Hantering av andras hästar

lizzie

Trådstartare
Får en stallägare göra vad han vill med de hästar han hyser i sitt stall??

Jag bytte till ett litet mindre stall för drygt 4 månader sedan. Funkade bra till att börja med. Vi var bara 2 st. För en månad sedan så kom det helt plötsligt en häst till. Visst människan äger stallet och hyr ut till vem h*n vill. När hästen var på plats och vi diskuterade hagar, så fick stallägare YTTRYCKLIGA order från mig att MIN häst INTE fick gå ihop med den nya på en gång. Min häst var under igångsättning efter en hovledsinflammation och en kotledsinflammation. Jag ville inte riskera några något i hagen. Utan jag ville att hon skulle få gå ihop med sin hästkompis som hon delat hage med det senaste 1,5 året. Den nya hästen kom på en lördag. På måndagen efteråt, när jag kom ut till stallet så hittar vi alla tre stona i samma hage!!! Stallägaren hade inte pratat med någon av oss hästägare, utan sa bara att de hade varit hemma och övervakat det hela...

Så för några veckor sedan kom den 4:e hästen, jag sa att då kunde stona gå 2 och 2 eftersom jag inte ville ha alla 4 i samma hage när de inte känner varandra.

Vad gör stallägaren då. Jo, släpper ihop de 3 äldre stona i en hage och spärrar av hagen så mitt sto får ett eget litet hörn att vara i... och så är h*n på mig flera gånger om att han vill att de ska gå i samma hage. Vilket jag säger nej till... H*n har ganska små hagar och mitt sto är lågrangad och jag vill inte att hon ska riskera att bli jagad...

Det som händer sedan är att min häst gamla hagkompis går i brunst och sparkar åt de nya stona. Vips åker hon in i samma hage som min häst.

Så förra veckan när jag kom till stallet på onsdagen så möter jag stallägaren. H*n talar om att min häst + hagkompis blivit släppta i en ny hage. En hage som är byggd runt ett gärde med nedhuggen salixskog. Alltså en rundbana... H*n berättar att hästarna galopperat som bara den...

Jag hämtar således min häst i denna hage. Helt full i intorkad svett och DYGNHALT!!! :cry: :cry: :mad: :mad:

Jag ringer till jourhavande veterinär som undrar vad det är för pucko till stallägare som släppt min häst i dylik hage, just med tanke på sjukdomshistorien...

Jag har sagt upp min stallplats och ska bygga stall hemma. har fått nog av att jag inte får bestämma över min egen häst :mad:

Min pålla är fortfarande halt, om än på bättringsvägen. Eftersom hon inte är varm eller svullen någonstans på benet så tyckte veterinären att det var OK om equiterapeuten kollar hästen först och sedan ev åker in till ATG. Så jag har en tid inbokad. Dock är det sjukhage som gäller än så länge :crazy:

Förhoppningsvis så har hon sträckt sig, men hon kan lika gärna ha vrickat sig igen och då är jag tillbaka till ruta 1 igen. Hela förra året gick åt skogen pga skador och konvalenens. Nu var hon i princip igångsatt och så händer detta :mad:

Alltså OM h*n hade frågat mig och jag hade sagt att det var OK med denna hage, vilket jag aldrig hade godkänt!! Då hade det varit mitt ansvar.

Nu tycker jag dock att det helt och håller är stallägarens ansvar. :mad:

Vi är inte riktigt sams om detta i stallet... är det jag som överreagerar :crazy: Ska det vara på detta sättet när man hyr stallplats? Att en stallägare har fria händer att släppa hästarna hur som helst och med vilken häst som helst???

/Lizzie som börjar bli heligt förbannad... :devil:
 
Varför inte ringa och snacka med försäkringsbolaget. Din stallägare verkar ha burit sig väldigt självsvåldigt åt. Sedan är det ju en fråga om du och stallägaren har skrivit något kontrakt. Det är ju möjligt att du överlåter hanteringen av hästen till stallägaren i kontraktet isf.

Lycka till! Jag hade också blivit förbannad.
 
Idiot till stallägare.
Skulle jag göra så med mina inackorderingar så skulle jag nog inte ha några som blev långvariga :smirk:
 
I kontraktet står det att det ingår morgonfodring, utsläpp och lunchfodring. Inte att jag överlämnar allt ansvar till stallägaren när det gäller över hantering av min häst.

Bra tips om Försäkringsbolaget - det ska jag kolla upp! :)

/Lizzie
 
Har pratat med försäkringsbolaget och de höll med om att stallägaren handlat ovarsamt. Det som gäller då är att stallägarens ansvarsförsäkring ska gälla och jag måste bevisa att stallägaren varit ovarsam/oansvarig. Alltså måste jag ta strid för det. Stallägaren kommer ju knappast själv medge att h*n gjort fel :mad:

Jag har inte överlåtit ansvaret till stallägaren, inte enligt kontraktet och jag har vid ett flertal gånger talat om vad som gäller angående min häst. Men det blir mitt ord emot stallägarens... inte helt lätt att bevisa... :crazy:

Om nu ens stallägaren har en speciell ansvarsförsäkring...

Tyvärr så är det som så att man är i händerna på en stallägare när man är uppstallad... Försäkringskillen rekommenderade mig att säga upp stallplatsen snarast, meddelade att det redan var gjort :cool: och att jag ska ta hem pållan för att få slut på allt tjafs som det blir när man är inhyrd. Det tyckte försäkringskillen var en bra idé ;)

/Lizzie
 
Hästägaren får göra som h*n vill så länge vissa rutiner inte finns nedskrivna i hyreskontraktet - det måste ju finnas något att bryta mot vs.
 
jag hade ju blivit tokig redan efter första grejen att dom släpte ihop utan att man visste lr va med...redan där hade jag flyttat hästen
 
Tyvärr var jag den enda som blev irriterad över den händelsen. När jag pratade med de andra två så tyckte de inte att det var så mycket att bråka om :eek:

Det är därför jag funderar på om jag är överkänslig, om jag reagerar för starkt på detta att h*n gör som h*n vill med hästarna :confused:.

Jag sa upp min stallplats i tisdags den 4/5 och så släpper h*n ut hästen på "galoppbanan" den 5/5. Är det en typ av hämnd eller... skulle nästan kunna tro det... :crazy:
 
Jag hade blivit totalt vansinnig. Jag accepterar inte att min häst blir ihopsläppt med hästar jag inte godkänt och ser alltid till att vara där själv vid ett ev. hopsläpp. Jag vill också självklart bli informerad om min häst ska gå i en ny hage och jag vill också besikta den så att den inte på något sätt är hälsovådlig.
Jag har svårt att tro att någon stallägare skulle gå in och ersätta mig för skillnaden mellan försäljningsvärde och försäkringsvärde om min häst blir svårt skadad p.g.a. stallägarens okunskap. Eftersom det är jag som står risken så måste jag ha bestämmanderätt om min egen häst.

Att vara hyresgäst innebär inte att stallägaren plötsligt har full bestämmanderätt angående min häst. Jag har däremot en skyldighet som hyresgäst att följa ev. stallregler och både stallägare och hyresgäst mår bäst av gemensamt komma fram till bästa lösningen om det blir problem. Skulle allt skita sig så har man alltid alternativet att flytta eller att säga upp hyresgästen.
 
Muntliga avtal gäller såväl som skriftliga! Det gäller bara att kunna bevisa dem.......
 
Personligen anser jag att varje hästägare måste ha den självklara rätten att bestämma över sin häst och jag förstår inte hur man ens kan komma på tanken att styra och ställa med andra människors "egendom".
Vad lagen säger vet jag inte, men jag tror att det är helt upp till parterna att skriva ett kontrakt med de villkor som bägge är överrens om. Utan kontrakt blir det nog mest bråk i en sån här situation.
Jag är så glad att jag har eget stall!! :bump: :banana:
 
Anledningen till att jag började få en stark orokänsla i magen och till sist bestämde mig för att det fick vara nog och sa upp stallplatsen, var just detta att jag känner att jag inte har någonting att säga till om min egen häst. Stallägaren tycker det är totalt onödigt att vi är med vi hopsläpp av nya hästar eller har åsikter om vilka hästar som ska gå ihop osv.

T ex vill h*n absolut att alla 4 stona ska gå i samma hage. Jag vill absolut inte det för jag vet att 1 av stona jagar livet ur mitt sto. Vi har nämligen delat stall tidigare och provat. Får till svar då att "ditt sto är så lågrangad, så hon kan minsann gå ihop med vilken häst som helst".

Än sen då!!! Det är ju fortfarande MIN häst!!! :mad:

De andra törs inte säga något för de tycker det är så bra att få stå i ett stall där vi har så bra service (hjälp med passen), men jag tycker det finns måtta på vad man behöver stå ut med.

Dock skönt att veta att jag faktiskt inte överreagerar...
Nu har ju jag ett alternativ :cool: Hastigt och lustigt så byggs det stall hemma.

Planen har hela tiden varit att så småning om fixa iordning vår gamla kolagård till ett fint stall. Nu blir det en nödlösning: 2 uteboxar i logen... Får gå det också... :angel:

Det positiva i hela historen är att det har blivit en himla fart på min man... :angel: helt plötsligt så målas det och snickra en hel vecka har han gått med på utan att gnälla allt för mycket. Han ska också tillverka galler och skjutdörrar åt mig.

Tror inte han stod ut med att det kom hem en hustru sur som ättika efter varje kväll i stallet... :cool:
 
Jag är också väldigt glad över att jag har möjlighet att ta hem hästen :D :bump: Nu får jag ÄNTLIGEN bestämma själv! :banana:
 
Vad roligt! Att du får ha din pålla hemma!!
det har jag haft och det är super!
men nu när jag bor i vöxjö så lär jag ju inte junna det i o m jag bor i lägenhet nu. :cry:
Men man får väl en egen gård nån dag! :bump: :banana:
el i af villa på landet med ett litet stall :cool:
Lycka till själv! Vilken tur att din man hjälper till!! (karlarna vill ju ha en glad fru :D)
 
du reagerar helt naturligt! hade blivit dyngförbanand om nån gjort så med min häst :devil: Du bestämmer ju självklart över din egen häst!! E nog bra att du flyttar hästen därifrån. Hoppas hon blir bra i benet :)
 

Liknande trådar

Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 048
Senast: Smurfoff
·
Hästmänniskan Hej! Vi som vet om att vi har bortskämda hästar; HUR bortskämd är din häst? Tanken slog mig nu på morgonen när jag skulle ta ut...
Svar
0
· Visningar
496
Senast: Funderarn
·
Hästhantering Hej! Har en unghäst som jag promenerat en del med (då han inte är tillräckligt gammal för ridning än). I våras gick det väldigt bra och...
Svar
3
· Visningar
1 193
Senast: Nepenthe
·
Hästhantering Hej! Vill varna för lång och rörig text... Gör ett sista desperat försök att få någon hjälp. Vill börja med att säga att hästen i...
3 4 5
Svar
81
· Visningar
11 316

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp