Bukefalos 28 år!

Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Och visst kan en häst provocera en annan häst eller människa bara för att den tycker det är kul att få en viss reaktion på beteendet.

Min tant har tex lärt sig att om man drar i elastiska dragskor på jackor och sen släpper dom i rumpan på människan med jackan så är det jääääätteroligt :devil:
Min gamla tant tyckte alltid att det var skitroligt att retas med mig då jag svarade med att reta henne tillbaks tills hon exploderade och hon kunde hålla på läääänge med sina försök. Kospark i rumpan, ett bett där när jag hade hela famnen full med täcke eller stod framåtlutad, bita husse i näsan, missa moroten och ta fingret och sen vägra släppa, ja listan kan göras hur lång som helst och hon förväntade sig alltid att jag antingen retades tillbaks eller försökte välta henne, jag med armarna om hennes bakdel och hon med ett stadigt tag i arslet på mig. Vi hade lika kul båda två. :D
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

KL

Många "problem" hos hästar som bevisat inte har ont beror (enligt min erfarenhet) ofta på "efterskälvningar" från att de har haft ont. Det vill säga att en situation påminner hästen om den smärta den hade tidigare vid samma situation.
Givetvis finns det otroligt många andra förklaringar till "problem" som ex. att hästen är ouppfostrad, valpig, dålig kroppsuppfattning, fått uppmärksamhet vid felbeteende vilket har gjort det till en vana osv.

Ett exempel på efterskälvningar efter smärta är min valack som fick urinsten. Han hade därför otroligt ont i skapet, vilket är rätt så naturligt. Han hade fått ut delar av stenarna själv men dessa hade skavt upp sår i urinröret. Och när resterande stenar var borta så ville han fortfarande inte kissa om han inte var absolut tvungen.

Efter fortsatta undersökningar en tid senare kunde man visa på att urinröret hade läkt, men beteendet (skrikande och sparkar) fortsatte så fort man kom nära skapet.
Veterinären som kom ut drogade då ner honom med plägg. Sen fick vi stå och massera hans skap medan han "vaknade upp" så att han förstod att det inte gjorde ont längre. Rätt så kul händelse med tanke på att stallägaren kom in i stallet medan vi stod där och klämde på skapet på vår nerdrogade häst och undrade vad fasiken vi höll på med (vi hade skämtat om det precis innan).

Efter detta blev det mycket bättre med bara ett fåtal återfall då och då. Nu är det helt borta.

Så som sagt, har inte hästen ont, så kan den ha haft ont/obehag och är inställd på detta.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Och jag skulle vilja påstå att vi är precis likadana för vem har inte stukat foten och fortsatt att småhalta-ta det ytterst försiktigt fast skadan är läkt för länge sen och smärtorna borta? Alla varelser har det inbyggt att försöka undkomma smärta och fortsatt skada, det är nåt som ligger långt in i reptilhjärnan.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Om du nu inte har skolios eller dylikt så tycker jag att du borde ta dig till en kiropraktor som fixar till dig o inte bara försöker bota symptomen.

De gör lika stora underverk som på häst:bow::banana:

Jag började hos en kiro och gick till denne regelbundet under ca 1 års tid. Tyvärr hjälpte det inte för det "lilla sista" eftersom jag nu (mha sjukgymnasten) insett att mina muskler är extremt anpassade till min sneda kropp. Han manipulerade kotor och det blev MYCKET bättre men på slutet kom samma små låsningar igen i samma utsträckning varje gång, gång efter gång.

Dessutom har jag fått tag i en supersjukgymnast som har en hel rad olika utbildningar och typ livslång erfarenhet, så han gör "allt" men mest stretching och manipulation med min kropp samt sätter allt i ett himla helhetsperspektiv.

Sist så visade han hur jag skulle spänna olika muskler när jag hugger ved tex :D Han är guld värd :love:
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Du måste gå till ngn som sätter akupunktur efteråt- som gör att musklerna inte drar tillbaka felläget.

Jag hade världens bästa homiatriker- människans motsvarighet till equiatriker- ET. 2 behandlingar o sen som ny
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Men precis!

Det är mer än en gång jag sett en svinhalt häst på löpargången hos veterinären som redan första rundan är verkligen jättehalt och otroligt stel och öm i kroppen. När så informationen kommer att jo, hästen är halt så börjar ägaren tjafsa emot veterinären. Nej, den är inte halt. Den har alltid rört sig så här. Det är normalt för den här hästen. Den gick likadant för ett år sedan när den började vägra på alla hinder och resa sig, men då vilade den över sommaren och sedan var det bra (eller inte?!).

Eh, va? Hur låg för kunskapsnivån egentligen vara utan att det är vanskötsel?

Dessutom: förslag på vad som ska kollas lämnar jag till veterinären. Inte tusan går jag till hundveterinären när jag har problem med hästen. Jag åker till en specialklinik för hästar. Och självklart är det veterinären som ska komma med förslag på ev. åtgärder och undersökningar. Inte jag själv eller någon hokuspokusbehandlare som ser i tepåsen att det behövs mer ringblomma i foderstaten.
Jag åker till en för hältor, en annan för hovproblem, en tredje för hudåkommor.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

jag tror jag sökte runt på och fick tag på det svaret ngnstans i ngn blogg och liknande.. och var de säker på att han inte hade ont hade de ju haft kvar han i programmet?
Det man fick se i programmet var iaf bla. illasittande sadel och ryggont?
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Fast det här med att påstå att det INTE finns elaka hästar är en sanning med stor modifikation. Jag har träffat ett föl som var direkt elak mot både människor och hästar och både bitit och sparkat både mamman, kompisarna och människor runt omkring så fort den kunde gå i princip.

Jag hävdar envist att det inte finns elaka hästar - de kan vara smarta, tuffa, reaktionssnabba, känsliga, välj epitet fritt. Men (jag snackar inte WSB och Nevele Pride nu) de går inte medvetet in för att skada dig, förutom vid ett upplevt hot, vilket såklart är subjektivt.

Min - som ändå flugit på folk - skulle aldrig ens i sin värsta fas ha attackerat "out of the blue". Han markerade dra åt h***ete ett flertal gånger innan något hände.


Även om det oftast finns en orsak (smärta,missförstånd, erfarenheter eller till och med hjärnskador) så har det oerhört mycket med hästens personlighet hur den hanterar det. Långt ifrån alla hästar blir arga om de har ont utan kanske bara blir uppgivna eller "stänger av".

Word. Men de hästarna ser vi inte så mycket av. De bara kämpar på, går sönder, döms ut, och ägaren köper en ny.


Och visst kan en häst provocera en annan häst eller människa bara för att den tycker det är kul att få en viss reaktion på beteendet. Oftast inlärt för visso eller ett medfött beteende som hästen märker får en speciell effekt men visst kan dom "jävlas" på det sättet. Min tant har tex lärt sig att om man drar i elastiska dragskor på jackor och sen släpper dom i rumpan på människan med jackan så är det jääääätteroligt :devil:

Hehe. Nu hade jag mer extrema saker i tanken när jag skrev. Men visst, givetvis kan de repetera sociala beteenden som givit gott resultat innan - de lär sig hela tiden. Typ lyfta saker, dra i grimskaft, nypa folk...vill en häst ha uppmärksamhet så kör den ju sin repetoar såklart. Men de har vanligen väldigt god koll på var gränsen går, så länge de är vettigt fostrade från början. Människa=människa, häst=häst.

Min var förut bästis med flockens unghäst, och de två kunde gänga ihop sig och trakassera Gammelstoet. Smög runt henne och nöp till som småglin. Efter ett tag blev hon förbannad och höll Rättarting givetvis, men då lilla unghästen flög iväg som en antilop orkade aldrig min hänga på. Han blev sist och fick alltid några behövliga uppfostringsbett. Så höll han sig i skinnet...tills nästa gång Lillfjanten ville mucka med Överheten. Då hängde han på igen. :angel:

Unghästen är utflyttad nu och min har gift sig med stillsamma Fröken Travare. Men han kan mycket väl provocera fram ett lagom "slagsmål" ändå. Tänker ibland han han gott kunde få gå naken och bli biten i ändan istället för att bara göra fler hål i täcket...:devil: Han skulle passa som fotbollshuligan - 90% av tiden slappt framför TVn med en öl i ena hoven, resterande 10% fullt Röj med Grabbarna.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Fast då måste man ju diskutera hela definitionen av ordet "elak". Att tycka någon är elak är en sak, att diskutera orsak är en annan. När det gäller personligheter (både människor och hästar) så går det inte att exakt säga vad som man har fötts med och vad som är påverkat av miljön. Alla hanterar upplevelser olika och jag hävdar fortfarande att det finns hästar (och människor) som är födda med drag som gör att om man nu inte ska säga att dom föds elaka, i alla fall gör att dom har större sannolikhet att utveckla beteenden som gör att dom upplevs som elaka.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

KL

Psykiska sjukdomar och liknande finns ju högst troligt även hos hästar.

Att en häst är "elak" kan ju bero på att den är psykiskt sjuk eller har andra nevrologiska sjukdomar som gör den med instabil och känslig än andra hästar.


En tanke bara...
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Jag vill inte använda ordet elak när det kommer till djur eftersom det för mig innefattar en medveten handling och en djupare förståelsen av handligens konsekvens hos individen som drabbas.

En häst är till största delen reflexstyrd och går på instinkt - den är helt enkelt inte kapabel att tänka i så komplexa banor. Exemplet med min som gägnade ihop sig med unghästen - de ville leka och visst var det medveten provokation av det gamla stoet för att få en respons. Men de tänker inte "ni ska vi mobba stoet så hon blir ledsen".

Sedan håller jag med om att vissa hästar föds med en större känslighet (i brist på bättre ord) och lättare tar till fysisk respons vid stimuli av olika slag. Har lättare att börja sparka/bita. Medan andra kanske i högre grad blir passiva. Det har med ras att göra också, vissa raser reagerar rent generellt starkare än andra på stimuli.

Men du har helt rätt i att vi börjar ramla in på semantik nu.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Jag har inget svar på frågan (tror att det kan vara kombinationer och variationer av olika faktorer), men ett par exempel. Under mina häst-år har jag träffat två hästar som betett sig på ett farligt sätt, i termer av att de har varit aggressiva och attackerat människor.

Den förste var en fölunge. Mamman var världens mildaste och trevligaste häst, men ngt gick snett med fölisen. Den anföll, sparkade och bet, från början. Man fick alltid se till att hålla sig på rätt sida om mamman, när man gick in i boxen. När ungästen så småningom fick egen box, kunde man inte gå in till honom med havre/hö utan att först beordra honom att ställa sig i ena hörnet. Annars anföll han.
Visst fanns det brister i hantering och uppfostran, men det fanns också något i hästen, som i kombination med bristerna i hanteringen skapade problemen.

Den andra hästen var ett avelssto. Minns en gång när hon kom lös i gången och attackerade ägaren. Fruktansvärt obehagligt. Visst kan hon haft ont nånstans. Men det är kanske inte det enda svaret.

Obs: jag var barn då det begav sig, och "hang-around" i stallen ifråga, så ni behöver inte diskutera vad jag skulle gjort för att lösa problemen:)
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Angående fölisar som visar sig respektlösa och blir farliga, är det ingen mer än jag som tänkt tanken att det är alldeles för lite kontakt med människor från allra första början? Den lilla fölis som föddes här fick närkontakt från första dan, blev ständigt kramad, pysslad med och lekt med och nån trevligare, roligare och mer lättsam liten individ får man nog leta efter. Enligt "dom som visste bäst" gjorde jag ju alla fel man kan göra,,,,,,,,och några till men tydligen tog inte fölis nån skada av detta utan blev en trygg individ, trygg med människor och med omgivningen och ville alltid vara till lags och gärna sitta i knät. :p Hon bands aldrig upp när det var fråga om borstning eller hovvård, hon stod som ett ljus och lät sig bli pysslad med och hovslagarn hade aldrig förut träffat en sån ung häst som kom springande mot honom och ställde upp sig och lät sig verkas lös. :D
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Var fölisen frisk? Visades det senare i livet vad det kunde berott på?

Jag hanterade en 4(?)-åring som skulle ridas in så smått och betäckas som var riktigt knepig. Oförutsägbar liksom och kunde vara riktigt aggressiv. Vi visste dock inte mycket om bakgrunden utan försökte bara hantera den schyst och sätta gränser men vänta ut den.

Den hästen dog på plats och visade sig ha något konstigt i hjärnan sedan den föddes typ/någon sjukdom när den var riktigt liten. Vad jag minns gissade vet att den haft skitont i kroppen som flyttats runt/huvudvärk/migränaktigt i huvudet. Den var aldrig halt eller liknande utan det var nog något mer neurologiskt kanske?
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Jag slutade hänga i det stallet innan hästen växte upp så jag kan tyvärr inte svara på hur det gick med den. Tror absolut att det var brister i hanteringen som var en del i orsaken. Men en annan fölis och annan mamma hade troligen reagerat annorlunda. Så jag tror ändå att det är kombination av hästens "personlighet" (i brist på bättre ord) och miljöfaktorer.
 
Sv: Har alla hästar som beter sig underligt ont?

Var fölisen frisk? Visades det senare i livet vad det kunde berott på?

Jag hanterade en 4(?)-åring som skulle ridas in så smått och betäckas som var riktigt knepig. Oförutsägbar liksom och kunde vara riktigt aggressiv. Vi visste dock inte mycket om bakgrunden utan försökte bara hantera den schyst och sätta gränser men vänta ut den.

Där tror du har svaret på vad som får mig att råda folk till att i första hand kolla upp hästen, just det där med att den är oförutsägbar i sitt beteende. Den är helt enkelt inte konsekvent, och det brukar djuren alltid vara, det är bara vi människor som har problem med det ;-)

Eller om det är specifika beteende i ridning alt. hantering som jag från min erfarenhet har sett att det kan hänga ihop med ett visst problem.

/Camilla
 

Liknande trådar

Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
24 631
Senast: alazzi
·
Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
3 929
Senast: Cattis_E
·
Ridning Det här blir ett långt inlägg men skulle vara jättetacksam om nån pallade läsa och ville hjälpa mig att fundera på vad som kan göras...
2
Svar
21
· Visningar
4 121
H
Hästhantering Jag ägnade mitt projektarbete till att träna NH med min medryttarhäst Geronimo. Min handledare ville att jag skulle skriva ihop en liten...
Svar
5
· Visningar
2 161
Senast: anyberg
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Örebroare, kan ni ge lite busshjälp
  • Vad gör vi? Del CXCVII
  • Köpa hus

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp