Har klarna blivit snabbare på att skicka påminnelser?

Jag kommer absolut betala tidigare i fortsättningen! Anledningen att jag gjort så här är att det alltid verkar ha fungerat tidigare, jag har betalat helger och röda dagar i många år utan att få det här mejlet, så min fundering i trådstarten var om de ändrat det nyligen för att då kunna byta rutin.

Jag betalar också alltid manuellt via Swedbanks app, inte via autogiro eller via Klarnas egen app.
Om du lägger in betalningen tidigare men schemalägger på förfallodatum så blir det alltid rätt (sålänge förfallodatum är en bankdag). Finns ju ingen anledning att vänta till själva förfallodagen med att lägga in betalningen.
 
Själv använder jag klarnas app och det kan vara ganska lång fördröjning på betalningen så där måste man också betala i god tid. Väljer man förfallodatumet blir betalningen försenad eftersom det kan ta flera bankdagar för autogirot att dras. Konstigt system egentligen. Jag betalar alltid klarna så fort jag fått varan och bestämt mig för att behålla..
 
Själv använder jag klarnas app och det kan vara ganska lång fördröjning på betalningen så där måste man också betala i god tid. Väljer man förfallodatumet blir betalningen försenad eftersom det kan ta flera bankdagar för autogirot att dras. Konstigt system egentligen. Jag betalar alltid klarna så fort jag fått varan och bestämt mig för att behålla..
Men det är väl aldrig några problem?
Jag betalar ofta sista dagen i klarnas app, via deras automatiska dragning och har aldrig fått påminnelse även om de faktiska pengarna kanske dras 1-2 dagar senare. Tror inte att det räknas som sen betalning eftersom du tryckt på betala direkt i klarnas app. Annorlunda om du lägger in fakturan manuellt hos din bank, då ser ju inte klarna det förrän de faktiska pengarna kommit in.
 
Det jag reagerade på var alltså förändringen att de skickade ut detta mejl en lördag (icke-bankdag) när de aldrig gjort det förut. Att börja betala när varan kommer som många här säger att de gör, alternativt ett par dagar innan sista datumet, är inga problem i sig. Det kommer jag göra hädanefter.
 
Det jag reagerade på var alltså förändringen att de skickade ut detta mejl en lördag (icke-bankdag) när de aldrig gjort det förut. Att börja betala när varan kommer som många här säger att de gör, alternativt ett par dagar innan sista datumet, är inga problem i sig. Det kommer jag göra hädanefter.
Jag gissar att det är för att betalningen gjordes för sent på en vardag när fakturan förföll, dvs det noterades redan i fredags och då las det in att påminnelsen skulle gå ut och kom då på lördagen. Om förfallodagen varit en söndag tex och du betalat då, oavsett tid på dagen så syns och registreras det på måndagen först och då registreras den som betald innan körningen av obetalda och därmed påminnelseutskick nästa dag.
Det har troligtvis med bryttider för olika körningar att göra vilket även kan göra att om du betalar för sent dvs på måndagen (om förfallo var lör el söndag) men före betalningskörtiden så kommer det ha registrerats som betald före körningen för vilka som ligger obetalda. Dessa körningar görs dock inte på helgdagar men däremot utskick av mail, om det hunnit registreras på fredagen, som i ditt fall.

Som flera nämnt är även jag lite förvånad att om du har sånt obehag av påminnelser (vilket även jag har) varför inte lägga in den direkt du får den med förfallodatum senast det datum som anges. Jag lägger tex in mina csn för hela året direkt de kommer i januari så behöver jag inte fundera på dom mer utan de dras när de ska under året.
 
Det jag reagerade på var alltså förändringen att de skickade ut detta mejl en lördag (icke-bankdag) när de aldrig gjort det förut. Att börja betala när varan kommer som många här säger att de gör, alternativt ett par dagar innan sista datumet, är inga problem i sig. Det kommer jag göra hädanefter.
Sannolikt är det som sagt ett automatiskt genererat mail som skickas ut om pengarna inte finns på deras konto sista betalningsdagen när bankdagen slutar. Det är väl jättebra att de påminner så fort, så man hinner betala innan en påminnelseavgift debiteras?
 
Men det är väl aldrig några problem?
Jag betalar ofta sista dagen i klarnas app, via deras automatiska dragning och har aldrig fått påminnelse även om de faktiska pengarna kanske dras 1-2 dagar senare. Tror inte att det räknas som sen betalning eftersom du tryckt på betala direkt i klarnas app. Annorlunda om du lägger in fakturan manuellt hos din bank, då ser ju inte klarna det förrän de faktiska pengarna kommit in.
Jag har fått påminnelse pga det en gång tror jag, men det var länge sen!
 
Det jag reagerade på var alltså förändringen att de skickade ut detta mejl en lördag (icke-bankdag) när de aldrig gjort det förut. Att börja betala när varan kommer som många här säger att de gör, alternativt ett par dagar innan sista datumet, är inga problem i sig. Det kommer jag göra hädanefter.
Klarna har fått kritik för att de är otydliga vid missade betalningar så det är säkert ett led i att hjälpa folk att komma ihåg. Man ska ju inte betala för sent så det är ju jättebra att de påminner direkt.
 
Klarna har fått kritik för att de är otydliga vid missade betalningar så det är säkert ett led i att hjälpa folk att komma ihåg. Man ska ju inte betala för sent så det är ju jättebra att de påminner direkt.
Absolut och nu vet jag ju om det så jag kan undvika det till nästa gång. :)
 
Klarna har fått kritik för att de är otydliga vid missade betalningar så det är säkert ett led i att hjälpa folk att komma ihåg. Man ska ju inte betala för sent så det är ju jättebra att de påminner direkt.
Nu kan jag absolut ha fel här men jag kan inte minnas att jag någonsin sett befogad kritik mot Klarna? Verkar mest vara gnäll om att de skickar påminnelseavgift "för tidigt" osv. Även om de så inte skickade ett enda mail så är det väl upp till en själv att veta att man faktiskt måste betala (i tid) när man köpt något.
 
Nu kan jag absolut ha fel här men jag kan inte minnas att jag någonsin sett befogad kritik mot Klarna? Verkar mest vara gnäll om att de skickar påminnelseavgift "för tidigt" osv. Även om de så inte skickade ett enda mail så är det väl upp till en själv att veta att man faktiskt måste betala (i tid) när man köpt något.
Jo de har fått kritik. Tex om att bortglömda fakturor inte syns så tydligt, de har gjort ändringar sen.
 
Nu kan jag absolut ha fel här men jag kan inte minnas att jag någonsin sett befogad kritik mot Klarna? Verkar mest vara gnäll om att de skickar påminnelseavgift "för tidigt" osv. Även om de så inte skickade ett enda mail så är det väl upp till en själv att veta att man faktiskt måste betala (i tid) när man köpt något.
De var sämre för några år sedan tror jag.

(I början tror jag de slängde på 50+ kr direkt vid försening, nu verkar de påminna först.)
 
Ja jag vet att de fått kritik, men som jag sa, jag kan inte minnas att jag sett någon befogad sådan.
Just att det är otydligt om man har missat en faktura är väl rätt befogad kritik?
Fakturan är tydlig tills förfallodatum passerar, förut gick den sen och gömde sig under annan flik så man såg inte uppenbart att man hade missat en faktura. Tror till och med det stod ”du har inget att betala” trots att det låg en försenad obetald faktura där.
 
Just att det är otydligt om man har missat en faktura är väl rätt befogad kritik?
Fakturan är tydlig tills förfallodatum passerar, förut gick den sen och gömde sig under annan flik så man såg inte uppenbart att man hade missat en faktura. Tror till och med det stod ”du har inget att betala” trots att det låg en försenad obetald faktura där.
Just det tror jag faktiskt hänt mig en gång och inte så länge sedan heller. Då letade jag specifikt efter en obetald faktura också som jag kom på att jag kanske missat, men allt var lugnt. Fick sedan ett brev hem med påminnelseavgift istället (men jag har för mig att jag protesterade eller ngt så de tog bort extraavgiften).
 
Jag har reagerat på att om jag lägger in betalning samma dag, så kan det ändå dröja några dagar innan pengarna dras.

Annars betalar jag alltid när jag kollat av varorna, eller schemalägger till lönedagen om pengar inte finns.
 
Just att det är otydligt om man har missat en faktura är väl rätt befogad kritik?
Fakturan är tydlig tills förfallodatum passerar, förut gick den sen och gömde sig under annan flik så man såg inte uppenbart att man hade missat en faktura. Tror till och med det stod ”du har inget att betala” trots att det låg en försenad obetald faktura där.

Just det tror jag faktiskt hänt mig en gång och inte så länge sedan heller. Då letade jag specifikt efter en obetald faktura också som jag kom på att jag kanske missat, men allt var lugnt. Fick sedan ett brev hem med påminnelseavgift istället (men jag har för mig att jag protesterade eller ngt så de tog bort extraavgiften).
Ja har det varit så är det dåligt, och bra att det är ändrat så där är jag villig att erkänna fel :)

Tycker bara att de flesta gråtartiklar jag sett har varit om hur de är "snabba på att skicka påminnelseavgift" (du betalade ju inte i tid?) och att "det är för lätt att handla på kredit" (handla inte för pengar du inte har??)

Överlag (inte bara Klarna) förstår jag inte hela kreditargumentet och de som menar att det inte ens borde vara tillåtet. Klarna är supersmidigt, förstår inte varför vanligt folk ska straffas för att vissa helt enkelt inte kan hantera att ha egna pengar.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
828
Hästmänniskan Jag är så ställd över något som har hänt att jag ville höra om någon annan har varit med om något liknande. Bytte stall i augusti, till...
Svar
7
· Visningar
2 568
Senast: Lhas
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 103
Senast: __sofia__
·
Juridik & Ekonomi Så var det dags igen då. Jag får en påminnelse från ett av alla våra fraktbolag (på företaget), som kommit bort i posten eller mail. På...
Svar
5
· Visningar
1 093

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp