Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

*lånar tråd*
jag håller på att leta häst just nu och jag oroar mej ständigt för att bli lurad finns det några bra tips på tecken man kan leta efter hos en "oseriös" säljare förutom det uppenbara som intryck om omgivningarna?
Hur kan man misstänka att hästen kankse har fått lugnade eller uppiggande? har hört av en del att det är vanligare än vad man tror....
 
Sv: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Har inte läst igenom hela tråden (ännu, mkt intressant!) men rent spontant måste jag få uttrycka mig lite...
Som köpare är man nojjig att hästen ska ha dolda skador eller att man ska bli lurad. Jag har köpt tre hästar. Ett halvblod av hästhandlare, inga problem alls, han var ärlig, alla papper stämde och alla var nöjda. Han gjorde sig en bra affär på en häst som han bytt in mot en gammal ponny (förra ägarna klarade inte av henne) och sålde henne för 20.000 som familjehäst. Absolut inget överpris (1995) då hästen var frisk, trevlig och med bra rörelser, dock vanm att få sin vilja igenom och litade inte ett dyft på människor... ena dagen fanns de där, nästa fick man flytta, men hon klarade sig själv, minsann...

De övriga två hästarna är valda ur en lösdriftsflock med tre års mellanrum (har båda kvar) och då en helt ohanterad och en som är ytterst lite hanterad, men säljaren har vart fullkomligt ärlig och alla har vart nöjda.

Som köpare så är i alla fall jag noga med att tala om hur hästen är att hantera, jag vill att spekulanter ska både borsta och rida hästen, dels för att jag ska få se om handlaget är ok och hur de funkar ihop. Jag är noga med att berätta vad hästen har lätt för, likaväl som vad den har svårare för (passera kossor/lastbilar, vara ensam o liknande) och eventuella skador, tja allt jag vet om hästen. Jag vill INTE tjäna några extra kronor på att "glömma" att berätta något relevant som kanske gör att hästen är såld igen om ett halvår och blir vandringspokal...
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Vems är ansvaret!
Att göra en affär är ett delat ansvar.
Som köpare så gör man ju ett val, men om säljaren medvetet döljer, far med osanning så är det svårt att fatta ett bra grundat beslut.

Det som skrämmer mig i hela det här sammanhanget är att för den som vill köpa och sälja häst finns i dag vad jag känner till ingen reglering. Visst skyddas man som konsument/köpare av konsumentköplagen, köplagen om du handlar av privatperson.

Ett annat problem är att de oseriösa säljarna tyvärr får agera förhållandevis ostört.

Det har kommit till min kännedom att det till och med finns uttalat seriösa organisationer som säger sig värna om hästar som vid sidan av sin seriösa fasad bedriver en otroligt ful handel med hästar.

Enligt min egen uppfattning så ligger absolut ett ansvar hos köparen att försöka ta reda på så mycket som möjligt av säljare, tidigare ägare o.s.v innan man köper en häst.
Men möter man en manipulativ och duperande säljare kan den mest kompetenta bli lurad.
( Bilbranschen har haft sin beskärda del av det.)

Jag personligen håller på att försöka göra någon skillnad i djungeln av oseriösa handlare. Och vet ni någon eller ni själv som råkat illa ut så är ni välkommna att höra av er.
Mer info om vad jag försöker göra hittar ni på: http:www.hästhandlarvarning.nu

/E
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

*knapplån*

Hade ett sto på prov för ridskolan och när hon fick kolik visade det sig också att hon var dräktig. Hänsthandlaren hade fått hem henne från England, och var minst lika förvånad som vi var.
En elev som letat häst länge, och som blev väldigt förtjust i henne, köpte för 20 000 ..

En kompis köpte en "lugn och säker häst". Efter några dagar sen visade det sig att han inte ens gick att sitta upp på. Nu - ett år senare - har det inte blivit bättre och jag har faktiskt ingen aning om vad de tänker göra.
 
Sv: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Den senaste tiden har jag hört om flera personer som blivit lurade vid hästköp. Exempelvis att man misstänker att hästen varit medicinerad vid provridning...

Har ni själva råkat ut för ngt liknande och ordnade det till sig för er del?

Hej nej inget sådant , men att den har andra fel , som tex ohyra i pälsen,jag frågade , men fick då till svar att det va den lilla i hagen som bitit av pälsen, självklart ska man vet besiktiga häste innan köpet , men nu gjorde inte jag det, och i köpe kontraktet står det att ahn är frisk,trots fläckarn.
nu är det värre, han är helt kal på båda sidorna på halsen.
kan man begära någon sårts kompenstion för något sånt här ?
Det finns ju andra häster som riskerar att bli smittade,
jag har 1 mån öppet köp .
vill värkligen ha hästen kvar, men får jag skylla mig själv nu då ? ska man alltid behöva vara misstänktsam.
C
 
Sv: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

Självklart ska man alltid vara kritisk och granska informationen man får.

Om hästen hade defekten redan när ni tittade, du accepterad tillståndet utan att närmare undersöka tillståndet får du nog stå ditt kast. Var glad att det inte var något allvarligare.
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

som jag även skrev i den andra tråden till dig så godkände du hästen när du skrev under kontraktet och tog hem den. Du valde att inte besiktiga hästen och du måste ju sett att den hade kala fläckar på halsen. Därför har du inte rätt till någon kompensation ang detta.

Se till att få hästen under behandling istället så ska du se att du snart har en frisk ponny. Du ska vara glad i oturen att det "bara" var ohyra isåfall och inte något värre.
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Vid hästköp har jag inte blivit lurad mer än att oanvändbar utrustning följt med hästen till ett högre pris :mad:. Dock har jag som bisyssla att förmedla hästar, (ca 25/år), och DÄR får man se upp både med hästägare och köpare. Hästsäljare som försöker bli av med problemhästar och komma undan sitt ansvar genom att lämna dem till ett välrennomerat försäljningsstall är tyvärr ingen ovanlighet. (När säljaren ringer mig för att lämna hästen är det i 99 fall av 100 INGA problem med hästen :angel:). Nu är många av "problemhästarna" absolut inga problemhästar i rätt händer. Flera av dem går som familjehästar, men så får jag i efterhand höra att Pålle en gång för tre år sedan blivit skrämd och betett sig som en häst, dvs flytt, matte/husse har ramlat av och blivit rädd för Pålle, "fegridit" i några år innan h*n bestämt sig för att byta häst (helt rätt :bow:, det är dyrt att ha häst och ska vara kul att rida, för båda parter). Detta når sedan köparens öron (världen är liten), och så stämplas Pålle, helt oförtjänt som problemhäst igen UTAN att någonsin mer ha visat tendenser att sticka. (Eller möjligen efter att han skyggat för en uppflygande fasan). Och JAG borde ha upplyst köparen om att Pålle är en HÄST. Dvs ett Flockdjur och Flyktdjur som reagerar med att springa om han blir rädd. Nu försöker jag förebygga dylika händelser o efterföljande skitsnack genom att ta förmedlingshästarna på prov och säljaren skriver under ett kontrakt där denne försäkrar att jag informerats om allt väsentligt avseende hästens ridegenskaper och hälsostatus. Vi ÄR seriösa, letar efter rätt hem åt varje häst och besiktigar allt på ATG klinik. De hästar som VERKLIGEN HAR problem säljer vi inte, de åker tillbaka till ägaren. Kanske borde man införa en klausul i köpekontraktet där köparen förbinder sig att ta reda på så mycket som möjligt om det ädla djuret Häst innan leveransen :idea:? Funderar J
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

jag köpte häst av sveriges största hästbedragare - känd från insider, sanningens ögonblick osv. kanske säger vissa en del.

min historia :
ska försöka göra den så kort som det går.

kom dit, provred. hästen var suuuperstressad men hoppade helt underbart. blev superförälskad på en gång, besiktade (UA) och hämtade. hästen var mager och oskodd men som sagt världens hoppkapacitet och var min drömhäst.

när hästen kom hem var hon superstressad, for runt i boxen och tom i hagen gick hon och åt hö. fortsatte så i 5 månader innan hon lugnade ner sig.

första mötet med hovslagare vart en chock. hon slog som tusan och hovslagaren trodde aldrig hon var skodd och det här var en 7 årig häst.
vi fick prova med många olika hovslagare och jag tränade varje dag att slå med hammare och lyfta ben och slå mot saker så det klingade och tillslut hittade vi en karl som kunde sko henne.
ridningen gick inte framåt heller, bara bakåt. visste att det var mycket jobb med hästen (men inte så mycket, enligt säljare var hon redo att debutera 1 m) så fick börja om helt från början. (det visade sig att hästen KNAPPT var inriden. hade som unghäst blivit "grundriden" av en okunnig person som för det första hade en sadel som gjorde djupa sår i manken = hästen hade ont och fick panik = han slutade ge henne mat för hon inte skulle bråka = bara skinn o ben, inga muskler och så sätter sig en gubbe på ca 100 kg sig på henne med en sadel som sitter FEL! efter det bara skador hela tiden när hon kommit därifrån... och det här fick jag reda på lååångt efter...

det visade sig att det var en väldigt speciell, ibland farlig häst i hantering. hon började visa allt mer tecken på att vilja sparka vissa personer. inte alla fick ta i henne.

hon började testa mer o mer i ridningen och reste sig och vi kunde stå i en timme och bråka innan vi kom av gården hemma.

sen en dag fick jag en jätte sorgligt brev från tjejen som sålt till henne jag köpte av. hästen var såld till henne som SÄLLSKAP/AVEL pga av stor skadehistorik och 3 veckor efter köpte jag hästen till TRÄNING/TÄVLING!

vi åkte till klinik och visade sig att hon hade skador i alla 4 ben och detsutom ont i kroppen av att belasta om smärtan hela tiden. (vill inte skriva vad för fel)
och förstå hur det kändes för mig att ha ridit en häst som haft så ont. men hon visade inget första månaderna, men sedan började hon resa sig och testa men vi trodde det var för hon inte var riden så mycket och kom i trotsåldern)


hon hade detsutom varit jätte misskött och vanvårdad hela sitt liv tills hon vart 5 år. och hon hade valt mig som människa när jag provred, hon har aldrig visat tecken på att sparka mig så det kom som en chock när hovslagare och andra inte kunde hantera henne. på kliniken får jag raka och tvätta själv när hon behandlas för veterinärerna vägrar för hon sparkar fast hon är bremsad OCH hur nedsövd som helst.

Förjäkligt hur folk sätter i system att tjäna pengar på folks olycka och hästars lidande. har mått så otroligt dåligt under den här tiden och det är fortfarande inte uträtt. nu väntar vi på att ta bort henne, för hon verkar inte bli bättre tyvärr och hon trivs inte med att bara gå i hagen och jag älskar den här hästen oerhört mycket.
många har frågat varför jag inte häver köpet, men det är en självklarhet för mig att inte göra det nu när jag har fäst mig vid hästen.
kanske om det varit en vanlig säljare, men jag vet ju att min älskling skulle bli till salu på en gång efter vi hävt köpet : som tävlinghäst givetvis!

dags att ändra lagar i sverige? denna människa köper in billiga hästar med kroniska skador. låter dom vila bort hältan (som givetvis kommer tillbaka när hästen sätts igång) och säljer som tävlingshästar ur kondition! och det är så svårt att vinna en häst-tvist att För många avstår!
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

tråkig historia. Tyvärr inte helt ovanlig! Jag hade en inackordering för några år sedan som hade problem med sin valack. De slog över ett flertal gånger innan tjejen åkte in på klinik och fick bekräftat att hästen hade allvarlig förändring i ryggen samt framkotor som inte tålde belastningen som kom av hårdare träning. Stundvis fungerade hästen kanon medans andra veckor var den som förbytt. Som sällskapshäst fungerade han utmärkt och som promenadhäst. tjejen tyckte det var synd att avliva en 6åring.

Sagt och gjort så såldes hästen till en väldigt trevlig tjej som ville ha en lugn och sansad sällskapshäst/skogsridningshäst. Kan tillägga att det inte var något slaktpris utan den såldes för 20 000kr. Fick hoppdiplom som 4åring.

Hästen såldes till tjejen och veckan efter hästen lämnat vår stallplan var den ute på annons för 150 000kr som blivande tävlingshäst. Jag vet inte hur historien slutade men hästen blev såld iallafall, antagligen utdömd idag. Den som köpte honom kan garanterat inte kostat på en röntgen. Hästen fungerade säkert bra på provridningen och första veckorna hemma tills mer press sattes på honom. Det är lätt att vara efterklok men denna häst borde avlivats direkt istället för att hamna hos köparen som sålde den dyrt till någon stackare. Hon kunde ju stå och blåljuga spekulanter rakt upp i ansiktet, så länge den inte röntgades och hade vilat sig frisk så fanns inga synliga fel.
 
Sv: Har ni blivit \"lurade\" vid hästköp?

jag blev lurad från början. Var och provred hästen var hur lugn som helst. Bestämde att jag skulle köpa han. Inget syntes på besiktningen. Efter nån veckan började allt komma fram. Hästen hade muskelfel, inflamation i ryggrad. Sen även fel på båda bak. Så blev att akut avila då min vet dömde ut den han.(kunde ej gå som sällskap då han inte ville gå ut ur boxen sista veckan.. Så antar att hästen vart drogad! Falska människor finns de gott om..
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

kl.
Jag bytte in min 6 åriga c-ponny som gått La hoppning mot en stor häst på 11 år som inte gjort någonting mer än gått som körhäst hos en hästhandlare i närheten, där jag hade praktik. När jag skulle sälja honom ringde en tjej som tidigare köpt honom av samma person som jag. Hon hade röntgat honom och hittat kissing spines.. Hon hade skickat tillbaka honom och hästhandlaren bytte senare bort honom mot min ponny. Och jag fick givetvis inte reda på att han hade kissing spines av handlaren. Han såldes senare som promenad häst för en bra mkt mindre summa än det jag gett för ponnyn i inbyte... Hade kanske kunnat få rätt gentemot henne om jag gått på henne om att hon lurat mig. Men å andra sidan ville jag absolut inte att han skulle hamna där igen, hon hade antagligen bara sålt honom vidare som tävlingshäst...
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

KL

Jag har inte blivit lurad själv men ett pensionärspar som har hästar i samma stall som jag har delvis blivit det. Det här paret började rida i sen ålder, (60+!), red EN (japp, bara en!) termin på ridskolan och sen köpte de sig varsitt halvblod...! (Galen historia såhär långt, och det blir värre!)

Gubben köpte en valack, stor, trög, snäll under ridning. MEN gubben har nada balans och ramlar av i trav... Valacken är grymt ouppfostrad och drar iväg med en till och från hagen. Gubben rider max en kvart varannan lördag - och då bara i skritt. Mer har han inte tid med påstår han. ^^

Tanten köpte ett sto. Stoet stod då på en ridskola och var 8 år. (Vilken ridskola säljer en trevlig 8-årig häst?!) Ridskolan hade haft henne 1 år men sålde henne eftersom hon inte funkade på lektionerna. Tanten fick provrida henne i manegen när det fanns andra hästar därinne och i efterhand har det visat sig att stoet inte klarar att vara ensam i manegen utan att bli stressad.
Hursomhelst, ridskolan sålde hästen till tanten trots att denne inte är speciellt duktig. (Ramlar också av i trav!)
Stoet är extremt känsligt och absolut ingen nybörjarhäst på något sätt.

Tanten har nu ramlat av så många gånger att hon inte vågar rida henne mer. Istället gör hon ledövningar i stallgången (!!!) och i manegen emellanåt, som hon hoppas ska hjälpa hästen att bli lugn. Vilket aldrig kommer att ske men hon fattar inte det fastän många i stallet påtalat att det är helt fel häst för henne.

Ridskolan hade påtalat för henne att det är en orutinerad häst som behöver mycket tid - varpå hon har gått runt och sagt till alla att:
"-Ja, den här hästen är ju orutinerad och så... men det är ju jag också så då passar vi ju bra ihop!"

Helt lurad har hon ju inte blivit men det är fult att sälja en så extremt svår häst till en total nybörjare. Varken tanten eller gubben borde ju ha häst.
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Jag köpte en 3åring som gick igenom besiktningen och såg väldigt trevlig ut när vi var där.
Han var imp danmark.

Han var då enligt ägaren sutten på och skrittad, vi tog hem han och red in honom eller försökte. Vi kunde rida han i skritt några gånger men sen efter det brakade helvetet löst, hästen kastade av allt och alla och vi bestämmde oss för att åka till klinik med den.
Där visar det sig att hästen hade pålagringar på 3 ben och förändringar i ryggen.

Det visar sig även att den person som vi köpt hästen av var en omtald person i våra trakter som köper in utdömda hästar från danmark och säljer de som tävlingshästar här. Vi har pratat med fler köpare från samma person och alla hästar har haft samma utgång, de har blivit utdömd.

Vi fick tillbaka våra pengar tack vare att vår häst var försäkrad men det är nadr som inte fått det.

Det är svårt att köpa och sälja hästar nu i dags läget...
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

jag kallar det faktiskt inte att bli lurad. skulle ni kostat på er en besiktning med röntgen så skulle ni sett dessa fel!
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Typexempel på köpa först - undersöka sedan.

Hade ni gjort tvärtom - först hört om säljaren var seriös, röntgat hästen och SEDAN eventuellt köpt hade detta aldrig inträffat.

Är det inte bättre att göra undersöningarna FÖRST innan pengarna byter ägare?
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Nej,det är enklare att köpa först,använda den på fel sätt,sen vet.bes och hävda att säljaren är oseriös mm. Usch vad trött man blir...........
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Vi köpte vårat sto osett, vi visste att hon hade lite problem men inte alls så här. Men jag älskar hästen trots allt och kämpar förfullt för att få ordning på henne.
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

*KL*

Egentligen kan man väl säja att det är ganska enkelt att INTE bli lurad när man köper häst.

På provridningen får man se till att testa allt som dom säjer hästen kan, så man ser med egna ögon att den kan det. Man bör också kolla upp hästen i möjligaste mån.

Vid vet. besiktningen (på klinik) ser man till att vara med och fråga massor. Man kan även ta blodprov för att kolla vid senare tillfälle om hästen varit drogad/medicinerad.

Och sen skriver man ett bra kontrakt, där all info om hästen finns med. Sen borde man vara ganska säker..

/ Lavinia, av den mer godtrogna typen, men då får skylla sej själv och inte kommer och säjer att hon blivit lurad.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 469
Senast: bobbbo
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 648

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp