Har du flugit någon gång?

Har du flugit någon gång?

  • Ja

    Röster: 248 95,8%
  • Nej

    Röster: 11 4,2%

  • Antal omröstningsdeltagare
    259
Kul med så många svar :bump:

Hur tycker ni det känns vid start och landning? Känns det något särskilt?
Det är ju de bitarna som är roligast (plus när det svänger), för då känns det att man flyger. :D Plus att man får en fin vy över området nedanför. Resten av flygresan känns mer som att åka tåg fast fastspänd. Och att man slipper gå till nån restaurangvagn för att få saker att äta och dricka.
 
Det är extremt olika. Får jag så somnar jag utan problem innan start, och kan dåsa mig igenom både start och landning.
Usch, vad jag ogillar er som kan sova på flygplan. Inte ens 12-timmars nattflyg lyckas jag med det, blir lite långtradigt då…
Och så flög jag en gång med en kollega som var som du. Somnade innan start och sov tills vi landat. Där satt jag vaken bredvid och fick underhålla mig själv i tre timmar. :cautious:
 
Jag har aldrig flugit och tänkte skriva att det nog aldrig blir av heller.

MEN, när sonen slutar grundskolan ska de flyga till Tyskland eller Polen där en av oss vårdnadshavare bör följa med och jag försöker vänja mig vid tanken på att det kan bli jag (jag skulle vilja följa med, måste bara brottas med flygrädslan).
 
Mina föräldrar är väldigt förtjusta i semesterresor så flög utomlands en eller flera gånger per år som yngre. Nuförtiden håller jag mig gärna på hemmaplan och kan inte riktigt motivera flygresor pga klimatpåverkan.
 
Usch, vad jag ogillar er som kan sova på flygplan. Inte ens 12-timmars nattflyg lyckas jag med det, blir lite långtradigt då…
Och så flög jag en gång med en kollega som var som du. Somnade innan start och sov tills vi landat. Där satt jag vaken bredvid och fick underhålla mig själv i tre timmar. :cautious:
Jag kan inte heller sova på flyg. Eller resor överlag. Jag slumrar möjligtvis lite i slutet av jättelånga resor, men oftast inte. Somnar inte ens på långresor som till thailand eller indien..
 
Jag har aldrig flugit någon gång. Känner mig som lite av en minoritet gällande detta faktum. Så en enkel fråga - har du flugit någon gång?

Vi pratar alltså flygplan men för all del så räknas helikopter eller annan flygfarkost också!
Under uppväxten resten vi utomlands minst en gång om året och som ung vuxen var jag ute och reste en del senaste resan gjorde jag 2020 och sen dess har jag inte känt något sug jag har även börjat tycka det är obehagligt att flyga inte som så att jag tror planet ska störta men jag kände ett stort obehag sista resan jag gjorde.
 
Usch, vad jag ogillar er som kan sova på flygplan. Inte ens 12-timmars nattflyg lyckas jag med det, blir lite långtradigt då…
Och så flög jag en gång med en kollega som var som du. Somnade innan start och sov tills vi landat. Där satt jag vaken bredvid och fick underhålla mig själv i tre timmar. :cautious:
Man somnar vid första bältesplinget och vaknar när det plingar igen ;)
Plus vaknar till en sväng när det vankas mat/fika :D
 
Kul med så många svar :bump:

Hur tycker ni det känns vid start och landning? Känns det något särskilt?
Det beror ju lite på vad man menar med känns. Brukar ofta ta paus från att läsa bok när planet accelererar på rullbanan (ogillar när inte boken vill hålla sig helt stilla i förhållande till mina ögon), men annars är nog känslan mest "äntligen på väg". Och landning brukar jag också ta paus från läsandet och titta ut så mycket jag kan, försöka orientera mig, om jag kan, och tänka att "snart framme".
 
Man somnar vid första bältesplinget och vaknar när det plingar igen ;)
Plus vaknar till en sväng när det vankas mat/fika :D
Sova på saker som rör sig kan jag bara inte, så kommer vara segt på min 11 timmars resa mellan Amsterdam och Bangkok på väg mot Saigon, men det går att läsa rätt mycket, och blunda kan man ju alltid göra. Viktigaste är att se till att hörlurarna med aktiv ljuddämpning är laddade, så man kan slippa motorljudet så mycket som möjligt.
 
Jag har aldrig flugit någon gång. Känner mig som lite av en minoritet gällande detta faktum. Så en enkel fråga - har du flugit någon gång?

Vi pratar alltså flygplan men för all del så räknas helikopter eller annan flygfarkost också!

Första gången jag flög var nog i en helikopter! Sedan har jag haft turen att få flyga helikopter några gånger och ja- det är coolt, man känner sig liksom som man är med i någon skrukfilm, även om det bara är över svenska fjällvärlden.

Vi flög aldrig på resor med familjen när jag var liten pga mammas flygrädsla och pappas ointresse (för annat än helikopterlyft till intressanta geologiska fynd :D).

Första gången jag flög ett flygplan var när flygplatsen på min lilla uppväxtort invigdes och alla skolbarn fick en provtur i ett typ 30-platsers propellerplan.

Jag ärvde min mors flygrädsla men har fått jobba med det då jag under några år använde norden-flygen som del av mitt vardag.

Nu väljer jag att jobba så att jag inte längre måste vara frekvent flygare och tar gärna tåget som vi exempelvis måste till Stockholm (tack Botniabanan!)

Vad det gäller semestrar så försöker jag hålla ned på flygandet, men tänker inte helt avstå (och verkligen inte flera gånger per år)

Jag har gått från att ha ett nervöst konstant stresspåslag vid flygning till att kunna sova på flygplan. Dock har jag en sak som gör mig rädd för att sova på flygplan... Jag måste ha något fel på min inre gyro...När jag somnar på ett flygplan så är det som att jag tappar kompassen totalt och kan få känslan av att jag ramlar genom flygplanet och ilar ner genom luften. Fler än en gång har fallreflexen, när man slår ut armarna, boxat till min flygplansgranne.....:o Så nu kan jag bara sova tryggt om jag a) har fönsteplats b) sover sitter brevid någon jag känner
 
Flugit en handfull gånger, första gången när jag som 12-åring reste till usa med familjen. (Flög senast 2019 på semester, dessförinnan 2017 i jobbet och dessförinnan 2015 eller 2016 på semester.)
Har dock inte rest så mycket långväga överlag, hästeriet tog alla pengar förr och nu är det ffa huset :D Samt att jag inte kan motivera en massa flygresor av klimatskäl.
 
Jag har varit i ett trettiotal länder och flugit till de flesta av dem, många flera gånger. Snittar kanske 4 flygningar tor om året? Har nog bara flugit inrikes kanske två,tre gånger dock? Försöker undvika det sistnämnda.

Av någon märklig anledning gillar jag att flyga, även om det är trångt, tråkigt, för kallt eller för varmt, halväcklig mat och mycket väntetider. Det är ju ofta förknippat med förväntan för något. Jag tycker också det är sjukt fascinerande att vi kan transportera oss på det sättet.

Jag tycker starten är ganska obehaglig, men slappnar av så fort man planar ut.
 
Det suger i magen vid lyft, och jag önskar jag kunde kolla hela vägen ner vid landning, men då blir jag åksjuk så får blunda tills vi är rätt nära marken, då kan jag titta igen. I övrigt sover jag, men det gör jag på alla färdsätt jag provat på hittills.
 
Usch, vad jag ogillar er som kan sova på flygplan. Inte ens 12-timmars nattflyg lyckas jag med det, blir lite långtradigt då…
Och så flög jag en gång med en kollega som var som du. Somnade innan start och sov tills vi landat. Där satt jag vaken bredvid och fick underhålla mig själv i tre timmar. :cautious:

Ja, det är en verklig fördel att sova bra i alla former av fordon, framförallt när man har mycket jobbresor med de där avgångarna vid femtiden. :idea: Mitt problem brukar vara att hålla mig vaken på tex tåget om jag faktiskt behöver jobba med något på vägen. Jag är så programmerad till att vila den tiden. :angel:

Mitt största problem är ergonomi, jag är såpass mycket kortare än genomsnittet att säten i allmänhet och nackstöd i synnerhet kan bli väldigt obekväma. Å andra sidan är liten storlek rätt mycket fördel just på flyget.
 
Jag har flugit en del, bor i norra Västerbotten och har kompisar samt vill ibland gå på evenemang i Stockholm och då blir det flyg eftersom all andra ressätt tar så lång tid och för det mesta är dyrare.

Jag tycker det är riktigt trist att flyga, det är en sån procedur med att ta sig till flygplatsen, säkerhetskontroll, stå i kö för att boarda och vänta på start...

Dessutom är jag tjock och har konstant ångest för att jag ska hamna bredvid någon som stör sig på att jag tar för stor plats. Väljer att sitta vid fönstret eller gången för att kunna luta lite åt ett håll och ta mindre plats men ibland är det mycket dyrare att välja plats och då blir det ångest ändå tills jag sitter på min plats och vet vilka jag får brevid mig.
 
Har flugit mycket, redan som liten dels med familjen för semestrar men främst för att min äldre syster flyttade utomlands när jag var 6 år. Hälsade på henne så ofta jag kunde genom hela uppväxten (och därefter).
Reser nu mest för nöjes skull men har både bott och jobbat utomlands på en himla massa olika platser och är numera också bosatt utomlands.

Hade inga problem med någon typ av flygrädsla fram tills jag efter en obehaglig upplevelse blev fullständigt livrädd. Riktigt illa blev det och har fått jobba mycket med den rädslan och är nu helt fine med att flyga igen.
Föredrar långflygningar, dels för att det oftast är större plan än de som går runt i Europa men mest kanske för att jag tycker det är mysigt att kura ihop sig där med filmer och godis och nåt glas vin.
Längsta flygresan tror jag nog var Los Angeles direkt från Köpenhamn.
Flugit väldigt lite inriskes i Sverige, dels pga inte bott där heltid men mest för att jag hellre åker tåg om möjlighet finns. Av flera anledningar.

Har flugit helikopter också en gång. I Las Vegas var det och det var faktiskt när jag fortfarande var väldigt flygrädd men det gick bra. Det är en helt annan känsla än att flyga passagerarplan tycker jag.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag tror att jag "gått i väggen". I lördags gick ett av akvarierna här hemma sönder och så även jag. Det kändes som att allt rasade runt...
2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 809
Kropp & Själ Med tanke på sidospåret i tråden om allmänutbildad tyckte jag det vore lite roligt att höra hur användare utvecklats, ändrat åsikt eller...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
4 422
Senast: manda
·
Kropp & Själ Jag har tidigare aldrig haft några större problem med att prata inför folk. Jag har absolut varit nervös inför tal eller större...
2
Svar
25
· Visningar
1 363
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
2 881
Senast: MiaMia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp