Har folk blivit mer störiga eller har jag blivit tant?

Jag AVSKYR att folk är så otroligt respektlösa i kollektivtrafiken, precis som många andra skrivit gäller det alla åldrar som plötsligt glömt att det finns hörlurar och som pratar i högtalartelefon. Jag tycker dock inte att det kommit under pandemin, jag har pendlat i sju år och det har pågått längre tid än vad pandemin varat.
 
Jag har aldrig hört någon den vägen, men hör inte heller när folk pratar med varandra i sina bilar om allt i bilen är stängt. Sen finns det volymkontroll också även på dessa prylar.

När det gäller telefonsamtal är det mest ofta förekommande personer som går omkring med mobilen framför hakan med högtalarläge på som en slags haklapp, eller med hörlurar som verkar ha en usel mikrofon så att de måste halvskrika. Som kanske är för unga att minnas att telefoner är fint designade för privata samtal där ena delen placeras vid egna örat samtidigt som den andra hamnar vid munnen.

Jag tror att tantblängandet är ett alldeles för subtilt sätt att uttrycka sitt missnöje, störs man på riktigt av någons icke visade hänsyn så är det rakare och bättre att säga till. I 9 fall av 10 uppnår man målet skulle jag tro. Även om uppfyllanden också kan innebära att mottagaren säger något om surtant/surgubbe och byter vagn.
Man hör ju inte den som sitter i bilen utan bara den på andra sidan. Det beror ju gissningsvis på att man har pratat medan man har kört och sedan fortsätter när man parkerat och alltså har samma volym. Problemet är ju att personen i bilen tydligen inte har fattat att det hörs ut.
 
Så som du beskriver det tycker jag det har varit de sista fem åren iallafall så även innan pandemin. Telefonsamtal är det ju svårt att göra något åt. Men om någon spelar musik i högtalarna på telefonen högt eller tittar på film, YouTube eller liknande och det stör mig brukar jag meddela att jag inte delar musiksmaken eller liknande och att de stör och be dem sänka eller använda hörlurar. Det fungerar oftast bra. Bad till och med en person med hörlurar att sänka som satt bredvid och hade så högt att överhörningen var brutal. Hon sänkte ljudet också.
 
Jag har också funderat över att det är så många som går runt med telefonerna som en macka, tycker dock jag läst någonstans här att det beror på att någon viss modell (iPhone?) haft problem med att högtalaren som man håller mot örat gärna slutar fungera... Eller har jag drömt detta? :confused: :p
 
Jag åker tåg rätt ofta - och väljer 1:a klass för att få mer space och för att vara rätt säker på sittplats. Nåväl. I stort sett VARJE resa sitter nån där inne och pratar högt i sin mobil, både business och ytterst privata samtal. Jag vänjer mig aldrig. Hela kupe'n kan höra vartenda ord och det är inga oväsentligheter som avhandlas.

Å andra sidan stör jag mig också otroligt på folk som på bio, filmen igenom, prasslar oavbrutet med sina godispåsar. Det borde vara förbjudet att ta med prassliga påsar på en biograf!! (Och så de som pratar filmen igenom, men där är ju gränsen för längesedan passerad...)
 
Oj det var flera år sen jag hörde folk prata i telefonen så,tycker folk mest messar nuförtiden men för sådär tio år sen satt ju alla och pratade på tåg och bussar och ute bland folk överhuvudtaget:)
 
Telefonsamtal är det ju svårt att göra något åt.
Jag tycker det är enkelt antingen pratar man normalt i luren med den mot örat eller med hörlurar. Högtalare har jag hemma om jag håller på i köket. Eller när jag lagt mig i sängen och sambon jobbar kväll. Möjligen om man har tre/fyrpartsamtal. Att jag sambon/dottern pratar med någon tillsammans hemma typ.

För någon månad sedan satt jag i väntrum på vc och hade TRE olika högtalare samtal jag kunde lyssna på.

12 åriga dottern tittar aldrig på Youtube eller liknande med högtalare om hon inte är själv. Jag jobbar på att få henne låta bli högtalare samtal bland andra.

Förr var det vell straffbart om man hade högtalare samtal och inte motparten visste om det.
 
Jag är en sån som går runt med en telefonmacka/haklapp ^^ men bara när jag går ute och inga andra är runt mig, skulle inte få för mig att göra så på tex bussen dock. Varför jag gör så, Jo för jag har sprucken skärm och den skaver på örat om jag håller mobilen "som man ska". Har haft sprucken skärm i över ett år 🙈 mest för att jag inte bestämt mig för om jag vill laga skärmen lr köpa ny mobil så då går jag runt och ser ut som en tok ist 😅

Tycker ofta vuxna medelålders folk är dom som är värst på att störa,.. dom är liksom dryga och medvetna om att dom stör mens ungdomar är flamsiga och tramsiga på ett sätt som hör till deras ålder, tycker det är lättare att köpa det än en vuxen som bara ger f** i dom runt sig 😑
 
Jag skulle aldrig drömma om att använda högtalarfunktionen i ett väntrum, på bussen eller liknande. Använder den dock gärna om jag går en promenad t.ex. och det kan väl hända att någon jag går förbi hör lite. Sladden till hörlurarna brukar ofta fastna någonstans och plupparna ryckas ur öronen eller sladden dras ur från telefonen. Blir trött i armen av att hålla telefonen mot örat. Så jag både gillar högtalarfunktionen och håller med om att den inte alltid är lämplig.
 
Jag har (av förklarliga skäl), inte åkt tåg eller kollektivt de senaste åren. Nu har jag märkt att människor tycks prata i mobilen eller lyssnar på musik i högtalare i mycket högre utsträckning.

Varför? Varför inte prata med luren mot örat eller använda hörlurar? Jag FATTAR inte. Jag fick idag inte bara ta del av mina medresenärers privatliv, utan också de som de ringde till. Och de stackarna visste ju inte att hela kupén lyssnade.

Kan nån förklara för mig varför en gör såhär? Eller är det normalt och jag som blivit tant?

För att folk har iPhone och det verkar som att de till sist bara går att använda med högtalare (för att det andra går sönder). Iaf har flera jag känner som haft iPhone haft precis det problemet. Jag har alltid haft Android och har inte haft det med nån av mina telefoner.
 
Det här!!! Vad är det för något nytt idiotiskt sätt att prata i telefon på?! Blir så otroligt grinig bara jag tänker på det.
/tant
Det är nog för att det hörs mycket tydligare i högtalare än när man inte pratar i högtalare, jag har bekanta som måste prata så för att dom helt enkelt inte hör personen annars. Antagligen mobilen som inte är som den ska. Min gamla mobil var sån också, hörlurar eller högtalare var ett måste för att höra något.
 
Det kommer nog från att vi imiterar de vi beundrar. Influencers och reality-TV kör mycket med högtalarfunktion, såklart, annars hör ju inte tittaren.

Så den som inte tänker så mycket... Bara härmar det... Och fattar inte att den publiken dom har inte alls vill höra 😂
Jag håller med! Tycker en hel del störigt beteende verkar komma från reality-tv. Hänsynslöshet gentemot andra är min pet peeve #1 så jag får typ blodtrycksproblem om jag inte försöker ignorera det.

*kl*

Men detta med mobilerna går att hantera hjälpligt genom egna hörlurar eller öronproppar. Svårare blir det med alla jäkla elskotrar som folk dels ställer i vägen för rullstolsburna och folk med nedsatt synförmåga, för att inte tala om hur de kör på ett fullständigt livsfarligt sätt på trottoarer och allt vad det är. Har man barn eller hundar eller annat som på något vis kan bete sig oberäkneligt får man skärpa sig till tusen, och man kan rakt inte lita på att trottoarerna finns till för de gående. Jag tycker seriöst det är ett stort problem, även för äldre.

Känner mig bekräftad & sedd av den här tråden 😆
 
Jag tillbringar, som busschaufför, en hel del tid i kollektivtrafiken och har funderat mycket på att vuxna människor inte verkar bry sig om att det stör? Ungdomar och barn, fine, men vuxna?

Endel sätter sig dessutom på rallystolen (längst fram till höger i bussen) och pratar högt och tydligt. Ibland så högt att jag måste skruva upp volymen på min radio.
 
Jag tycker det är enkelt antingen pratar man normalt i luren med den mot örat eller med hörlurar. Högtalare har jag hemma om jag håller på i köket. Eller när jag lagt mig i sängen och sambon jobbar kväll. Möjligen om man har tre/fyrpartsamtal. Att jag sambon/dottern pratar med någon tillsammans hemma typ.

För någon månad sedan satt jag i väntrum på vc och hade TRE olika högtalare samtal jag kunde lyssna på.

12 åriga dottern tittar aldrig på Youtube eller liknande med högtalare om hon inte är själv. Jag jobbar på att få henne låta bli högtalare samtal bland andra.

Förr var det vell straffbart om man hade högtalare samtal och inte motparten visste om det.

Ja jag håller med om att man absolut inte bör ha högtalare i något sammanhang som är offentligt vid telefonsamtal. Menade bara att det är oftast svårare att avbryta någon som pratar i telefon med högtalare och säga till jämfört med någon som lyssnar på musik.
 
Andra människor är en väldigt bra anledning till att inte åka kollektivt 😅
Folk är idioter.
När jag jobbade som tågvärd brukade jag säga till de som pratade med högtalare, lyssnade på musik eller såg på film utan lurar

Själv är jag helt hänvisad till kollektivtrafik, cykla eller gå då jag har en sjukdom som gör att jag inte kan få ta körkort. Därför säger jag till folk som stör mig även jag har rätt att få en behaglig resa och inte behöva lyssna på andras musik eller telefonsamtal. Sen är det klart att det finns ljud som jag upplever som störande men inte är det enligt allmänna uppfattningen de får jag ju stå ut med. Som t.ex. två som pratar med varandra på ett i mitt tycke för högt tonläge. Men det är inget jag säger till om såklart.

Bra jobbat som tågvärd jag uppskattar verkligen tågvärdar som säger till folk som stör på ett uppenbart sätt.
 
Själv ser jag inte problemet. Jag pratar i stort sett ALLTID med högtalare. Varför ? Därför att håller jag luren mot örat funkar inte. Lurar funkar inte heller, de knastrar, folk hör inte vad jag säger mm... Så högtalarfunktionen står för 90% av mina samtal =) 40+ som skiter i vad andra tycker om att jag gör det !
 

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
8 863
Senast: lilstar
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 403
Senast: Luleå
·
E
Ekonomi & Juridik Såhär är det: Min bonusdotter lånade en ponny den 22:a juni i år. Vi skrev ett kontrakt som gällde till den 22:a september och som...
2
Svar
32
· Visningar
4 909
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp