Har du som är över 50 år vaccinerat dig mot bältros?

Bukefalos 30 år!

Är du som är över 50 vaccinerad mot bältros?

• Ja

Röster: 15 30,0%
  • Nej

Röster: 35 70,0%

• Antal omröstningsdeltagare
    50
Jag har vaccinerat mig. Har sett hur mycket elände den sjukdomen kan föra med sig. Min sons farfar blev förlamad för alltid i halva ansiktet det bara hängde. Synen blev väldigt påverkad också.

jag har tänkt tanken, men det finns inte pengar till det. Det är sorgligt att ett vaccin, som det rekommenderas att man tar, behöver kosta så mycket att många av oss känner oss tvungna att avstå av ekonomiska skäl.

Ja det är helt klart en fråga om ekonomi. Jag tycker det skapar en ojämnlikhet i samhället där bara de som har råd kan ta alla rekommenderade vacciner. Hade det inte varit för den höga kostnaden hade jag vaccinerat mig direkt vid 50 år.

När min man dog så blev dottern mer rädd om sin mamma. Så hon mer eller mindre tvingade på alla vaccinationer.
Så ja jag är vaccinerad mot bältros och hade nog gjort det även utan dottern. Efter att ha sett ett antal kollegor och bekanta drabbas av det.
När jag gjorde det fanns det två alternativ i olika prisklass. Jag valde det dyrare som var det man rekommendera för min ålder.

Som skrivet innan så har jag vaccinerat mig mot flera olika saker. Jag är med andra ord ganska van och brukar inte få biverkningar av det. Men av bältrosvaccinet som det fanns många möjliga biverkningar av. Så pass att jag fick en broschyr med dom listade i. Lyckades jag pricka in alla. Visserligen övergående på ca 48 timmar och en i taget.

När min man dog så blev dottern mer rädd om sin mamma. Så hon mer eller mindre tvingade på alla vaccinationer.
Så ja jag är vaccinerad mot bältros och hade nog gjort det även utan dottern. Efter att ha sett ett antal kollegor och bekanta drabbas av det.
När jag gjorde det fanns det två alternativ i olika prisklass. Jag valde det dyrare som var det man rekommendera för min ålder.

Som skrivet innan så har jag vaccinerat mig mot flera olika saker. Jag är med andra ord ganska van och brukar inte få biverkningar av det. Men av bältrosvaccinet som det fanns många möjliga biverkningar av. Så pass att jag fick en broschyr med dom listade i. Lyckades jag pricka in alla. Visserligen övergående på ca 48 timmar och en i taget.
Hmm. Jag bokade just en tid. Men jag vill inte ha så mycket biverkningar mitt i semestern.

Jag hade bältros för fem år sedan, på en hand. Det var smärtsamt men inte problematiskt efter de första månaderna tack och lov. Det blossade upp under en antibiotikakur.

Tyvärr har de andra vaccin jag tagit sedan jag fick covid och långcovid försämrat min långcovid/dysautonomi rejält, så min kardiolog har rått mig att avvakta vaccinering tills hälsan är mer stabil.

Senaste året har jag pga upprepade herpesutbrott tagit antiviral medicin, just den som ges vid bältros, så i nuläget behöver jag inte försöka göra den avvägningen, vilket känns skönt då ämnet aktualiserats, inte bara av de bukare som nyligen fått bältros utan också ett par irl-vänner, där en fått det på ögat. Hennes syn verkar klara sig, men huvva.
Jag har massa gånger idag känt att jag här i tråden typ måste disclaima att jag inte alls är över femtio. :D Det förvånar mig lite för jag gillar generellt sett att bli äldre. Vi kan ju låtsas att jag skriver det för att förtydliga mitt svars (o-)giltighet i förhållande till frågan. Så. Nu vet ni.:cool:

Bältros är en sjukdom från helvetet tror t o m att den heter helveteseld på danska. Jag har haft den och trodde först att man blev immun efteråt men så är det inte. Vaccinerade mig direkt när någon tog mig ur den villafarelsen. Uppmanar alla i min omgivning att vaccinera sig om de har möjlighet.
Fick biverkningar men det gick över snabbt.
Livet är för kort för att kasta bort tid på att bli sjuk när det finns vaccin. Även om det sved ekonomiskt.

Kan man få bältros om man inte haft vattkoppor?

Nej, inte såvitt jag förstått. :)
Men däremot kan man ju ha haft vattkoppor utan att ha märkt det (någon enstaka i barndomen utan andra symptom tex, som kanske dessutom kliats sönder och därför misstagits för ett myggbett).

Min mamma fick höra på BVC att jag redan haft vattkoppor när hon sökte för liknande utslag som de bedömde som annan herpes. Sedan fick jag vattkoppor som vuxen så de hade antagligen fel (vi vet inte, mamma minns inte om de tog något prov eller hur de slutdragit att jag redan haft det).

Men däremot kan man ju ha haft vattkoppor utan att ha märkt det (någon enstaka i barndomen utan andra symptom tex, som kanske dessutom kliats sönder och därför misstagits för ett myggbett).

Min mamma fick höra på BVC att jag redan haft vattkoppor när hon sökte för liknande utslag som de bedömde som annan herpes. Sedan fick jag vattkoppor som vuxen så de hade antagligen fel (vi vet inte, mamma minns inte om de tog något prov eller hur de slutdragit att jag redan haft det).

Tror jag ska höra med VC om blodprov när jag fyllt 50 år. Om jag inte haft vattkoppor kan jag då vaccinera mig. Om jag haft så blir det definitivt vaccinering mot bältros.

Jag ska absolut vaccinera när jag fyller 50 år.

Jag har TBE vaccinerat mig men inte tagit vaccinet mot lunginflammation. Å andra sidan har jag aldrig tagit vaccinet mot vanliga influensan heller.

Både min man och jag vaccinerade oss i fjol. Han var ganska tveksam först men jag lyckades övertala honom. Eftersom vi är pensionärer så fick vi 10% rabatt så det kostade 2 250:- per spruta. En kompis till mig fick det i ansiktet och såg för jävlig ut. Hon fick antivirusmedel inom 72 timmar men det tog ändå inte riktigt udden av bältrosen.

Jag har haft bältros två gånger.

Första gången var jag 26. De nerverna hade jag ont i LÄNGE och läkaren övervägde antidepressiva, eftersom jag inte tålde tramadol. Nervsmärtan återkom också under flera års tid, speciellt vid överansträngning eller infektioner. Först efter ca 10 år var den smärtan egentligen borta. Jag vet fortfarande exakt var den smärtan satt, det har liksom satt sig i minnet/kroppen.

Andra gången fick jag utslag runt ena handleden och kunde snabbt få antiviral behandling. Besvären gick över relativt snabbt.

Jag har återkommande munsårsutbrott. Kommer alltid på samma ställe. I samband med hormonella förändringar, infektioner, stress eller annan sjukdom. Sprider sig in i munnen ibland. Tabletterna jag fick ovan hjälper även mot dessa blåsor. Nervsmärtan här kan vara riktigt jävlig.

Jag har inte fyllt 50 ännu, men kommer att vaccinera mig, så fort vårdcentralen säger ja (eller jag hittar någon annan vårdgivare som gör det).

Hästnyheter

Bukefalos, Radannonser

Allmänt, Dagbok

• Valvaka!
  • Dejtingtråden 39
  • Stensamlare?

Barn

Hund

Katt, Andra Djur

• Kattsnack 12
  • Kattnamn från sagor?

Hästrelaterat