Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Och?
Ska jag köpa beganad bil är det väl ingen som hindrar mig från att krypa under bilen och kolla efter rost.
Orkar jag inte kolla får jag skylla mig själv. :p

En buköppning betyder inte per automatik att hästen är sämre. OK. den kanske har öppnats en gång i tiden pga tarmvred, men har inga framtida men..

Kyras hingst är opererad för tarmvred och gick OS efter det. Tror det var Matador han hette den svarte med bläs..
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

älgen skrev:
Nu vet jag ju inte exakt hur det var i ditt fall, men vill än en gång poängtera för hästköpare att det är ett djur och ingen maskin ni köper och leta gärna fel hos er om hästen inte uppför sig som väntat, istället för att ropa varg att ni blivit lurade av säljaren.

Nej, många hästar uppför sig ju annorlunda i en ny miljö och nya situationer. Tråkigt dock när man fått en beskrivning som inte stämmer alls.
Jag kan mycket väl påverka hästen själv i negativ riktning, men just den här hästen har visat trafikrädsla även i hagen när mopeder/traktorer kört förbi utanför eller när han leds (när jag själv varit lugn och inte förväntat mig problem). Han kan ju vara en extermt känslig individ som mått väldigt dåligt av flytten (mkt troligt) men det var ju ändå säljaren väl medveten om.
Jag förstår vad du menar med ditt inlägg och visst är det ofta så. Förutom hur man påverkar hästen själv så tar det ju också ett tag för hästen att vänja sig i en ny miljö, det får man ju acceptera. Men jag har aldrig träffat på en så nervös och rädd häst som den här, jag har svårt att tro att en sån enorm skillnad i temperament/beteende jämfört med säljarens utsago kan ha inträffat. :crazy: Ledsamt iallafall och jag ville inte ha en sådan häst, det var bara att bita i det sura äpplet och inse fakta.
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Det var inte det jag menade heller. Jag menade bara att ingen berättat det innan köp. Sen att hon inte kollat själv är väl hennes problem, men man tycker det bör nämnas. Hasten hade som sagt en längre karriär bakom sig så något större problem var det säkert inte.

T
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Frågan är väl om man tvunget måste berätta allt i detalj om hästen?

Visst kunde de ha nämt att hästen varit buköppnad, men gklömt av det då det hände för tio år sedan. Buköppningen var ju inte relevant.

Ska du köpa en häst av mig är det inte säkert jag kommer ihåg om just den hästen lyckades hoppa ur hagen som ettåring och nu är hästen 16.
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

älgen skrev:
Frågan är väl om man tvunget måste berätta allt i detalj om hästen?

Man har ju som säljare upplysningsplikt och en buköppning är ju ingen liten operation...

Förresten så är det ju evigheter sedan jag startade den här tråden :D
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Men det kan inte var att du blir nervös i den här hästens närvaro och så smittar det av sig på er båda??

Jagh kan säga att minte två knäppjökar höll på krångla i vintras, jag åkte ev en del och slog mig också så jag inte kunde rida på två månader, jag blev stel och spänd vid ridningen ju spändare jag var ju mer "hittade de på och fler spöken såg de" det tog ett bra tag innan jag kom över detta men nu är jag inte lika spänd längre och av någon anledning har de allra flesta spökerna gått upp i rök i om med detta... märkligt va'??
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Olinda skrev:
Men det kan inte var att du blir nervös i den här hästens närvaro och så smittar det av sig på er båda??

Det hade jag nog trott om osäkerheten fanns enbart vid ridning. Men han kunde stressa upp sig i hagen och bli livrädd för mopeder och traktorer utan att jag var nära.
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Hej!

Detta har väl kanske inte med försäljning att göra, men ett exempel från verkliga livet: Min häst är jordens snällaste tjej, alltid glad, stoppar huvudet i grimman och går väluppfostrat efter en när man leder henne(ok inte just nu, för nu har hon vilat i 2 veckor, och bara blivit ledd i par fram och tillbaka till gräshagen). Men i stallet där jag står har vi en tant som hävdar att min häst är problemhäst, för hon drar när man leder henne, hon vänder baken till när grimman ska på och är allmänt livsfarlig...

Jag har hört samma sak från två tanter tidigare, att min häst reser sej, och drar när man leder och inte går att ha kontroll över, medans jag vet desto fler som anser att min häst är en väluppfostrad pärla.Själv kan jag ta in min häst från hagen när alla andra hästar gått in redan utan att hon gör minsta försök till att dra, eller resa sej eller ens gå förbi mej...

Kan det inte vara så ganska ofta att nya ägaren inte passar med sin häst och försöker "rädda sin egen heder" med att säja att dom blivit lurade??

/ lavinia, vars älskling för dom flesta är en ängel, men för vissa(mycket erfarna tanter)är ett monster.
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Inte lurade direkt men.-..
Min förra ridskola köpte in 2 russston, som kostadeca 20.000 vadera... Vet.besikning gick bra och allting flöt på...
Dem kom till ridskolan och började gå lektion.
KOnstigt nog blev de barafetareoch fetardeför vajre vecka som gick, stallägaren minskade mat och lät dem gå på med krävande lektioner.

Så kommer vi till stallet en morgon och hittar ett föl i en av boxarna, till ett utan stona. Tar dit vetrinären som bekräftar att även andra hästen e dräktig, som fölar veckan efter...

Så.. Inte lurade, men 4 hästan till priset av 2...
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Sedan kan det ju vara lite hur man frågar om hästen också.
När jag köpte min häst frågade jag bland annat om han var lugn när hon var ensam i hagen. Jodå det var inga problem.
Men väl hemma hos oss så sprang hon som en galning när jag tog in den andra hästen.
Då kände jag mig lite lurad innan jag insåg att säljaren visst hade talat sanning - utifrån sin verklighet! För hästen stod på en anläggning med ett antal hästar och kom hem till mig som hade en häst i stallet.
Så när jag lämnade henne ensam i hagen innebar det också att hon blev ensam ute...! Och det var en helt annan femma..
Jag ringde säljaren och frågade om en del andra saker och frågade som i förbifarten om hur hon var att lämna ensam ute.
Och fick till svar att då blev hon ganska tokig.
Så det stämde ju faktiskt.
Nu lugnade hästen ned sig efter ett tag även om hon fortfarande kan få upp il när hon kör snabbrundor. Men hon är inte alls hysterisk som hon var i början, och inget som jag betraktar som något som helst problem.
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Eller två till priset av fyra...

Man kan ju välja hur man vill se det
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

En bekant till mig blev pålurad ett, visserligen mkt flott halvblod, som visade sig ha massor av krämpor, pålagringar och dessutom kissing spines (det värsta fall de sett på kliniken). Ryggproblemen påverkade dessutom psyket, hästen "flippade" och skenade besinningslöst när hon höjde huvudet/sänkte ryggen och när man red henne, vilket gav henne ytterligare skador när hon brakade igenom staktet i hagen mm.

Detta trots två provridningstillfällen och klinikbesiktning. Så det var förmodligen lite butta involverat där. :mad: Den förra hästägaren hade när detta upptäcktes lägligt nog gått under jorden...

Hästen avlivades iallafall efter mkt om och men och min kompis fick då iaf ut försäkringspengar som dock inte täckte alla utgifter för en dressyrhäst som inte gick att rida på.
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Jag skulle köpa en jätte fin hopponny för några år sedan. Hästen hade gått lite högre klasser och var rätt så billig. Ponnyn var kanontrevlig på alla vis och enligt ägarna hade hon inte varit skadad en enda gång. På vet besiktningen var hon u.a vid böjprov (enligt ägarna och papperna)... så jag bestämmde mig för att köpa, men en god vän till mig hade kollat upp ponnyn lite närmare och det visade sig att hon varit halt enn flertal gånger. Så jag sa att jag ville ha en till vet besikting där JAG var med. Ägarna blev förbannade och la på luren, behöver jag säga att det inte blev något köp... Några månader efteråt fick jag höra att ponnyn var utdömd pga kronisk ledinflammation :crazy:
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Det är jättesvårt att veta om man blir lurad eller inte, helst när folk gärna vill säga att de köpt en "tokig" häst istället för att inse att det är deras egen begränsning som hästmänniska som är felet. Det går ju numera inte att döma ut hästar för lynnesfel vilket beror på att det är väldig få hästar som det är verkliga fel på, de är helt enkelt felhanterade!! :( Nu när jag köpt min fjärde häst inser jag hur litet jag egentligen visste när jag köpte min första häst och jag hade troligtvis inte klarat av den häst jag har idag om den varit förstahäst. Det är stor skillnad och rida på ridskola, där hästen kanske går 2-3 ggr per dag och dessutom troligtvis är en häst lämpad för just sådan verksamhet. Det är väldigt viktigt att hästen får rätt behandling och jag tror faktiskt att många säljare som har "tokiga" hästar inte alls tycker att de är besvärliga, utan köparen har inte tillräcklig kunskap.
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Jag tycker att provotid är ett måste att vill man köpa en häst ta hem den på prov 1 månad.
Så oftast hinner man testa hästen och se om de säljaren säger är sant.
Går inte säljaren med på detta bör man som köpare fatta misstanke redan där.
Varför vill säljaren inte låta mig som köpare prova påhästen?? Ljuger den??
Jag hade mitt sto på prov i 1 månad innan jag sa ja tillköp dock hade jag redan sagt ja i mitt huvud efter 2 dagar :love:

Så vill jag iaf ha de när jag köper häst, prövotid annars inge köp :)
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Jag skulle ALDRIG ge prövotid, vill någon komma och provrida hästen X antal ggr, hanter din i olika situatoner mm mer så fine, men innan den är såld så släpps den inte ur "min åsyn", på en månad kan man lätt förstöra en häst och vilken säljare vill ha den sådann tillbaka?
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

_Morotsbiten_ skrev:
Går inte säljaren med på detta bör man som köpare fatta misstanke redan där.
Varför vill säljaren inte låta mig som köpare prova påhästen?? Ljuger den??

Nej, men jag har ingen lust att få tillbaka en häst som köparen behandlat som sin leksak under försöken att pressa fram något misstänkt! Vad händer om jag får tillbaka en trasig häst? Jag står där med förlusten...

Dessutom vill jag inte sälja min häst till någon som inte är tillräckligt duktig för att bedöma hästen utifrån en eller flera provridningar på hemmaplan...
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

_Morotsbiten_ skrev:
Jag tycker att provotid är ett måste att vill man köpa en häst ta hem den på prov 1 månad.
Så oftast hinner man testa hästen och se om de säljaren säger är sant.
Går inte säljaren med på detta bör man som köpare fatta misstanke redan där.
Varför vill säljaren inte låta mig som köpare prova påhästen?? Ljuger den??
Jag hade mitt sto på prov i 1 månad innan jag sa ja tillköp dock hade jag redan sagt ja i mitt huvud efter 2 dagar :love:

Så vill jag iaf ha de när jag köper häst, prövotid annars inge köp :)
Jag skulle aldrig lämna ut min häst på prov. Vad händer om jag får tillbaka en skadad, felriden häst efter ett tag :eek:
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Okej så olika folk är.... Jag varken säljer eller köper utan prövotid iaf
 
Sv: Har ni blivit "lurade" vid hästköp?

Du svarar inte på min fråga: vad händer om jag för tillbaka min fina, välridna häst skadad och busriden?
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2
Svar
28
· Visningar
2 447
Senast: bobbbo
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 049
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
612
Senast: valy
·
Hästmänniskan Tycker många fina exempel kommer upp i diskussioner kring hästvälfärd. Tex på saker som bara "ingick" i ens hästhantering förr som man...
2
Svar
36
· Visningar
3 647

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp