Har folk blivit mer störiga eller har jag blivit tant?

Själv ser jag inte problemet. Jag pratar i stort sett ALLTID med högtalare. Varför ? Därför att håller jag luren mot örat funkar inte. Lurar funkar inte heller, de knastrar, folk hör inte vad jag säger mm... Så högtalarfunktionen står för 90% av mina samtal =) 40+ som skiter i vad andra tycker om att jag gör det !
Problemet är att det stör alla runtomkring dig och att ett fungerande samhälle bygger bl.a. på att vi visar varandra lite hänsyn i stort som smått, något de flesta förstått och insett värdet av när de kommit upp över 40, allra senast🤷‍♀️ Det handlar liksom inte om att vara härligt frigjord från andras onödiga åsikter utan om att du inkräktar på andras rätt till t.ex. en dräglig resa hem från jobbet.

Har man problem med att höra utan högtalare, fine, då kanske man kan säga att man pratar sen när man är själv, eller smsa om det är akut.
 
Själv ser jag inte problemet. Jag pratar i stort sett ALLTID med högtalare. Varför ? Därför att håller jag luren mot örat funkar inte. Lurar funkar inte heller, de knastrar, folk hör inte vad jag säger mm... Så högtalarfunktionen står för 90% av mina samtal =) 40+ som skiter i vad andra tycker om att jag gör det !
Nej varför visa lite hänsyn det är väl onödigt
 
Själv ser jag inte problemet. Jag pratar i stort sett ALLTID med högtalare. Varför ? Därför att håller jag luren mot örat funkar inte. Lurar funkar inte heller, de knastrar, folk hör inte vad jag säger mm... Så högtalarfunktionen står för 90% av mina samtal =) 40+ som skiter i vad andra tycker om att jag gör det !
Så det är inte ett problem att den som sitter bredvid dig gnisslar tänder, svettas, och tänker att dom aldrig vill åka buss igen efter att ha behövt stå ut med ditt privata samtal?
 
Jag har inga problem att folk pratar i högtalartelefonen, Inget problem med att de lyssnar på musik.
men jag har märkt att folk tar sig rätten att på tala vad det tycker är fel på andra, jag blir då och då påhoppad på grund av min över vikt. kan täcka mig att andra får annat påtalat vad det är för fel på dem.
 
Jag har varit på båda sidorna, sorta. När jag köpte min första burma pratade jag i telefon med min svägerska, det var inte på högtalare men däremot var det på ett Nordea kontor och personalen bad mig vänligt men mycket bestämt att gå ut eftersom både kunder och personal hörde varje detalj om hur fantastisk hon var och vilken mat jag måste köpa och träna henne att gå i koppel och nämnde jag hur vacker och ljuvlig och perfekt 🙈

Motsatsen var på bio, jag och min syster gick och såg Brokeback Mountain. De som sett den vet att de första fem minuterna eller så är det bara vind som blåser genom gräset på prärien. Tyvärr var det några som så fort filmen började plockade upp sina godispåsar, slurpade i sig läsk och tuggade popcorn. Det går utmärkt om man går på en actionfilm, men inte BM. Någon skrek irriterat att sluta för fan. Vilket resulterade i att de som åt och drack gjorde det mycket lååååångsammare vilket bara gjorde att det lät mycket längre :rofl:

Men jag som åker mycket kollektivt i Stockholm håller med om att jag verkligen inte vill veta hur full Kalle var eller att Stina knullade runt eller att någon har hamnat hos KK eller någons vän togs av polisen etc. Eller lyssna till death metal, inte direkt min slags musik.
 
Själv ser jag inte problemet. Jag pratar i stort sett ALLTID med högtalare. Varför ? Därför att håller jag luren mot örat funkar inte. Lurar funkar inte heller, de knastrar, folk hör inte vad jag säger mm... Så högtalarfunktionen står för 90% av mina samtal =) 40+ som skiter i vad andra tycker om att jag gör det !
Men om alla gjorde så skulle du inte höra något eller hur? Det funkar ju för att de runt dig är tysta.

Hänsyn, det är inget du tycker en ska visa alltså? Vad mer gör du för att förpesta andras tillvaro?
 
Jag har för mig att jag blev "påhoppad" i en tråd när jag ansåg att samhället är extremindividualistiskt, och att folk inte ägnar en tanke åt andra. Så antagligen är det väl korrekt beteende att störa andra, antar jag.

Oavsett så försöker jag alltid ha hörlurar med musik, så jag slipper höra andra, oavsett om de bara pratar med personen bredvid, eller om de använder högtalarfunktionen.
 
Problemet är att det stör alla runtomkring dig och att ett fungerande samhälle bygger bl.a. på att vi visar varandra lite hänsyn i stort som smått, något de flesta förstått och insett värdet av när de kommit upp över 40, allra senast🤷‍♀️ Det handlar liksom inte om att vara härligt frigjord från andras onödiga åsikter utan om att du inkräktar på andras rätt till t.ex. en dräglig resa hem från jobbet.

Har man problem med att höra utan högtalare, fine, då kanske man kan säga att man pratar sen när man är själv, eller smsa om det är akut.
Exakt så.
 
Det är ju bra om man känner att man själv kan känna att man kan ha hörlurar eller öronproppar på sig för att skärma av sig från ljudet, men det orkar inte jag alltid. När min hjärna är som tröttast fixar den inte det. Jag ser och hör dåligt, har hörapparater och blindpinne. Går ofta med hörlurar och lyssnar på ljudbok eller musik, speciellt i en stad med mycket trafik, för att skärma av mig och spara hjärnan. Men när hjärnan är stressad/trött/mår dåligt osv så fungerar inte det, utan då måste jag vara utan så att jag kan använda mina sinnen, för när hjärnan är slut reagerar den inte så snabbt och bra som den borde, utan ljudhjälpen som finns så har jag svårt att klara mig. Tex behöver jag höra utropen i tåg och bussar, när hjärnan är slut behöver jag höra ljud runt mig för att veta vad som är runt mig, var jag är och vad som händer.

Så, ja, det är jättebra när man är i ett sådant skick att man kan välja att själv stänga ute andras störande ljud och klara sig bra ändå, tyvärr är det inte alltid så enkelt.

Jag anser dessutom att var och en ska göra det bästa för att miljön man vistas i är så bra den kan vara för alla, och inte bara för en själv. Det innebär hänsyn och respekt. Det är inte min uppgift att avskärma mig från andras oljud, utan tvärtom, man ska inte störa andra, så långt det går. Vi ska alla kunna vistas i miljön, inte bara de som "skiter i vilket", inte bara de egocentriska egoisterna som bara bryr sig om sig själv och sin egen vilja.
 
Gud, jag har fortfarande - efter drygt 6 månaders användande av Bluetooth-hörlurar - lite småångest varje gång jag ska använda dem bland folk eftersom jag är så rädd att glömma koppla ihop dem med telefonen så att min musik hinner spela ur telefonens högtalare i flera sekunder innan jag märker det. Någon gång har jag också varit intelligent nog att slå på flygplansläge medan jag lyssnat på något och då fått panik för att det ska börja spelas upp ur högtalaren istället när Bluetooth bryts.

Det låter kanske som att jag lyssnar på väldigt suspekta saker, men i själva verket är jag bara nervöst lagd och orolig för att störa andra :D

Så JA, jag tycker också att det är ett jädra otyg detta att utsätta omgivningen för sin egen musik/ljudbok/tv-serie/telefonsamtal/YouTubeklipp/whatever
 
Gud, jag har fortfarande - efter drygt 6 månaders användande av Bluetooth-hörlurar - lite småångest varje gång jag ska använda dem bland folk eftersom jag är så rädd att glömma koppla ihop dem med telefonen så att min musik hinner spela ur telefonens högtalare i flera sekunder innan jag märker det. Någon gång har jag också varit intelligent nog att slå på flygplansläge medan jag lyssnat på något och då fått panik för att det ska börja spelas upp ur högtalaren istället när Bluetooth bryts.

Det låter kanske som att jag lyssnar på väldigt suspekta saker, men i själva verket är jag bara nervöst lagd och orolig för att störa andra :D

Så JA, jag tycker också att det är ett jädra otyg detta att utsätta omgivningen för sin egen musik/ljudbok/tv-serie/telefonsamtal/YouTubeklipp/whatever
Välkommen i klubben :D Det är det värsta med sådana hörlurar! Det händer faktiskt ibland. Tex när jag stänger av hörlurarna. Pausar musiken- 99% av alla gångerna fungerar det då att sedan stänga av hörlurarna, men ibland fortsätter musiken sedan spelas utan hörlurar, i högtalare... Jag har ljud så pass lågt att folk knappt hör som tur är, men ÄNDÅ liksom :D
 
Välkommen i klubben :D Det är det värsta med sådana hörlurar! Det händer faktiskt ibland. Tex när jag stänger av hörlurarna. Pausar musiken- 99% av alla gångerna fungerar det då att sedan stänga av hörlurarna, men ibland fortsätter musiken sedan spelas utan hörlurar, i högtalare... Jag har ljud så pass lågt att folk knappt hör som tur är, men ÄNDÅ liksom :D
Jamen precis! Det har hänt mig åtminstone två gånger att jag satt igång ljudboken och hunnit bli lite irriterad över att de nya hörlurarna inte fungerar innan jag kom på att det här med att slå på Bluetooth kanske eventuellt kunde vara något :idea:
 
Själv ser jag inte problemet. Jag pratar i stort sett ALLTID med högtalare. Varför ? Därför att håller jag luren mot örat funkar inte. Lurar funkar inte heller, de knastrar, folk hör inte vad jag säger mm... Så högtalarfunktionen står för 90% av mina samtal =) 40+ som skiter i vad andra tycker om att jag gör det !
Men tror du att den i andra änden vill att den samtal skall höras över nejden?
 

Liknande trådar

Relationer Mina tankar och känslor är ett enda stort kaos och jag fungerar inte normalt i dagsläget. Jag behöver input, råd och pepp ifrån er kära...
2
Svar
32
· Visningar
8 863
Senast: lilstar
·
Hästvård Min shettis drabbades för en vecka sedan av ett kraftigt kolikanfall. Det tog närmare 72 timmar innan hon inte fick återfall. Efter...
2
Svar
22
· Visningar
6 396
Senast: Luleå
·
E
Ekonomi & Juridik Såhär är det: Min bonusdotter lånade en ponny den 22:a juni i år. Vi skrev ett kontrakt som gällde till den 22:a september och som...
2
Svar
32
· Visningar
4 909
Senast: ebba85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp