Har du varit med om "trick-or-treating" i Sverige?

Har du varit med om "trick-or-treating" i Sverige?

  • Nej, jag har aldrig varit med om någon del av det.

    Röster: 73 31,2%
  • Ja, jag har själv klätt ut mig och knackat på dörrar enstaka tillfällen.

    Röster: 40 17,1%
  • Ja, jag har följt med barn som klätt ut sig och knackat dörrar enstaka tillfällen.

    Röster: 26 11,1%
  • Ja, det är en etablerad tradition i mina kretsar och görs årligen.

    Röster: 29 12,4%
  • Ja, jag har delat ut godis till barn eller vuxna som knackat på.

    Röster: 94 40,2%
  • Jag har inte deltagit men blivit utsatt för "tricks" som jag tänker berätta om i tråden.

    Röster: 3 1,3%
  • Nja – folk har knackat på, men jag har inte öppnat & blev inte heller utsatt för något.

    Röster: 40 17,1%

  • Antal omröstningsdeltagare
    234
Jag tror det är deg som blir fel att det blir så fel här så det från början är en amerikansk högtid och inte en svensk.

Sen att jag är irriterad av att killen gav bort det godis han eg köpt som vi skulle ha men som jag inte fick se röken av för han gav bort halva påsen till de första barnen som kom å andra halvan till de som kan härnäst.
Köp eget godis till dig själv? Han får väl göra som han vill och tycker uppenbarligen inte att det här är ett så stort problem som du gör.
 
Köp eget godis till dig själv? Han får väl göra som han vill och tycker uppenbarligen inte att det här är ett så stort problem som du gör.
Det var väl bådas godis, då förstår jag att @TheRedLightning har åsikter. Men oavsett kanske det inte riktigt hör hemma i den här tråden, utan är mer relationsspecifikt? Så kan vi fortsätta snacka Halloween som högtid och inte som konfliktkatalysator här 😅
 
Ja, jag är på ett sätt böjd att hålla med. Men sen måste jag erkänna att jag inte kände till systemet med att sätta ut en pumpa, vilket jag också tycker är en bra grej MEN den förutsätter ju då att folk känner till det och är införstådda med vad det betyder. Jag har för mig bekanta har haft både pumpor och lyktor och höstprydnader utanför ytterdörren utan att vilja kommunicera något, och jag undrar om det inte var något år det ringde på ett par barn. Där fungerade signalsystemet i så fall inte. Jag tänker lite såhär, att om den värsta konsekvensen är att man råkar göra några barn besvikna, då är det en sak, men om det är att man får huset äggat, då är det ett problem.
Ja såklart, dock är det ju fortfarande en rätt ny "tradition" i Sverige så jag hoppas att vi tar efter USA mer på den fronten med att man inte knackar på hos hus som inte är pyntade/tända utelampor etc.

Min mamma bor i ett villaområde med massor av barnfamiljer. Hon har varit tvungen att släcka ner hela huset under Halloween för att det ideligen rings på dörren av diverse barn, trots att hon dessutom stängt grinden in till uppfarten. Hon vill definitivt inte bli störd flera kvällar på raken som hon blivit vissa år.
Även om hon aldrig har öppnat ytterdörren har en del barn stått och bankat och bankat och bankat, vissa har till och med gått runt huset till altandörren. Det är fruktansvärt störande helt enkelt och jag fattar inte varför föräldrarna till barnen inte kan förstå att många faktiskt inte vill ha besök av olika anledningar.
 
Det var väl bådas godis, då förstår jag att @TheRedLightning har åsikter. Men oavsett kanske det inte riktigt hör hemma i den här tråden, utan är mer relationsspecifikt? Så kan vi fortsätta snacka Halloween som högtid och inte som konfliktkatalysator här 😅
Det är ju Halloween som högtid, har man en partner med annan åsikt än en själv kan man ju köpa eget godis och behålla och hålla sig undan den /de kvällarna det gäller om det nu är ett störmoment i den kategorin som det trots allt verkar vara. Så slipper man störa sig på det i alla fall.
 
Det är ju Halloween som högtid, har man en partner med annan åsikt än en själv kan man ju köpa eget godis och behålla och hålla sig undan den /de kvällarna det gäller om det nu är ett störmoment i den kategorin som det trots allt verkar vara. Så slipper man störa sig på det i alla fall.
Tycker inte den frågeställningen har med trådämnet att göra utan gäller en specifik konfliktsituation i en specifik relation. Kan vi släppa det?
 
Har bara varit med om att världens gulligaste lilla lakanspöke (en av grannungarna som då var 5 år gammal) stod utanför dörren när jag bodde i lägenhet, inget bus där inte utan hen fick godis. För vem kan säga nej till ett lakanspöke som är en tvärhand hög, med ett lite för stort lakan på sig och piper fram ett litet "bus eller godis, fast helst godis tack om du har för jag vill inte busa idag". Jag fick en kram också som tack. :love:
Äsch när du formulerar det sådär blir det svårt att hålla fast vid sin principgrundade skepsis 🥹
 
Lite tidigare ikväll ringde det faktiskt på med två små utklädda figurer utanför, trots att vi inte har någon lykta eller pumpa eller pumpalykta vid dörren och att det är fel dag. Eftersom vi dels har hundarna som inte skulle kunna hantera den situationen på ett sätt som blir bra för någon, och godiset som finns här hemma är öronmärkt till andra småpluttar öppnade vi inte. Såg inga spår av något bus. Är fortfarande ambivalent inställd.
 
Förra Halloween jobbade jag kväll men sambon hade laddat upp med godis på Fredagskvällen till kidsen. Vi bor i ett villaområde men nästan bara barnfamiljer.
När jag kom hem från jobbet vid 22:30 så sitter han i soffan och mumsar njutningsfullt av godiset.
”Det kom inte en enda unge så jag får väl äta upp det själv”

Nästa kväll, Lördag jobbade jag också kväll. Då kom det ett SMS ”Viste du att det var idag de tiggde godis? Jag har ätit upp allt”

Visade sig att han fått delat ut lite mynt och sedlar som han hade liggande. Något stackars spöke hade fått i Euro🙄
När sista spöket kom så fanns inget mer att ge. Det var en liten grabb på 4-5 år och hans pappa. Sambon fick så dåligt samvete att han frågade om pappan tog Swich :laugh:

Personligen tycker jag det är drygt när de ringer på och hundarna drar igång och skäller varje gång.
 
Förra Halloween jobbade jag kväll men sambon hade laddat upp med godis på Fredagskvällen till kidsen. Vi bor i ett villaområde men nästan bara barnfamiljer.
När jag kom hem från jobbet vid 22:30 så sitter han i soffan och mumsar njutningsfullt av godiset.
”Det kom inte en enda unge så jag får väl äta upp det själv”

Nästa kväll, Lördag jobbade jag också kväll. Då kom det ett SMS ”Viste du att det var idag de tiggde godis? Jag har ätit upp allt”

Visade sig att han fått delat ut lite mynt och sedlar som han hade liggande. Något stackars spöke hade fått i Euro🙄
När sista spöket kom så fanns inget mer att ge. Det var en liten grabb på 4-5 år och hans pappa. Sambon fick så dåligt samvete att han frågade om pappan tog Swich :laugh:

Personligen tycker jag det är drygt när de ringer på och hundarna drar igång och skäller varje gång.
Nej alltså, om det ska vara ska det stenhårt vara på rätt datum och enbart hos deltagande hushåll. Skäms på föräldrar och äldre barn som inte har koll!
 
I de flesta Stater ar det vanligt att stader, byar, kvarter satter begransningar for var man kan trick-or-treat. Men i de flesta bostadsomraden ar det okay. Sedan ar det manga som har lappar vid dorren, som de har. Pa manga stallen finns det sadana har att hamta, i mat affarer, city hall, och en hel massa butiker som vill vara "sammhalls orienterade".
Alla fester ar ju sa klart pa narmaste lordag eller Fredag har ocksa, men sjalva Trick-or-Treat ar alltid Oktober 31.

b01289977e050e1055acd8b488e00495.jpg


b788a2721b84c041b40e1c70c2ce6c98.jpg
 
Här i Finland i mina trakter så har ungdomar och äldre klätt ut sig på diverse maskeradpartyn säkert snart 20 år redan, men det brukar alltid råda en slags förvirring om när det ska firas, så man ser ofta att det är två helger som blir till halloweenhelger.

Har sett i lokala grupper att det bland barn ordnas uppstyrda "bus eller godis", och de som vill vara med så har någon typ av pynt. Tycker väl att det konceptet är helt okej, men jag skulle helt vilja ta bort "bus" ur det, även om det oftast bara är ord mer än handling, då jag känner att minsta lilla "godkännande" för att få busa inte behöver uppmuntras. Det finns tyvärr allför många häromkring som redan blir trakasserade av ungdomar, med äggade hus, knackningar på fönster och dörrar, sprängda postlådor o.s.v.

Är också gammalmodig på så vis att jag skulle vilja att det hålls helt avskillt från allhelgona. De som vill "fira" allhelgona med att i stillhet tända ljus och tänka på de som de förlorat ska slippa behöva hanskas med godissugna monster och zombies.
(Här är det alltså föräldrarna som bör se till att det styrs upp på ett snyggt sätt)
Ja alltså de här jefla påstlådeungarna! Vi har haft tur med vår låda då vi liksom är sist I raden men det är STÄNDIGT några tonåringar (?) som åker runt och slår sönder.
Skyller på Vöråbor 😅

Kl jagr av princip totalt emot trick or treating och hela Halloween grejen eftersom det inte alls är en riktig högtid här.

Jobbsr dock internationellt så på jobbet firas det.
 
  • Gilla
Reactions: MCP
Knackade på en hel hög med ungar här hemma hos killen.
Han försökte få mig att öppna, jag tvärvägra. Mycket riktigt var det bus eller godis.

Kom på när de var här att det där varken är bra ur corona- eller allergi synpunkter.
Är väl inte vanligt att barn i den åldern har stenkoll på t ex. sina allergier osv.

Vi låter inte barnen ta godiset själva. Vi tar det med en liten slev och lägger i deras hinkar. Allergierna får deras föräldrar hålla koll på.
 
Hit kom de första barnen igår. Det första barnet var en mycket liten ensam pojke med en halloweenhink. Ingen utklädsel. Men det hänger ju mer på föräldrarnas engagemang när de är så små. Han fick några godisbitar. I hinken såg jag att det låg några mynt också.
 
Jag har sedan jag var liten gått bus eller godis. Från att jag var 5 till att jag var 17 kanske. De senaste åren var jättetråkiga för vi fick inte jättebra utdelning. Kanke för att vi var äldre eller för att folk allmänt är tråkiga/svenska. :angel:
Godiset man fick ihop lades ihop och så fick man turas om att ta en och en tills inget fanns kvar, då kunde man välja de godisarna man gillade och välja bort det man inte gillade. Fick man ändå godis man inte gillade gav man bara det till mamma :D

Jag tyckte det var en rolig och mysig tradition. Därför har jag alltid extra godis till potentiella bus eller godis barn som kan komma, och delar glatt ut det till de barn som kommer. Jag väljer gott godis och inget tråkigt godis, för jag vet hur trist det var att få typ ett äpple eller sånadär trista fruktpastiller, här får man goda godisar!
Ofta klär jag själv ut mig lite om jag vet/har sett några som verkar gå och plinga på. :D
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp