utan det går ut över kompisarna istället. Kraven på uppförande är troligen rimliga och tryggheten stor i en flock, fölis lär sig bli häst, lär sig hästspråket, att visa vänskap, ta emot lugnande signaler, ha respekt för ledaren osv. Det är väl så vi vill ha våra vuxna hästar?

Sedan tror jag att om jag skaffar föl, så blir det nog lite uppbindning, ledträning och hovlyft tillsammans med mamman före betessläpp, och före avvänjning. Klart det säkert blir lite pyssel då och då, men främst "sånt som ska göras", inte någon träning direkt. Det är så lätt att det blir fel, en lek och tillfälle till bus istället för att ungen bara lär sig hur det går till.

Jag köpte min som åring och fick lära henne allt sådant som att stå bunden, lyfta hovar och flytta sig för tryck (trädgårdsuppfödning med bara en hästkompis av allt att döma). Det var lite kämpigt, och det hade säkert underlättat om det varit gjort förr, men det gick. Det fick ju bli att bestämma sig för vad som skulle göras / vänjas vid / läras att, och så i viss mån konfrontera den unga damen med den bistra verkligheten. Vi tränade på en sak i taget, fem- tio minuter om dagen i en månad. Genom att konfrontera pålla med vad det var jag ville ganska rakt av, tog det inte så lång tid för var pollett att trilla ner och någon "vänjning" var det väl egentligen inte tal om. Hon var upprörd först förståss, men inte dum. Hon kom efter en stunds schå på att om man slutar dra i repet så slutar det dra tillbaka. Skulle vi leda till hagen skulle vi ju leda, inte knuffa, dra och stöka, man kom ingenstans dit man ville om man inte skötte sig. Spola och transportera, tja, i lugn och ro så spolas man respektive leds upp i transporten - vad finns att öva på? Typ.

Min poäng är väl ungefär: Varför vänja föl vid sadel och täcke när det bara är att lägga på den hanterade, trygga unghästen när det är dags? Det kanske inte skadar dom (har man otur eller råkar klanta sig lite, kan det ju faktiskt bli en skrämmande upplevelse), men det hjälper nog inte heller mycket - den dagen de behöver det längre fram har de nog glömt att de provat det som föl?
 
Ett direkt svar på din fråga och utan att ha läst svaren: Jag och familjen hanterar fölen från födseln, grimma på direkt och smeker över hela kroppen, lyfter hovarna och knackar på sulorna, leder ut och in i minst 14 dagar (gärna längre) innan de får gå ut på betet! Sedan hanterar vi även då o då på betet, fångar in och sätter på grimman, lyfter hovarna mm, och så tar vi hem dom då det ska avmaskas och verkas eller vaccineras!

Sen på hösten vid installningen, då finns det inga som helst problem att göra vad man vill!
 
Grejen med präglingen var att man gör den 1 gång, sen funkar det. Rätt lite pyssel tycker jag jämfört med att göra det varje dag. När fölungen är född vill man ju ändå kolla att allt är ok med den och då blir detta liksom en del av "vistieringen". Att det sen underlättar all fortsatt kontakt får man ju liksom på köpet.
 
Är 5 min om dan mycket? Det är ungefär den tid jag lägger ner på fölet, om ens det (alltså inte varje dag menar jag då). Min gick också i grimma från första dan, han har haft täcke (det regnade hela dagar när han föddes) och är med på "allt", precis som förra fölet, och det utan prägling.

Jag förstår bara inte meningen att tjata på en fölunge när man får samma resultat utan tjat naturligt.
 
Min leds in och ut till hagen varje dag. Kan stå uppbunden igången och går att lyfta alla benen. Fast inte lyfter jag på benen varje dag heller....Dock hanterades han dagligen iom operation mot x-benthet som mellan 1-2 månaders ålder. Han har börjat stå i egen box när han äter kraftfoder ca en halv timme-fyrtiofem minuter per dag och är 4,5 månader gammal. Håller inte på mer än vad jag behöver och han har än så länge....peppar, peppar...varit jättesnäll vid all hantering.
 
DEt beror väll på hur duktig man är att träna hästar, om man är så duktig att man kan träna en treåring som är van vid människor men inte blivit hanterad, så kan man ju låta bli att hantera fölet.

Men allmänt så tror jag inte att det är många som är så duktiga, och man har mycket att vinna på att man hanterar fölet tidigt, det finns super mycket skoj att göra med fölisar som man kan ha jätte mycket nytta med senare.

Jag tror (har inte särskilt mycket erfarenhet) att den tiden man lägger ned på att träna fölet, får man tillbaka när hästen ska börja tränas då jag tror att det tar mycket längre tid att träna en stor häst som är van vid människor men inte är mycket hanterad.
 
Jag förstår inte hur man kan LÅTA BLI att hantera tills de är tre? Hur sköter man hovvård, ev sårvård etc? Och vad gör man om kraken blir sjuk/skadad mellan den är 0 och 3 år? :confused:
 
..................... Men allmänt så tror jag inte att det är många som är så duktiga, och man har mycket att vinna på att man hanterar fölet tidigt, det finns super mycket skoj att göra med fölisar som man kan ha jätte mycket nytta med senare.

Helt och fullt min åsikt också, man vinner mycket på den tidiga hanteringen, det finns kvar i huvudet på fölis/hästen senare :)!!!!!
 
Leds till o från hagen, borstas, verkas, tittar igenom hovarna varje dag. Lägger på täcke, får tränas att stå uppbunden. Mitt föl är inte änn avvand men snart o då kommer hon att få börja följa med som handhäst på skrittpromenader, följa med till ridhuset o busa lite o liknande...
 
Jag gör ungefär som du. Jag tycker att man ska hålla på med fölet så mkt som möjligt, det underlättar alltid senare. Men det är min åsikt...
 
OM hanteringen görs rätt ja! Skulle jag köpa en unghäst skulle jag alla gånger hellre välja en som är helt ohanterad än en som är hanterad mycket men inte konsekvent.

Varje gång man gör något med hästen lär den sig nånting, så det är upp till den som sköter hästen att se till att det är positivt hästen lär sig.
 
När Patsy får fölis sen så får hon sköta fostringen för de ska ut på bete så fort det går. När den säljs sen (nu planerar jag ett par år i framåt för jag betäcker nog inte förräns hon är sex år) så är tanken att den ska vara snäll att leda, verka och van att man pillar på den. Men med P som mamma så blir det nog inga problem *tro*.

Jag tror inte heller på överdrivet fixande med småttingarna, de ledsnar nog bara.
 
Det underlättar långt ifrån alltid!!
Tvärtom kan det försvåra inridning m.m. att få en unghäst som är väldigt mycket hanterad om den är fel hanterad och bortskämd.
Då är en helt "rå" ungdom betydligt lättare att forma....
Ett exempel är en bekants föl som är väldigt mycket hanterad (och fel..) när hovslagaren kommer. Den bär sig åt som en vilde, medan mina som är mycket sparsamt (men med fast hand) hanterade uppför sig exemplariskt. :)
 
Jag fattar inte riktigt hur ni resonerar.
Jag tycker det är viktigt att man kan hantera fölis.
Man ska kunna lyfta hovar när hovslagaren kommer , Han ska kunna stå still vid borstning ,i genom gång av kropp, Veterinären ska vacsinera. Avmaskning ska man ju göra . Daglig vissitering. Man kan inte ha en helt villd unge som man inte får komma inärheten av. Vi kan göra allt med vår fälis ,och han är fantastiskt snäll. Han är inte bortskämd , Han är en häst presis som sin mamma . Blir tillrättavisad vid felsaker. På rätt sätt. Sedan i sommar ska han på hingstbete, då lär han bli en riktig häst.
Han glömmer inte grunden :banana:
 
Det underlättar långt ifrån alltid!!
Tvärtom kan det försvåra inridning m.m. att få en unghäst som är väldigt mycket hanterad om den är fel hanterad och bortskämd.
Då är en helt "rå" ungdom betydligt lättare att forma....
Ett exempel är en bekants föl som är väldigt mycket hanterad (och fel..) när hovslagaren kommer. Den bär sig åt som en vilde, medan mina som är mycket sparsamt (men med fast hand) hanterade uppför sig exemplariskt

Skrev jag någonting om att jag skämde bort den? Jag kan i alla fall hantera en häst utan att skämma bort den, vet inte hur det är med dig. Fel hanterad? Vad är rätt/fel? Det beror ju på vad du ska använda hästen till. Själv tycker man att man gör rätt medans andra kanske tycker att det är fel.

Jag är också mkt bestämd när jag uppfostrar våra hästar och då speciellt om det är en hingst som ska sparas och visas på premiering, då måste man börja i tid!
 
Jag förstår inte dig heller... SJÄLVKLART kan man vaccinera, lyfta fötter osv, men att komma dit tar ungefär ett försök på varje sak. Fölet har lärt sig att det är människan som bestämmer och att det vi begär av den är överkomligt. Inget bråk, men inget "pjåller".

Jag behöver inte gulla med fölet i evigheter för att den ska vara hanterbar. Mina föl får gå i blandad flock med andra föl under första sommaren, han blir häst redan där.
 
Du skrev "underlättar alltid", och det är inte säkert att det gör det.
I övrigt var inte mitt inlägg menat som kritik mot dig.
 
Hej!

Jag har haft många shettisföl då vi har uppfödning.
Jag börjar tidigt; några dagar grimma, en vecka; ledas, lyfta fötter, visitera. Så håller jag på ett tag tills de är runt 3 månader då börjar jag att ställa krav så som att stå stilla och lyda nått röstkomando.
Binda upp fölet först med stoet och sedan utan, (likaså när man leder: först med stoet sedan utan).
Tömköra, först bara med tömmar börjar jag med lite smått när de är runt 4 mån, sen med däckel, sen hela selen när de är runt havlåret.
Jag håller ofta på och pysslar med fölet men inga långa stunder eftersom man inte ska trötta ut dem! Två gånger (runt 10 min) per dag när de är unga.
När fölet är 6-7 mån avänjs de och då kan man hålla på lite längre med att pyssla o greja, speciellt om de inte har sällskap av andra hästar ute i hagen (vilket nästan borde vara obligatorisk!).
Jag fortsätter med att lära unghästen röstkomandon, först när den blir ledd och sedan när jag tömkör och även att den ska kunna lyssna när den går lös.
Ut och gå, se omgivningar, ta med en äldre häst och träna på trafik!
Ge mycket beröm när fölet gör rätt och försök "glömma" små och obetydliga fel i början, låt fölet lära sig en sak i taget! Men om fölet t.ex. stegrar sig, då måste man ju självklart säga ifrån.
Om fölet inte står helt still ska man ju inte börja bråka och mena på att den gör helt fel, smacka och beröm när den börjar gå istället!
Ja det finns ju mycket man kan hitta på!
Använd fantasin! Vad kan en häst behöva lära sig eller vad med om? Mycket kan man ju visa den när den är föl!

M. v. h. Lisa
 
Men allt det du beskriver är ju grunder och tar INTE många minuter per dag och mer eller mindre detsamma som de flesta förespråkar. Dvs det nödvändigaste.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 277
Senast: nexxa
·
Hästmänniskan Har legat vaken i minst 1,5 timme i sängen. Min son på 7 månader har vaknat till några gånger och sökt närhet. Ammar fortfarande lite...
Svar
5
· Visningar
1 461
Senast: Hedinn
·
Samhälle Dumpen är en organisation som letar reda på pedofiler som man har kontakt med via tex chattar. Efter detta brukar man stämma träff då...
17 18 19
Svar
366
· Visningar
16 947
Senast: Lobelia
·
Relationer I morgon ska jag träffa en person som är genomsnäll... eller nåt. Jag har träffat personen tidigare vid några tillfällen och trots...
15 16 17
Svar
323
· Visningar
19 428
Senast: Shaggy
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp