Hantering av kollektivtrafiken under covid-19 (utbruten från Covid-19 del 6)

Nu är de ju liksom inte ensamma om det ;) SL förlorar drygt 100 milj/vecka. Här pratas det inte om neddragen trafik i höst.
Sen är det kaxigt att dra ner trafiken hela hösten. Utan att egentligen alls veta hur resandemönstret ser ut då. Vad gör man om bussarna rullar proppfulla? Sätta in fler går ju inte eftersom man sett till att få personalen som ska köra bussarna sparkade.
Men vi får väl hålla tummarna för att så många som Skånetrafiken vill ska jobba/studera hemma, gör det också.

Hela höstterminens trafik alltså? Jag hade missat att det var så länge deras beslut sträckte sig. Det var mastigt kan jag tycka, det borde gå att hitta ett sätt att delplanera sin verksamhet. Jag vet ju dock inte hur avtalen ser ut, och hur förhandlingarna har gått till.
 
Jag varken försvarar eller fördömer region Skånes beslut, jag konstaterade att jag inte vet tillräckligt mycket om den regionen (följer minimalt med i nyheterna där och åker inte kollektivtrafik där själv) för att kunna säga bu eller bä om just dem. Men jag förutsätter att de har liknande utmaningar som övriga regioner.

Även SJ har dragit ner mycket på trafiken, vilket ger trängsel för dem som fortfarande behöver ta sig till jobbet i Stockholm, så helt ensamma om att dra ned på kollektivtrafiken är de i alla fall inte.

Jag har missat att SJ gått ut med att man ska hålla lägre trafikmängd hela hösten, det får jag erkänna. Jag jobbar ju inom den regionfinansierade kollektivtrafiken och har dålig koll på den statligt ägda kollektivtrafiken.
 
Har SL gett något svar alls på vad man ska göra då? Annars vet vi ju rent krasst inte än om det blir neddragning av trafik eller något annat alternativ här. Höjda biljettpriser brukar också väcka ramaskri, likaså höjd skatt. Jag gissar att några av de stora utbyggnadprojekten kan komma att senareläggas, men det kostar också pengar om man sitter fast med avtal och projektorganisationer...

Man kan inte dra ner nu, tidtabellen för hösten är redan lagd. Man kan mig veterligen inte heller höja priset nu i höst, däremot från nästa år.
 
Hela höstterminens trafik alltså? Jag hade missat att det var så länge deras beslut sträckte sig. Det var mastigt kan jag tycka, det borde gå att hitta ett sätt att delplanera sin verksamhet. Jag vet ju dock inte hur avtalen ser ut, och hur förhandlingarna har gått till.

Ja, det är just det. Hela hösten.
https://www.bussmagasinet.se/2020/06/kommunal-skanetrafiken-backar-in-i-framtiden/

9% av trafiken drabbas. Såklart inte rusningstrafik, men med tanke på situationen, vet vi ju krasst inte hur resandet kommer se ut tidsmässigt heller.
Jag vet inte hur deras avtal ser ut, SL hade här fått betala stora viten för en så stor förändring.

Hoppas som sagt att det inte innebär ökad trängsel.
 
Det som ligger Skåne i fatet här, är att de är den enda regionen som väljer att dra ner på trafik. Och inte bara nu, utan resten av året. Det ser inte alls bra ut och jag förstår att skåningarna reagear. Dom har såklart en jättebra anledning till detta, annars skulle dom inte göra det. Om man nu tycker ökad trängsel på bussar, helt gå emot FHM's rekommendationer och mer eller mindre önskan om ökad smittspridning är bra. Jag ser att du försvarar deras beslut, det är såklat helt okej. Jag hoppas dock innerligt att Skåne som enda region väljer denna väldigt kortsiktiga lösning.
Inte bara resten av året utan även 2021.

Det här går ut över människor som faktiskt måste åka kollektivt. "Ta nästa buss/tåg" är inte alls så lätt som det låter alla gånger. Absolut att man kan få gymnasieelever att börja lite olika så att det minskar något med trängsel men de slutar normal så olika så det är ändå alltid trängsel och hur mycket olika ska man göra, det blir svårt där. Vi åker massor i Skåne, har alltid gjort. Ändå har även Skånetrafiken gått med brakförlust, men resandet har trots allt ökat en del och kommer ju dessutom att öka i höst när skolorna börjar igen. Det går inte att lösa trängseln med att dra in turer och vädja till skolorna samt ha personal ute (jag har inte sett någon....) som pratar om vikten av avstånd osv.
 
Nu är de ju liksom inte ensamma om det ;) SL förlorar drygt 100 milj/vecka. Här pratas det inte om neddragen trafik i höst.
Sen är det kaxigt att dra ner trafiken hela hösten. Utan att egentligen alls veta hur resandemönstret ser ut då. Vad gör man om bussarna rullar proppfulla? Sätta in fler går ju inte eftersom man sett till att få personalen som ska köra bussarna sparkade.
Men vi får väl hålla tummarna för att så många som Skånetrafiken vill ska jobba/studera hemma, gör det också.
De kör bussarna proppfulla redan på många ställen. De bryr sig inte. Det här med halvfulla bussar kommer de inte bry sig om.
 
Man kan inte dra ner nu, tidtabellen för hösten är redan lagd. Man kan mig veterligen inte heller höja priset nu i höst, däremot från nästa år.

Då återstår att göra andra besparingar i höst och sedan höja biljettpriset nästa år, eller skatten. Kommer det att godtas av resenärerna och stockholmarna?

Jag tycker att det är ett trist beslut av region Skåne, men just för att planeringen av kollektivtrafiken är så rigid så kan jag också förstå (utan att försvara) att man måste fatta något beslut när man står vid vägskälet. Det är synd att man inte kommit fram till ett sätt där man kan planera trafiken för kortare perioder under denna tid.

Får hoppas att de ändrar sig. Vad har de ansvariga gett för förklaring?
 
Jag har missat att SJ gått ut med att man ska hålla lägre trafikmängd hela hösten, det får jag erkänna. Jag jobbar ju inom den regionfinansierade kollektivtrafiken och har dålig koll på den statligt ägda kollektivtrafiken.

Jag vet inte om SJ har kommunicerat hela höstens planering mht covid-19 men det är inte ovanligt att tåg dras in med kort varsel pga fordonsbrist och personalbrist (utöver diverse mindre planerbara saker som fel i anläggningen).
 
Då återstår att göra andra besparingar i höst och sedan höja biljettpriset nästa år, eller skatten. Kommer det att godtas av resenärerna och stockholmarna?

Jag tycker att det är ett trist beslut av region Skåne, men just för att planeringen av kollektivtrafiken är så rigid så kan jag också förstå (utan att försvara) att man måste fatta något beslut när man står vid vägskälet. Det är synd att man inte kommit fram till ett sätt där man kan planera trafiken för kortare perioder under denna tid.

Får hoppas att de ändrar sig. Vad har de ansvariga gett för förklaring?

Självklart blir det gnot om priserna höjs. Det är dock inget som ökar trängseln i kollektivtrafiken. Snarare tvärtom i så fall.
 
För resenärerna bir det samma sak oavsett om beslutet kommuniceras i förväg eller strax innan du ska kliva på, med viss fördel för resenären ju tidigare hen får vetskap.

Ja, det är ju ett sätt att se det. För mig milsvids skillnad. Men då får vi hoppas att alla som drabbas kan lägga om sin arbetstid resten av året. Och nästa år.
 
Då återstår att göra andra besparingar i höst och sedan höja biljettpriset nästa år, eller skatten. Kommer det att godtas av resenärerna och stockholmarna?

Jag tycker att det är ett trist beslut av region Skåne, men just för att planeringen av kollektivtrafiken är så rigid så kan jag också förstå (utan att försvara) att man måste fatta något beslut när man står vid vägskälet. Det är synd att man inte kommit fram till ett sätt där man kan planera trafiken för kortare perioder under denna tid.

Får hoppas att de ändrar sig. Vad har de ansvariga gett för förklaring?
Region Skåne höjde priserna rejält i december förra året. Hela biljettsystemet byttes ut, många zoner fick höjda priser, några inte lika mycket som andra.

Jag skulle inte ha något emot höjda priser nu eftersom det beror på corona, men deras nya biljettsystem har fått ofantligt mycket kritik, välförtjänt. tror inte deras bristande ekonomi nu bara beror på corona utan även på utbytet av biljettsystemen. Det var antagligen rätt kostsamt.

Hade de varit mer noga med att kontrollera biljetter på bussar och tåg, de var dock rätt sent ut med att avskilja föraren från resten av bussen, sist i landet kanske? så hade de haft mer pengar. Tror inte det sprider så mycket smitta att blippa korten egentligen. Folk har ju inte betalat för sig. För jävligt enligt mig. Man har fått ett förtroende att åka med utan att visa sin biljett, inte att åka gratis!
 
Region Skåne höjde priserna rejält i december förra året. Hela biljettsystemet byttes ut, många zoner fick höjda priser, några inte lika mycket som andra.

Jag skulle inte ha något emot höjda priser nu eftersom det beror på corona, men deras nya biljettsystem har fått ofantligt mycket kritik, välförtjänt. tror inte deras bristande ekonomi nu bara beror på corona utan även på utbytet av biljettsystemen. Det var antagligen rätt kostsamt.

Hade de varit mer noga med att kontrollera biljetter på bussar och tåg, de var dock rätt sent ut med att avskilja föraren från resten av bussen, sist i landet kanske? så hade de haft mer pengar. Tror inte det sprider så mycket smitta att blippa korten egentligen. Folk har ju inte betalat för sig. För jävligt enligt mig. Man har fått ett förtroende att åka med utan att visa sin biljett, inte att åka gratis!

Om jag inte minns fel, så fick Skånetrafiken Arbetsmiljöverket på sig eftersom man vägrade stänga framdörren. Att lasta bak behöver heller inte betyda "gratis" åkande, man kan flytta bak kortläsare och låta folk blippa där istället. Då behöver man inte gå lika mycket back.
 
Om jag inte minns fel, så fick Skånetrafiken Arbetsmiljöverket på sig eftersom man vägrade stänga framdörren. Att lasta bak behöver heller inte betyda "gratis" åkande, man kan flytta bak kortläsare och låta folk blippa där istället. Då behöver man inte gå lika mycket back.
Visst är det så, inte förrän då gick det igenom, nu är dörren stängd och vi går på bak som resten av Sverige. Bättre sent än aldrig, men det kändes som om de ville ha in PENGAR istället för rädda chaufförerna undan smitta.
Visst, du har många bra lösningar, precis som många andra har, men för Skånetrafiken har det i första hand inte varit aktuellt, för kostsamt..... Ja jag himlar med ögonen. :angel: Stadsbussar har ju en kortläsare bak också, men regionsbussarna hade ju inte det. Efter en tid, ganska lång tid, tror det var i slutet av maj kanske, fick de första regionsbussarna kortläsare bak. Dock finns många som inte har det, tex där jag bor, jag blippar aldrig kortet eftersom framdörren är stängd och ingen kortläsare....

Bara appen i telefonerna blippas på tågen, inte alla som har kort, vilket trots allt var fler än de trodde från början..... Man visar bara ett kort, ingen koll om där är en biljett ens. Så många smet undan och förnyade inte ens appbiljetten utan visade ett kort. Hörde om någon som köpt ett kort för endast den anledningen. Med tanke på hur mycket de gått back är det svårt att tänka att det är enda nissen som gjort det. Nu med sommarkort blippas inte det heller, det är likadant som de andra korten så hur många av de som visar sommarkorten har egentligen ett?
 
Självklart blir det gnot om priserna höjs. Det är dock inget som ökar trängseln i kollektivtrafiken. Snarare tvärtom i så fall.

Om folk inte accepterar höjda priser så minskar dock risken för de bestämmande att få förnyat förtroende, dvs bli återvalda. Därav en rädsla för att höja priserna och/eller skatten. Självklart kan en tycka att politiker ska fatta de bästa besluten oavsett om de blir återvalda eller ej, men man kan också förstå att de också är människor.

Hela min poäng är egentligen att om jag ska fördöma ett beslut så vill jag veta vilka alternativ som fanns när beslutet fattades.
 
Region Skåne höjde priserna rejält i december förra året. Hela biljettsystemet byttes ut, många zoner fick höjda priser, några inte lika mycket som andra.

Jag skulle inte ha något emot höjda priser nu eftersom det beror på corona, men deras nya biljettsystem har fått ofantligt mycket kritik, välförtjänt. tror inte deras bristande ekonomi nu bara beror på corona utan även på utbytet av biljettsystemen. Det var antagligen rätt kostsamt.

Hade de varit mer noga med att kontrollera biljetter på bussar och tåg, de var dock rätt sent ut med att avskilja föraren från resten av bussen, sist i landet kanske? så hade de haft mer pengar. Tror inte det sprider så mycket smitta att blippa korten egentligen. Folk har ju inte betalat för sig. För jävligt enligt mig. Man har fått ett förtroende att åka med utan att visa sin biljett, inte att åka gratis!

Ja visst är det trist att folk utnyttjar detta till att åka gratis :down: En beskärd del av folks kritik bör riktas ditåt, förutom mot de ansvariga. Förhoppningsvis är det samma personer som nu drabbas av nedskärningarna och får kopplingen förklarad för sig, men det är ju såklart även andra (som du) som tyvärr också drabbas. Hur som, så har de ju fått in betydligt mindre pengar än de borde under denna tid. Och bytet av biljettsystemet kom ju olägligt precis innan pandemin bröt ut här, stor kostnad först för det och stor kostnad nu och lång tid framöver.

Men jag vet fortfarande inte hur man förklarat beslutet från de ansvarigas sida? Är detta ett beslut som Skånetrafiken fattat på eget bevåg eller ha man regionens politiker med sig?
 
Ja visst är det trist att folk utnyttjar detta till att åka gratis :down: En beskärd del av folks kritik bör riktas ditåt, förutom mot de ansvariga. Förhoppningsvis är det samma personer som nu drabbas av nedskärningarna och får kopplingen förklarad för sig, men det är ju såklart även andra (som du) som tyvärr också drabbas. Hur som, så har de ju fått in betydligt mindre pengar än de borde under denna tid. Och bytet av biljettsystemet kom ju olägligt precis innan pandemin bröt ut här, stor kostnad först för det och stor kostnad nu och lång tid framöver.

Men jag vet fortfarande inte hur man förklarat beslutet från de ansvarigas sida? Är detta ett beslut som Skånetrafiken fattat på eget bevåg eller ha man regionens politiker med sig?
Det där vet jag faktiskt inte, jag har inte lagt det på minnet, kan tänka mig att de har politikerna med sig, varför inte liksom. Det är mycket som varit stendumt med Skånetrafiken ett tag och politiker har ju försvarat det, men jag minns inte vad som sagt. Antagligen om att det inte finns pengar. Det är vad det alltid har handlat om.
 
Det där vet jag faktiskt inte, jag har inte lagt det på minnet, kan tänka mig att de har politikerna med sig, varför inte liksom. Det är mycket som varit stendumt med Skånetrafiken ett tag och politiker har ju försvarat det, men jag minns inte vad som sagt. Antagligen om att det inte finns pengar. Det är vad det alltid har handlat om.

Ok, det är för mig en skillnad om det är så att "alla" är överens om att detta är det bästa beslutet eller om det är en chef/aktör som fattat beslutet enskilt utifrån sin egna horisont. Men jag vet som sagt för lite om trafiken i Skåne för att kunna säga något om det vore rimligt med ett annat beslut eller inte, det låter ju som att detta inte är ett Corona-aktiverat problem utan att det finns en längre historik. Men att konsekvenserna av beslutet är trista, det är helt klart.

Ja, till syvende och sist så handlar det ju ofta om pengar när vi inte har råd med allt vi önskar. Det är ju inget konstigare egentligen att regionen måste hushålla med sina pengar, än att mina egna pengar inte räcker till allt jag vill ha (inte ens om det vore bra för mig).
 

Liknande trådar

Svar
248
· Visningar
9 190
Senast: Lingon
·
  • Artikel
Dagbok Efter allt trassel med boende vid flytten till min nya stad så trodde jag att jag hade köpt mig ett hus som jag skulle kunna trivas i...
Svar
4
· Visningar
1 565
Senast: kma
·
Hästhantering Någon här som haft en väldigt nervös och osäker häst? Blev det bättre? Varning för lång text: Köpte min dam i februari, känslig men...
2 3 4
Svar
66
· Visningar
12 959
Skola & Jobb Ja, folk pratar stort om att videomöten är något som kommer vara kvar mycket av på olika jobb och hemarbete likaså osv, som om det bara...
5 6 7
Svar
138
· Visningar
6 494
Senast: Stefffie
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp