Har ni kontakt med era hundars uppfödare? (Utbruten från Uppdateringstråd nr 23)

Det finns motsättningar uppfödare emellan i många, många raser. Det ska ju dock inte hindra dig från att köpa från en annan uppfödare som du känner förtroende till.
Nej det ska jag inte hindras av, men som tur är så tycker jag om Alvins och Milous uppfödare
 
Jag har en sällskapshund och uppdaterar om det händer någon som jag tror uppfödaren har nytta av att vet (t.ex. att nu har vi gjort BPH, röntgat HD/ED, problem med rygg) annars har vi ingen kontakt alls. Jag följer henne på FB och gillar inlägg på hennes hundsida. Passar mig väldigt bra.
 
Vi har god kontakt med båda uppfödare. Min äldstas uppfödare brukar vi hälsa på om sommaren för att ta en fika. Vi träffas även ofta i olika hundsammanhang.

Min yngsta är en foderhund så där är kontakten med den uppfödaren tät av förklarliga skäl.

Tycker om båda mina uppfödare och är glad för den kontakt som vi har :)
 
Med de tidigare hundarnas uppfödare har det varit lite si och så.

En av dem bytte ras och slutade helt svara på mail. De andra verkade bli mindre och mindre intresserade ju längre tiden gick, så i slutändan var väl vår kontakt vår årliga julbild. :P

Nuvarande hundens uppfödare är aktiv på sociala medier, och vi pratar hyfsat ofta via messenger. Det är trevligt att ha en kontakt, och jag skulle gärna köpa valp av dem igen. :)
 
Numera noll kontakt med ridgebackens (11år) uppfödare, mycket sporadiskt i början också.

Kelpiens (7år) har jag god kontakt med, vänt mej till henne många gånger om vi kört fast i träningen, hon hör av sig när vi är och tävlar mm. Hon ordnar kullMH/MT och Kennelläger. Rings ibland bara för att prata!
Nästa kelpie blir definitivt från henne alt om hon inte har, från kull som hon ”godkänt”. Hennes kunnande inom rasen är guld värt för en newbie som jag!

Sambon har mer eller mindre daglig kontakt med äldre norrbottenspetsens uppfödare, de har blivit goda vänner. Den yngres bor i Finland och pratar varken svenska eller engelska med de håller lite kontakt ändå. Google translate och Finland/svensk gemensam bekant hjälper till. Han är fö köpt tillsammans med den äldres uppfödare.
 
Viljas uppfödare har jag god men sporadisk kontakt med. Blir några uppdateringar om året på facebook med bilder eller tävlingsresultat. Vilja är fyra år nu och vi har träffat hennes uppfödare ett par gånger på valpträff, FART-test samt på några utställningar.

Igors uppfödare har jag kontakt med flera gånger i veckan. Allt från några korta meddelanden till längre telefonsamtal. Jätteskönt att ha en så kompetent uppfödare som är bara ett samtal bort (tvekar inte på att Viljas uppfödare också skulle ställa upp om jag behövde bolla något speciellt, men behovet har inte funnits). Jag är även välkommen till Igors uppfödare för privatträning och hjälp med klippning om jag vill, och nästa år hoppas jag kunna vara med på både kennelläger och uppfödarens lydnadsläger.
 
Igors uppfödare har jag kontakt med flera gånger i veckan. Allt från några korta meddelanden till längre telefonsamtal. Jätteskönt att ha en så kompetent uppfödare som är bara ett samtal bort (tvekar inte på att Viljas uppfödare också skulle ställa upp om jag behövde bolla något speciellt, men behovet har inte funnits). Jag är även välkommen till Igors uppfödare för privatträning och hjälp med klippning om jag vill, och nästa år hoppas jag kunna vara med på både kennelläger och uppfödarens lydnadsläger.

Har varit på ett av hennes lydnadsläger och det var jättebra, tränat privat för henne flera gånger :)
 
JA! Jag har underbar kontakt med kennelmamman! Och nu när min älskade Jazza gick bort så hörde hon av sig och erbjöd att jag fick låna en av hennes andra hundar tills vidare. Så nu är han här, Jazzas systerson! Jag har hund igen (åtminstone ett tag)!!! Bästa bästa bästa Jenny!!! :heartheart:heart
 
Jag har mycket god kontakt med min uppfödare. Hon har skapat en gruppchatt där alla valpköpare ur kullen är med samt hanens ägare och tikens uppfödare. I den skrivs det så gott som varje dag, mest videor och uppdateringar om valparna eller tiken men också lite annat. Hon arrangerar promenader/miljöträning, träffar, bjuder in till utställning och träningar för de som vill då hon är instruktör och nu tror jag det är någon slags kenneltidning på g.
Hon har även varit ett stort stöd när vi stött på problem och diskuterar gärna träning. Hanens ägare har en jämngammal kull där han också är pappan och vi har blivit inbjudna på kennelträff samt göra mh med dem. :)
 
Jag hade bra kontakt med både Fixas och Viljas uppfödare fram tills de blev sjuka, visade sig ha genetiska sjukdomar. Efter att jag fick diagnoserna på hundarna så började häxjakten och allt var ju mitt fel. Enligt båda uppfödarna.
De har båda två avlat vidare på syskon, föräldrarna till båda Masarna.

Så nu är båda uppfödarna blockerade på alla sociala medier men de får fortfarande andra uppfödare att trakassera mig på sociala medier. Uppfödare både inom Mas och Aussie...
 
Jag hade bra kontakt med både Fixas och Viljas uppfödare fram tills de blev sjuka, visade sig ha genetiska sjukdomar. Efter att jag fick diagnoserna på hundarna så började häxjakten och allt var ju mitt fel. Enligt båda uppfödarna.
De har båda två avlat vidare på syskon, föräldrarna till båda Masarna.

Så nu är båda uppfödarna blockerade på alla sociala medier men de får fortfarande andra uppfödare att trakassera mig på sociala medier. Uppfödare både inom Mas och Aussie...
Ett stötte-hjärta. Så folk beter sig :(
 
Jag hade bra kontakt med både Fixas och Viljas uppfödare fram tills de blev sjuka, visade sig ha genetiska sjukdomar. Efter att jag fick diagnoserna på hundarna så började häxjakten och allt var ju mitt fel. Enligt båda uppfödarna.
De har båda två avlat vidare på syskon, föräldrarna till båda Masarna.

Så nu är båda uppfödarna blockerade på alla sociala medier men de får fortfarande andra uppfödare att trakassera mig på sociala medier. Uppfödare både inom Mas och Aussie...

Det är så himla sjukt 😭
 
Jag hade bra kontakt med både Fixas och Viljas uppfödare fram tills de blev sjuka, visade sig ha genetiska sjukdomar. Efter att jag fick diagnoserna på hundarna så började häxjakten och allt var ju mitt fel. Enligt båda uppfödarna.
De har båda två avlat vidare på syskon, föräldrarna till båda Masarna.

Så nu är båda uppfödarna blockerade på alla sociala medier men de får fortfarande andra uppfödare att trakassera mig på sociala medier. Uppfödare både inom Mas och Aussie...

Fyfan. Folk borde skämmas mer.
 
Jag hade bra kontakt med både Fixas och Viljas uppfödare fram tills de blev sjuka, visade sig ha genetiska sjukdomar. Efter att jag fick diagnoserna på hundarna så började häxjakten och allt var ju mitt fel. Enligt båda uppfödarna.
De har båda två avlat vidare på syskon, föräldrarna till båda Masarna.

Så nu är båda uppfödarna blockerade på alla sociala medier men de får fortfarande andra uppfödare att trakassera mig på sociala medier. Uppfödare både inom Mas och Aussie...
Alltså nej vad hemskt, orättvist och elakt.
 
Jag har en uppfödare (inte mina hundars) i trakten som skulle hjälpa mig inför utställning och bjöd på fika och som hade lite kinesträffar. Men hon var konkurrent till min uppfödare och berättade gång på gång allt hon tyckte var fel på Alvin. Och på min uppfödares hundar. Jag blev jätte ledsen då (ung och ny i hundvärlden) men nu bryr jag mig inte alls. Jag tycker personligen inte om hennes typ av kines men var väluppfostrad nog att inte säga det. Har träffat flera av hennes hundar och jag tycker inte dom är lika fina som min uppfödares. Annars hade det ju varit rimlig att köpa här istället för att åka flera timmar.

Hon skulle helt dissa Milou för han är ca 1 cm högre än rasstantandard och av cobtyp. Hon vill ha små av hjorttyp. Det utställnings människorna inte får in är att det är just därför uppfödaren sålde honom till mig, för att jag tränar och tävlar och har noll intresse för avel och utställning. Jag VET att han är liìiite för stor fast det bara rör sig om 1 cm. Ingen nyhet, men för att träna och tävla är han perfekt.

Tycker min uppfödare tar ansvar när hon inte avlar på Milou som var tanken innan han växte så snabbt. Han har unik färgsättning som hon inte sett förr, fin crest och bra mentalitet. Men hon avlar alltså inte på Milou och för inte hans storlek vidare. I mina ögon är han perfekt men jag tycker det är bra att hon är noga.
 
Jag har ju ett måndags-ex och jag tror att de inträffar även med bra och noga avel. Man vet ju faktiskt inte ens om måndags-exen överlever tack vare "styrkan" i linjerna. Att det är valpar som annars skulle resorberas eller dö. Det kan vara en hjälte-tik som håller liv i dem och hjälte-gener är aldrig fel.

Jag tappade kontakten med min uppfödare när Pysslingen började knacka - det är som om hen inte riktigt kunde ta till sig det. Jag hade gärna sett att hen skulle varit lite nyfiken och ta de steg man kan ta (och som syns i avelsdata) för att säkerställa att de djur man avlar vidare på inte är belastade.

Hen är en av få svenska uppfödare som inte tror att hen föder upp kramdjur och som känns vid podengons ibland lite "speciella" psyke. En av dem som ser till att det inte blir gula kavaljerer (kavaljererna är 100 gånger bättre på att vara kavaljerer, så i det scenariot är podengon bara pynt). Och jag uppskattar verkligen typen på hennes hundar. Pysslings mamma är den snyggaste lilla podengon jag sett.
 
Jag har mycket god kontakt med min uppfödare. Hon har skapat en gruppchatt där alla valpköpare ur kullen är med samt hanens ägare och tikens uppfödare. I den skrivs det så gott som varje dag, mest videor och uppdateringar om valparna eller tiken men också lite annat. Hon arrangerar promenader/miljöträning, träffar, bjuder in till utställning och träningar för de som vill då hon är instruktör och nu tror jag det är någon slags kenneltidning på g.
Hon har även varit ett stort stöd när vi stött på problem och diskuterar gärna träning. Hanens ägare har en jämngammal kull där han också är pappan och vi har blivit inbjudna på kennelträff samt göra mh med dem. :)
Lite så har en uppfödare jag känner. Där finns facebookgrupp för senaste valpkullen (de har inte så många valpkullar öht) och där är alla valpköparna + hanhundens ägare aktiva och skriver. Jag är också med i gruppen, för att jag blivit så god vän med valpköparna och verkligen beundrar hundarna :D Tycker det är jättetrevlig och kul att ha ett litet samlat ställe för "familjen".
 
Har hört av oss ibland vid injagning och ibland inte.
Ingen kontakt med hästarnas förra ägare eller kaninernas när jag hade det.
 

Liknande trådar

Hundträning Hej på er! Vill egentligen bara bolla med er om ni tror jag kan få bukt med valpens beteenden eller om jag ska byta inställning dvs lära...
2
Svar
24
· Visningar
7 093
Senast: Migo
·
Övr. Hund Det här är mitt första hundköp och jag känner mig rätt förvirrad hur kontakten med uppfödare egentligen går till. Jag har inte...
2 3
Svar
56
· Visningar
6 097
Senast: tuaphua
·
Hundavel & Ras Hej! Jag har sen länge haft ett intresse att vilja bli uppfödare, men känner nu att jag vill öka min kunskap och se vad ni som kanske...
2
Svar
24
· Visningar
2 459
Senast: snorp
·
Övr. Hund Milou lider av extrem gosighet. Han har senaste tiden hittat ultimata stället att lägga sig på, nämligen precis framför/under mig och...
2 3 4
Svar
65
· Visningar
3 517
Senast: Unafraid
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Hjälp mig utvärdera rasförslag?
  • Hundrädda

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp