Har ni fått brev från er bank? Ang terroristlagen?

För den som är intresserad.

Godtrosförvärv, handlar om att förvärva äganderätt. Ingenting om straff. Man kan inte dömas för brott enligt denna lag.
Lag (1986:796) om godtrosförvärv av lösöre

Straffbart hanterande av stulet gods. Brottsbalk (1962:700). Häleribrotten återfinns i 9 kapitlet.

Så försvinner förvirringen om "godtrosparagraf" som är hopslagen med "häleriparagraf", att man kan dömas på "godtrosparagraf" och annat bludder.
 
Inte enligt Plånboken i P1 och EKO, även om domstolarna tydligen enligt @Alexandra_W använder andra lagar och paragrafer, oklart vilka dock eftersom hon inte förklarat.. Fast raporteringen i media visar ju ändå till godstro/häleri när nogon (mot förmodan) döms...

Vad förstod du inte ang lagarna, uppsåt och rekvisit? Så ska jag förklara än mer pedagogiskt för dig.
 
Och du kan inte göra godtros/häleridomar senaste 15 åren ogjorda. De finnes oavsett hur gärna du än vill kalla dem något annat...

Häleridomarna finns. De ökar. Men de är inte baserade på de händelseförlopp du tror/redogör för här. Utan i var och en av häleridomarna är rekvisiten uppfyllda. Vilket kräver ett lite annat scenario än bara att man köper en begagnad vara. Man kan handla begagnat en masse utan att ens vara i närheten att bli misstänkt för häleri. Men det kräver att man kritiskt tänker efter. Före.
 
@Pegasus63 Eftersom jag ogillar otrevliga PM svarar jag dig här ang "vem jag tror att jag är." Har du fler frågor får du gärna ta dem öppet.

Jag är jurist. Och du har fortfarande helt fått saker och ting om bakfoten. Det du tror det handlat om i radio/tv är lika feluppfattat som när min gamla farmor läste i tidningen att man skulle sluta hämta grovsopor, och fick för sig att inga sopor alls skulle hämtas mer. Hon var ganska påstridig - hon hade läst i tidningen där det klart och tydligt stod att det var slut på sophämtning i byn.

Dvs du har alldeles missförstått vad som förmedlats av Ekot och andra radioprogram. Man döms inte lättvindigt för häleri. Det krävs uppsåt (juridiska för insikt. Lägsta graden av uppsåt är likgiltighetsuppsåt, dvs man bryr sig inte om huruvida det är stöldgods eller ej och skulle inte avstå om det var stöldgods). Så för att dömas för häleri krävs att flera saker är uppfyllda. Vilket också domskälen i häleridomar vittnar om. Där kan man också utläsa de omständigheter som för att den dömde inte var så Snövit oskyldig och verkligen inte hade en aniiing som hen brukar bedyra.

Köpt inte saker misstänkt billigt, gör inte upp affärer på parkeringsplatser, tänk kritiskt, ta alla uppgifter på säljaren, be om originalkvitto i de fall ett sånt bör finnas och om det är stöldbegärlig egendom - slå polisen en pling. Och glöm inte att om det verkar för bra för att vara sant så är det det.

De flesta människor handlar någon gång i livet med begagnade varor. 99% av dessa hamnar inte i klammeri med rättvisan pga sitt handlande. Det är inte tur.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Flämtningar
  • Guldfasanerna
  • Ultraljud

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Hage
  • Födda -21

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp