Har hovslagare försäkring??

B

**BORTTAGEN**

Jag undrar vad som händer om de råkar skada någon häst när de skor och den behöver tex veterinärvård, vem står för kostnaden?? och hur lätt är det att bedöma om det är hovslagarens fel eller inte....
 
om du har en riktig hovslagare, dvs en godkänd, utbildad hovlsagare som är medlem i SHF så är han ansvarsförsäkrad, och skor hovslagaren felaktigt på något sätt så att hästen blir skadad så utgår ersättning till hästägaren. en icke godkänd hovslagare däremot skor på hästägarens ansvar. därför är det hästägaren som då får stå för de skador som kan uppstå vid en felaktig skoning/verkning.
 
Nja, det stämmer inte riktigt, min föredetta man är hovslagare, inte med i SHF, utbildad som lärling. Han/hans företag har ändå en ansvarsförsäkring som gäller om han skulle skada någon häst eller liknande.

Hör med din hovslagare om han har ansvarsförsäkring, kanske kan han visa sitt försäkringsbrev?

Hlsn Helena
 
ah, ok, hade fattat för att man var tvungen att vara med i SHF för att få en ansvarsförsäkring. men de kanske har någon kollektiv ansvarsförsäkring som utbildade hovslagare kan skaffa sig individuellt? men jag misstänker starkt att han är godkänd hovslagare iaf? annars känns driven om att man bör använda utbildade hovslagare - annars får man inget säkerhetsnät - ganska felaktig? och vem skulle stå för ansvarsförsäkringen om han nu inte är godkänd?
 
En ansvarsförsäkring kan alla företag ta. Det finns säkert avtal om man är aukoriserad av någon förening, men en företagsförsäkring finns med ansvarsdel.
 
så man måste inte kunna bevisa att man är har kompetens nog att utföra arbetet för att kunna teckna en ansvarsförsäkring för arbetet man gör?
 
Klippt från SHF:s hemsida:

"SHF försöker även öka kunskapsnivån hos hästägare vad gäller en bra utförd skoning och vikten av att anlita en hovslagare som är utbildad och medlem i SHF, då hovslagaren bland annat är ansvarsförsäkrad genom föreningen. Vissa hästägare är inte medvetna om att hästen i annat fall skos på deras eget ansvar."
 
Detta bevisar att man har en försäkring genom föreningen.

Nej, det behövs tydligen inte (vi har ansvarsförsäkring för firman, men inte har vi behövt inkomma med någon bondecertifiering för det)
 
tyckte "Vissa hästägare är inte medvetna om att hästen i annat fall skos på deras eget ansvar." tydde på att om man anlitade någon annan hovslagare än de utbildade som var medlemmar i SHF så var det inte hovslagarens ansvar att det blev rätt skott, utan hästägarens problem om skada uppstod? fast, SHF kanske gärna låter folk ha den missuppfattningen..?

(de menar kanske att om hovslagaren inte är ansvarsförsäkrad så får man skylla sig själv, bara att det är lite lätt att missuppfatta)
 
Meningen är väldigt luddig. Även om inte hovslagaren har ansvarsförsäkring kan han ju ställas till svars för felaktigheter i arbetet, däremot får han betala ur egen ficka, vilket kanske är osäkert om han kan.
 
Även om inte hovslagaren har ansvarsförsäkring kan han ju ställas till svars för felaktigheter i arbetet, däremot får han betala ur egen ficka, vilket kanske är osäkert om han kan.

Visst kan personen ställas till svars, men det yttersta ansvaret faller på hästägaren att anlita en hovslagare med utbildning och kunskap först och främst. För en utbildad hovslagare skor inte bara hästar, h*n tar även ansvar över ev felaktigheter som kan hända.
 
Ännu en fråga, hur vet man att han/hon är auktoriserad? Jag vet ingen hovslagare som har med sig "leg" ut i stallet. Skall man ringa till SHF för att få reda på det? Måste man ha gått i "skola" för att vara auktoriserad, har svårt att tänka mig att alla gamla hovslagare som jobbat i 20 år har gått på skola...
 
de riktigt ambitiösa hovslagarna brukar ha intyg de kan visa om man frågar. men det går bra att ringa SHF (finns telefonnummer på hemsidan) och höra med dem, de har register på alla.

de finns de som skott i 20 år och har utbildning i grunden. andra har gått som lärlingar. det är upp till dig att lita på det jobb de gör och rykte de har om du anlitar någon utan utbildning.
 
Det finns ju ansvar för olika saker. Enligt en artikel i Ridsport för något år sedan har hästägaren alltid ansvar enligt djurskyddslagen för vad man låter en hovslagare göra med sin häst! Vill minnas att man refererade ett rättsfall där ägaren och inte hovslagaren dömdes... Om jag minns rätt påpekade man särskilt i artikeln att detta gällde oberoende av om hovslagaren var utbildad eller inte.

Det försäkringen täcker är väl det ekonomiska ansvaret, och det måste vara oerhört mycket vanligare med sådana "skador" än med djurplågeri i lagens mening!
 
Tack för att du satte ord på mina funderingar, jag hade tänkt att försöka hinna med den lilla undersökningen idag, detta med djurägarens strikta ansvar...
 
Det var den artikeln jag hade i huvudet när jag skrev mitt inlägg, det är inte så enkelt att bara lägga skulden på den person man anlitat för hovslageri.
 
Tillbaka till mina frågor igen... Det är alltså helt upp till min försäkring/mina pengar om hovslagarn skadar min häst. Jag menar då skadar under skoning dvs. sårskada, sömstick etc. Har hänt mig två gånger, så jag blir litet frustrerad :crazy:, båda gångerna blev jag tvungen att tillkalla veterinär (kostade mig ca. 1200 kr per gång) förutom att jag fick betala för skoningen. Enligt hovslagarföreningen (tittat på hemsidan) är båda med där....
 
Nej då, jag tycker att du skall prata med din hovslagare. Har hästen blivit skadad under skoning, bör ju din hovslagare få ta del av den informationen. Kanske kommer h*n själv med ett förslag på kompensation, fel kan alla göra oavsett om man är utbildad eller inte.

Men skillnaden här är, att du kan delge dina synpunkter till hovslagarföreningen och genom den få en viss hjälp. Det kan du inte om personen inte är med, och då blir det en fråga om privat tvist.
 
Hovslagarens ansvar måste väl bero på situationen? Skor man ett vilddjur som inte står stilla måste det vara stor risk för sömstick. Brakar det till så en normalt lugn häst gör ett ryck som får sömmen att gå fel är det väl en olyckshändelse som ingen kan lastas för. Binder hovis hästen i ett staket ute i solen vid en trafikerad stallplan trots att det finns bra skoplats inne och hästen blir skrämd av lastbil med fladdrande kapell borde hovis kunna anses varit vårdslös och ersärttningsskyldig.

Kan inte någon registrera sig på diskussionssidan hos hovslagarföreningen och be dem utveckla detta? Måste deras medlemmar varit vårdslösa för att ansvarsförsäkringen ska gå in eller räcker det med "otur/olyckshändelse"? (Måste börja jobba nu :angel: )

En ogenomtänkt fundering som poppar upp i mitt huvud: Om man vänder på det hela, täcker ansvarsdelen i hemförsäkringen skador på hovis?
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Jag ska ha häst på foder för första gången i mitt liv och funderar på vad som bör stå i kontraktet. Hästägaren är en kär vän, vilket...
2
Svar
31
· Visningar
2 145
Ekonomi & Juridik Jag har aldrig råkat ut för det själv så jag undrar hur det funkar om man får en väldigt hög veterinärräkning.Säg att hästen måste...
2 3
Svar
47
· Visningar
4 509
Senast: ako
·
Hundhälsa Doris fick för någon månad sedan diagnosen elakartad tumör som antagligen kommer sprida sig. Eftersom hon är 13 år kände jag inte att...
2 3
Svar
51
· Visningar
4 275
Senast: Lillefrun
·
Hästmänniskan Hejsan! För första gången i mitt liv hade jag tänkt ha en betalande medryttare. Jag vill inte vara allt för kraftig och egentligen vill...
Svar
19
· Visningar
2 403

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp