Har du varit med om "trick-or-treating" i Sverige?

Har du varit med om "trick-or-treating" i Sverige?

  • Nej, jag har aldrig varit med om någon del av det.

    Röster: 73 31,2%
  • Ja, jag har själv klätt ut mig och knackat på dörrar enstaka tillfällen.

    Röster: 40 17,1%
  • Ja, jag har följt med barn som klätt ut sig och knackat dörrar enstaka tillfällen.

    Röster: 26 11,1%
  • Ja, det är en etablerad tradition i mina kretsar och görs årligen.

    Röster: 29 12,4%
  • Ja, jag har delat ut godis till barn eller vuxna som knackat på.

    Röster: 94 40,2%
  • Jag har inte deltagit men blivit utsatt för "tricks" som jag tänker berätta om i tråden.

    Röster: 3 1,3%
  • Nja – folk har knackat på, men jag har inte öppnat & blev inte heller utsatt för något.

    Röster: 40 17,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    234
Ja alltså de här jefla påstlådeungarna! Vi har haft tur med vår låda då vi liksom är sist I raden men det är STÄNDIGT några tonåringar (?) som åker runt och slår sönder.
Skyller på Vöråbor 😅

Kl jagr av princip totalt emot trick or treating och hela Halloween grejen eftersom det inte alls är en riktig högtid här.

Jobbsr dock internationellt så på jobbet firas det.
Ot
Haha, ja se vöråbor :p
Vi har som tur var klarat oss bra (hittills iaf) från vandaler, men man läser nu som då på facebook om hur något hushåll, eller by/stadsdel blir hårt utsatt. Vissa områden har t.o.m. blivit tidningsstoff.
Det hänger tyvärr ganska ofta ihop med de "barnrika familjernas" områden och byar 😕
 
Nu blir jag ju irriterad å andras vägnar. Varför släpper man iväg sina barn på HELT FEL DAG dessutom. Man kan väl inte bara hitta på att nä men nu ska vi fira påsk i februari och gå omkring och rigga godis?
Det får mig att tänka på när mamma råkade ut för icke utklädda godistiggare någon gång när det inte var i närheten av Halloween. De skrek "bus eller godis" och mamma, som är en principfast kvinna, sa åt dem att det var helt fel tid på året. En stund sedan ringde de på igen. "Glad påsk då? Vi vill ha godis!" Det var inte påsk heller och de fick inget godis, bara skäll. 😅
 
Är ju inga som går lussetåg på en lördag om den 13 december är en måndag. Varför tycker "folk" det är bättre att gå på fel dag på just halloween?
Ren killgisdning men jag tror det har att göra med att detta inte är en "Svensk" tradition utan ett kul spex som vi tagit till oss för att det är kul. För oss har det ingen innebörd, det finns ingen tradition eller känns heligt på nått vis som jul mm gör.
 
Här kom det några barn igår. Sambon öppnade och sa att han skulle hämta godis, men jag informerade honom om att vi inte hade något hemma och att det dessutom var fel dag. Han skulle åka och handla precis när det knackade på dörren, så tanken var att inhandla lite godis tills på måndag. Han tyckte inte om mitt förslag att ge hundgodis, som var det enda godis vi hade hemma. :angel:
Barnen fick iaf gå iväg tomhänta och med uppmaning att komma tillbaka den 31a, för då skulle det finnas godis.
 
Vi har godis hemma varje år både på påsk och halloween (brukar köpa särskilt för det, bara godis i papper) men har bara varit med om en gång att det kommit två barn 👻 och det efter att deras föräldrar frågat maken några dagar innan om det var okej.

Har ändå alltid pyntat med påskris/pumpor och spöken och bor i ett villaområde med endel barn, så det verkar inte vara så stort här.

Hade inte blivit förvånad om det kom barn nu under helgen när halloween är en måndag (och vi haft pyntat hela helgen) men tycker inte det är lämpligt att de kommer på alla helgona.

Dottern är för liten för att gå runt på det sättet än, även om vi känner grannarna, men vi ska ha lite halloweenpromenad i egna trädgården, grilla (spök-)marshmallows vid växthuset och sen äta pumpasoppa och pumpapaj, så det blir ändå lite firande.
 
Jag är nyfiken på hur etablerad den här traditionen av trick-or-treating, där barn klär ut sig, går från hus till hus och ber om godis kring Allhelgona, är i Sverige.

Mitt intryck är att det är först nu på senare år som folk så smått börjat låna in traditionen som resultat av vår stora import av framför allt US-amerikansk kultur. Men härom dagen berättade en vän som vuxit upp till stor del i Sverige att de trick-or-treat:at en hel del här när hon var liten. Jag blev genuint förvånad, och lite smågrinig sådär som man kan bli när ens bild av verkligheten utmanas. Jag är dessutom ambivalent inställd till traditionen överlag.

Men jag undrar hur Bukes erfarenheter ser ut! Har ni deltagit genom att dela ut godis, själva trick-or-treat:at på egen hand eller gått med era barn? Har ni blivit utsatta för något trick, och i så fall vilket? Ni som bor i övriga Norden får gärna rösta också, men skriv gärna något i tråden om ert land och kontexten där så blir jag extra glad 🎃
Jag upplever att det var nytt när jag var liten, dvs 20-30 år sen.
 
Jag har ju en känsla av att det huset skulle bli det mest välbesökta i grannskapet. :D Men vi ser uppenbarligen olika på det. Jag tycker att det vore helt okej att köra ett kusligt spex för barnen på halloween.
Håller med! Är man ute på "trick-or-treat-runda", dessutom utklädd till något mer eller mindre läskigt, så får man väl leva med att andra också firar Halloween! :D
 
Vårt område ordnar Trick or Treat Halloween Parade. Alla som vill delta anmäler antal barn och alla som vill ställa upp som hus anmäler sin adress. Huset blir då markerad på en karta och man hämtar ut rätt mängd godis för sitt hus som föreningen köpt in. Vårt hus ligger nära samlingsplatsen så vi brukar få 12kg godis. Vanligtvis är det ca 300 anmälda barn och 100 oanmälda. Brukar vara mellan 50-70hus.

Alla samlas, pris i pumpatävlingen delas ut, gruppbild tas och sen är det 2h alla har på sig att gå till så många hus de hinner. De med korta ben hinner inte alla hus. Åker de större barnen sparkcykel och satsar hinner de nästan till alla hus.

Alla som anmäler sitt hus är mer eller mindre dedikerade till uppgiften. Finns allt ifrån en pumpa och en häxhattprydd vuxen som delar ut godis till haunted växthus, gravstenar, läskiga dockor, spindelnät och allt möjligt. Vi brukar ha en motorsågsman, rökmaskin, läskig musik i högtalare samt massor av gravstenar, lyktor och spöken. Våra lådor med halloween dekorationer är fler än jullådorna 😅

Halloween dekorationer går i arv eller säljs på den interna köp och sälj facebookgruppen.

Vi älskar den här anordnade högtiden och området är känt och folk försöker anmäla sina ”utomområdes-barn”. Nu har föreningen beslutat att även barn från andra områden är välkomna om det finns tillräckligt med hus. De får då betala en liten (frivillig) avgift.

Mvh Miks
 
Vi hade några som hälsade på igår med bus eller godis. De fick godis eftersom det fanns hemma. Har hänt tidigare i något bostadsområde då hade jag bara en kaka 75% choklad hemma men de hävdade bestämt att de åt det så då fick de några bitar.
 
Ikväll har vi haft lite besök. Först en liten Stålman och en häxa med sin mamma. De tog artigt var sin kexchoklad modell mini.
Nästa gäng var tre killar i lysande masker. De tömde skålen till sambons förvåning.
Nu har vi poppat popcorn och hällt upp i påsar men nu har det inte kommit någon mer :p
 
Vi hade några som hälsade på igår med bus eller godis. De fick godis eftersom det fanns hemma. Har hänt tidigare i något bostadsområde då hade jag bara en kaka 75% choklad hemma men de hävdade bestämt att de åt det så då fick de några bitar.
Åh! Jag undrar om den chokladen blev uppäten O_o
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kemisk kastration?
  • Katter och spädbarn
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp