Bukefalos 28 år!

Har ni fått brev från er bank? Ang terroristlagen?

Jag fick Swish och två insättningar ifrågasatta i vintras. Inga jättesummor och min förklaring var inga problem. Men det var i samband med att jag avslutade mitt IPS, troligen hade de inte ringt och frågat.
Ah okej. Vad är IPS?
 
Ditt inköps kvitto skal aldrig lämna ditt ägo, det är till för att evt polisutredning skal kunna spåra bakåt och bevisa att du köpt i "god tro" gentemot föregående ägare/säljare, ifall objektet visar sig vara stulet.

Godtrosförvärv av stulen egendom la man ner redan 2003. Det spelar sen dess ingen roll hur god tro man var i, den ursprunglige ägaren har rätt till varan. Bara som en upplysning.

Det blir ingen polisutredning om man håller sig undan gråzoner. Och tex säkerställer att man inte köper t ex stöldgods. Så nej det fanns ingen anledning - dessutom så kräva kvittot för garanti på den sadeln och det är fint att få som köpare.
 
Godtrosförvärv av stulen egendom la man ner redan 2003. Det spelar sen dess ingen roll hur god tro man var i, den ursprunglige ägaren har rätt till varan. Bara som en upplysning.

Det blir ingen polisutredning om man håller sig undan gråzoner. Och tex säkerställer att man inte köper t ex stöldgods. Så nej det fanns ingen anledning - dessutom så kräva kvittot för garanti på den sadeln och det är fint att få som köpare.

Senast i våras blev en kille dömd för häleri då han köpt en båt värd dryga millionen för 250000. Domstolens begrundande var att "han borde vetat bättre". Det ända som ändrats i god tro förvärvs paragrafen är att den numera går under finansiering av brottslighet/terror om tillförlitligt kvitto/förklaring inte kan förevisas i stället för Ekokrim.
 
Senast i våras blev en kille dömd för häleri då han köpt en båt värd dryga millionen för 250000. Domstolens begrundande var att "han borde vetat bättre". Det ända som ändrats i god tro förvärvs paragrafen är att den numera går under finansiering av brottslighet/terror om tillförlitligt kvitto/förklaring inte kan förevisas i stället för Ekokrim.

Nej. 2003 ändrades den så att man inte pga god tro kan förvärva äganderätt till gods som är stulet (eller avhänt någon med tvång/hot).

Det du pratar om i övrigt förstår jag inte ens vad du menar tyvärr.

Tillägg - häleri är något helt annat och jag förstår inte relevansen kopplat till ditt felaktiga godtrosresonemang?
 
Nej. 2003 ändrades den så att man inte pga god tro kan förvärva äganderätt till gods som är stulet (eller avhänt någon med tvång/hot).

Det du pratar om i övrigt förstår jag inte ens vad du menar tyvärr.

Tillägg - häleri är något helt annat och jag förstår inte relevansen kopplat till ditt felaktiga godtrosresonemang?

Godtros paragrafen har skärpts i omgångar sedan 2003 och jämnställs i dag med häleri paragrafen. Dvs att om du inte säkert kan fastställa säljarens/varans ursprung kan du dömas för häleri om varan du köpt/såld skulle visa sig vara stulen...

Du som köpare av en (begagnad) vara är ensam ansvarig för att alla uppgifter om varan är korrekta och tillförlitliga.
 
Godtros paragrafen har skärpts i omgångar sedan 2003 och jämnställs i dag med häleri paragrafen. Dvs att om du inte säkert kan fastställa säljarens/varans ursprung kan du dömas för häleri om varan du köpt/såld skulle visa sig vara stulen...

Du som köpare av en (begagnad) vara är ensam ansvarig för att alla uppgifter om varan är korrekta och tillförlitliga.

Svar nej. Du har helt virrat till det. Du har inte en siffra rätt.

Godtrosförvärv regleras i en egen lag. Inte en paragraf.

Häleri är ett brott som återfinns i brottsbalken. För att dömas för häleri krävs uppsåt om förbrottet - att man vet att det är stöldgods. Om man inte vet men skäligen borde antagit det med tanke på omständigheterna så kan man dömas för häleriförseelse.

Om man inte hade en aning om att det var stöldgods, inte hade skälig anledning att anta det så döms man inte för häleri eller häleriförseelse. Men man kan inte på grund av att det var ett Godtrosförvärv få äganderätt till egendomen utan den återgår till den rättmätige ägaren. Man kan sen stämma den som sålde stöldgodset till en för att få igen sina pengar.

Godtrosförvärv är en sak och handlar om äganderätten. Häleri är ett brott och handlar om att handla med/hantera stulet gods.
 
Svar nej. Du har helt virrat till det. Du har inte en siffra rätt.

Godtrosförvärv regleras i en egen lag. Inte en paragraf.

Häleri är ett brott som återfinns i brottsbalken. För att dömas för häleri krävs uppsåt om förbrottet - att man vet att det är stöldgods. Om man inte vet men skäligen borde antagit det med tanke på omständigheterna så kan man dömas för häleriförseelse.

Om man inte hade en aning om att det var stöldgods, inte hade skälig anledning att anta det så döms man inte för häleri eller häleriförseelse. Men man kan inte på grund av att det var ett Godtrosförvärv få äganderätt till egendomen utan den återgår till den rättmätige ägaren. Man kan sen stämma den som sålde stöldgodset till en för att få igen sina pengar.

Godtrosförvärv är en sak och handlar om äganderätten. Häleri är ett brott och handlar om att handla med/hantera stulet gods.

Försök säga det till alla som dömts för att köpa en cykel, bil eller soffa efter godtros/häleri paragrafen de sista 10 åren samt advokater, åklagare och domare...
 
Försök säga det till alla som dömts för att köpa en cykel, bil eller soffa efter godtros/häleri paragrafen de sista 10 åren samt advokater och domare...

Jag tror jag är mer insatt i lagtillämpningen än dig faktiskt. Och det är inte särskilt svårt att låta bli att hamna i en sits där man inte löper risk att dömas för häleri.

Att köpa en cykel värd 3000 spänn för en femhundring, med bortfilat ramnummer och ut en baklucka på en parkeringsplats däremot är ett ganska bra sätt att få problem.
 
Alltså den här tråden :banghead:
Storebror ser dig, på med foliehatten! Stackars oss som lever i ett så hemskt land!

:rofl::rofl::rofl:
Ja, alltså jag ställer mig faktiskt också lätt skeptisk till allt detta insamlande av data även om jag inte råkat ut för det själv men när jag öppnade den här tråden nu efter middagen inser jag att det måste vara fler än jag som tog några glas vin till middagen.
 
Ja, alltså jag ställer mig faktiskt också lätt skeptisk till allt detta insamlande av data även om jag inte råkat ut för det själv men när jag öppnade den här tråden nu efter middagen inser jag att det måste vara fler än jag som tog några glas vin till middagen.
Jag tror att man ska förhålla sig lite sunt kritisk till berättelser om hur dessa "insamlingar av data" går till och är formulerade tills man nu själv stött på det och kan bedöma. Räcker ju med att någon formulerar sig illa här (som det där med politiskt aktiv) och så är drevet igång..

Folk får ju för sig allt möjligt dessutom när de inte har koll på tekniken.
 
Jag tror jag är mer insatt i lagtillämpningen än dig faktiskt. Och det är inte särskilt svårt att låta bli att hamna i en sits där man inte löper risk att dömas för häleri.

Kan nog hända (i din värld), men ändrar ju inte faktum att bla Plånboken och andra ekonomiprogram i P1 har frågor (och svar) kring detta nästan varje vecka...
 
Kan nog hända (i din värld), men ändrar ju inte faktum att bla Plånboken och andra ekonomiprogram i P1 har frågor kring detta nästan varje vecka...

Inte om folk som felaktigt dömts för häleri.

Däremot är de flesta vita som snö och förstod inte aaaallls att det inte var värsta klippet utan något lurt. Låter något för bra för att vara sant är det det. Och det är också det som i diverse medier förts fram.

Om du köper en cykel av någon, ni möts i dennes bostad och personen är skriven där, cykeln har ett till märke oxh skick mm rimligt pris, det skrivs ett kvitto där namn, adress, telefonnummer samt personnummer på säljaren är angivet, cykelns ramnummer är intakt och polisen vid kontroll meddelar att det inte finns någon cykel anmäld stulen med det ramnumret så kan jag garantera dig att du inte löper minsta risk att dömas för ens bedrägeriförseelse.

Däremot om cykeln ändå är stulen får du lämna ifrån dig den, du kan aldrig få äganderätt till den genom att du var i god tro.
 
Inte om folk som felaktigt dömts för häleri.

Däremot är de flesta vita som snö och förstod inte aaaallls att det inte var värsta klippet utan något lurt. Låter något för bra för att vara sant är det det. Och det är också det som i diverse medier förts fram.

Om du köper en cykel av någon, ni möts i dennes bostad och personen är skriven där, cykeln har ett till märke oxh skick mm rimligt pris, det skrivs ett kvitto där namn, adress, telefonnummer samt personnummer på säljaren är angivet, cykelns ramnummer är intakt och polisen vid kontroll meddelar att det inte finns någon cykel anmäld stulen med det ramnumret så kan jag garantera dig att du inte löper minsta risk att dömas för ens bedrägeriförseelse.

Däremot om cykeln ändå är stulen får du lämna ifrån dig den, du kan aldrig få äganderätt till den genom att du var i god tro.

Grattis, du har ju upptäckt delar av godtros-/häleriparagrafen fungerar (Jepp, det är i princip samma paragraf i lagstiftningen numera). Finns ju i princip inget sätt för Vanliga Medel Svensson att upptäcka sådant eftersom stöld registren med alla serie/tillverkningsnummer på stöldgods är "hemliga" och enbart tillgängligt för polis/rättsväsen. Ändå förväntas de som döms veta att godset var stulet... Säger bara fy fan för svensk juridik...
 
Senast ändrad:
Grattis, du har ju upptäckt delar av godtros-/häleriparagrafen. Finns ju i princip inget sätt för Vanliga Medel Svensson att upptäcka sådant eftersom stöld registren med alla serie/tillverkningsnummer är "hemliga". Ändå förväntas de som döms veta att godset var stulet... Säger bara fy fan för svensk juridik...

Du har fortfarande fel. Helt fel.

1. Jag kan både GodtrosförvärvsLAGEN (inte paragrafen) och de olika häleribrotten och hälerityperna bättre än dig. Du har inte ens fått koll på att det finns gradskillnadet och vilka rekvisit som måste bara uppfyllda.

2. Polisen svarar mycket vänligt på om cykel med ramnummer 1234556890 är anmäld stulen eller ej.

3. Man förväntas inte automatiskt veta att visst gods är stulet. Under vissa omständigheter förväntas man förstå det.

4. Innan du bespottar svensk juridik kanske du ska lära dig den och tillämpningen korrekt? Så du slipper vara rädd helt i onödan.

5. Jag har inga illusioner att jag ska tränga igenom din felaktiga uppfattning med det här svaret. Men andra som läser kan slippa få felaktig information i alla fall.
 
Du har fortfarande fel. Helt fel.

1. Jag kan både GodtrosförvärvsLAGEN (inte paragrafen) och de olika häleribrotten och hälerityperna bättre än dig. Du har inte ens fått koll på att det finns gradskillnadet och vilka rekvisit som måste bara uppfyllda.

2. Polisen svarar mycket vänligt på om cykel med ramnummer 1234556890 är anmäld stulen eller ej.

3. Man förväntas inte automatiskt veta att visst gods är stulet. Under vissa omständigheter förväntas man förstå det.

4. Innan du bespottar svensk juridik kanske du ska lära dig den och tillämpningen korrekt? Så du slipper vara rädd helt i onödan.

5. Jag har inga illusioner att jag ska tränga igenom din felaktiga uppfattning med det här svaret. Men andra som läser kan slippa få felaktig information i alla fall.

Säg då det till alla som köper sin bil, soffa eller cykel på en blocket annons och sedan blir dömda efter häleri/godtros "lagarna" varje månad.
 
Jag skall läsa hela tråden sedan men först vill jag berätta mina upplevelser.
Jag har 3 banker 2 ville veta var mina pengar kommer ifrån och om jag har transaktioner med utlandet.
Swedbank ville snoka i hela min ekonomi inklusive om jag hade planer på att expandera.
Jag vet inte min inkomst i förväg utan det blir som det blir med det men det svaret dög minsann inte.
Och mina ev. planer på expansion eller inte har de inte med att göra.
Eftersom att det inte fungerade för mig att fylla i internetbankens formulär så gick jag dit personligen.
Jag berätta att de pengar som de får in på mina konton kommer från uthyrning av bostäder i mitt enskilda företag samt att jag inte gör affärer med utlandet och meddelade att det var allt som de behövde veta.
Företagsansvarig på kontoret blev arg för att jag var omedgörlig och då förklarade jag att vi var klara där och gick.
Det var flera år sedan och jag har då inte fått några restriktioner på mina banktjänster.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Äter hundar småfåglar?
  • Uppdateringstråd 29
  • Hundbeteende

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hotellrum eller stuga
Tillbaka
Upp