Har ni koll på Agnes Vold?

Till att börja med kan hon ju presentera något som helst vetenskaplig bevis på att det är skadligt att helamma 6 månader när all forskning och WHO mfl säger annat.

Jag vet inte vad som har sagt av Agnes, men när det gäller födoämnesallergier så pratar mer och mer om att introducera olika födoämnen före 6 månader. Ca 4 månader rekommenderas det väl att börja med smakportioner redan nu?

Det man studerat mest är nog jordnötter.
http://www.lakartidningen.se/EditorialFiles/WL/[DHWL]/DHWL.pdf
 
Har precis sett en intervju med Agnes Vold. Hon tar effektivt död på många myter vad gäller barn o allergier och en del annat.
http://mama.nu/artiklar/agnes-wold-om-10-myter-foraldrar-absolut-inte-behover-tro-pa/
Jag såg en del av intervjun och följer henne på Twitter. Eftersom jag fortfarande följer henne så anser jag inte att hon är alltför jobbig på Twitter. Hon måtte ju uppenbarligen ge något eller vara rättså trevlig på Twitter men just nu vet jag inte vad.

Jag upplevde tv-programmet som delvis baserat egna upplevelser. Dvs hon berättade om en svunnen tid när

Jag tycker på intervjun att hon framförallt kritiserade hårda och absoluta och ofta felaktiga regler från offentligt håll, socialstyrelsen antar jag. Bbarnmorskorna som förde vidare informationen på ett auktoritärt sätt mot mammorna. Hon beskrev när hon fick barn och rekommendationerna som barnmorskor då gav var att barnen skulle ligga på mage och det skapade en "epidemi" av döda bebisar som dog av plötslig spädbarnsdöd. Hon tyckte intuitivt att lägga barnet på magen kändes fel eftersom en inte såg ögonen. Hon vågade knappt lägga barnet på rygg utan hon la barnet på sidan för att "lyda" auktoritära barnmorskor och regler som skulle reglera moderns samvaro med sitt barn. Som Jag upplevde det ser Hon ser att kvinnor blir styrda i sin samvaro med sina barn som inte ger kvinnors kompetens någon tilltro. Att ta ett glas vin för knappast ut någon alkohol i bröstmjölken utan det är återigen ett sätt att styra kvinnor att känna skuld och berätta för kvinnor hur kvinnor ska bete sig. Naturligtvis är alkohol inte bra för någon men att det skulle skada barnet att ta ett glas vin är inte vetenskapligt baserat heller. I blodet kan Det bli promille om en kvinna är rejält berusad, många glas vin, och sedan ska blodet omvandlas till bröstmjölk och då blir promillen alkohol i bröstmjölken väsentligt mindre. Ett glas vin ger inte en promillen, tusendel, i blodet och alltså mindre i bröstmjölken.

Jag upplevde stt hon berättade om strukturer somska styra kvinnor, som är känsliga när de föder barn, som bara har som l Att bestämma över kvinnor utan vetenskapligt grund. Strukturerna som ska skapa kvinnor som ska känna skuld och skam och lyda.

Allt detta måste vara under förändring. Jag upplevde inte att någon på BVC sa till mig alltför mycket hur jag skulle sköta våra bebisar. Jag kanske inte var mottaglig, jag läser ju år mycket jämnt så jag sökte kanske fakta på andra ställen. BVC var bara ett infoställe. Jag upplevde att Tv-programmet mycket som hon berättade dåtid Men problematiken är säkert inte borta. Underbart program. Se det. Härlig människa.
 
Jag vet inte vad som har sagt av Agnes, men när det gäller födoämnesallergier så pratar mer och mer om att introducera olika födoämnen före 6 månader. Ca 4 månader rekommenderas det väl att börja med smakportioner redan nu?

Det man studerat mest är nog jordnötter.
http://www.lakartidningen.se/EditorialFiles/WL/[DHWL]/DHWL.pdf

De säger att man kan (inte ska) börja med ”smaksensationer” vid 4 månader om barnet är intresserat. Typ stoppa fingret i sås och låta barnet suga.
Vår bvc-”tant” är också nästan manisk med att de ska börja äta lite gluten tidigt.
 
De säger att man kan (inte ska) börja med ”smaksensationer” vid 4 månader om barnet är intresserat. Typ stoppa fingret i sås och låta barnet suga.
Vår bvc-”tant” är också nästan manisk med att de ska börja äta lite gluten tidigt.

Fast det kanske inte handlar om ”smak”, det kanske handlar mer om att träna immunsystemet på vad det ska betrakta som farligt och inte.
 
Jag vet inte vad som har sagt av Agnes, men när det gäller födoämnesallergier så pratar mer och mer om att introducera olika födoämnen före 6 månader. Ca 4 månader rekommenderas det väl att börja med smakportioner redan nu?

Det man studerat mest är nog jordnötter.
http://www.lakartidningen.se/EditorialFiles/WL/[DHWL]/DHWL.pdf
Jo och även gluten sägs vara bra att introducera under amning och tidigt, att gnaga lite på ett kex.
Vilket ju inte är samma sak som att ta bort ett amningsmål och ersätta med gröt, utan mer att få smaka länge antar jag. (vi gjorde så, introducerade vid fyra månaders ålder men definitivt inte ersätta amningen utan någon liten tesked.)
 
Hon har väl rätt kraftigt ifrågasatt det här med skadliga kemikalier som barn utsätts för i vardagen. Ett uttalande som hon fick rätt mycket skit för från experthåll.

Edit: trodde väl aldrig att jag skulle ha Expressen som källa :p
https://www.expressen.se/kvallsposten/experterna-rasar-efter-agnes-wolds-utspel/
Seriöst, den artikeln och det enligt artikeln Växjö kommun gör är att de Anser sig ha mer kunskap än kemikalieinspektionen och alla andra offentliga, statliga , EU - kontroller som finns.

Jag håller fullständigt med Agnes wold det verkar vara en total slöseri med fem miljoner i skatteintäkter. Fruktansvärt illa av Växjö kommun om detta är sant. Jag anser att skattepengar ska inte gå till att inte lita på offentliga kontrollfunktioner. 5 miljoner som kunde gått till fler lärare eller bättre mat eller mer städning etc.
 
Seriöst, den artikeln och det enligt artikeln Växjö kommun gör är att de Anser sig ha mer kunskap än kemikalieinspektionen och alla andra offentliga, statliga , EU - kontroller som finns.

Jag håller fullständigt med Agnes wold det verkar vara en total slöseri med fem miljoner i skatteintäkter. Fruktansvärt illa av Växjö kommun om detta är sant. Jag anser att skattepengar ska inte gå till att inte lita på offentliga kontrollfunktioner. 5 miljoner som kunde gått till fler lärare eller bättre mat eller mer städning etc.
Fast hon fick ju kritik från just kemikalieinspektionen.
 
Under förra året ändrade livsmedelsverket sin rekommendation angående tidig intro av gluten till att det troligtvis är en successiv introduktion i sig och inte när det introduceras som är av vikt.

"
Mat som innehåller gluten
Nya forskningsresultat om utveckling av glutenintolerans pekar på att det viktigaste för att minska risken är att långsamt vänja spädbarn vid små mängder gluten. Däremot spelar det inte så stor roll när man börjar ge barnet gluten. Kanske har det inte heller någon betydelse om barnet fortfarande ammas. Därför ser Livsmedelsverket nu över nedanstående råd. Inget tyder dock på att nuvarande råd skulle öka risken för glutenintolerans. Tvärtom kan råden bidra till att minska risken, eftersom de poängterar att gluten ska introduceras långsamt."
https://www.livsmedelsverket.se/mat...h-ungdomar/spadbarn#Mat som innehåller gluten
 
Fast hon fick ju kritik från just kemikalieinspektionen.
Det läste inte jag i artikeln.

Det hela verkar konstigt, artikeln är konstig om det beskriver riktigt vad som hände. Om det inte beskriver riktigt så går det Inter heller att bedöma uttalanden. "Fake news". Köper inte kommunen miljömässigt godkända leksaker? Jag avstår vidare kommentarer om denna artikel.
 
De säger att man kan (inte ska) börja med ”smaksensationer” vid 4 månader om barnet är intresserat. Typ stoppa fingret i sås och låta barnet suga.
Vår bvc-”tant” är också nästan manisk med att de ska börja äta lite gluten tidigt.
Det är inte jättekonstigt, de fick en total epidemi av glutenintoleranta när de hade rekommenderat sent införande av gluten i kosten ngn gång på 80-talet (tror jag det var).

Så det är nog ingen risk för ditt barn eftersom det är så få som blir glutenintoleranta, men rent statistiskt sett finns en risk för en stor ökning i befolkningen om de inte rekommenderar tidigt införande av gluten i kosten. Det är trots allt lite besvärligt att vara glutenintolerant gissar jag att de tänker och vill gärna inte öka % andelen som har det i onödan när de vet vad som minskar risken.
 
Under förra året ändrade livsmedelsverket sin rekommendation angående tidig intro av gluten till att det troligtvis är en successiv introduktion i sig och inte när det introduceras som är av vikt.

"
Mat som innehåller gluten
Nya forskningsresultat om utveckling av glutenintolerans pekar på att det viktigaste för att minska risken är att långsamt vänja spädbarn vid små mängder gluten. Däremot spelar det inte så stor roll när man börjar ge barnet gluten. Kanske har det inte heller någon betydelse om barnet fortfarande ammas. Därför ser Livsmedelsverket nu över nedanstående råd. Inget tyder dock på att nuvarande råd skulle öka risken för glutenintolerans. Tvärtom kan råden bidra till att minska risken, eftersom de poängterar att gluten ska introduceras långsamt."
https://www.livsmedelsverket.se/matvanor-halsa--miljo/kostrad-och-matvanor/barn-och-ungdomar/spadbarn#Mat som innehåller gluten
Jo saken när glutenintoleransen ökade snabbt var nog att de gick rakt över till rejäla vällingmål utan att passera gå.

Samtidigt finns ju forskning i USA om jordnötsallergi och introduktion av jordnötter, där verkar den springande punkten vara att det ska vara tidigt och jättelite. Att introduktion genom magen för nya matvaror är betydligt bättre än introduktion genom att andas in eller hudkontakt tex.
https://community.kidswithfoodallergies.org/blog/new-guidelines-for-early-introduction-of-peanut

LEAP findings showed that the group of at-risk infants who ate 2 grams of peanut three times a week had significantly less allergy to peanuts at 5 years of age compared with infants who avoided peanut. The at-risk babies were all less than 12 months of age with eczema and/or egg allergy.

LEAP is important because it was the first study of its kind to show how giving peanuts early to high-risk infants can effectively prevent the development of the allergy.

Because of LEAP and a few more studies, an expert panel of doctors, scientists, and public health experts created new guidelines for early introduction of peanut to infants.

The new guidelines recommend that before 11 months of age, all infants should start eating age-appropriate peanut-containing foods. The ideal age is closer to six months
Men jag har för mig att i den verkliga undersökningen så introducerades det betydligt tidigare.
 
Jo saken när glutenintoleransen ökade snabbt var nog att de gick rakt över till rejäla vällingmål utan att passera gå.

Samtidigt finns ju forskning i USA om jordnötsallergi och introduktion av jordnötter, där verkar den springande punkten vara att det ska vara tidigt och jättelite. Att introduktion genom magen för nya matvaror är betydligt bättre än introduktion genom att andas in eller hudkontakt tex.
https://community.kidswithfoodallergies.org/blog/new-guidelines-for-early-introduction-of-peanut




Men jag har för mig att i den verkliga undersökningen så introducerades det betydligt tidigare.

Jag har också läst om introduktion av nötter tidigt, jag är jätterädd för nötallergi eftersom det finns på flera ställen i släkten, fick ingen hjälp från bvc så fick googla mig till nån form av svar själv. Började därför inteoducera nötter redan vid fyra månader, med ”slick på fingret” eller små smulor.
 
Min son fick nån släng av glutenintolerans vid 8-9 mån ålder. Då trodde läkarna att det var spannmålen i vällingen som var boven, gluten nämndes inte vad jag minns. Men det är väl samma tycker jag. Så sojabaserad välling löste problemet. Som sedan inte ledde till livslång glutenintolerans. Nötallergin har inte gått över däremot.
 
Min son fick nån släng av glutenintolerans vid 8-9 mån ålder. Då trodde läkarna att det var spannmålen i vällingen som var boven, gluten nämndes inte vad jag minns. Men det är väl samma tycker jag. Så sojabaserad välling löste problemet. Som sedan inte ledde till livslång glutenintolerans. Nötallergin har inte gått över däremot.

Nötallergi brukar väl inte gå över? Jag har aldrig hört om det, vet att tex äggallergi kan försvinna.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Min ena lilla hund har främst växt upp med Husse. Husse har därmed varit hennes favoritperson. Hon skulle gosa med honom mest, sitta i...
Svar
8
· Visningar
1 331
Senast: Grazing
·
Tjatter Oro i Ugglebo Den lilla byn Ugglebo breder idylliskt ut sig i ängsmark med sina timrade småhus, hagar omgivna av gärdesgårdar hyser...
22 23 24
Svar
471
· Visningar
13 136
Senast: LenaH
·
Tjatter Påsklov!! I dessa Covid-19 tider när hela Stockholm stängs ner och ser ut som en spökstad bestämmer sig Stockholmarna för att dra till...
74 75 76
Svar
1 512
· Visningar
53 352
Relationer Varning för vääääldigt långt inlägg! Jag skriver sällan personliga saker här men nu känner jag att jag skulle behöva andras syn på...
2 3 4
Svar
74
· Visningar
23 590
Senast: alazzi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp