Har du som är över 50 år vaccinerat dig mot bältros?

Bukefalos 30 år!

Är du som är över 50 vaccinerad mot bältros?

• Ja

Röster: 15 30,0%
  • Nej

Röster: 35 70,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    50

Islandshästryttare

Trådstartare
Vaccinering mot bältros rekommenderas efter 50 år.

Jag har funderat på att vaccinera mig men avstått på grund av den höga kostnaden. Det kan jag ju ångra nu för sjukskrivningen, mediciner och allt lidande i samband med den här sjukdomen har kostat mig mer både ekonomiskt och fysiskt. Jag riskerar dessutom bestående men både vad gäller ansiktet och balansen. Nu har jag förvisso fått en extrent ovanlig form av bältros med ovanliga symptom men så här dålig vill jag inte bli igen.

Ska vaccinera mig så fort läkarna ger klartecken till det då man har större risk att insjukna igen när man haft det en gång. Det gör iallafall att jag får betydligt mildare symptom om jag får det igen.

Hur resonerar du?

Vaccinering mot bältros rekommenderas efter 50 år.

Jag har funderat på att vaccinera mig men avstått på grund av den höga kostnaden. Det kan jag ju ångra nu för sjukskrivningen, mediciner och allt lidande i samband med den här sjukdomen har kostat mig mer både ekonomiskt och fysiskt. Jag riskerar dessutom bestående men både vad gäller ansiktet och balansen. Nu har jag förvisso fått en extrent ovanlig form av bältros med ovanliga symptom men så här dålig vill jag inte bli igen.

Ska vaccinera mig så fort läkarna ger klartecken till det då man har större risk att insjukna igen när man haft det en gång. Det gör iallafall att jag får betydligt mildare symptom om jag får det igen.

Hur resonerar du?
Jag är inte vaccinerad. Mest beror det på kostnaden och att det under pandemin blev så väldigt mycket vaccineringar att jag till slut blev less på det.

Jag har nedsatt immunförsvar på grund av MS-behandlingen. Även om jag vaccinerar mig är det inte säkert att jag får något skydd ändå. Det känns då som bortkastade pengar.

Jag är ganska långt under 50, men fick ändå bältros för något år sedan. Fick som tur vara lätta symtom, men har tänkt diskutera med min läkare om jag ändå borde vaccinera mig.

Jag har fått höra/läst att det är ovanligt att man får bältros flera gånger? Kan såklart skilja mellan olika varianter. Jag är inte över 50 år men har redan haft bältros (jag var 39 år). Skulle ändå vaccinerat mig om det inte vore så dyrt men nu blir det mest troligt inte av.

Tack för påminnelse. Jag fyller 50 nästar år och ska helt klart fundera på detta.
Min mormorbror fick bältros och det av sig inte utan han höll alltid sin högra arm över huvudet. Det slutade med att han fick problem med ryggen så han hamnade i rullstol.

Jag hade bältros för fem år sedan, på en hand. Det var smärtsamt men inte problematiskt efter de första månaderna tack och lov. Det blossade upp under en antibiotikakur.

Tyvärr har de andra vaccin jag tagit sedan jag fick covid och långcovid försämrat min långcovid/dysautonomi rejält, så min kardiolog har rått mig att avvakta vaccinering tills hälsan är mer stabil.

Senaste året har jag pga upprepade herpesutbrott tagit antiviral medicin, just den som ges vid bältros, så i nuläget behöver jag inte försöka göra den avvägningen, vilket känns skönt då ämnet aktualiserats, inte bara av de bukare som nyligen fått bältros utan också ett par irl-vänner, där en fått det på ögat. Hennes syn verkar klara sig, men huvva.

Jag har fått höra/läst att det är ovanligt att man får bältros flera gånger? Kan såklart skilja mellan olika varianter. Jag är inte över 50 år men har redan haft bältros (jag var 39 år). Skulle ändå vaccinerat mig om det inte vore så dyrt men nu blir det mest troligt inte av.

Okej jag borde kanske varit tydligare i mitt första inlägg då har nog läkaren gjort en individuell bedömning i mitt fall att jag har högre risk. Inser att min text i första inlägget kan tolkas som generell information om återfallsrisk.

Känner mig dumsnål som inte gjort det. Samtidigt så skulle kostnaden innebära en tung post för min ekonomi.

Jag förstår att kostnaden känns hög. Det är ju det som fått mig att inte göra det heller. Tycker det borde ingå som allmän vaccinering efter en viss ålder. Det finns väl någon utredning om det men tror de rekommenderat från 65 år där. Men det är väl inget beslutat än. Tycker vaccinet iallafall borde vara delvis subventionerat eftersom det är så hög kostnad som långt ifrån alla kan ta.

Både min mamma och min mormor har haft det flera gånger, och åtminstone mamma blev verkligen rekommenderad att vaccinera sig så i min omgivning verkar det rätt vanligt att man får det flera gånger? :confused::(

Jag vill inte bråka mer än absolut nödvändigt med mitt immunsystem.
Det är så väldigt överaktivt.

Jag vaccinerar mig så mycket ändå som det är, och blir jättesjuk varje gång
Men mina lungor klarar inte vare sig influensa, pneumokocker eller Covid särskilt bra, så där gäller det livet.

Så jag chansar.
Ekonomiskt så påverkas jag inte av att vara sjuk, mina inkomster kommer ändå.
Och jag försöker vara uppmärksam så att jag kan få antivirala medel om jag drabbas.

Både min mamma och min mormor har haft det flera gånger, och åtminstone mamma blev verkligen rekommenderad att vaccinera sig så i min omgivning verkar det rätt vanligt att man får det flera gånger? :confused::(
Min pappa hade det som barn, annars har jag ingen erfarenhet av det i familjen. Jag hoppas att jag slipper ha det igen, även om min var lindrig och försvann med medicinering.

Jag har haft bältros en gång, värsta jag varit med om. Om jag skulle få det en gång till så kommer jag nog vaccinera mig oavsett kostnad. Hur mkt kostar det förresten?

Jag har haft bältros en gång, värsta jag varit med om. Om jag skulle få det en gång till så kommer jag nog vaccinera mig oavsett kostnad. Hur mkt kostar det förresten?

Priset varierar nog lite beroende på vart man gör det regionen eller privat. Där jag tog påfyllningsdos för TBE i juni var privat och jag kollade priset. Där tar de 2695 kronor per dos för bältros och det krävs två doser. Vårdcentralen kostar runt 2500 per dos tror jag när jag kollade sist. Det var dock ett tag sen jag kollade vårdcentralen så det kan ha gått upp.

Priset varierar nog lite beroende på vart man gör det regionen eller privat. Där jag tog påfyllningsdos för TBE i juni var privat och jag kollade priset. Där tar de 2695 kronor per dos för bältros och det krävs två doser. Vårdcentralen kostar runt 2500 per dos tror jag när jag kollade sist. Det var dock ett tag sen jag kollade vårdcentralen så det kan ha gått upp.

VGR tar 2150:-/spruta, men åtminstone i Gbg kan det vara svårt att hitta en tid hos dem.

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka