Har du varit med om "trick-or-treating" i Sverige?

Har du varit med om "trick-or-treating" i Sverige?

  • Nej, jag har aldrig varit med om någon del av det.

    Röster: 73 31,2%
  • Ja, jag har själv klätt ut mig och knackat på dörrar enstaka tillfällen.

    Röster: 40 17,1%
  • Ja, jag har följt med barn som klätt ut sig och knackat dörrar enstaka tillfällen.

    Röster: 26 11,1%
  • Ja, det är en etablerad tradition i mina kretsar och görs årligen.

    Röster: 29 12,4%
  • Ja, jag har delat ut godis till barn eller vuxna som knackat på.

    Röster: 94 40,2%
  • Jag har inte deltagit men blivit utsatt för "tricks" som jag tänker berätta om i tråden.

    Röster: 3 1,3%
  • Nja – folk har knackat på, men jag har inte öppnat & blev inte heller utsatt för något.

    Röster: 40 17,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    234
Inne i byn är det rätt många barn som går runt och det annonseras om det i den lokala facebookgruppen. Den som tycker det är okej att få besök ställer ut en pumpa vid dörren och signalerar att det är OK att knacka på. Den som inte har en pumpa vid dörren vill inte ha besök och där får man inte knacka på.
 
Här är det väldigt poppis med Halloween men under pandemin var det ganska lite barn ute. Våra barn som inte är så stora har fått gå "bus eller godis" hos oss och hos några få utvalda vänner. I år ska dottern som är 8 gå tillsammans med fyra kompisar. De andra föräldrarna diskuterade vilken dag som var bäst men jag var hård med att Halloween är den 31:a och bara då. Jag personligen vill inte att det kommer maskerade barn och knackar på hemma hos mig varje dag i en vecka - håll det till en dag och få det överstökat. Jag är inte jätteförtjust i Halloween, nej. Och litar inte på barnen i vårt område.

Vi har alltid godis hemma för att slippa bus, man får hoppas att det räcker. Våra grannar fick ena långsidan av huset (fönster och markiser) äggade av ett tonårsgäng som passerade förbi deras hus för något år sedan. Barnen hade inte ens varit och knackat på hos grannarna, de gick loss på äggen direkt. Grannarna hade haft fönsterputsare hemma tidigare samma vecka. Det fanns vittnen som kunde tala om från vilket hus barnen kommit men föräldrarna blånekade, "våra barn skulle aaaldrig...".
 
Ja, här var det ett jäkla ringande på dörren varje år före pandemin... :crazy: Inget bus dock. Räknar med att det drar igång i år igen.
 
Min gamla mamma på 80+ hade ingen koll alls på vad detta var när det för några år sedan började ringa på dörren en eftermiddag och det var en massa barn som ville ha godis. Hon berättade att hon till slut fick låtsas att hon inte var hemma.
 
Här är det väldigt poppis med Halloween men under pandemin var det ganska lite barn ute. Våra barn som inte är så stora har fått gå "bus eller godis" hos oss och hos några få utvalda vänner. I år ska dottern som är 8 gå tillsammans med fyra kompisar. De andra föräldrarna diskuterade vilken dag som var bäst men jag var hård med att Halloween är den 31:a och bara då. Jag personligen vill inte att det kommer maskerade barn och knackar på hemma hos mig varje dag i en vecka - håll det till en dag och få det överstökat. Jag är inte jätteförtjust i Halloween, nej. Och litar inte på barnen i vårt område.

Vi har alltid godis hemma för att slippa bus, man får hoppas att det räcker. Våra grannar fick ena långsidan av huset (fönster och markiser) äggade av ett tonårsgäng som passerade förbi deras hus för något år sedan. Barnen hade inte ens varit och knackat på hos grannarna, de gick loss på äggen direkt. Grannarna hade haft fönsterputsare hemma tidigare samma vecka. Det fanns vittnen som kunde tala om från vilket hus barnen kommit men föräldrarna blånekade, "våra barn skulle aaaldrig...".
Oj! Detta var i Sverige alltså?
 
Född på 70-talet och mitt första möte med Halloween var i USA som au-pair på 90-talet. Tyckte att det var supertrevligt där och väldigt uppstyrt och bra kring trick or trea-rundorna. Där råder inte heller något tvivel om att det är den 31:e som gäller.

Jag tror aldrig att någon har ringt på hos oss. Bor i lägenhet mitt i Malmö. Då det fortfarande finns olika uppfattning om högtidens vara eller icke vara tycker jag det är bäst om man låter barnen gå till människor som man vet vill vara en del av firandet. Jag har inte låtit någon av mina tre söner (21,15,9) gå bus eller godis.
 
Vi har ett litet gäng som gick bus eller godis ett par år, typ 2004-2005. En familj bad om bus, vi fick panik och sprang därifrån 😅 Under påsken gick vi påskkärring!
Jag bor i lägenhet, kommer aldrig någon och ringer på här. Min syster bor i ett villaområde med massor av ungar, dom som tycker det är okej att barnen ringer på ställer ut en pumpalykta.
 
Svängningen från påskkärringar till bus eller godis i våra kvarter har skett under några år. När min äldsta var 3-4 år gammal och gick utklädd med granntjejerna en påsk är sista gången jag minns det hände. Inga barn går runt på påsken mer. Första bus eller godis-påhälsningen kom i samma veva, regeln är att kidsen bara knackar på i husen med pumpor.
 
Där jag bodde innan var det en vedertagen ”regel” att den som hade godis att dela ut och ville bli påringd ställde ut en pumpa eller lykta. Då visste barnen vilka hus de kunde gå till, och respekterade detta. Jag har alltid haft en tänd pumpa utanför och således delat ut godis till barn som kommit och ringt på.
 
Inne i byn är det rätt många barn som går runt och det annonseras om det i den lokala facebookgruppen. Den som tycker det är okej att få besök ställer ut en pumpa vid dörren och signalerar att det är OK att knacka på. Den som inte har en pumpa vid dörren vill inte ha besök och där får man inte knacka på.

Precis så. Hade inte läst ditt svar när jag skrev mitt svar. Det är ett jättebra tillvägagångssätt tycker jag 😊
 
Bor i lägenhetshus med en jäkla massa ungar så jag har tagit det säkra före det osäkra. 😁

1V8mFMO.jpg
 
Här i Finland i mina trakter så har ungdomar och äldre klätt ut sig på diverse maskeradpartyn säkert snart 20 år redan, men det brukar alltid råda en slags förvirring om när det ska firas, så man ser ofta att det är två helger som blir till halloweenhelger.

Har sett i lokala grupper att det bland barn ordnas uppstyrda "bus eller godis", och de som vill vara med så har någon typ av pynt. Tycker väl att det konceptet är helt okej, men jag skulle helt vilja ta bort "bus" ur det, även om det oftast bara är ord mer än handling, då jag känner att minsta lilla "godkännande" för att få busa inte behöver uppmuntras. Det finns tyvärr allför många häromkring som redan blir trakasserade av ungdomar, med äggade hus, knackningar på fönster och dörrar, sprängda postlådor o.s.v.

Är också gammalmodig på så vis att jag skulle vilja att det hålls helt avskillt från allhelgona. De som vill "fira" allhelgona med att i stillhet tända ljus och tänka på de som de förlorat ska slippa behöva hanskas med godissugna monster och zombies.
(Här är det alltså föräldrarna som bör se till att det styrs upp på ett snyggt sätt)
 
Vi har aldrig firat halloween i min familj. Varit på nån fest med kompisar under gymnasiet, men aldrig några tiggerirundor.
Vet att grannbarnen varit runt i byn förut, men faktiskt aldrig till oss.

I år är sonen 4,5 år pepp på halloween, men mest på att klä ut sig och fixa pumpa. Tigga godis har han inte hört talas om än.
 
Fanns inget halloween när jag var liten, tack och lov. Vi gick runt och påskade och lussade hos bekanta. Bor i lägenhet på landet så ingen kommer hit och knackar på. Tror inte grannarna släpper iväg ungarna heller, vi har en väldigt trafikerad väg genom byn. Hemma hos päronen så kom inga ungar för det fanns en stor "farligt" hund där.

Jag är väldigt anti halloween. Blir jag bjuden på halloweenfest så är jag så tråkig att jag inte klär ut mej. Att vara mej själv är skrämmande nog om nån frågar. Nä usch och fy. Har svårt för det här amrikaniserade
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Valp 2023 -den andra

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp