Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Har en (rid)travare som i början av året fick knä-och kotledsinflamation v.f och knäledsinflamation v.b.

Behandlad en gång, vila 4veckor i liten sjukhage promenad 15min/dag, dock stilla i början.

Återbesöket gick inte så bra, han var lite bättre men inte mkt...Behandlad igen med nått annat preparat,men lät inte positivt. Röntgad, såg bra ut. åkte hem igen o han fick under denna tid gå med sina kompisar i hagen istället för liten hage, då han inte var still i sin lilla hage utan bedömdes som lugnare i vanliga hagen. återbesöket skedde 2veckor senare....

Och då var han frisk!! :D överallt dessutom, han har alltid reagerat markering på v.b. vid böjprov,men nu var t.o.m. det borta :)
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Okej. Men vid sista behandlingen.. efter den, lät du hästen bara vila då? (hur länge?) och sen satte du igång hästen utan veterinärs friskförklaring eller?

Är inte så haj på detdär. Men jag har hört att det bara brukar vara ett återbesök oftast, och så om man behöver behandla då, så gör man det.. Och sen då? Blir man ordinerad vila 2-3 veckor då innan man börjar rida igång dem? Utan friskförklaring?

Ja, jag ska också göra så. Undvika böjda spår i början.
Men när du undvek att ha det skadade benet ytterst, hur länge gjorde du det? Flera veckor? Kan dom inte bli musklade mer i ena sidan då?


du brukar få åka tillbaks på flera koller, för att försäkra dig om att hästen inte har reaktioner på gång, när du successivt ökar igångsättningen.

räkna med lång igångsättning. MINST tiden som hästen varit avställd. detta att komma igång så att du successivt kan rida fullt ut på böjda spår osv. veterinären ger dig ett igångsättnings förslag om du frågar. brukar börja med skrittpromenader vid hand, på fast men varierat underlag. följt av uppsutten skritt på detsamma. sen öka på med korta travintervaller, och sist galopp. men som sagt, räkna med LÅNG igångsättningsperiod och att du helt måste arbeta hästen i en ändamålsenlig form under den tiden. fråga om den formen även när du pratar med veterinären, det är jätteviktigt.

ang. antal behandlingar så vet jag en del som sprutar 6-7-8 gånger. Min egen veterinär tycker gränsen går vid 4 gånger, efter det får man börja ifrågasätta och titta på läget krasst. Man kan inte bara behandla och behandla en häst som inte svarar , då är felen ofta väldigt mycket grövre än bara en tillfällig skada.
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Har en (rid)travare som i början av året fick knä-och kotledsinflamation v.f och knäledsinflamation v.b.

Behandlad en gång, vila 4veckor i liten sjukhage promenad 15min/dag, dock stilla i början.

Återbesöket gick inte så bra, han var lite bättre men inte mkt...Behandlad igen med nått annat preparat,men lät inte positivt. Röntgad, såg bra ut. åkte hem igen o han fick under denna tid gå med sina kompisar i hagen istället för liten hage, då han inte var still i sin lilla hage utan bedömdes som lugnare i vanliga hagen. återbesöket skedde 2veckor senare....

Och då var han frisk!! :D överallt dessutom, han har alltid reagerat markering på v.b. vid böjprov,men nu var t.o.m. det borta :)


Det låter ju toppen det! Min kille är väldigt lugn och fin i sin lilla hage trots att närmsta kompis är 3 småhagar bort. Den enda hästen som finns i stallet är en russhingst som han inte alls trivs att ha i närheten.. Så det är bäst såhär. :)
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

du brukar få åka tillbaks på flera koller, för att försäkra dig om att hästen inte har reaktioner på gång, när du successivt ökar igångsättningen.

räkna med lång igångsättning. MINST tiden som hästen varit avställd. detta att komma igång så att du successivt kan rida fullt ut på böjda spår osv. veterinären ger dig ett igångsättnings förslag om du frågar. brukar börja med skrittpromenader vid hand, på fast men varierat underlag. följt av uppsutten skritt på detsamma. sen öka på med korta travintervaller, och sist galopp. men som sagt, räkna med LÅNG igångsättningsperiod och att du helt måste arbeta hästen i en ändamålsenlig form under den tiden. fråga om den formen även när du pratar med veterinären, det är jätteviktigt.

ang. antal behandlingar så vet jag en del som sprutar 6-7-8 gånger. Min egen veterinär tycker gränsen går vid 4 gånger, efter det får man börja ifrågasätta och titta på läget krasst. Man kan inte bara behandla och behandla en häst som inte svarar , då är felen ofta väldigt mycket grövre än bara en tillfällig skada.



Ja, jag räknar med lång igångsättning. Tänker ta det så lungt som möjligt och vara försiktig.
Dethär med att rida han i ändamålsenlig form kommer iallafall inte att funka, har pratat om detta i en annan tråd, och jag har fått råden att rida ut på rakt spår i skogen och när det är dags för dressyrträning så ska vi rida för tränare, och då ska vi rikta in oss på skritten och försöka få det att funka med formen där, tills vi börjar trava osv. Så jag får göra det jag kan av situationen.
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

liiite ot

Det är tråkigt det här med inflammationer :grin::mad:

Men vad är egentligen värst? Hovled, kotled eller knäled? Eller är det individuellt?
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Min häst hade hov och kotledsinflammation i båda fram :crazy:
Var 4-gradigt halt på båda när man böjde.
Har fått kortison, sen kortison igen och sen tuppkam.
Är helt ren nu när man böjer. Är en helt annan häst i ridningen och hoppar på ett helt annat sätt.
Men han ska in och röntgas för att verkligen kunna friskförklaras.
Så får vi se hur det blir. Oavsett vad blir han kvar hos mig.

Behandlingen såg äl ut såhär ungefär:
Kortison, sen böjprov några veckor efter, sen kortison och böjprov igen.
Och sen tuppkam och efter det (4 veckor senare) böjprov som han klarade.
Han var ''avställd'' i 2 månader (1a april till 1a juni ungefär). Har börjar rida lite smått och hoppa små hinder nu.
 
Senast ändrad:
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

min kille är framtung och överbyggd.
vi var sällan i paddock innan inflammationen heller, mest ute i skog och mark.
försöker nu att rida med mer energi så att han inte blir så framtung.
har haft mycket hjälp av att läsa vad ted nätterquist har skrivit om dressyr. www.jakobslund.se
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Min häst hade hov och kotledsinflammation i båda fram :crazy:
Var 4-gradigt halt på båda när man böjde.
Har fått kortison, sen kortison igen och sen tuppkam.
Är helt ren nu när man böjer. Är en helt annan häst i ridningen och hoppar på ett helt annat sätt.
Men han ska in och röntgas för att verkligen kunna friskförklaras.
Så får vi se hur det blir. Oavsett vad blir han kvar hos mig.

Behandlingen såg äl ut såhär ungefär:
Kortison, sen böjprov några veckor efter, sen kortison och böjprov igen.
Och sen tuppkam och efter det (4 veckor senare) böjprov som han klarade.
Han var ''avställd'' i 2 månader (1a april till 1a juni ungefär). Har börjar rida lite smått och hoppa små hinder nu.




Okej, av vad jag läser från dig så känns det som min kille har rätt bra odds att bli bra av denna behandling ev. om dom får ombehandla en gång. För han hade bara en halv grads hälta, trots att det satt i både knä och kota.
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

min kille är framtung och överbyggd.
vi var sällan i paddock innan inflammationen heller, mest ute i skog och mark.
försöker nu att rida med mer energi så att han inte blir så framtung.
har haft mycket hjälp av att läsa vad ted nätterquist har skrivit om dressyr. www.jakobslund.se



Jaha, okej. Men då är det nog rätt stor skillnad på din och min kille och träningssättet osv. Jag vet ju att min fick sina inflammationer av för mkt harvande på volt och fel ridning (inte i form alltså). Och jag vet ju vad jag måste göra för att ändra på detta, så jag hoppas det kmr gå vägen för oss :)
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Min förra häst fick 3 sommrar i rad kotledsinflammationer vilket vi tyckte va jättekonstigt eftersom han iprincip bara gick på bete under sommaren. Sista sommaren dock så fick han inflammationer i båda framkotorna, en hovled och ett bakknä. Alltså halt på 3 ben. :eek: Behandades först med cortison och sedan med tuppkam. Han skulle få tre behandlingar på sig att bli frisk sen skulle han bli utdömd. Sista chanden blev han friskförklarad.. Snacka om hjärtat i halsgropen. Jag var så säker på att han skulle bli utdömd.
Vi kom i alla fall tillslut fram till att inflammationerna det berodde på övervikten han la på sig under sommaren. Han fick gå på fångbete efter detta och blev aldrig halt igen under tiden jag ägde honom. :)
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Min förra häst fick 3 sommrar i rad kotledsinflammationer vilket vi tyckte va jättekonstigt eftersom han iprincip bara gick på bete under sommaren. Sista sommaren dock så fick han inflammationer i båda framkotorna, en hovled och ett bakknä. Alltså halt på 3 ben. :eek: Behandades först med cortison och sedan med tuppkam. Han skulle få tre behandlingar på sig att bli frisk sen skulle han bli utdömd. Sista chanden blev han friskförklarad.. Snacka om hjärtat i halsgropen. Jag var så säker på att han skulle bli utdömd.
Vi kom i alla fall tillslut fram till att inflammationerna det berodde på övervikten han la på sig under sommaren. Han fick gå på fångbete efter detta och blev aldrig halt igen under tiden jag ägde honom. :)


Jaha, men vilken tur att han svarade på den sista då. Och skönt att ni fick reda på orsaken.

Det problemet har iallafall inte jag, han tappade snarare hull på det hemska bete han var på. Sen fick han komma hem därifrån efter 2v. då vi även var till kliniken då, och sen dess har han stått i stallet och jag göder upp han för fullt. Han börjar bli runt om magen men börjar tappa överlinjen.. men det är en hel del muskler som är påväg att tyna bort också. :(
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Skötisen var "borta" i ett halvår efter inflamation i kota h. fram och knä h. bak. Sprutades 3-4 ggr med 6 veckors mellanrum, dock bara en gång i h. bak. Sattes igång långsamt efter det och är nu tillbaka i full tävlingskondis (msv dressyr). Var halvgradigt halt i höger benpar och öm i ryggen. Det var ömheten i ryggen vi åkte in för, hältan syntes aldrig förutom efter böjprov.
 
Senast ändrad:
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Okej. Men vid sista behandlingen.. efter den, lät du hästen bara vila då? (hur länge?) och sen satte du igång hästen utan veterinärs friskförklaring eller?

Är inte så haj på detdär. Men jag har hört att det bara brukar vara ett återbesök oftast, och så om man behöver behandla då, så gör man det.. Och sen då? Blir man ordinerad vila 2-3 veckor då innan man börjar rida igång dem? Utan friskförklaring?

Ja, jag ska också göra så. Undvika böjda spår i början.
Men när du undvek att ha det skadade benet ytterst, hur länge gjorde du det? Flera veckor? Kan dom inte bli musklade mer i ena sidan då?

När hästen vart halt ett helt år skulle veterinären triangelmärka henne men till min stora förvåning var hon ohalt och det har hon varit sen dess!

Efter sprutning brukar man bli ordinerad att leda hästen, först två gånger tio minuter om dagen för att sen utöka. har för mig att det skulle vara så i tre veckor och sen återbesök. Det var nu fyra år sen hon blev halt så jag minns inte detaljerna.

Det jag menade var att jag först började rida på böjt spår i vänster varv så att högerbenet var ytterst. Sen när hon blivit lite varm och mjuk böjde jag henne även åt andra hållet under ridpasset. Så hon blev absolut inte ojämnt musklad.
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Ja, jag räknar med lång igångsättning. Tänker ta det så lungt som möjligt och vara försiktig.
Dethär med att rida han i ändamålsenlig form kommer iallafall inte att funka, har pratat om detta i en annan tråd, och jag har fått råden att rida ut på rakt spår i skogen och när det är dags för dressyrträning så ska vi rida för tränare, och då ska vi rikta in oss på skritten och försöka få det att funka med formen där, tills vi börjar trava osv. Så jag får göra det jag kan av situationen.

Ja, du ska rida på raka spår ute.
Ändamålsenlig form i detta fallet är att rida hästen där den är mest balanserad, och framför allt inte blir framtung. Detta gäller på raka spår ute i skogen också. Om det innebär att hästen går lite över tygeln så är det bättre än om den bara viker in sig och hänger. det var därför jag skrev att du ska noga fråga din veterinär, de kommer kunna ge dig råd utifrån vad du beskriver om hästen och hur den är att rida.
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

det är viktigt att välja rätt tränare/ridstil för en hållbar häst.
Väldigt många hästar idag rids med hjälptyglar, hoptyckta med nosen bakom lod och blir framtunga.
Att se om hästen går taktmässigt rätt i trav och gallopp måste man ha hjälp med.
I trav skall 2 ben landa samtidigt för att inte slita på lederna.
Många hästar i dressyr oavsett hur långt upp dom tävlar landar med ett ben först.
Min häst går gärna och krullar ihop sig vilket innebär att han inte inte kan och orkar jobba rätt med baken och sätta under sig.
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Det var ett tag sen men har för mig att hon visade 2 grader på höger fram. Hennes problem var egentligen inte knäet utan ryggen.

Jag minns att valacken visade en grads hälta högt och en halv grad lågt på vänster bak vid böjprov.
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

Det jag menade var att jag först började rida på böjt spår i vänster varv så att högerbenet var ytterst. Sen när hon blivit lite varm och mjuk böjde jag henne även åt andra hållet under ridpasset. Så hon blev absolut inte ojämnt musklad.




Jahaa, då förstår jag hur du menade :)
 
Sv: Har eran häst haft kot/knäledsinflammation?

det är viktigt att välja rätt tränare/ridstil för en hållbar häst.
Väldigt många hästar idag rids med hjälptyglar, hoptyckta med nosen bakom lod och blir framtunga.
Att se om hästen går taktmässigt rätt i trav och gallopp måste man ha hjälp med.
I trav skall 2 ben landa samtidigt för att inte slita på lederna.
Många hästar i dressyr oavsett hur långt upp dom tävlar landar med ett ben först.
Min häst går gärna och krullar ihop sig vilket innebär att han inte inte kan och orkar jobba rätt med baken och sätta under sig.


Jo, jag håller med dig. Ser mkt sådant. Är själv helt emot hjälptyglar och skulle aldrig få för mig att spänna in min häst.
Han går aldrig bakom lod, det har han aldrig gjort. Men han tappar lätt baken ändå.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! För att göra historian kort så har jag haft mitt sto utlånad på foder i ca 2,5 år till en tjej som tagit föl på mitt sto. Jag har...
Svar
11
· Visningar
1 282
Senast: nexxa
·
Hästvård Har en unghäst som är 4. Varit väldigt bunden till sin mamma trots att han tex varit iväg på lösdrift/bete ett år osv. Nu var det dags...
Svar
11
· Visningar
1 448
Senast: Roheryn
·
Hästvård Snälla hjälp mig att stilla mina tankar genom att bara dela med er av erfarenheter. Jag vill ha lite hopp eller en hand att hålla i...
2
Svar
23
· Visningar
1 677
Senast: Sirap
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
432
Senast: Sirap
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Bra familjehund? Rasvak😇
  • Kattsnack 10
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp