Har du flugit någon gång?

Har du flugit någon gång?

  • Ja

    Röster: 248 95,8%
  • Nej

    Röster: 11 4,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    259
Har flugit en del genom åren, som barn flög jag och mamma till Finland varje sommar och hälsade på moster. När jag hade ett långdistansförhållande turades vi om att flyga till varandra 4 ggr om året. Nu i vuxen ålder har jag flugit ett par ggr i tjänsten när det varit för långt för att ta tåg inom rimlig tid samt att jag flyger till mina föräldrar i Portugal en gång om året.
 
Ja, har flugit mycket. Under 7-8 år reste jag väldigt mycket i jobbet, både inom och utanför Europa, och då flög jag någon eller några gånger i månaden. Miljömässigt är det svårt att försvara men själva yrket var/är på det sättet. Sen har jag alltid tyckt om att flyga, både stora och små plan, och påbörjade en PPL-utbildning som jag fick avbryta av familjeskäl. Har även provat avancerad flygning (konstflyg) på rejält hög nivå, som passagerare. Kanske det häftigaste jag varit med om, i konkurrens med barnens födelse. 😅
 
Precis som @Stefffie bor jag utomlands och är därför "tvungen" att flyga med jämna mellanrum för att träffa min närmaste familj och vänner. Det kombinerat med att resor är det roligaste jag vet att lägga pengar på gör att jag flugit mycket i mitt liv, trots att det skaver en hel del i miljöhjärtat (men så gör jag en hel del som är bra för klimatet också, som att endast köra bil typ 2 gånger i månaden till exempel).

Har även åkt med som passagerare i ett stridsflygplan en gång som barn då pappa jobbade som stridspilot, det var läskigt men väldigt häftigt! Vanligt flygande tycker jag inte är särskilt läskigt alls, bara lite bökigt och tråkigt. Föredrar tåg alla dagar i veckan, älskar att åka tåg!
 
Har flugit mycket förut. Nu är det verkligen inte mycket. Flög på semester inom Europa i somras, inte mitt initiativ eller val av resmål och färdmedel. Innan dess flög jag i tjänsten inom Europa 2017 och privat till Asien 2014. Innan dess var det mer ofta.

Har aktivt valt bort det av miljöskäl.
 
Nix, jag har aldrig flugit, och är inte jättesugen på det heller. Föredrar bil som transportfordon. Jag vill kunna stanna och ta en paus om jag har lust, och det är liiite svårt när man är x-antal kilometer upp I luften...
Och om jag någon gång skulle få för mig att flyga, skulle det nog få bli inbördesflyg, så jag kan bila hem på rimlig tid😅
 
Kul med så många svar :bump:

Hur tycker ni det känns vid start och landning? Känns det något särskilt?
Jag minns när jag skulle flyga från Köpenhamn till Helsingfors. Hade då inte flyget på flera åt och var lite nervös över det. Hade gått igenom flygningen i huvudet, men inte riktigt reflekterat över att man lämnar marken. Satt på en fönsterplats och när jag såg oss lämna marken fick jag panik.
En kompis och en flygvärdinna fick ta hand om min rejäla panikångestattack då. Såhär i efterhand borde jag ha förberett mig på att man lämnar marken. 😅

Flygningar efter det har gått bra.
 
Jag minns när jag skulle flyga från Köpenhamn till Helsingfors. Hade då inte flyget på flera åt och var lite nervös över det. Hade gått igenom flygningen i huvudet, men inte riktigt reflekterat över att man lämnar marken. Satt på en fönsterplats och när jag såg oss lämna marken fick jag panik.
En kompis och en flygvärdinna fick ta hand om min rejäla panikångestattack då. Såhär i efterhand borde jag ha förberett mig på att man lämnar marken. 😅

Flygningar efter det har gått bra.
Man kan verkligen få helt oväntade reaktioner från sig själv när man flyger. Jag har egentligen inte någon direkt ångestproblematik ”till vardags” men på flygresor har de mest bisarra tankarna dykt upp i huvudet och utlöst både en och flera ångestattacker.
Otroligt viktigt med bra personal i det läget tycker jag.

Flög inrikes i USA för några år sedan. Fick ett fullständigt bryt när vi flög in i lite oväntad turbolens. Otröstlig och min syster som satt jämte kallade på en flygvärdinna med en förhoppning att hon skulle komma med lite lugnande ord ”Det är som gropar i vägen” ”Detta är helt normalt och att flyga är det säkraste sättet att trasnporteras”’etc etc som de brukar säga.

Hon tittade lite kyligt på mig och sa ”Du behöver inte vara orolig, vi har tränat mycket på att rädda så många vi kan vid en flygkrasch”.

Precis det jag behövde höra liksom😂. Att hon också väntade sig att det skulle gå åt skogen men att hon var väl förberedd…
 
Man kan verkligen få helt oväntade reaktioner från sig själv när man flyger. Jag har egentligen inte någon direkt ångestproblematik ”till vardags” men på flygresor har de mest bisarra tankarna dykt upp i huvudet och utlöst både en och flera ångestattacker.
Otroligt viktigt med bra personal i det läget tycker jag.

Flög inrikes i USA för några år sedan. Fick ett fullständigt bryt när vi flög in i lite oväntad turbolens. Otröstlig och min syster som satt jämte kallade på en flygvärdinna med en förhoppning att hon skulle komma med lite lugnande ord ”Det är som gropar i vägen” ”Detta är helt normalt och att flyga är det säkraste sättet att trasnporteras”’etc etc som de brukar säga.

Hon tittade lite kyligt på mig och sa ”Du behöver inte vara orolig, vi har tränat mycket på att rädda så många vi kan vid en flygkrasch”.

Precis det jag behövde höra liksom😂. Att hon också väntade sig att det skulle gå åt skogen men att hon var väl förberedd…
Förlåt för skrattemojin, jag är ledsen att du fick ångest... men alltså det svaret! 😂
 
Jag har aldrig flugit någon gång. Känner mig som lite av en minoritet gällande detta faktum. Så en enkel fråga - har du flugit någon gång?

Vi pratar alltså flygplan men för all del så räknas helikopter eller annan flygfarkost också!
Flyger nog en gång var eller vartannat år. Älskar att resa, men med växande hundskara blir det mer husbilsresor 🚐 Ridresorna går dock till södra Europa utan hundar 🤩🐎
 
Förlåt för skrattemojin, jag är ledsen att du fick ångest... men alltså det svaret! 😂
Ingen fara, jag skrattar själv åt det typ varje gång jag tänker på det😂. Hur fan kan man säga så till någon som är helt förstörd av flygrädsla.
Min syster kunde liksom inte få iväg henne snabbt nog, såg väl på mig att jag höll på att typ öppna dörren och gå ut eftersom det ändå var kört.

”Tack snälla för att du tog dig tid att hjälpa min syster men jag tror verkligen det hjälpte direkt och du har säkert jättemycket att göra så inte ska du stå här och prata mer med oss, så hejdå, tack så mycket, hejdå”
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 803
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 422
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 358
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
2 458

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp