Har jag råd med min drömhäst?

turbofling

Trådstartare
Jag har funderat på att köpa en islandshäst när jag lämmnar tillbaka min foderhäst (oxå isis), men jag är tveksam om jag har råd. Hur mycket på ett ungefär tror ni min drömhäst kan kosta? självklart förstår jag att det kan variera mkt om man har tur eller inte. En sån här vill jag ha:

Den ska vara yngre (5-6 år), grundutbilad med gångarterna på plats. Den behöver inte vara så duktig, men ha viljan att lära sig och ha gångarter för mindre tävlingar. Helst fyrgångare. Den ska vara mjuk och fin i kroppen och munnen, Snäll och trygg så även mamma kan rida ibland.
 
kolla på annonser som finns så få du en bättre uppfattning.
 
Det har jag försökt göra, men det är så få som skriver ut priset i anonserna (iaf de jag tittat på) därför tänkte jag be här om hjälp.
 
Tja minst 50.000 kanske mer. Iaf om du vill ha en frisk och eksemfri häst...

Silverkedjan har väl nåt liknande till salu (fast med lite bättre gångarter) för 65.000. Det kan kanske vara ett riktmärke?

Om du vill se priser på importhästar kan du ju alltid titta på www.frostimport.com Där står priser på alla hästar och många är i den åldern du söker. MEN köper du en importerad häst får du ju räkna med 50% risk för eksem, det är därför de hästarna är billigare än svenskfödda. Här är fler islandshäst-länktips där priset finns med:

www.islandshastmarknaden.com
www.tolt.nu
www.slatternegard.se

Lycka till!
 
Ugefär mellan 40-50.000 verkar de flesta kosta. Jag har fonder på 40.000 som jag tänkt använda, sen får jag spara ihop lite till.
 
Kolla i Danmark också! :idea: Där ligger priserna generellt lite lägre än här. Tänk bara på att räkna om kursen. www.joras.dk
 
Letar man runt lite så kan man hitta bra hästar till priser från 30.000 kr och kanske under det det men då ska man ha en väldig tur. Kolla runt i Sverige och som javill skrev även i Danmark. Glöm sen inte att hästen ska ha en bra och väl utprovad utrustning också. Det kommer troligen gå på åtskilliga tusenlappar.
 
Min sambo har en hel del islandshästar.
Vi importer en hel del och nyligen köpte vi en bra ridhäst från Island. Fick metala 48.000:-

Våra hästar som är bra ridhästar, vissa även riktiga kapaciter, har vi satt pris runt 65-75.000:-

Det är inte billiagt med hästar, men egentigen den billigaste kostnaden om du räknar på vad hästen kostar i "drift". :)

Lycka till med sökandet!
 
Tack för hjälpen!
Driftkostnaderna har jag råd med, det vet jag eftersom jag har foderhäst nu som jag betalar allt utom försäkringen på. Har även haft egen ponny (som mamma betalade iof). Den mesta utrustningen har jag redan som borde passa. Sadeln jag har passar kanske inte, men den säljer jag då och köper en ny.
 
Det låter som om du har råd med din drömhäst. För runt 50.000 bör du få tag på en häst som uppfyller dina krav. Ett tips om du vill spara pengar på lite längre sikt är att passa dig för exemhästar och potentiella exemhästar, dvs nyimporterade hästar från Island. Det tar mycket både tid och pengar att ha en exemhäst. Lycka till med hästletandet. /Lena
 
Dagens "hästtjejer" gillar oftast att pyssla med sina hästar så att sätte på ett exsem täcke tar inte så mycket extra tid. Och medans man reder ut man och svans så kan man ju lika gärna smörja dem.

Jag har en Svensk Ridponny utan exsem, men under sommaren har den flugtäcke och ska smörjas med div grejer och det tar minst lika mycket tid.

Men självklart vill man ju inte köpa en häst med halva manen och svansen bortkliad och sårig :(
Men handlar det om lite exsem så tycker jag personligen att det inte gör nått. Underhåller man så syns det ju inte ens :)
 
Har du haft ensamt ansvar för en eksemhäst, om än med lite eksem? Om inte kan jag berätta för dig att eksem är inte någon konstant företeelse utan kan variera mycket hur pass svårt det är. Du måste också pyssla med hästen så gott som var dag (jag kan fuska en dag då och då om någon annan duttar med myggspray) och även om själva eksemet endast tar en kvart extra eller så, så måste medel inköpas, täcken lagas och tvättas etc och nog kan man göra roligare saker med sin häst än att laga eksemtäckn och oroa sig för att eksemet blir värre.
 
Jag har nu hittat min drömhäst :love:
Han passar bra in på mina önskemål, 5 år grundriden glad & posetiv & snäll Bra gångarter 4-gångare. Han kostar 46.000kr.

Jag är en mkt glad människa nu :D
 

Liknande trådar

Utrustning För ungefär ett år sedan var jag med om en ridolycka där jag skadade båda knäna väldigt allvarligt. Ena knäet är opererad två gånger...
2
Svar
23
· Visningar
3 832
Senast: mily
·
Dressyr Frågar här bland alla duktiga, fast jag rider islandshäst. Jag har köpt en ny islandshäst som i grund och botten är mkt välriden (7 år)...
2
Svar
27
· Visningar
4 056
Ridning Hej, jag vet att det finns 1000 trådar om detta, men skulle ändå vilja ha lite egna svar så jag lägger upp en ny :) Jag ska köpa min...
2
Svar
32
· Visningar
2 492
Ekonomi & Juridik Sitter ganska ofta och kollar på HästNet och liknande :D Inte för att jag ska köpa häst precis i morgon, men ändå, förhoppningsvis inom...
2
Svar
26
· Visningar
4 164

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp