Har ni koll på Agnes Vold?

Min son fick nån släng av glutenintolerans vid 8-9 mån ålder. Då trodde läkarna att det var spannmålen i vällingen som var boven, gluten nämndes inte vad jag minns. Men det är väl samma tycker jag. Så sojabaserad välling löste problemet. Som sedan inte ledde till livslång glutenintolerans. Nötallergin har inte gått över däremot.


Man får inte en släng av glutenallergi. Antingen kan man bryta ner glutenproteinet eller inte.
 
Min son fick nån släng av glutenintolerans vid 8-9 mån ålder. Då trodde läkarna att det var spannmålen i vällingen som var boven, gluten nämndes inte vad jag minns. Men det är väl samma tycker jag. Så sojabaserad välling löste problemet. Som sedan inte ledde till livslång glutenintolerans. Nötallergin har inte gått över däremot.
Det finns säkert flera olika ämnen man kan vara allergisk mot i olika matvaror.

Just glutenintolerans ska ju vara väldigt specifik med att proteinet gluten i spannmålet gör tunntarmen inflammerad. Vilket inte är riktigt samma sak som allergi såvitt jag förstått.

Tex kan man också ha veteallergi och dylikt. Sedan gissar jag att man kan ha andra ämnen i välling som man reagerar mot och kombinationer av ämnen.

För den som inte är insatt framstår veteallergi och glutenintolerans som samma sak, eftersom båda innebär att man måste undvika vanligt mjöl för att må bra. Faktum är att allergi mot veteprotein och glutenintolerans är två helt olika sjukdomar, med olika bakomliggande mekanismer och symtom. Det är inte ens samma beståndsdel i mjölet som är boven.
– Det finns flera proteiner i vete och gluten är bara ett av dem. Den som är glutenintolerant tål inte just gluten, men det gör faktiskt veteproteinallergikerna. De reagerar istället på några av de andra proteinerna, säger allergiläkaren Magnus Wickman på Sachsska Barnsjukhuset i Stockholm.
https://www.allergia.se/veteallergi-och-glutenintolerans-inte-samma-sak/

Tydligen kan då en veteallergiker tex reagera negativt på glutenfria matvaror så det är inte helt att bara slänga i samma påse.
 
Senast ändrad:
En annan sak man aldrig får blanda ihop är laktosintolerans och allergi mot mjölkprotein. Man kan ju ta knäcken på någon med allergin med laktosfria produkter.
 
Nä, glutenintolerans är en immunologisk reaktion mot proteinet gluten. Laktosintolerans är brist på enzymet som bryter ner laktos.
Sedan finns det också allergi(?)/överkänslighet mot gluten som visar sig som eksem och klåda. Men det har såvitt jag förstått normalt inget samband med celiaki, även om det finns personer som har båda. De jag känner som har hudproblem av gluten (och celiaki) har drabbats ganska plötsligt i vuxen ålder.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 333
Senast: Grazing
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 138
Senast: LenaH
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
53 376
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 597
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp