Har du varit med om "trick-or-treating" i Sverige?

Har du varit med om "trick-or-treating" i Sverige?

  • Nej, jag har aldrig varit med om någon del av det.

    Röster: 73 31,2%
  • Ja, jag har själv klätt ut mig och knackat på dörrar enstaka tillfällen.

    Röster: 40 17,1%
  • Ja, jag har följt med barn som klätt ut sig och knackat dörrar enstaka tillfällen.

    Röster: 26 11,1%
  • Ja, det är en etablerad tradition i mina kretsar och görs årligen.

    Röster: 29 12,4%
  • Ja, jag har delat ut godis till barn eller vuxna som knackat på.

    Röster: 94 40,2%
  • Jag har inte deltagit men blivit utsatt för "tricks" som jag tänker berätta om i tråden.

    Röster: 3 1,3%
  • Nja – folk har knackat på, men jag har inte öppnat & blev inte heller utsatt för något.

    Röster: 40 17,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    234
Igår var det folk här vet inte om det var barn eller tonåringar. Jag satt å kollade på anime på datorn med lurar så hörde ingenting. Det va killen som knackade på ryggen och sa att det ringde på dörren, men då var det ingen kvar.

Hade ändå inte haft något hemma.
Såg på ett nyhetsinslag igår att det var en affär som satte in en tillfällig 18-års gräns på ägg för att minska skadegörelse.

Det fick mig att fundera på om det kan va så att vissa tar det lite som fritt fram att ”busa” och hittar på hyss för det blir inga konsekvenser. 🤷🏼‍♀️
 
Ikväll har vi haft lite besök. Först en liten Stålman och en häxa med sin mamma. De tog artigt var sin kexchoklad modell mini.
Nästa gäng var tre killar i lysande masker. De tömde skålen till sambons förvåning.
Nu har vi poppat popcorn och hällt upp i påsar men nu har det inte kommit någon mer :p

Vi låter dem aldrig ta själv. Det känns rätt ohygieniskt att barnen ska ta själva. Vi tar åt dem med en liten slev.
 
Vi låter dem aldrig ta själv. Det känns rätt ohygieniskt att barnen ska ta själva. Vi tar åt dem med en liten slev.
Nu var det ju med papper på eftersom det var minikexchoklad. Skulle aldrig köpa utan papper....
Eftersom jag vet hur barn ofta funkar= tar allt så skulle inte jag heller göra det. Sambon har dock inga barn själv så han tänkte inte så.

Köper verkligen inga mängder så att en slev behövs. Men helt ärligt så finns det inget som säger de som delar ut godis har fräschare händer eller slevar och det är egentligen inte mitt bekymmer utan barnen och föräldrarnas. Det är dom som tigger godis.
 
Igår var det folk här vet inte om det var barn eller tonåringar. Jag satt å kollade på anime på datorn med lurar så hörde ingenting. Det va killen som knackade på ryggen och sa att det ringde på dörren, men då var det ingen kvar.

Hade ändå inte haft något hemma.
Såg på ett nyhetsinslag igår att det var en affär som satte in en tillfällig 18-års gräns på ägg för att minska skadegörelse.

Det fick mig att fundera på om det kan va så att vissa tar det lite som fritt fram att ”busa” och hittar på hyss för det blir inga konsekvenser. 🤷🏼‍♀️

Ja, det tror jag faktiskt.
 
Förresten var jag borta i går och för första gången kunde jag inte dela ut godis om det skulle komma någon :down: Men jag hade fixat med en liten hink utanför med en lapp att bara ta 3 godisar var (annars läggs självklart en förbannelse över en för jag har en pakt med Bloody Mary :devil:) Plus några lappar med instruktioner om hur man framkallar Bloody Mary.

När jag kom hem låg två godisar kvar i hinken :up: Vilket jag hoppas betyder att ingen unge har roffat åt sig allt. Alla lappar utom en var tagna, vilket betyder att den som i så fall roffat åt sig alla godisar även tagit flera lappar vilket inte verkar troligt. På en av Bloody Mary lapparna hade ett barn skrivit "Tack för lapp och godis" :love:
 
Under elva år som återinflyttad i Sverige har det aldrig hänt att någon knackat på - tills i år, då det kommit barn både fredag, lördag och måndag. Jag spelar gärna med (om några år är det vår lilla som står där utklädd) men det hade varit skönt om det var koncentrerat till en dag och framför allt om de inte ringde på som galningar utan knackade istället. Det är lite sent att komma och ringa på flera gånger i rad kl 20:30 tycker jag, som förstås är lite känslig för det med bebis hemma (som som tur var inte vaknade). Borde ju ha satt upp en lapp, men jag trodde i min enfald att det var färdigt på fredagen eftersom det kom åtta-tio stycken då. Nåväl, de är gulliga.
 
Jag är nyfiken på hur etablerad den här traditionen av trick-or-treating, där barn klär ut sig, går från hus till hus och ber om godis kring Allhelgona, är i Sverige.

Mitt intryck är att det är först nu på senare år som folk så smått börjat låna in traditionen som resultat av vår stora import av framför allt US-amerikansk kultur. Men härom dagen berättade en vän som vuxit upp till stor del i Sverige att de trick-or-treat:at en hel del här när hon var liten. Jag blev genuint förvånad, och lite smågrinig sådär som man kan bli när ens bild av verkligheten utmanas. Jag är dessutom ambivalent inställd till traditionen överlag.

Men jag undrar hur Bukes erfarenheter ser ut! Har ni deltagit genom att dela ut godis, själva trick-or-treat:at på egen hand eller gått med era barn? Har ni blivit utsatta för något trick, och i så fall vilket? Ni som bor i övriga Norden får gärna rösta också, men skriv gärna något i tråden om ert land och kontexten där så blir jag extra glad 🎃
När jag var 12 hade vi Halloweenfest i klassen 1987, iofs kanske lärare som varit i USA. När jag pluggade hade vi Halloweenfester 1998 eller så.

Jag hade nog runt 50-70 barn förbi igår. Ringde på dörren i ett. Det börjar med små med föräldrar runt kl 16 och blev äldre till runt 14 år gamla runt kl 8, efter 8 var det slut. (jag tycker det är kul och har pumpa och har dekorerat hallen. De som är med i leken har pumpa med ljus på farstubron.
 
Men hörni... nu får ni sluta berätta om Halloweenandet i så gulliga ordalag 🥺 Min skepsis håller på att omvandlas till en konkret plan att köpa en stor pumpa, en stor påse godis och montera valpgrind för kaoshundarna nästa år.

*kl*
Min idealversion av den här traditionen vore att man helt skippar bus som komponent över huvud taget. För jag bjuder gärna på godis så länge det inte sker under hot. Och jag tycker det är jättekul med högtider och alla andra anledningar att festa till det lite.
Jag tror inte de busar faktiskt, men har aldrig testat det eftersom jag har haft godis :)
 
  • Gilla
Reactions: Sel
Det var bara barn i absoluta närområdet som dök upp i förra bostadsområdet jag bodde. Kanske 2 grannbarn. Först senare år har jag hajat att pumpa betyder godis så nu har vi inte längre pumpor. Däremot fick kidsen här gå en spökrunda om de ville ha godis. Det var uppskattat och jag slapp nästan alla barn som ringde på, winwin 😁

Någon mil härifrån har det varit en del trubbel med en hög rackarungar som tar chansen att kasta ägg på hus osv så jag är väldigt glad att det ändå hålls på lite rimlig nivå här, peppar peppar osv.
 
Kom lätt över 100 barn igår kväll till oss. SÅ himla roligt. Vi gav bort typ 6 kg godis 😂 dottern var ute med sina kompisar och gick runt och fick ihop massor med godis. De hade så kul.

I vårt område ställde man ut en pumpa med ljus i om man ville ha besök så det gjorde vi. Funkade super och de som inte hade pumpa ute slapp. Hörde flera barn när de gick från oss glatt säga till andra gäng barn ”där borta fick man ta hur mycket man ville” 😄
 
Jag bor i Norge, svarade "ja det är en etablerad tradition" trots att jag inte själv haft anledning att deltaga pga. har inga barn och är alltid i stallet kring den tiden som de går omkring. Men köper alltid in något som jag kan dela ut (brukar köra på klementiner) utifall att någon knackar på - tror typ alla i säg 8-13 års åldern går runt på trick or treat.
 
Jag hade inte ens något godis hemma nu i helgen, då jag antog att det inte skulle komma något barn och knacka på för bus eller godis - vilket det inte heller gjorde. Någon kilometer utanför tätorten, med hyfsat lång infart från vägen till dörren, 160 cm höga grindar nära vägen med lås som är svåra att se och tre hyfsat stora hundar som ofta är lösa i trädgården och defintivt kan verka läskiga för barn (och vuxna) som kommer in i trädgården (eller står utanför grinden) - det är inte ofta det kommer oplanerade gäster ;)
 
Jag är en surig enstöring som starkt ogillar oväntat besök, så vid varje påsk och halloween låser jag dörren och släcker all utebelysning. :angel:
Haha, jag är likadan och mina klena nerver pallar inte riktigt! Tycker det känns lite väl när det ringt på lördag, måndag och idag. Idag verkar det vara en gallskrikande klunga som far runt i grannskapet och jag ooorkar inte med eländet.
 
Haha, jag är likadan och mina klena nerver pallar inte riktigt! Tycker det känns lite väl när det ringt på lördag, måndag och idag. Idag verkar det vara en gallskrikande klunga som far runt i grannskapet och jag ooorkar inte med eländet.
Idag till och med?! Oj! Nej jag tycker också den aspekten är lite jobbig. Att det verkar vara så olika datum di små barnen dyker upp på.
 
Idag till och med?! Oj! Nej jag tycker också den aspekten är lite jobbig. Att det verkar vara så olika datum di små barnen dyker upp på.
Jag antar att det möjligtvis är en bidragande orsak att det är lov nu (haha, tror jag iaf...), och eventuell feeling förlängs. Egentligen tycker jag att halloween är något ganska trivsamt, och önskar att det var lite mer tradition att klä ut sig när jag själv var liten. Men jag är verkligen inte gjord för när okänt folk (oavsett om det är barn) ringer på dörren lite spontant, blir helt dränerad.
 
Jag är kanske konstig som tyckte att godis i stora mängder kunde bli för mycket! 😁 Pengar som jag kunde köpa egna saker för däremot, det var alltid superspännande, och även en tia räckte till en ask leklera som sen höll i flera veckor 🙂
Jag tror inte du är konstig, bara fundamentalt olik mig: Hade jag fått pengar när jag var liten hade jag köpt godis för pengarna. Och på den punkten har jag faktiskt inte förändrats nämnvärt heller 😂
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Valp 2023 -den andra
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp