Har du flugit någon gång?

Har du flugit någon gång?

  • Ja

    Röster: 248 95,8%
  • Nej

    Röster: 11 4,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    259
Jag har flugit två gånger i vuxen ålder - till Danmark och hem från Danmark. Jag skulle dit på praktik när jag gick min utbildning, och hade verkligen inte råd att ta bilen (annars hade jag nog gjort det, var där ett par månader..) och tåget var dyrt+långsamt.

Utöver det har jag flugit till Gotland en gång, men då var jag så liten att jag inte hade vetat om det om jag inte fått det berättat för mig. Så tycker inte att det räknas riktigt :angel: .
 
Jag har aldrig flugit. Jag växte upp för fattigt och idag är jag förtidspensionär så det är inget som sker i en handvändning.
Men en vacker dag vill jag flyga utomlands. Nån gång i framtiden :)
Flygbiljetter kan man (tyvärr?) få tag på för några få hundralappar inom Europa. Det är nästan alltid betydligt dyrare med tåg. Det som kostar mest pengar på mina resor är boende och mat.
 
Flygbiljetter kan man (tyvärr?) få tag på för några få hundralappar inom Europa. Det är nästan alltid betydligt dyrare med tåg. Det som kostar mest pengar på mina resor är boende och mat.
Ja absolut, men som du säger själv är det ändå dyrt med boende och mat. Eller ja, dyrt och dyrt, allt är relativt - men med en förtidspension på garantinivå blir allting dyrt :p
 
Det blir en hel del att flyga, mest för att åka tåg är dyrt och långsamt i jämförelse. Dock så lyckades jag norpa ett kanonerbjudande SJ hade för typ en 20 år sen, där man kunde åka tur och retur nånstans i europa. Tror vi betalade 3000 kr då, för två personer tur och retur med liggvagn över natten. SJ bokade alla tåg med byten etc. Erbjudandet fanns inte kvar året därpå...
Hade gärna rest så igen, men själva resandet slukar då lite över en hel dag. Det är mysigt på väg till resemålet, men plågsamt jobbigt på vägen tillbaka.

Jag älskar att resa, framförallt själva åkandet. Gillar flygplatserna, folkmassan, ta sig fram, se nya platser etc. Hade jag kunna forma mitt liv helt förutsättningslöst hade jag nog varit på resande fot 3 veckor i månaden. Det enda som stör är att jag gillar inte 90% av alla hotellsängarna och kan sova riktigt dåligt.
Jag åkte jättemycket tåg i Europa när jag var barn, älskar nattåg! Men det var 30+ år sedan. Då hade mamma, som var konstnär och levde på bidrag och stipendier, råd att betala för både sig själv och två barn för resor genom Europa. Nu är det verkligen svindyrt, dyrare än att flyga och bo på hotell en natt 😞.
 
Ja absolut, men som du säger själv är det ändå dyrt med boende och mat. Eller ja, dyrt och dyrt, allt är relativt - men med en förtidspension på garantinivå blir allting dyrt :p
Ja absolut, särskilt när svenska kronan är värd ungefär samma som monopolpengar. Men med lite tur hittar du ett billigt boende via någons fackförening, och finns det kök är matpriserna på kontinenten faktiskt lägre än här. Och kan du resa utanför lov och högtider kommer du ner rejält i pris. Dvs ingen oeuppnålig dröm om du skaffar/har en kompis med det där fackföreningsboendet.
 
Har flugit till Teneriffa 2ggr med familj. Senaste gången var 2009.
Sen när jag var liten har jag även flugit med mindre plan. Mamma fick någon flygtur i födelsedagspresent tror jag det var.
 
Ja absolut, särskilt när svenska kronan är värd ungefär samma som monopolpengar. Men med lite tur hittar du ett billigt boende via någons fackförening, och finns det kök är matpriserna på kontinenten faktiskt lägre än här. Och kan du resa utanför lov och högtider kommer du ner rejält i pris. Dvs ingen oeuppnålig dröm om du skaffar/har en kompis med det där fackföreningsboendet.
Oh, smart att kolla med fack! Ska komma ihåg det när det är dags att kolla på sånt :) Jag och sambon har pratat om att åka iväg nånstans varmt, men vi har inte ens börjat spara pengar. Det dyker ju upp annat hela tiden, nu senast biljettsläpp till Springsteen :laugh:
 
Flugit ett antal gånger, nästa resa blir till Vietnam, främst för att särbon vill åka och hälsa på släkt och vänner (senast hon åkte var 9 år sedan), men även en del turistande.
 
Flugit massa gånger, både privat och i jobb. Som längst till USA, Brasilien och Mauritius, kortast är knappt en timme inom Sverige. Jag är ganska van och ser det lite som tåg eller buss, ett färdsätt liksom. Senast var dock 2019, till Frankrike. Jobbar inte längre på ett jobb som innebär inrikesflyg. Har också flugit helikopter och håller med om att det känns mer som att flyga än vanligt flygplan. Häftigt men också lite läskigt.
 
Flugit massa gånger, både privat och i jobb. Som längst till USA, Brasilien och Mauritius, kortast är knappt en timme inom Sverige. Jag är ganska van och ser det lite som tåg eller buss, ett färdsätt liksom. Senast var dock 2019, till Frankrike. Jobbar inte längre på ett jobb som innebär inrikesflyg. Har också flugit helikopter och håller med om att det känns mer som att flyga än vanligt flygplan. Häftigt men också lite läskigt.
Nu hugger jag din knapp även om fler skrivit om helikopter. Jag har stått relativt nära (men ändå en bra bit ifrån) en helikopter som lyfte en gång och det kändes verkligen i hela kroppen! Obehagligt tyckte jag. Hur upplevde du det? Eller man går i och ur innan den startat kanske? Hur kändes där inne?
 
Nu hugger jag din knapp även om fler skrivit om helikopter. Jag har stått relativt nära (men ändå en bra bit ifrån) en helikopter som lyfte en gång och det kändes verkligen i hela kroppen! Obehagligt tyckte jag. Hur upplevde du det? Eller man går i och ur innan den startat kanske? Hur kändes där inne?
Vill minnas att vi satt i när den startade, det låter en jäkla massa av rotorbladen och man har hörselkåpor på sig. När den lyfter gör den ju det rakt upp och det känns som det går ganska långsamt och nästan omärkbart att man lättat från marken och att hela maskinen är nästan viktlös, den gungar dessutom litegrann om det är blåsigt. När man flyger (stort kommersiellt) flygplan rör sig maskinkroppen mycket lite och det är ungefär samma känsla som på ett tåg, så mycket odramatiskt. I en helikopter känner man typ alla små rörelser så det känns som att man själv flyger nästan, otroligt häftigt.

För övrigt var helikopterturen jag tog över Iguazufallen så det var ju EXTREMT coolt.
 
Första gången jag flög var som ganska liten i ett litet plan med min faster som är (numera pensionerad) pilot. Annars flög jag för första gången som transportmedel på klassresa i 6an, till södra Frankrike (flög till Montpellier med nåt byte om jag minns rätt). Vi flög aldrig på solsemester eller så med familjen, vi bilade till fjällen varje år och även till badland/nöjesfält i Danmark, Tyskland och Frankrike någon gång.
Flög även till Frankrike (Paris) i gymnasiet med vår lilla franskagrupp och sedan till Kreta med hela klassen innan studenten.
Ett tag flög jag en del inrikes när jag var med i styrelsen på avelsföreningen och vi hade möten eller utbildningar i Stockholm.
Har varit med och tävlat i VM för "Young Breeders" 4 gånger och flugit dit 3 gånger, en gång Frankrike (Lyon), en gång England (Hartpury, flög till London) och en gång Kanada (Calgary via Zurich). Jag tror senaste gången jag flög var Kanada, det var 6 år sedan. Ev att jag flugit till något årsmöte efter det men tror det mest blivit tåg...

Har aldrig haft problem med att flyga, tycker om att kolla ut genom fönstret vid start och landning. 10-timmarsflygningen var heller inga problem, fanns ju massa filmer att kolla på. Men försöker välja tåg när det går att få ihop tidsmässigt.
 
Jag har flugit hyfsat mycket. Både privat och i jobbet. Jag var flygrädd som yngre. Men jag hade med min coola hund i kabinen ca någon gång i månaden då jag flög i jobbet under en period. Det gav någon form grundtrygghet.
Var inte rädd som barn dock. Då åkte jag själv med flyg till mormor/morfar eller farmor. Man fick sådan plastficka runt halsen med all info. Så lotsade någon flygvärdinna en rätt. Det var byten etc till mormor/morfar och man fick sitta i flygvärdinne-loungen och äta massa gott och få gosedjur. Var ju hur kul som helst. :laugh:
 
Är snart uppe i 1000 flygningar under de senaste åren, såg jag någon statistik på. (Jobbar extra som flygvärdinna.)
Ska tillägga att jag, även om jag inte direkt kan påstå att jag älskar att flyga, alltid haft en dragning till luften, och till havet (helst öppet hav). Det är en frihet i det som jag älskar. Jag älskar också att se världen från ovan, precis som flera nämnt innan ger det perspektiv på tlllvaron. När jag jobbar blir det oftast inte så mycket av den varan då det finns annan som ska hinnas med, men jag brukar oavsett försöka ha FlightRadar24 på i bakgrunden så jag kan hålla lite koll på var vi befinner oss. Gillar att veta vad det är jag ser när jag tittar ut, speciellt när jag flyger över platser som betyder något för mig. Älskar att jag under ett arbetspass t.ex. kan passera över och få en glimt av vårt lantställe 55 mil bort, som jag alltid längtar till, eller över platsen jag växte upp på - eller öven mitt hem i Stockholm. Bokar alltid fönsterplats - och inte över vingarna - när jag reser som passagerare.
 
Nu hugger jag din knapp även om fler skrivit om helikopter. Jag har stått relativt nära (men ändå en bra bit ifrån) en helikopter som lyfte en gång och det kändes verkligen i hela kroppen! Obehagligt tyckte jag. Hur upplevde du det? Eller man går i och ur innan den startat kanske? Hur kändes där inne?

Det var inga problem. Men är man direkt under en hoovrande helikopter är det faktiskt lite svårt att andas, lufttrycket blir väldigt högt.

(Det blir följdaktligen väldigt svårt att simma också... jag användes som träning för ytbärgare)
 
Jag har aldrig flugit någon gång. Känner mig som lite av en minoritet gällande detta faktum. Så en enkel fråga - har du flugit någon gång?

Vi pratar alltså flygplan men för all del så räknas helikopter eller annan flygfarkost också!
Jag har flugit en hel del. Första var jag så liten att jag ännu inte kunde gå, senast var i somras. Tycker det är ett fruktansvärt tråkigt färdmedel dock. Eller mest är det nog allt som ska gås igenom innan man kliver på flygplanet som kräver flera timmar extra som min rastlösa själ inte har tålamod med :nailbiting:
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 809
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 422
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 363
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 881
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Uppdateringstråd 29
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp