Hantera någon annans problembarn

Jag hade haft noll överseende med en skitunge 🤷🏼‍♀️ Jag har haft det tufft men skulle aldrig bete mig sådär som barn. Alla barn som beter sig illa gör inte det som ett rop på hjälp, det finns faktiskt riktiga skitungar. Hade ett par kompisar som barn som hade allt toppen men gillade att bete sig illa för det var spännande.
Om ett barn förstör saker för grannen, och föräldrarna inte tar ansvar för det barnet gör, och föräldrarna inte ser till att deras son som mår dåligt får hjälp, ja då behövs en social anmälan, för då behöver föräldrarna hjälp.

Det är inte okej att barnet springer runt och mår dåligt, förstör saker så grannarna skäller ut ungen, och sedan upprepas allt om och om igen, det är inget bra liv för ett stackars barn :(
 
Om ett barn förstör saker för grannen, och föräldrarna inte tar ansvar för det barnet gör, och föräldrarna inte ser till att deras son som mår dåligt får hjälp, ja då behövs en social anmälan, för då behöver föräldrarna hjälp.

Det är inte okej att barnet springer runt och mår dåligt, förstör saker så grannarna skäller ut ungen, och sedan upprepas allt om och om igen, det är inget bra liv för ett stackars barn :(
Jag har skrivit att ungen har flera diagnoser. Det spelar ingen roll var han är, det är ett krävande barn.

Bu räcker det att agera översittare. Du har ingen aning egentligen vad det handlar om utan du antar bara en massa
 
Jag har skrivit att ungen har flera diagnoser. Det spelar ingen roll var han är, det är ett krävande barn.

Bu räcker det att agera översittare. Du har ingen aning egentligen vad det handlar om utan du antar bara en massa
Om barnet har flera diagnoser och föräldrarna inte kan kontrollera sitt barn så han inte förstör för andra, så är det ju ganska tydligt att föräldrarna behöver hjälp i hur de ska hantera barnet och situationen.
 
Om barnet har flera diagnoser och föräldrarna inte kan kontrollera sitt barn så han inte förstör för andra, så är det ju ganska tydligt att föräldrarna behöver hjälp i hur de ska hantera barnet och situationen.
Men snälla nån... Du vet bara det jag själv skrivit i tråden, jag vet betydligt mer än så. Tänk lite innan du skriver
 
Jag tror inte att barnet far illa, varför tror alla det? Barnet mår däremot säkert dåligt av annat.

Nej jag vet att föräldern inte dricker när barnet är här för att vi har hyfsat bra kontakt med föräldern.

Nu lämnar jag tråden då det är många riktigt löjliga och omogna svar här inne.
Fast alltså, nog far väl barnet illa om hen är utåtagerande och hamnar i en situation där utomstående (som du) behöver försöka hantera läget istället för hens föräldrar?
 
Fast vad vill du ha för svar? Om ungen är en riktig pain in the ass utan direkt anledning, så måste han ju ändå sluta med det, för det är inte okej att terrorisera och förstöra hos sina grannar. Det mest uppenbara alternativet, att prata med föräldrarna, skriver du ju i trådstarten inte är aktuellt. Du säger också att du skällt på honom, det funkade uppenbart heller inte. Ring polisen då, för det antar jag är det du hade gjort om det var en vuxen som vandaliserat din bil?

Om det varken går att prata med barnet eller föräldrarna finns det för mig bara två alternativ kvar. Anmäla det varje gång han gör nått, eller så får du leva med att han fortsätter förstöra. Jag hade inte velat ha alternativ två.
 
Jag tror inte att barnet far illa, varför tror alla det? Barnet mår däremot säkert dåligt av annat.

Nej jag vet att föräldern inte dricker när barnet är här för att vi har hyfsat bra kontakt med föräldern.

Nu lämnar jag tråden då det är många riktigt löjliga och omogna svar här inne.

Fara illa är inte bara att tex få stryk, inte få mat hemma eller så. Fara illa kan även vara omsorgssvikt av typen; tex att man inte får det stöd man behöver, tex ett barn med särskilda behov som föräldern kanske inte löser situationen för (ha tillräckliga strukturer hemma, klara av ev medicinering, föräldern kanske inte orkar pga egna problem eller kanske inte vet hur den ska göra eller var den kan få hjälp).
Ett barn som mår dåligt och förstå mig rätt, "tillåts" springa fritt i grannskapet och pajja grejer far illa på så sätt att det är ett socialt destruktivt beteende som behöver bromsas innan det eskalerar.
Orosanmälan kan vara utifrån oron man får över barnets beteende - och kan leda till stöd för familjen så att barnet ska må bättre.
 
Det du inte tar tag i nu, och om inget inträffar som ändrar på situationen, så finns en möjlig risk att problemen eskalerar med tiden.

Just nu är det ju ett ganska litet barn, med begränsad kapacitet i att förstöra. Ju tidigare barnet får hjälp, desto enormt mycket bättre förutsättningar att hjälpinsatsen har effekt. Åldern är en känd påverkande faktor.

Om några år har du eventuellt ett mycket större problem på halsen. Även om du har noll empati i dig för barnet, så kanske du är rädd om dina framtida ägodelar och även den framtida grannsämjan?
 
Men snälla nån... Du vet bara det jag själv skrivit i tråden, jag vet betydligt mer än så. Tänk lite innan du skriver
Men om du nu känner grannen så väl att du vet att hen inte dricker när barnet är där (fast du kände ju inte till alkoholproblemen förrän hen drack upp hela din ginflaska) och har vetskap om barnets diagnoser och orosanmälan från skolan, då kan det väl inte vara så svårt att sätta sig ner med hen och prata om problemen du har med förstörelsen och det andra? På vilket sätt skulle det påverka grannsämjan? Den är väl redan ansträngd med tanke på det barnet gör?
 
Ni som anser att man inte har någon skyldighet att anmäla om man misstänker att någon far illa, tänker ni samma sak om ni hör grannen misshandla sin partner?
Man får skilja på om man pratar om skyldighet i juridisk mening, att en är ålagd att göra det enligt lag. Så som vissa yrkesgrupper är när det gäller barn. Eller om en pratar om ett ansvar som är mänskligt, moraliskt, etiskt, etc.

Kommer inte en del av förvecklingarna kring det av att det menas olika saker när ordet skyldighet används.
 
Kan ju bara utgå från mig själv såklart men när jag var 8-9-10 år visste jag mycket väl vad som var rätt och fel och jag har haft en delvis mycket tuff uppväxt och skulle fan aldrig hålla på och förstöra någon annans saker och framför allt inte reta oskyldiga djur.
Alltså skulle en vuxen göra de här grejerna skulle man ju bli galen. Och jag anser inte att det finns en magisk gräns när man är 15(och straffmyndig) eller 18 t.ex. Utan att ansvaret för ens handlingar växer i takt med ens ålder och förståelse.
Är ju jävligt lätt att sitta och vara moder teresa på ett forum men när man ställs inför någon som går in för att förstöra ens egendom och för ens djur klart som fan man blir arg och bara vill ha stopp på det. Man kanske inte är intresserad av att lösa någon annans problem, man kanske bara vill slippa åverkan på sin egendom och sina djur man faktiskt bryr sig om. Att inte tro att ett barn "kan veta bättre än så" är ju att tro ganska lite om barnet, det är fortfarande en människa. Kan ju säga att jag skiter i någon annans barn hade bara anmält till soc för att förhoppningsvis rädda mina djur och hem
 
@Sporthorse Jag tycker att det är fascinerande att du i trådar som rör kriminalitet och invandring efterfrågar vem som ska ta ansvar och var det har gått fel men själv vill du inte ens göra en anonym soc-anmälan.

Där börjar "felet", så du har ju i princip svarat på dina egna frågor vad gäller samhällets ansvar kring utanförskap.
 
Kan ju bara utgå från mig själv såklart men när jag var 8-9-10 år visste jag mycket väl vad som var rätt och fel och jag har haft en delvis mycket tuff uppväxt och skulle fan aldrig hålla på och förstöra någon annans saker och framför allt inte reta oskyldiga djur.
Alltså skulle en vuxen göra de här grejerna skulle man ju bli galen. Och jag anser inte att det finns en magisk gräns när man är 15(och straffmyndig) eller 18 t.ex. Utan att ansvaret för ens handlingar växer i takt med ens ålder och förståelse.
Är ju jävligt lätt att sitta och vara moder teresa på ett forum men när man ställs inför någon som går in för att förstöra ens egendom och för ens djur klart som fan man blir arg och bara vill ha stopp på det. Man kanske inte är intresserad av att lösa någon annans problem, man kanske bara vill slippa åverkan på sin egendom och sina djur man faktiskt bryr sig om. Att inte tro att ett barn "kan veta bättre än så" är ju att tro ganska lite om barnet, det är fortfarande en människa. Kan ju säga att jag skiter i någon annans barn hade bara anmält till soc för att förhoppningsvis rädda mina djur och hem
Problemet är att ts inte vill anmäla. Hen behöver inte bry sig det minsta om barnet, men det är kanske det bästa sättet för att slippa skadegörelsen. Barnet omhändertas eller föräldrarna får hjälp, förstörelsen upphör. Win-win för alla inblandade.
 
Men snälla nån... Du vet bara det jag själv skrivit i tråden, jag vet betydligt mer än så. Tänk lite innan du skriver

Är det någon som behöver "tänka lite" så är det nog du. Du postar en tråd om en situation där ett barn uppenbart far illa. Du får enhälligt uppmaningar om att orosanmäla (hint: för att det är det enda vettiga) och dumförklarar samtliga. Får jag fråga vad du hade räknat med för respons? :confused:

Att du sedan har starka åsikter i andra trådar om hur samhället ska fungera och sedan själv inte lyckas med det mest basala är ju... ja. Beklagligt.
 
@Sporthorse Jag tycker att det är fascinerande att du i trådar som rör kriminalitet och invandring efterfrågar vem som ska ta ansvar och var det har gått fel men själv vill du inte ens göra en anonym soc-anmälan.

Där börjar "felet", så du har ju i princip svarat på dina egna frågor vad gäller samhällets ansvar kring utanförskap.
Ska du ha en klapp på axeln nu?

Du har fortfarande ingen aning om den här situationen. Den dagen jag anser att det är lägligt med en till anmälan så kommer jag göra en. I dagsläget är det totalt bortkastat
 
Ska du ha en klapp på axeln nu?

Du har fortfarande ingen aning om den här situationen. Den dagen jag anser att det är lägligt med en till anmälan så kommer jag göra en. I dagsläget är det totalt bortkastat

Nej, varför skulle jag ha det?

Om du ändå ska svara inlägg med att de inte har "nån aning om situationen" så förstår jag inte varför du skapade tråden från första början.
 
Nej, varför skulle jag ha det?

Om du ändå ska svara inlägg med att de inte har "nån aning om situationen" så förstår jag inte varför du skapade tråden från första början.
För att du uppenbarligen är ute efter att få medhåll?
Varför skulle du annars apa efter det som redan skrivits 100 gånger tidigare i tråden?

Oavsett så var det inte såna tips jag behövde utan snarare tips på hur man på ett lite finare sätt hanterar ungen under tiden som myndigheter sköter föräldrarnas ansvar.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp