Har man slutat på uteritter på ridskolor?

Nåja, nu ska vi inte spåra ur. Det är ju inte det här tråden handlar om. :)
Svartjobb och utnyttjande av minderåriga är det ingen som förespråkar.
 
Nästan varenda ridskola har väl haft/har sådana upplägg. Det brukar finnas någon vuxen med som ansvarar.

Inte den jag red på. Skötare (gratis) fanns men det ställdes inga krav och gavs inga belöningar i form av ridning. Kom skötaren och ryktade så var det bra annars gjorde ridskolans personal det eller nån annan ungdom som kände för det just då.

Däremot fick man ju hjälpa till ibland om man ville och hade tur. T.ex. vid fodring, intag, mockning osv. Men då var alltid nån personal med.

En vän hade en ridskolehäst som sin några dagar i veckan. Då var hon vuxen. Betalade fina pengar för det. Ponnyn var ung och passade inte riktigt i verksamheten pga känslig. Ridskolan hoppades nog att den skulle vänja sig men den gjorde aldrig det så efter nåt år såldes den.
 
Inte den jag red på. Skötare (gratis) fanns men det ställdes inga krav och gavs inga belöningar i form av ridning. Kom skötaren och ryktade så var det bra annars gjorde ridskolans personal det eller nån annan ungdom som kände för det just då.

Däremot fick man ju hjälpa till ibland om man ville och hade tur. T.ex. vid fodring, intag, mockning osv. Men då var alltid nån personal med.

En vän hade en ridskolehäst som sin några dagar i veckan. Då var hon vuxen. Betalade fina pengar för det. Ponnyn var ung och passade inte riktigt i verksamheten pga känslig. Ridskolan hoppades nog att den skulle vänja sig men den gjorde aldrig det så efter nåt år såldes den.
Det är fortfarande väldigt vanligt även om det var annorlunda på din ridskola.
 
Hur har ridskolorna råd att sponsra elever med gratis ridning??
Jag syftade mer på stalljourerna och att skötare har krav på sig.

De ridskolor jag har koll på erbjuder inte gratis ridning. Snarare att man kunna jobba ihop till någon ridlektion (tex genom att vara ledare på knatteridning) och att skötare får ta ut hästen på uteritt ibland.
 
Det är inte obegränsat längre det var det när jag var barn.
Man kollade då om eller när hästen skulle gå lektion och kunde rida därefter.
Men om hästen redan gått lektion för dagen då? Eller ska man ta ut den på vilodagen? Jag förstår inte hur det ska funka samtidigt som man ser om hästarnas väl och ve, även om det säkert är toppen för barnen.
 
Jag syftade mer på stalljourerna och att skötare har krav på sig.

De ridskolor jag har koll på erbjuder inte gratis ridning. Snarare att man kunna jobba ihop till någon ridlektion (tex genom att vara ledare på knatteridning) och att skötare får ta ut hästen på uteritt ibland.

När jag var liten (90-tal) kunde man leda på knattelektioner (och lektioner för funktionshindrade när behov fanns) och då fick man en biljett. För 3 biljetter fick man rida en lektion vid mån av plats. Det systemet skrotades för ganska många år sen. När min dotter red på ridskolan var det mycket ovanligt att någon annan än en förälder ledde.
 
Red på ridskola mellan 94 till 99 och praktiserade på 1 när jag gick på IV mellan grundskola och gymnasiet och skrittade ut runt hagen som mest på en av dom 2 jag red på.
En ridskola som jag senaste började träna på med min egna häst var det uteritt och ridning på galoppbana.

Ingen erfarenhet av annat än att det var anställd personal alla dagar, oavsett privat eller kommunal ridskola.
 
När jag var liten (90-tal) kunde man leda på knattelektioner (och lektioner för funktionshindrade när behov fanns) och då fick man en biljett. För 3 biljetter fick man rida en lektion vid mån av plats. Det systemet skrotades för ganska många år sen. När min dotter red på ridskolan var det mycket ovanligt att någon annan än en förälder ledde.
Ja jag vet att flera ridskolor övergått till att föräldrar leder. Men inte alla😊
 
Men om hästen redan gått lektion för dagen då? Eller ska man ta ut den på vilodagen? Jag förstår inte hur det ska funka samtidigt som man ser om hästarnas väl och ve, även om det säkert är toppen för barnen.
Som sagt det är 20 år sen jag red och var skötare där men om hästen skulle gå en lektion eller inte alls kunde man rida innan eller efter om hästen skulle gå fler lektioner den dagen fick man inte rida.

Det var verkligen inte synd om hästarna där dom mådde utmärkt och verkar göra än idag :)
Men om hästen redan gått lektion för dagen då? Eller ska man ta ut den på vilodagen? Jag förstår inte hur det ska funka samtidigt som man ser om hästarnas väl och ve, även om det säkert är toppen för barnen.
 
När jag var liten (90-tal) kunde man leda på knattelektioner (och lektioner för funktionshindrade när behov fanns) och då fick man en biljett. För 3 biljetter fick man rida en lektion vid mån av plats. Det systemet skrotades för ganska många år sen. När min dotter red på ridskolan var det mycket ovanligt att någon annan än en förälder ledde.
Jag upplever att ridskolorna blivit ännu mer noggranna med hästarna. De går mindre, och det är petigare vad man får göra med dem. Men då är hästarna också i bättre skick idag - när jag var liten så var det inte ovanligt med vita märken på manken t ex, det ser man ju aldrig nuförtiden.
 
Som sagt det är 20 år sen jag red och var skötare där men om hästen skulle gå en lektion eller inte alls kunde man rida innan eller efter om hästen skulle gå fler lektioner den dagen fick man inte rida.

Det var verkligen inte synd om hästarna där dom mådde utmärkt och verkar göra än idag :)
Men då verkar det som att ridskolan hade dålig beläggning? Om hästarna kunde gå mer än vad det fanns betalande elever på lektionerna.

Ridskolorna jag har sett så går hästarna redan max på lektionstid, så att säga. Det finns inte direkt utrymme till att de ska kunna gå ännu mer utanför lektionstid, det skulle i så fall vara med personalen, som tillridning.
 
Men du verkar det som att ridskolan hade dålig beläggning? Om hästarna kunde gå mer än vad det fanns betalande elever på lektionerna.

Ridskolorna jag har sett så går hästarna redan max på lektionstid, så att säga. Det finns inte direkt utrymme till att de ska kunna gå ännu mer utanför lektionstid, det skulle i så fall vara med personalen, som tillridning.
Dom födde upp hästar och hade diverse andra aktiviteter också så jag tror inte lektionsridningen var hela syftet med ridklubben.

Det var en fantastisk plats för många av stadens ungdomar och hästarna mådde prima och jag tycker det är skittråkigt att folk i tråden klankar ner på ridskolan.
 
Men då verkar det som att ridskolan hade dålig beläggning? Om hästarna kunde gå mer än vad det fanns betalande elever på lektionerna.

Ridskolorna jag har sett så går hästarna redan max på lektionstid, så att säga. Det finns inte direkt utrymme till att de ska kunna gå ännu mer utanför lektionstid, det skulle i så fall vara med personalen, som tillridning.
Ja din erfarenhet måste vara den rätta.
 
Som sagt det är 20 år sen jag red och var skötare där men om hästen skulle gå en lektion eller inte alls kunde man rida innan eller efter om hästen skulle gå fler lektioner den dagen fick man inte rida.

Det var verkligen inte synd om hästarna där dom mådde utmärkt och verkar göra än idag :)
Jag tycker att det låter som ett jätemärkligt upplägg med väldigt mycket ansvar för ungarna och lite kontroll, men som sagt väldigt prisvärt för barnen/föräldrarna. Jag förstod det som att du googlat och att det fungerade på samma sätt idag, ber om ursäkt om jag misstog mig. :)
 
Ja din erfarenhet måste vara den rätta.
Ja, min erfarenhet är såklart rätt för de ridskolor jag har sett.

Jag sa inte att din erfarenhet inte stämmer, jag sa att om det ska finnas utrymme för ridskolehästarna att ridas mycket extra utanför lektionstid, så betyder det rimligen att man har fler hästar än vad som egentligen behövs för verksamheten.

Annars skulle det ju inte finnas hästar kvar att rida när dagens lektioner är klara, så att säga. Det vill säga, upplägget bygger på att ridskolan har fler hästar än de behöver, och kan finansiera det.
 
Jag tycker att det låter som ett jätemärkligt upplägg med väldigt mycket ansvar för ungarna och lite kontroll, men som sagt väldigt prisvärt för barnen/föräldrarna. Jag förstod det som att du googlat och att det fungerade på samma sätt idag, ber om ursäkt om jag misstog mig. :)
Det fungerar ungefär likadant idag och jag förstår inte vad som är så märkligt? Vad ska kontrolleras?
Skötarna rider lektion där och har gått skötarkurs och känner sin häst.

Är det lika märkligt att som tonåring ta hand om och rida sin häst bara för ens föräldrar köpt den tycker du?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har laddat SÅ många år för att börja på ridskola, jag red på ridskola från jag var 6 till en bra bit upp i tonåren och dom sista...
Svar
5
· Visningar
1 190
Senast: Dorinda
·
Hästmänniskan Hej! Jag är en 21-årig tjej som är enormt enormt ridsugen igen, men vet inte riktigt hur jag ska gå tillväga som återfallsryttare...
Svar
8
· Visningar
2 499
Senast: Ramona
·
Ridning Jag är 25 år gammal och har haft ett stort hästintresse hela livet.Började rida på ridskola i 6-årsåldern och red en gång i veckan tills...
Svar
13
· Visningar
2 155
Ridning Jag har en medryttarhäst som jag rider ett par dagar i veckan. Har gjort det sen typ 3 månader. Hon kan ofta vara ganska stark i...
Svar
5
· Visningar
2 267
Senast: Lager
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp