Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Man skrive rju självklart kontrakt innan..och vad som händer beror på vad man har kommit överräns om!

Vad gör du när din medryttare råkar skada din häst då?? samma sak!
de är en olycka! vad gör du??
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Jag har inte haft hästar som går att ha medryttare till. Som ägare är jag alltid strikt ansvarig, hade min medryttare skadat min häst hade jag fått stå för det.
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Jag går heller inte med på att låna ut före köp... Varför ska man som hästägare låna ut sin häst till okända människor, som inte efter flera provridningar vet om det känns rätt eller inte??
Dessutom verkar de flesta vilja ha hästen till låns i 6 månader :eek:
Tror att en del satt det där i system jag...att låna en häst 6 månader, lämna tillbaka och låna en ny från en annan säljare......
Och som andra sagt: Vad gör vi som säljare om hästen kommer tillbaka skadad, eller värre ??
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Dessutom är jag väldigt noga med att upplysa köpare om mina hästars fel och brister och de egenheter dom har. Skriver även in dessa i kontraktet och jag har ännu INTE fått höra att jag sålt en häst som inte motsvarat den beskrivning jag gett ....
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Varför tar du förgivet att alla har medryttare??
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Och vart har jag skrivit att jag tar förgivet att alla har medryttare??

Jag svarade på trådskaparens fråga och JAG skrev vad JAG tyckte och JAG skulle varken sälja eller köpa en häst utan prövotid!

Om de är rätt eller fel är ju upp till var och en att bedömma :smirk:
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

_Morotsbiten_ skrev:
Och vart har jag skrivit att jag tar förgivet att alla har medryttare??

Se lovisaleonoras svar... :smirk:
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Varför ska jag se HENNES svar när jag frågade DIG vart du kan i denna tråd att jag tog förgivet ordagrant att alla har medryttare till sina hästar??

Vet du vad??? jag skiter i de...de hör ju inte till tråden så ids inte tjaffsa om de..
Jag har svarat trådskaparen vad JAG tyckte och de får räcka!
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Men då tar jag och kopierar hennes svar så kan du ta och läsa det här då om du blir mer nöjd då.

Citat:
Vad gör du när din medryttare råkar skada din häst då?? samma sak! de är en olycka! vad gör du??

Svar från lovisaleonora


Det är väl att förutsätta att man har medryttare?!

blev det mer begripligt för dig nu då???
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Men gud vilket jävla temperament!
Vi sitter på forumet för att diskutera.. inte bråka

Så antingen lugna ner dig och sluta bråka eller ge dig av.
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Och så frågar folk VEM som skall stå för besiktningen !!

Vilken tur att ni inte köpte hästen ! jag tror att om man gör ett riktigt klipp, så skall man vara ännu mer noga med besiktningen !
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Vad skulle di göra om du fick tillbaka din häst busriden ?

Eller vad gör du om den trevliga hästen du har tagit på prov blir halt av en olyckshändelse ?

Jag skulle heller aldrig lämna ut en häst på prov, men däremot skulle köparen få komma och testa hästen i alla möjliga situatiner
 
Sv: Re: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

break_a_leg skrev:
Nu när man hör mer och mer såndana här historier så vågar man ju knappt ens tänka tanken på att leta häst:)

För 10-15 år sedan hörde jag inte alls lika många skräckhistorier som jag har gjort det senaste året. Och då är det folk i bekantskapskretsen som råkat illa ut!!
jag tror det förekom lika mycket då som nu bara att nu har man en annan kontakt med folk, tex här.

ett vbl som blev sålt...
jag hade honom på foder 6mån. han var halt nästan hela tiden, red nog sammanlagt 15ggr. vi var till veterinären 4ggr. veterinären säger att det är en gammal skada, men ägaren nekar förståss.
vi lämnar tillbaka hästen och sedan får jag ett telefonsamtal från en NY ägare.
ja, :devil: dom hade sålt den halta hästen inom en månad sedan vi lämnade honom. :mad: veterinärundersökningen hade gått igenom????


jag fick höra genom en bekant att han visst varit halt innan han kom till mig, och nu hade dom skyllt allt på mig.
men jag blev kallad till rätten och skulle ta med veterinärkvittona, då backade säljarna ur??? blev de rädda tro??
hästen blev tyvärr avlivad och köparen fick till slut tillbaka pengarna :angel:
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

:angel: oj vilken gammal tråd jag skvev i :o
 
Sv: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

jag lånade ut min ena häst på foder och hux flux hade fodervärdarna bytt nummer..fick sedan reda på att hon sålt min häst! :mad: Fick hämta hem henne från de som 'köpt' henne.
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Jag har köpt ett sto och ett föl. De är vetrinärbesiktigade utomlands utan böjprov. Vid hemkomst visar stoet kraftig hälta skrittandes på grusväg. Skor henne eftrsom jag tror att hon är ömfotad. Vid nästa skoning visar hon förändringar i hoven liknande fång. Hon är inåttåad. Hon rycker åt sig bakbenen på ett sätt som min gamla häst med spatt gjorde. Jag hade tänkt att rida på henne men säljarna sålde henne som avelssto. Försäkringsbolaget (kompis till säljaren) övertalade mej att försäkra henne som avelssto. Fölet är inkorrekt i frambenen. :smirk:

Jag vet att jag har varit en korkad köpare... :eek:

Skall undersöka dem bägge på klinik inom kort av vetrinär med stort avelskunnande.

Har fortfarande rätt enligt kontraktet att låta köpet gå tillbaka.

Frågan är om jag kan avla på ett sto med ovanstående problem om jag inte kan rida henne? :confused:

Till sist är jag lurad? :crazy:

:devil:
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

knapplån.

jag vet en häst som gick snabbt upp i klasserna och nu tävlat elitfälttävlan med väldigt fina placeringar. när den skulle säljas var det en annons i ridsport om den, jag läste och tyckte att ja, det låter ju jättefint. sen står det att den aldrig varit skadad, tänkte inte så mycket på det, den hade ju inte varit borta från tävlingarna under de här åren alls. lite senare på dagen när jag pratar med en kompis så börjar vi diskutera hästen och tillsammans så kommer vi på att hästen var ju faktiskt halt för ett tag sen. behandlad och allting, inte så lång konvalecens - men hästen blev ju faktiskt skadad. min kompis känner dåvarande ägaren rätt bra, och frågar varför det står som det står i annonsen. då säger hon att; han var ju inte känd på den tiden som han var skadad, ingen vet ju vem han var då ju.

sånt e fint :smirk: . om hästen gått så himla bra som den gjort efter skadan kan man lika gärna tala om att den var skadad. det blir ju faktiskt bara bättre för hästen. nu har det iofs gått bra med nya ägaren, så visst. men ändå... det är så onödigt och dumt :mad: .
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Jag skulle ha köpt en fd. travare för 5 år sedan. Jag var och provred den två gånger, första gången var en mkt duktig och rutinerad tjej med och ställde många jobbiga frågor till ägarna, bla. om ett överben de inte hade en aaaaaning om hur han hade fått... :smirk: Så jag skulle tillbaka för att provrida hästen i skogen också, och vi hade sagt att vi ville ha hästen, för han var duktig och välriden. Dagen innan jag skulle dit (det var min födelsedag eller julafton, minns inte, men det var en "sådan dag"), så ringer de och säger att några från Kalmar var och kollade på honom, köpte honom och tog med sig honom på en gång :crazy:
Så något lurt var det minsann där! Förstörde hela min dag iaf...

Sedan med min förra häst, ett nsv sto, så glömde ägaren att säga vissa saker. Som att hästen blev fullkomligt galen när man vande av fölet (hon hade ett föl sen tidigare så detta måste hon ha vetat om). Så länge hon hade fölet vid sin sida var hon underbar, trygg och snäll. Utan det blev hon rent ut sagt farlig!
Sen missade hon också att hästen var fullkomligt rädd för mopeder (men inga andra fordon öht). Hästen jag köpte skulle vara trygg i alla situationer, snäll och lätthanterad. Hon sprang över alla och tog snabbt kommandot om det gick :cool:

Allra senast (nu i veckorna) så fastnade jag för en häst jag skulle ha på foder. Fick veta att hästen hade LINDRIG spatt, men har aldrig varit halt utan bara varit stel. Jag provred två gånger och pratade mycket med ägaren, bla. om spatten. Dagar innan vi bestämt att jag ska hämta hästen säger ägaren att hon blev utdömd hos veterinären när hon röntgades :o Vet. ville ta bort hästen på plats för hennes leder var helt förstörda... Och detta väljer hon att säga först nu, efter att jag dragit det ur henne. Så det blev inget med den hästen dessvärre, det var i övrigt en mycket trevlig liten pålla!

Här ser du en som numera granskar både häst och ägare i sömmarna innan något avtal träffas!
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Inte direkt lurad men något förd bakom ljuset med en hästs utbildningsståndpunkt har jag blivit.

Man kan ju bara gra ett uttalande till alla oseriösa försäljare:
SANNINGEN KOMMER ALLTID FRAM NÄR NI MINST ANAR DET!

För egen del dök det upp en person i min verkstad som jag litar på när han säger att just den specifika häst jag syftar på, knappt var inriden. Detta kom fram under ett alldagligt småsamtal om egentligen ingenting. Det gör att jag numera inte vill se den säljaren igen.
Hästen har det idag mycket bra, men mycket konflikter, bråk och strul hade kunnat undvikas och hästen hade haft möjlighet till en lugnare start på livet som ridhäst.
Jag hade köpt hästen även om de varit ärliga med hur mycket den var sutten på. Vi trodde att den var dåligt skolad och tog itu med att lösa problemen, när den faktiskt inte visste vad vi bad om.


Apo
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 462
Senast: bobbbo
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Akvarietråden IV
  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp