Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Robbansmatte

Trådstartare
Gick idag förbi en ung mamma med en storgråtande son som hon ryckte upprepade gånger i och röt TYST åt :( Jag sa lugnt åt henne att " lyft upp grabben stället " , attan vilken utskällning jag fick. Men det här var en liten pys i 4-årsåldern?, han trotsade inte utan försökte springa bredvid sin arga mamma. Jag hade själv inga föräldrar i livet när jag fick första barnet och man får ju lära sig, hade inte svårt när ngn. äldre sa ngt. ofta fick man bra tips. Ett tips fick jag som jag alltid använt (från en äldre 11-barnsmor från Irak):
Väck aldrig barn som sover! och lyft upp dem så fort de är ledsna!
Med tiden lade jag själv till, Krama dina tonåringar så mycket som möjligt! Jag vet att alla inte kan lyfta men då kan man ju sätta sig ner och kramas i alla fall. Föräldrarna är ju barnens hela värld när de är små.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Vet du vad som hänt innan då? Du vet ju inte varför denne grät. :crazy: Visst hon kanske inte behövde vara så grov mot honom men han kan ju gjort något dumt och kanske hon var lite för frustrerad och orkade då inte släpa honom?
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Även min tanke. Ibland kan det vara så frestande att gå in och hjälpa till och ibland är det nog nödvändigt också. Men vet också hur det var i Brasilien när vi hämtade vår dotter. Hon var ledsen hela tiden för hon mådde så dåligt och överallt kom människor fram med välmenande råd. Det blev jättejobbigt till slut eftersom dessa råd bara inverkade pressande. Vi gjorde ju redan vårt bästa och ibland blev man frustrerad när man var helt utmattade efter att inte sovit på nätterna.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Du menade säkert väl. men personligen hade jag blivit förbannad om någon hade sagt till mig hur jag skulle hantera mitt barn (om jag inte bett om råd). Så länge det inte handlar om "riktig" misshandel (fysisk eller psykisk ) så hade jag aldrig lagt mig i folks metoder i hur de uppfostrar sina barn, särskilt inte totala främlingar som man inte har en övergripande syn på hur deras uppfostringsmetoder - och tankesätt ser ut.

Du vet ju ingenting om vad som föranledde situationen? Det kan ju ha varit ett rent manipulativt grepp från barnets sida att gråta och skrika? Sen tycker jag självklart inte om att folk rycker i och ryter åt sina barn, men det kanske var ett sätt att verkligen markera att det inte är OK att bete sig hur som helst?

Nu vet jag ju inte hur grovt det såg ut som mamman gjorde, men jag hoppas att du förstår vad jag menar?
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Precis! Jag menar inget illa men jag skulle blivit skitförbannad om nån kom och sa åt mig att ta upp barnet/trösta barnet osv åt mig när jag efter vem vet hur många gånger förklarat för mitt barn att den ska sluta med en sak och då markerar genom att inte börja trösta och dalta med denne! Sorry men då är jag hellre kall för att slippa stå ut med det fler gånger..

Eller ibland när man själv tröstar och tröstar sin bebis och gamla tanter säger typ "kan du inte trösta henne hon gråter" NO SHIT tror de inte jag märkt det?? :crazy:
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Precis det jag menar. Tack för att du skriver tydligare än mig :D
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Gick idag förbi en ung mamma med en storgråtande son som hon ryckte upprepade gånger i och röt TYST åt :( Jag sa lugnt åt henne att " lyft upp grabben stället " , attan vilken utskällning jag fick. Men det här var en liten pys i 4-årsåldern?, han trotsade inte utan försökte springa bredvid sin arga mamma. Jag hade själv inga föräldrar i livet när jag fick första barnet och man får ju lära sig, hade inte svårt när ngn. äldre sa ngt. ofta fick man bra tips. Ett tips fick jag som jag alltid använt (från en äldre 11-barnsmor från Irak):
Väck aldrig barn som sover! och lyft upp dem så fort de är ledsna!
Med tiden lade jag själv till, Krama dina tonåringar så mycket som möjligt! Jag vet att alla inte kan lyfta men då kan man ju sätta sig ner och kramas i alla fall. Föräldrarna är ju barnens hela värld när de är små.

Jag förstår dig hur du tänkte, och håller med dig. Visst är det kärlek och närhet barnen behöver då de är ledsna.
Problemet är väl att hon inte var mottaglig. Hon var uppriven och defensiv, vilket jag också kan förstå. Det är inte lätt att ta emot kritik från människor man inte känner, speciellt inte om någonting känsligt, så som barnuppfostran.

Men det kanske är så att denna upprivna mamma faktiskt går hem och funderar över det du sade och inser att hon var för sträng mot pojken. Då har du ju nått fram i alla fall. :)
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Sorry, men hjälp !! en 4-åring som storgråter men inte trotsar eller ens verkar vara arg. Jag bryr mig inte om att hon skällde på mig men jag bryr mig om VARFÖR LYFTER HON INTE upp pojken eller tar sig tid att sitta och krama honom. Hon skulle åka med en väninna som lugnt höll på att lasta in sin baby i bilen. Hon röt åt honom för att han grät högt.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Ingen vet faktiskt vad som hänt innan, utom möjligen mamman och barnet själva då. Du vet inte heller ifall den här mamman av något skäl inte kan bära sitt barn.
Jag tycker faktiskt det är ganska fördomsfullt av dig att förutsätta att mamman är genomelak.

Jag kan bara gå till mig själv. Jag har en fyraårig dotter som vrider på och av tårarna efter behov, får hon inte det hon vill och tänkt är det inte alls ovanligt att tårarna sprutar rakt ut. trots att jag kan ha varit hur lugn och förklarande som helst när jag svarat på varför hon inte får glass/leksak/cykla/godis... Jag själv har dessutom så pass mycket värk att jag inte kan bära hur mycket som helst och när de är fyra är de rätt tunga och har två fullt fungerande ben som dock inte orkar gå lika långa sträckor som en vuxens men ändå.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Hon kanske var otroligt stressad, arg och barnet hade kanske varit jättejobbigt. Och vem vet, hon kanske redan hade provat att plocka upp barnet och trösta men utan resultat. Då är det inte lätt att få förmaningar från okända människor, de hon hade behövt var nog några vänliga ord och förståelse för hur jobbigt hon hade det.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Sorry, men hjälp !! en 4-åring som storgråter men inte trotsar eller ens verkar vara arg. Jag bryr mig inte om att hon skällde på mig men jag bryr mig om VARFÖR LYFTER HON INTE upp pojken eller tar sig tid att sitta och krama honom. Hon skulle åka med en väninna som lugnt höll på att lasta in sin baby i bilen. Hon röt åt honom för att han grät högt.

Träffar du många trotsiga barn hemma själv? :crazy: man kan få nog till slut. Det får nog alla föräldrar nån gång och då tar vissa tag och ryter ifrån.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Vad har åldern på mamman med saken att göra? Hade det vart okey om mamman var 40? :confused:
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Det var en ung, elegant mamma, vackert klädd, bar inte på kassar eller andra barn.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Ser fortfarande inte vad åldern, och verkligen inte klädseln har med saken att göra. Är hennes beteende mer upprörande eftersom hon är elegant klädd?
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Alltså, jag har en liten 4½ åring, och jag tycker hon är rätt så tung i alla fall. Det ska mycket till om jag ska bära henne. Har hon gjort illa sig eller något liknande ger jag givetvis en kram och tröstar, men ibland är hon faktiskt ledsen helt enkelt av den anledningen att hon inte får som hon vill. Då är vi ibland bägge arga, jag tänker inte bära henne då. Faktiskt, och jag känner mig inte speciellt elak för det. Sen kan jag ha dåligt samvete för att jag inte alltid hanterar alla situationer på ett perfekt pedagogiskt sätt (eller ens följer det sätt jag själv valt att hantera olika situationer på), men jag tror nog att få föräldrar är ofelbara.

Mina ungar blir sällan burna övht. De har bägge varit kring 1½ år när vi slutat ta med vagn på stan. De är vana och gillar att gå, jag ser ingen anledning till att bära dem då. Trösta är en annan sak, men det kan man göra utan att bära.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Håller med om bärandet. Man orkar helt enkelt inte. Sätter mig på huk och tröstar min dotter på 3½ om hon är lessen dvs om hon verkligen är lessen eller slagit sig. Håller inte på å bär bara för att hon kanske känner för de ibland, de e hon alldeles för tung för. Vi myser massor och så men då e de oftast i soffan.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Skrev faktiskt att man kan ju sätta sig ner och krama en så liten pys.
Små barn eller stora !! orkar ju inte lyssna när de storgråter, det är ju ingen vits att bli arg då. Och blir mamma eller pappa eller annan vuxen arg så blir ju allt mycket värre för barnet. Sorry, det är inte fråga om pedagogik hit eller dit, kan bara inte se poängen med att gräla på ett storgråtande barn eller att livet är så bråttom att man inte har tid för en kram.

Av tonårsdotter som "snodde mammas dator": För att tala i stallspråk: låt säga att en häst verkar skärrad eller gråter på hästvis, till exempel efter att ha blivit skrämd av något, drar man då i grimskaftet och skäller på hästen? Nej, man lugnar ner den så att den lugnar ner sig.
 
Sv: Har föräldrar slutat bära/lyfta upp sina barn ??

Men om barnet trotsar och är arg då? Det vet vi ju inte om det var. Kanske hade varit jättejobbig innan du såg dem. Ska mamma krama barnet då och trösta? Om det är i ren trots den skriker och är ledsen?

Om min häst bråkar "ryter" jag åt den, gör hon rätt berömmer jag.
 

Liknande trådar

Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
164
· Visningar
18 963
Senast: jemeni
·
  • Låst
Relationer Gammal användare, men nytt konto, mest på grund av att jag... vet inte, men nästan skäms över mina egna tankar? Jag vet att det finns...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 635
Senast: Gunnar
·
Gravid - 1år Jag känner inte att jag tycker om mitt barn längre. Hur överlever man det? Jag älskar honom och skulle offra livet för honom när som om...
4 5 6
Svar
106
· Visningar
24 145
Senast: Amk
·
S
Gravid - 1år Hejsan! jag ska försöka göra mig kort. jag och pappan (vi kallar honom H) var inte tillsammans när våran son blev till. vi bestämde...
2
Svar
31
· Visningar
3 188
Senast: strösslet
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp