Har du varit med om "trick-or-treating" i Sverige?

Har du varit med om "trick-or-treating" i Sverige?

  • Nej, jag har aldrig varit med om någon del av det.

    Röster: 73 31,2%
  • Ja, jag har själv klätt ut mig och knackat på dörrar enstaka tillfällen.

    Röster: 40 17,1%
  • Ja, jag har följt med barn som klätt ut sig och knackat dörrar enstaka tillfällen.

    Röster: 26 11,1%
  • Ja, det är en etablerad tradition i mina kretsar och görs årligen.

    Röster: 29 12,4%
  • Ja, jag har delat ut godis till barn eller vuxna som knackat på.

    Röster: 94 40,2%
  • Jag har inte deltagit men blivit utsatt för "tricks" som jag tänker berätta om i tråden.

    Röster: 3 1,3%
  • Nja – folk har knackat på, men jag har inte öppnat & blev inte heller utsatt för något.

    Röster: 40 17,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    234
Två grannbarn knackade på för drygt 10 år sedan. De bodde ungefär 2 km bort så jag ville verkligen ge dem något. Hade inget godis hemma, men kakor och de verkade verkligen nöjda med dem.

Deras mamma var från USA. Vi har även haft halloween-pyntning i huset sedan barnen varit små samt halloween-rundor i stallet och fester här och bland barnens klasskompisar.

Jag är inte så mycket för pynt m.m. i år kanske det bara blir pumpan utanför dörren.
Hade dock ingen aning om att den skulle signalera att folk får knacka på för godis.
 
Har aldrig knackat på någon hos mig. Lär inte få veta om någon knackar på i år då jag jobbar kväll.
Känns inte som firande på ett fast datum som inte är röd dag blir så stort här mer än en kort period i barnens liv. Lite som med Lucia.
 
Jag älskar Halloween för mig själv men ogillar trick & treatandet, så jag pyntar helt fräckt och gör pumpor men sätter upp en skylt om att jag inte vill ha påknackande. :D Shiban skulle ju gå bananas.
Hemma i Sverige hände det att någon knackade på typ när vi bodde på Ekerö, men det var mycket sporadiskt (och nästan alltid på fel dag. Inte okej.😡). Aldrig i norrland.
Jag knackade aldrig på dörrar själv som barn men har varit på många Halloweenfester i tjugoårsåldern. Ett tag gick en grupp utklädda yngre förmågor runt i grannskapet och knackade "bus eller sup", men man knackade förstås bara på hos folk man kände. :D
Har aldrig blivit utsatt för bus.

Här i byn knackar barnen mest på hos familjer de känner.

Gick själv som påskkärring som liten.
 
Jag har aldrig varit med om, eller ens hort om grannar, etc, som blivit "busade" for. Jag har hort stories fran vissa gymnasie och universitets larare om hur de, eller deras kollegor, blivit "TP'd" men kanner ingen som blivit "egged".
 
Gick alltid bus eller godis med kompisarna när jag var liten, de flesta barn gjorde det. Tror inte jag varit med om att någon knackat på hos oss i vuxen ålder men det beror troligtvis(?) på att vi bor för avsides 😊
 
Jag är nyfiken på hur etablerad den här traditionen av trick-or-treating, där barn klär ut sig, går från hus till hus och ber om godis kring Allhelgona, är i Sverige.

Mitt intryck är att det är först nu på senare år som folk så smått börjat låna in traditionen som resultat av vår stora import av framför allt US-amerikansk kultur. Men härom dagen berättade en vän som vuxit upp till stor del i Sverige att de trick-or-treat:at en hel del här när hon var liten. Jag blev genuint förvånad, och lite smågrinig sådär som man kan bli när ens bild av verkligheten utmanas. Jag är dessutom ambivalent inställd till traditionen överlag.

Men jag undrar hur Bukes erfarenheter ser ut! Har ni deltagit genom att dela ut godis, själva trick-or-treat:at på egen hand eller gått med era barn? Har ni blivit utsatta för något trick, och i så fall vilket? Ni som bor i övriga Norden får gärna rösta också, men skriv gärna något i tråden om ert land och kontexten där så blir jag extra glad 🎃

Jag har själv aldrig deltagit i trick eller godis eller för den delen haft några utklädda barn på gården. Däremot så har vi en tradition på fettisdagen då barnen går runt byn och tigger godis. Jag kommer ihåg att några kompisar brukade klä ut sig till påskkärringar när vi skulle gå runt byn. Men att klä ut sig på halloween och tigga godis har jag aldrig varit med om.
 
Det vore mest obehagligt om man som vuxen skrämmer barn på det sättet.
Nej det är ju sant.
Det här är ju också typiskt obehagligt.

Vi borde göra en namninsamling och lämna över till den amerikanska ambassaden där vi påtalar att det är dags för dem att skärpa till sig innan nåt barn får svårt att sova.

1627576282.jpg
 
Nej det är ju sant.
Det här är ju också typiskt obehagligt.

Vi borde göra en namninsamling och lämna över till den amerikanska ambassaden där vi påtalar att det är dags för dem att skärpa till sig innan nåt barn får svårt att sova.

Visa bifogad fil 104083
Bra idé!
Jag fixar insamlingen!

Nej, men det är ju skillnad på att öppna dörren med knivatrapp och dekorera ett hus. Även om båda delarna kan gå till överdrift.
 
Finns väl gränser. Okej att vara lite utklädd, men med knivatrapp och en massa ketchup?
Jag tror ongarna är kloka nog att veta att det är på skoj. "knivatrapp" är ju att ta i. Har du inte ett de där diademen med yxor som klyver skallar itu eller ser ut som att de går rätt igneom tinningarna? Barn leker ju med plastpiratsvärd och whatnot dagarna i ända utan att bli rädda.

Jag hade gillat en sådan grej som barn. :) Har man väldigt unga barn eller sådana som är känsliga antar jag att man går med dem som förälder hur som helst, särskilt om det ska knackas på främmande hus.
 
Jag är nyfiken på hur etablerad den här traditionen av trick-or-treating, där barn klär ut sig, går från hus till hus och ber om godis kring Allhelgona, är i Sverige.

Mitt intryck är att det är först nu på senare år som folk så smått börjat låna in traditionen som resultat av vår stora import av framför allt US-amerikansk kultur. Men härom dagen berättade en vän som vuxit upp till stor del i Sverige att de trick-or-treat:at en hel del här när hon var liten. Jag blev genuint förvånad, och lite smågrinig sådär som man kan bli när ens bild av verkligheten utmanas. Jag är dessutom ambivalent inställd till traditionen överlag.

Men jag undrar hur Bukes erfarenheter ser ut! Har ni deltagit genom att dela ut godis, själva trick-or-treat:at på egen hand eller gått med era barn? Har ni blivit utsatta för något trick, och i så fall vilket? Ni som bor i övriga Norden får gärna rösta också, men skriv gärna något i tråden om ert land och kontexten där så blir jag extra glad 🎃
Bor i övriga Norden (DK) och har inte upplevt det. Bor i centrum av en större stad och tror (utan att veta det) att man bjuder in till bus eller godis om man typ halloweenpyntar utanför porten? Eftersom vi inte gör det (i porten bor bara vi och ett gäng pensionärer) så har vi aldrig varit med om att någon ringt på, även fast vi bor på bottenvåningen och jag ibland sett ett gäng små häxor och djävular som har strukit runt knuten tillsammans med sina föräldrar i halloween-tider.
 
Jag tror ongarna är kloka nog att veta att det är på skoj. "knivatrapp" är ju att ta i. Har du inte ett de där diademen med yxor som klyver skallar itu eller ser ut som att de går rätt igneom tinningarna? Barn leker ju med plastpiratsvärd och whatnot dagarna i ända utan att bli rädda.

Jag hade gillat en sådan grej som barn. :) Har man väldigt unga barn eller sådana som är känsliga antar jag att man går med dem som förälder hur som helst, särskilt om det ska knackas på främmande hus.
Om jag vore föräldrer hade jag inte uppskattat om vuxna försökte skrämma mitt barn. Eller mig själv som barn.
 
Jag tror ongarna är kloka nog att veta att det är på skoj. "knivatrapp" är ju att ta i. Har du inte ett de där diademen med yxor som klyver skallar itu eller ser ut som att de går rätt igneom tinningarna? Barn leker ju med plastpiratsvärd och whatnot dagarna i ända utan att bli rädda.

Jag hade gillat en sådan grej som barn. :) Har man väldigt unga barn eller sådana som är känsliga antar jag att man går med dem som förälder hur som helst, särskilt om det ska knackas på främmande hus.
En lärare i en grundskola nära mig berättade att de i år beslutat att ha läsdag idag, vilket innebar att barnen kom i pyjamas och morgonrock. Orsaken var att det var många barn som blivit skrämda förra året när alla kom i halloween-utstyrsel. Tänk själv om du varit med om krig och så dyker det upp knivar, blod och skrämmande masker överallt.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp