Har du varit med om "trick-or-treating" i Sverige?

Har du varit med om "trick-or-treating" i Sverige?

  • Nej, jag har aldrig varit med om någon del av det.

    Röster: 73 31,2%
  • Ja, jag har själv klätt ut mig och knackat på dörrar enstaka tillfällen.

    Röster: 40 17,1%
  • Ja, jag har följt med barn som klätt ut sig och knackat dörrar enstaka tillfällen.

    Röster: 26 11,1%
  • Ja, det är en etablerad tradition i mina kretsar och görs årligen.

    Röster: 29 12,4%
  • Ja, jag har delat ut godis till barn eller vuxna som knackat på.

    Röster: 94 40,2%
  • Jag har inte deltagit men blivit utsatt för "tricks" som jag tänker berätta om i tråden.

    Röster: 3 1,3%
  • Nja – folk har knackat på, men jag har inte öppnat & blev inte heller utsatt för något.

    Röster: 40 17,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    234
Pengar? Nu tycker jag det går för långt 😂

Nja, en tvåa eller femma per barn skulle inte göra mig ruinerad precis. Och kan användas till något mer nyttigt än en näve godis, särskilt om många nävar blir en hel hink till slut.

När jag var barn gillade jag att få en slant istället för godis ibland, och fick man flera slantar kunde man gå till leksaksaffären och köpa något istället för att vänta tills födelsedagen eller jul.
 
Nja, en tvåa eller femma per barn skulle inte göra mig ruinerad precis. Och kan användas till något mer nyttigt än en näve godis, särskilt om många nävar blir en hel hink till slut.

När jag var barn gillade jag att få en slant istället för godis ibland, och fick man flera slantar kunde man gå till leksaksaffären och köpa något istället för att vänta tills födelsedagen eller jul.
Nej, jag tycker också att det går på tok för långt. Gå ut till främlingar och be om godis... hmm.. men Pengar?! Njae, det känns i alla fall för mig helt uppåt väggarna. Det är ju inte heller meningen att ungarna ska ta en Näve med godis var. När jag var ute och fyllde på hinken frågade de hur många de fick ta, jag sa två var.
 
Nja, en tvåa eller femma per barn skulle inte göra mig ruinerad precis. Och kan användas till något mer nyttigt än en näve godis, särskilt om många nävar blir en hel hink till slut.

När jag var barn gillade jag att få en slant istället för godis ibland, och fick man flera slantar kunde man gå till leksaksaffären och köpa något istället för att vänta tills födelsedagen eller jul.
Mest att jag känner att trick or treat-principen löper linan ut mot att handla om ren maffiaverksamhet då. Det känns lite mer oskyldigt om skyddspengarna är av choklad 😅 (Jag är inte helt seriös nu. Men inte helt oseriös heller.)
 
Vi fick pengar ibland som påskkärringar, men då gav vi i alla fall någonting i utbyte och det gav vi bort oavsett om vi fick godis eller inte. Alla fick ett litet fånigt hemgjort påskkort. Inget av värde, men ändå.

Ja, men jag tänker att det är typ samma sak. Ungar här verkar inte gå påskkärring längre, men Halloween växer och de flesta är minst lika fixade än vad vi var som påskkärringar så jag skulle nog säga att de ansträngt sig lika mycket. Så jag kan lika gärna ge pengen nu istället. Och jag har för mig att vi fick typ en femma på 90-talet, så med en 2:a idag så gör dagens ungar en sämre affär än vi 🤣

Men det är valfritt såklart. Jag avser inte att hetsa någon, oavsett om det är godis eller pengar ska det självklart vara helt valfritt och utan bus om man inte ger. Jag är bara uppvuxen med att det var vanligt då att många vuxna hellre gav en slant än "snask", och har med mig det i tanken själv att det åtminstone inte är något konstigt.
 
Citat från barnets runda ikväll:
"Jag är döden... Jag har kommit för att hämta godis"

Halloween är inte min grej, men hon gillar det verkligen och har kompisar att gå byarunda med, så det känns helt hemskt om jag skulle säga att hon inte får. Däremot så dekorerar jag inget. Och i år, när jag var föräldern som gick med, så var jag noga med att de endast fick knacka på hus där vi visste att andra barn bodde / där det fanns unga vuxna eller unga mor/farföräldrar. Gamlingarna fick dom inte knacka hos.

Godisrunda 31:a. På Allhelgona tänder vi ljus på släktgravarna.

När jag var barn gick vi runda som påskkärringar istället, som tonåring/ung vuxen var det halloween-fester.
 
Vi både har godis hemma och går ut med barnet. Knackar bara på pyntade hus, om någon inte öppnar går vi bara vidare utan något mer med det.
Sonens bus är och har alltid varit att säga "Bu", så jag tror inte någon har lidit av det :p

Jag föddes -92 och växte upp med att fira Halloween. Mina föräldrar brukade visa oss Nightmare before Christmas på Halloween (logiken ...). Vi gick bus- eller godis på pyntade hus men gjorde vad jag vet inget ofog.

Gick påskkärring också. Gillade uppenbart allt som innebar att jag kunde få godis. :angel:
 
Blev väldigt förvånad — ett grannbarn + kompis kom och ringde på.
Jag var totalt oförberedd men hittade lite godis i ett skåp.

Grannbarnet är ca 4-5 år och har väldigt trevliga föräldrar.

Vi har absolut inget pynt, så jag blev förvirrad och förvånad först, men det var kvällens enda besök så det var ganska roligt ändå.
 
Många fler barn som kommit i år än i fjol men också fler och fler som går in för pynt.

Så länge barnen bara går till de som har pumpa/pyntat så är det bara trevligt och egentligen bättre än när en själv gick påskkärring och man inte riktigt visste huruvida man var välkommen eller inte. I mitt område tycker jag respekten för att endast komma som inbjuden är stor. Vi hade aldrig besök förrän vi för första gånge ställde ut en pumpa ifjol.
 
Kom två jättegulliga små katter och ringde på här förut :laugh: :love: Annars ser det ut som att vi får en stor godisskål att äta själv i år också.
Men hörni... nu får ni sluta berätta om Halloweenandet i så gulliga ordalag 🥺 Min skepsis håller på att omvandlas till en konkret plan att köpa en stor pumpa, en stor påse godis och montera valpgrind för kaoshundarna nästa år.

*kl*
Min idealversion av den här traditionen vore att man helt skippar bus som komponent över huvud taget. För jag bjuder gärna på godis så länge det inte sker under hot. Och jag tycker det är jättekul med högtider och alla andra anledningar att festa till det lite.
 
Vårt område ordnar Trick or Treat Halloween Parade. Alla som vill delta anmäler antal barn och alla som vill ställa upp som hus anmäler sin adress. Huset blir då markerad på en karta och man hämtar ut rätt mängd godis för sitt hus som föreningen köpt in. Vårt hus ligger nära samlingsplatsen så vi brukar få 12kg godis. Vanligtvis är det ca 300 anmälda barn och 100 oanmälda. Brukar vara mellan 50-70hus.

Alla samlas, pris i pumpatävlingen delas ut, gruppbild tas och sen är det 2h alla har på sig att gå till så många hus de hinner. De med korta ben hinner inte alla hus. Åker de större barnen sparkcykel och satsar hinner de nästan till alla hus.

Alla som anmäler sitt hus är mer eller mindre dedikerade till uppgiften. Finns allt ifrån en pumpa och en häxhattprydd vuxen som delar ut godis till haunted växthus, gravstenar, läskiga dockor, spindelnät och allt möjligt. Vi brukar ha en motorsågsman, rökmaskin, läskig musik i högtalare samt massor av gravstenar, lyktor och spöken. Våra lådor med halloween dekorationer är fler än jullådorna 😅

Halloween dekorationer går i arv eller säljs på den interna köp och sälj facebookgruppen.

Vi älskar den här anordnade högtiden och området är känt och folk försöker anmäla sina ”utomområdes-barn”. Nu har föreningen beslutat att även barn från andra områden är välkomna om det finns tillräckligt med hus. De får då betala en liten (frivillig) avgift.

Mvh Miks
Min reflektion är att människorna som sköter detta kanske borde ha fått sköta regeringsbildningen? Jag är väldigt imponerad.

Sen är detta kanske den bästa delen av inlägget :D
De med korta ben hinner inte alla hus.
 
Min reflektion är att människorna som sköter detta kanske borde ha fått sköta regeringsbildningen? Jag är väldigt imponerad.

Sen är detta kanske den bästa delen av inlägget :D
Det är sjukt bra uppstyrt och har funkat på ungefär samma sätt i 15 år. Det har blivit större och större år för år det tillkommer små förbättringar. Det bästa av allt är att det alltid hålls lördagen vecka 42. Alltså nästan 2 veckor innan ordinarie Halloween. Detta beror på att de som startade allt ursprungligen är från USA och ville åka hem på höstlovet.

En sak som är bra för barnen (kanske inte lika för miljön) är att alla godisar är individuellt packade, inte innehåller nötter och ges till barnen med sked eller tång. Det gjorde att traditionen kunde fortgå för de som ville även under pandemin. Då skippades dock samlingen och gruppbilden.

De flesta åren har vi haft proffsfotograf som tagit bilder. I år hade denne flyttat från området så alla har fått skicka in bilder till föreningen som sen postat i lokala facebookgruppen.

Ja de små kortbeningarna brukar vara ganska nöjda efter en timme. Då är det lyx att bo i ett hus nära samlingsplatsen så man hinner få se även de minsta små spökena, lussebullar, cowboys, dinosaurier och häxor. Alla är så fina och ambitiösa 🥰🤩

Mvh Miks
 
Men hörni... nu får ni sluta berätta om Halloweenandet i så gulliga ordalag 🥺 Min skepsis håller på att omvandlas till en konkret plan att köpa en stor pumpa, en stor påse godis och montera valpgrind för kaoshundarna nästa år.

*kl*
Min idealversion av den här traditionen vore att man helt skippar bus som komponent över huvud taget. För jag bjuder gärna på godis så länge det inte sker under hot. Och jag tycker det är jättekul med högtider och alla andra anledningar att festa till det lite.
Här har det verkligen aldrig varit tal om några bus. Alrig hört talas om någon som drabbats heller - det värsta som hände mig ikväll när jag var ute för att fylla på godishinken var att jag blev utsatt för ett skämt (som faktiskt var ganska roligt :D ), men det har sin rot i Samhain - barnen brukade läsa dikter eller sjunga visor vid husen har jag förstått.
 
Skämtet var för övrigt:
"What key do you use to open a banana?"
"A mon-key!"

Tydligen var jag det första huset där ungen lyckades säga skämtet rätt. Föräldrarna var eld och lågor. :D Äldre pojken ville inte skoja med mig, det var också okej.
 
Vi bor på landet där våra barn är de enda barnen i närområdet. Våra barn har inte sysslat med sånt.
Däremot var jag med om en udda grej för några år sedan när jag jobbade i en pytteliten butik. Där kom en mamma in för att handla några saker och hade med sig sitt utklädda barn, som uppmuntrades av mamman att säga "bus eller godis" till mig. och jag bara blängde på dem, för sånt gör man möjigen mot privatpersoner men INTE i butiker!
 
Här har det eskalerat i år. Tre dagar i rad med påringningar, och de ger sig inte heller trots att hunden nästan vrålar av ilska... där står de i fula plastmasker och kräver godis och hotar med bus. Och står kvar och insisterar trots hundens skällande.

Sen har några sprungit fram och tillbaka på gatan och skrikit. Det blev inte lugnt förrän framåt 22.

Behöver jag påpeka att jag inte är positiv till företeelsen?
 
Här har det verkligen aldrig varit tal om några bus. Alrig hört talas om någon som drabbats heller - det värsta som hände mig ikväll när jag var ute för att fylla på godishinken var att jag blev utsatt för ett skämt (som faktiskt var ganska roligt :D ), men det har sin rot i Samhain - barnen brukade läsa dikter eller sjunga visor vid husen har jag förstått.

Jag har bott i Maryland, Florida, South Carolina, och nu i Oregon ... men firat Halloween i Californien ocksa. I Maryland (en stad ett snapp for langt fran Washington DC for att kallas forstad, ca 75,000 innevanare) blev en mycket illa omtyckt rektor (med ratta, tyckte aven hans rektor kollegor) TP'd de hade nog gjort av en hel bal med toapapper i en jatte ek pa tomten.
Och i Tempe i AZ (nara en kompis) hade en larare's hus blivit "egged". Annat an det ar de enda "Trick", eller bus, historier jag hort mytomspunna stories om en van, till en van, som kande nagons kusin's farmor kande och som blivit busad hos. Alltid med antingen Toapapper eller egg.

Och NU har jag ordrat en helt "awesome" (hoppas jag) graveyard till nasta ars Halloween. Straxt over 1000 sek, men det ar under halva priset pa grejorna sa jag kanner mig mycket nojd. :p
 
Här har det eskalerat i år. Tre dagar i rad med påringningar, och de ger sig inte heller trots att hunden nästan vrålar av ilska... där står de i fula plastmasker och kräver godis och hotar med bus. Och står kvar och insisterar trots hundens skällande.

Sen har några sprungit fram och tillbaka på gatan och skrikit. Det blev inte lugnt förrän framåt 22.

Behöver jag påpeka att jag inte är positiv till företeelsen?


Ingen manniska kan vara possitiv till nagot sadant. Har kan man fa paringning mellan morkrets inbrott och 9-tiden ... den 31:ta Oktober, och bara da. Ingen kraver godis, sager man att man inte har nagot sa gar de igen ... och inget bus aven om de alltid sager "Trick or Treat" nar man oppnar dorren. Slacker man ytter belysningen eller satter upp en lapp att man inte firar sa ringer ingen pa.

Det forekommer plast masker, men mycket sparsamt. I dag hade jag pa min buss en stalman, en batman, en princessa, en nalle och en kanin. En otroligt fin Drakula och det sotaste spoket ever gick forbi till en annan buss.

Flera andra utkladda gick ocksa forbi, men jag tittade inte sa noga pa dem da jag var mitt inne i mitt lilla "tal" om att man inte ater godis pa bussen och att om man har svart att lata bli kan jag passa godiset medan vi kor.:p
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp