Bukefalos 28 år!

Har hästen ont eller vad är det med honom?

C

Chough

Jag har haft min häst i två veckor och idag skulle han skos.

Trodde det skulle gå hur lätt som helst men så var inte fallet. :(
Framhovarna gick jättebra, men när hovslagaren skulle lyfta höger bakhov så var det som att hästen inte kunde stödja enbart på de andra benen.
Han blev jätteskärrad och vägrade att lyfta på hoven...
För att hovslagaren överhuvudtaget skulle kunna sko fick en annan kille stå på hästens vänstra sida och stödja honom och lugna honom..

Det var inga problem med den andra bakhoven. :confused:

Hovlsagaren var alldeles svettig när han var klar... :smirk:
Han trodde att antingen har hästen varit med om någonting traumatiskt i samband med skoning på bakhoven, eller så har han ont.
Han frågade även om hästen gick igenom vet. besiktingen.
Och den har han ju gått igenom utan större anmärkningar förutom "lindrig galla båda bak".
Han är även röntgad i holland.

Jag har inte märkt av någonting när jag rider, han hoppar hinder och gör galoppombyten, o samlar sig i traven, utan problem.

Min syster som jag äger hästen tillsammans med säger att hon alltid har tyckt att han är svår att kratsa höger bak på. Hon tycker att han rycker o inte vill stå ordentligt.
Själv så har jag inte märkt någonting, men jag kratsar alla hovarna från vänster sida.

Någon som har en aning om vad det kan vara?
Och om det har med skada att göra, var nånstans tror ni att det sitter då?
 
hmm... bäckenet tänker jag... vet. kan ibland missa låsningar och grejer, sånt tittade de inte på när vi köpte häst sist... ta ut nån equiterapeut eller nån!
 
Har haft det på två hästar, båda problem med bäckenet! Han har uppenbarligen svårt att hålla balansen med vänster bak, antingen för att det gör ont eller för att han tappar balansen och därmed blir rädd. Vi skodde mot vägg, så att hästen kunde stödja sig på den med rumpan och sidan av kroppen, det blev bättre med tiden.
Gallorna kommer ju från något, kolla upp det.
 
hmm...
Man blir ju lite orolig.
Ska verkligen kolla upp det.
Men är det inte konstigt att det är inga problem när vi rider?
Vi har hoppat, långa hinder (vattengrav), och även bank..
Har inte hoppat så högt iofs, runt 1 meter.
Dressyren inte heller några konstigheter.

Om det är bäckenet som du säger, kan hästen leva med det utan att få några andra problem än vid skoning och liknande?
Alltså, kan man rida på hästen normalt?
Kan det bli bra?
 
Hästar kan ha problem med bäckenet utan att det tydliga symptom vid ridning, men får du den behandlad så kommer du märka skillnaden (om det nu är det som är fel).
Ta dit en equi-terapeut som får ta en titt på det... det går ju inte ställa en diagnos över internet..
 
En häst jag känner uppför sig likadant och han har spatt! Fast om er häst är röntgad borde det ju ha synts.
 
Min ena häst har en bäcken skada. (Hon gick omkull som föl) Det tog tid innan jag fick svart på vitt att det va ligamenten som fått sig en töjning på ena sidan plus en pålagring där hon slått i... Jag va iaf hos vet som röntgat alla ben runt om, hela ryggraden och ultraljudat bäckenet. Så nu går hon hos kiropraktor och "fixar" till detta med jämna mellanrum. Det är inga problem alls att rida, träna o hoppa bara att man får ha koll på det. :)
 
Se till att få ut en kiropraktor el dyl som kan kolla igenom hästen ordentligt. Ev även röntga hästen ordentligt.
Förhoppningsvis går problemet att räta ut och ni kommer att märka skillnad på hästen, både ridmässigt och annars oxå!

När kiropraktorn var ute o rätade ut min medryttarhästs bäcken sa han att hon skulle tränas avsuttet tre dagar (tömkörning, longering) och sen kunde vi börja sitta upp på henne. Man kan oftast "köra igång" ganska snabbt efter korrigering. Eller rättare sagt, man ska göra det (om hästen inte har annan skada)...

Rid o håll hästen i rörelse.
Men se till att få ut någon som vet vad den gör ganska snabbt!

Lycka till!!!
 
Min häst har haft ett liknande problem.Efter ultraljudet blev diagnosen "en spricka i menisken".Nästa år i maj skall vi på en efter kontroll.Nu vilar hon i hagen fram till dess.Orsaken till detta kan vara att hon halkade i vintras när hon gick ihagen.Hade equterapeuten till henne först, hon kände på min häst och konstaterade att det kunde vara problem med ligammenten sammtidigt ville hon att vi kollade detta med ultraljudet.
Nu tackar jag henne för detta och veterinären som trodde på henne.Lycka till!
 
Hej du!

Det beteende du berättar om stämmer väl överens med hur en häst med en på något vis skadad iliacus-muskel skulle beté sig. Med skadad menar jag oftast stäckning (halkat i hagen?).
Prova lyfta det onda benet (det han inte vill belasta ensamt) utåt en bit innan du lyfter det bakåt uppåt. Då undviks sträckning i den muskel jag nämnde och han borde reagera mycket mindre.
Detta är naturligtvis bara ännu en teori, men stämmer den är det ett "lättare" problem att bli av med.

Lycka till!
Mvh
 
Jag tog ut en equi-terapeut som var och kollade på honom idag!
Hon kom fram till att hans bäcken var snett, och en ländkota var förskjuten. Han var även stel i halsen, så den knäckte hon till (huaa vad det lät otäckt :eek:).

Han fick även akupunktur och massage.
Enligt henne så är det inte alls någonting vi behöver oroa oss för, han kommer att kunna ridas o tränas som vanligt efter 2 behandlingar. Nu ska han skrittas i två dagar, sen ska vi köra igång.
Det enda hon satte ett litet varningstecken för var att han har ökad ledvätska i höger bakknä. Det kan vara något allvarligt som vi måste röntga, men hon trodde att det möjligtvis kommit av det med bäckenet och det andra.

Att han inte har velat stödja på sitt vänstra bakben beror på att han har överansträngt det, eftersom bäckenet är snett.

Hoppas verkligen att det ska bli bra nu! :bump:
 
Vad skönt att du har fátt klarhet i det.
Hoppas att det gár át rätt háll nu.
Lycka till.
M V H Lotta
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok Vet inte vart jag ska börja. Kaos i hjärnan pga inte sovit en ordentlig natts sömn på... vet inte hur länge? Man ska bara orka. Men jag...
Svar
1
· Visningar
623
Senast: SaraXX
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 279
Senast: __sofia__
·
R
Hästvård Önskar höra era erfarenheter kring hovledsinflammation BAK. Uppkomst och orsak? Behandling? Rehabplan? Hur förebygga att det kommer...
2 3 4
Svar
71
· Visningar
6 366
Senast: MiniLi
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
10 636
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp