Har ni kontakt med era hundars uppfödare? (Utbruten från Uppdateringstråd nr 23)

Doris är köpt på halvfoder och uppfödaren bor i samma stad som mig så i början hade vi väldigt mycket kontakt. Hon stöttade vid utställningar och hjälpte mig med pälsvården.

När jag sen flyttade 60 mil bort blev kontakten såklart mindre frekvent och det blev aldrig nån kull på Doris. Nu gillar hon ibland bilder på Instagram eller facebook men inte mer än så.
 
Vi hade mycket kontakt förr, och jag har även bott periodvis hos dem för att hjälpa till med hundarna. Nu har vi ingen kontakt oavsett vad som händer.

Har det hänt nåt som gör att ni inte har kontakt längre? Har fått för mig att du är väldigt förtjust i deras linjer och hundar 🙂
 
Har ni mycket kontakt med era hundars uppfödare? Alvin har jag ju haft hos mig i 10 år och Milou 1 år. Jag gillar verkligen deras uppfödare, vi har haft kontakt i alla år . Hon hör av sig och frågar hur jag mår, hur Alvin och Milou mår och jag skriver små noveller om vårt liv här som hon älskar att höra om. Hon uppdaterar mig om vad deras syskon gör och vi kan prata om lite jobbiga perioder i livet. Ibland skickar jag bilder. Hon tycker det är roligt att jag hittar på så mycket med dom.

Jag tycker om att hon bryr sig om oss tre, och att hon följer upp hur det går för hennes valpar. Hon skrev igår att det har varit jätte högt tryck nu på valparna som kommer om någon vecka och att hon fått säga nej direkt till många. Hon vill nog egentligen att jag ska ta en valp och jag är frestad men det räcker med 2 hundar just nu.

Jag har god kontakt med ”min” uppfödare som fött upp 3 av mina hundar. Hon är helt underbar, mkt erfaren och finns där för de hundar hon fött upp any time. Hon har hjälpt mig luska fram hund när hon själv inte haft. Och övertalade den personen att sälja nuvarande hund, som hon fött upp, till mig genom att säga att hon ”utan att tveka skulle skicka vem som helst av sina hundar till mig” etc.
Den kvinnan som hade nuvarande hund i 4 år har jag också fin kontakt med. Vi känner ju varann mindre. Men hon är både väldigt varm, trevlig, duktig och mån om hunden. Så vi hörs iaf då och då.
Jag är så glad för dessa 2 och vill absolut köpa av dem igen.
Den som fött upp mina 2 första tyckte jag hade dålig hundsyn och ville ej ha kontakt med mer. Och skulle aldrig stödja deras sätt att ha hund genom att köpa av dem igen nu när jag vet.
 
Nu har jag fodertik så ganska naturligt att ha kontakt men i familjen har vi haft 3 andra hundar från samma kennel (som inte varit på foder) och jag är väldigt nöjd med uppfödarens sätt att vara mot valpköpare.
Kenneln är stor (tot ca 450 valpar sedan den startades för 25 år sedan med 2-4 kullar om år) men lyckas ändå inbjuda till kontakt. Dom arrangerar inte längre egna MHn men bjuder in till läger varje år, svarar alltid på frågor, bjuder in för träningar och kommenterar statusuppdateringar på fb.

Händer det något är dom alltid bara ett telefonsamtal bort och när jag lämnade ifrån mig tiken för parning skickade dom en liten uppdatering varje dag med allt ifrån hur det gick att åka bil och bo på hotell till hur det gick med själva parningen.

Har haft kontakt med alla uppfödare till de hundar jag haft om inte annat har jag dom på Facebook.

En uppfödare va jag mindre nöjd med då responsen när hunden blev sjuk va lite "det är inget fel på vår avel" och "om hunden har demodex så är det för att du valt att behandla panosteiten med smärtlindring (panosteit som hunden då skulle fått för att jag tränat för hårt eller gett fel foder) " och alla andra krämpor - något med nerver som kom i kläm och armbågsfel var enligt dem antingen överdrivet eller uppstått pga någon skada under min vård. Dom visste också om att hunden hade ett navelbrock men det stod inte på besikningsprotokollet och dom ansåg att det va så litet att det ändå skulle växa bort därför sa dom inget om det (det växte inte bort) först jag ifrågasatte det.
Men jag har dom fortfarande på FB och mycket kontakt med övriga valpköpare från den kullen även om jag fick avliva min egen tik för snart 4 år sedan (då hon va 2 år gammal)
 
Vår första hund kom från en släkting, så där hade vi mycket kontakt! Nummer två och tre kom från samma uppfödare, vi hade mer kontakt med henne den första gången. Men ändå så mycket kvarstående kontakt att vi hälsade på när vi skaffat nummer fyra, som kom från en annan kennel (hon hade då slutat med uppfödning). Hade bra kontakt med uppfödarna till nummer fyra tills de skiljde sig och slutade med uppfödning.

De som vi har nu är från en och samma uppfödare och vi har väldigt god kontakt. Hon är väldigt engagerad i sina valpköpare, så engagerar man sig tillbaka blir det jättebra. Hon har kennelläger varje år, åker på utställningar i ganska stort gäng av valpköpare, osv. Och sen bor vi ganska nära så då blir det träning ihop också. Väldigt skönt, tycker jag, att ha den kontakten.
 
Alla mina uppfödare bor i utlandet,jag har sporadisk kontakt med några o närmare kontakt med några.
 
Nessies uppfödare mer de första åren men det händer att vi skriver till varandra om det är nåt och hon skriver oftast grattis när vi varit och tävlat. Har en del kontakt med Nanos uppfödare och vi pratas vid på telefon ibland också, vi kommer bra överens.
 
Har det hänt nåt som gör att ni inte har kontakt längre? Har fått för mig att du är väldigt förtjust i deras linjer och hundar 🙂
Yep, väldigt mycket. Ang linjerna så har de inte kvar så mycket av det jag tycker om (inte utan att det är uppblandat med sådant jag inte tycker om) och på de 7 kullar de haft de senaste 9 åren (Aysus kull inräknad) så är det bara Aysus och Ebrahs kullar som jag verkligen tyckt om. Inte så att de andra kullarna nödvändigtvis är dåliga, men inte min typ av saluki. Det i kombination med annat som hänt så är jag fast bestämd vid att inte köpa fler hundar från dem.

Jag har nära kontakt med flertalet andra salukiuppfödare utspritt över halva världen och vet precis var det jag vill ha finns. Som tur är vill de uppfödarna gärna ha mig som valpköpare också, det gäller bara att de har en kull när det passar mig tidsmässigt :)
 
Min hunds uppfödare bor i Tjeckien så vi har sporadisk kontakt via facebook. Hon pratar inte engelska öht så jag använder google translate till allt. Skulle det vara något man undrar eller problem man har så kan man alltid lägga ett meddelande till henne. Ser inget behov av att småprata i övrigt.
 
Nej inte längre då hen har lagt ner "hunderiet" helt och numera har helt andra intressen.
Däremot har jag kontakt med en hel del av mina uppfödningar trots att jag själv inte är aktiv mer. Åt några har jag blivit typ mentor åt när de skaffat nya hundar av samma ras.
 
Ja en del. Hon kommenterar/gillar bilder ibland på fb och instagram. Kenneln har oxå en fb grupp som jag är med i. Tanken var att vi skulle på en utställning ihop i april men den ställdes in iom corona så det blev inte av.
 
Med min förra bcs uppfödare har jag endel kontakt. Hoppas på att kunna köpa en hund till därifrån senare då jag gillar både hundarna och uppfödaren.

Med min nuvarande, ingen efter hon diagnosticerades med OCD..
 
Min hunds uppfödare bor i Tjeckien så vi har sporadisk kontakt via facebook. Hon pratar inte engelska öht så jag använder google translate till allt. Skulle det vara något man undrar eller problem man har så kan man alltid lägga ett meddelande till henne. Ser inget behov av att småprata i övrigt.
Hur tog du kontakt med denna uppfödare och hade ni Google translate-kontakt hela tiden? Jag har en import från Finland där uppfödaren inte talar vare sig svenska eller engelska, men jag kontaktade uppfödaren till min tiks mamma när jag såg kullen och ville ha en valp. Den uppfödaren kan både svenska och engelska (mest engelska) och är också en som jag känt lite genom åren (inom en liten ras så känner ju alla varandra mer eller mindre, även över gränserna). Jag gick alltså via henne i min kontakt med uppfödaren till min valp. När jag hämtade valpen så var uppfödarens man hemma och kunde tolka. Det är dock väldigt speciellt när man inte kan kommunicera direkt med någon. Jag skulle aldrig lita på att Google översätter rätt, så det alternativet har aldrig funnits för mig.
 
Har god kontakt med Ammos uppfödare,vi hörs varenda vecka.
Hon är en vän och värd sin vikt i guld, hjälper alltid till och svarar på alla frågor.
Önskar alla hade en lika bra uppfödare i ryggen som henne.
 
Det känns som om det här med kontakt har ändrats, till det bättre med mer kontakt mellan uppfödare/valpköpare nu. Mina första hundar hade jag ingen kontakt med uppfödarna alls efter köp, då pratar vi -80-talet.
Senare tog jag en tik på foder och då var kontakten naturlig tills kontraktet blev uppfyllt. Jag hade ett otroligt bra kontrakt, sådana skrivs nog inte längre. Men efter det så hade vi inte kontakt mer, men det berodde på att hennes liv kom emellan och hon slutade mer eller mindre med hundar.

Min nuvarande uppfödare och jag har kontakt ofta, både via Fb och privat. Vi med hundar från henne har en egen Fb-grupp som är ganska aktiv. Vi försöker ses minst 1 ggr/år. Men vi bor 60 mil ifrån varandra och det tycker jag är synd. Hade vi bott nära varandra så hade vi nog umgåtts väldigt ofta, både för träning och jakt. Men även rent privat då vi "klickade" som vänner direkt.
 
Hur tog du kontakt med denna uppfödare och hade ni Google translate-kontakt hela tiden? Jag har en import från Finland där uppfödaren inte talar vare sig svenska eller engelska, men jag kontaktade uppfödaren till min tiks mamma när jag såg kullen och ville ha en valp. Den uppfödaren kan både svenska och engelska (mest engelska) och är också en som jag känt lite genom åren (inom en liten ras så känner ju alla varandra mer eller mindre, även över gränserna). Jag gick alltså via henne i min kontakt med uppfödaren till min valp. När jag hämtade valpen så var uppfödarens man hemma och kunde tolka. Det är dock väldigt speciellt när man inte kan kommunicera direkt med någon. Jag skulle aldrig lita på att Google översätter rätt, så det alternativet har aldrig funnits för mig.
Tog kontakt via Facebook när jag hade bestämt mig för att jag skulle ha en ny hund efter att min förra gick bort. Pratade med flera olika uppfödare, kollade av vad de hade för planer framåt osv. Det visade sig att just denna uppfödaren hade en planerad kull med linjer som jag tycker om. Tog kontakt med henne första gången hösten 2018 samma år som min förra hund gick bort och tiken parades hösten 2019. Hon har en nära vän som är duktig på engelska och hjälper henne i kommunikationen med alla valpköpare som inte kan tjeckiska, vi tre hade en gruppchatt på messenger där hon kunde hjälpa till vid behov men översättningen men Google translate funkade så bra att hon i princip inte behövde delta öht. Tror det bara var en handfull gånger under hela tiden som vi fick ta hjälp av väninnan för att få klarhet i vad som menades. Google translate översätter bra men man ska inte förvänta sig ordagranna översättningar och man ska alltid översätta texten två gånger innan man skickar den. Jag använde engelska istället för svenska eftersom jag inbillar mig att den förstår engelska bättre och sen översatte jag till tjeckiska, sen översatte jag tjeckiskan tillbaka till engelska för att se att texten hade rätt budskap. Stod det fel i texten så ändrade jag orden i den engelska förlagan tills budskapet blev rätt. Att bara översätta en gång och sen skicka kan vara vanskligt eftersom man inte kan bedöma hur bra ens budskap egentligen gick fram i översättningen. Väninnan hjälpte också till att utforma kontraktet som såklart är på engelska. Planen var egentligen att åka ned och hämta honom själv och då hade väninnan varit med för att tolka, men tyvärr så kom coronan ivägen och alla gränser stängdes så var tvungen att få honom skickad hit med transport. Uppfödaren har väldigt många icke-tjeckiska valpköpare så hon är van vid att ta hjälp av vänner och familj för att översätta. Hon är äldre så hon har svårt att lära sig engelska tillräckligt bra för att kunna kommunicera själv även om hon förstår en del, men kan inte prata engelska själv.
 
Mina två ryssar är från samma uppfödare och jag har god kontakt med henne. Vi hörs lite till och från, träffas när vi får chansen (dvs när vi råkar befinna oss i samma land ;)).

Min svenska dalmatiner har jag inte speciellt mycket kontakt med uppfödaren till. Vi har olika åsikter om typ allt och det har nog hänt att jag har trampat dem på tårna några gånger. Jag har noll förtroende för dem.

Min flat är en foderhund och jag känner uppfödaren sedan barns ben, min mammas hundar var därifrån och jag har bott där till och från för att sköta hundarna när uppfödaren är bortrest.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 120
Senast: Migo
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 107
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 466
Senast: snorp
·
Övr. Hund Milou lider av extrem gosighet. Han har senaste tiden hittat ultimata stället att lägga sig på, nämligen precis framför/under mig och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 524
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp