Har ni märkt av cheapflation?

Är inte bitarna så för att typ symbolisera att vissa inom matproduktionskedjan får gigantiska bitar, medan andra (ofta längst ned i kedjan) bara får en pyttebit?
Jo det sägs så? men de är fortfarande väldigt tjocka och svåra att bryta. Men självklart gillar säkert många det. Har inga problem med att de är olika stora, det fungerar väl, det just svårigheten att få av dem.
 
Ja, det är lite irriterande med det knäppa mönstret på bitarna och tjockleken, men om jag nu måste äta choklad (kan ju hoppas det gör att man äter mindre) så tänker jag att jag borde stå ut med det pga det de gör 😇.
Kollade upp mitt favoritmärke för mörk choklad nu Valrhona och de verkar också helt ok att köpa. De har samarbeten med vissa producenter och är så dyra delvis för att de betalar bra för chokladen. Delvis för att de tydligen väljer choklad noga osv. Känns bra, för jag har inte fastnat för någon rättvisemärkt mörk choklad så nu kan jag bara köpa mitt favoritmärke i lugn och ro :).
 
Förutom glass; Nutella! Inget jag äter ofta alls, men gillade det när jag var yngre. Testade igen för ett par år sedan (gjorde egen glass med det som smaksättning) och det var inte alls lika gott. Inte på långa vägar. (Hittade sedan ett annat märke som smakade som jag kommer ihåg Nutella från tidigare, så det var nog inte min smak som ändrats…)
Gör egen! :d
 
Jag tar mycket hellre krympflation och vanlig inflation än cheapflation, speciellt när det gäller sådant som är gott (men "onödigt").

Jag är inte kräsen av mig, men när det gäller just godsaker så är jag ofta sugen på Just Den Chokladen, eller Just Den Lakritsen, så då är det viktigt att den smakar som den ska.

Problemet med dessa produkter är ju att de sällan går att göra likvärdig hemma heller.

Så en liten brasklapp före jag fortsätter: det kan vara mitt luktsinne som ändrats, eller mitt minne som förgyller flydda tider men...

Parfym, jag tycker inte att de dyrare parfymerna doftar lika djupt och länge som de gjorde förut. Tycker att skillnaden mellan dyra och billiga har blivit mindre.
 
Palmolja och palmkärnolja är smaklösa till skillnad från andra oljor, andra oljor bidrar ju med sin smak.
Får väl erkänna att det är det enda jag tycker är "positivt". När fler och fler chips började gå över till solrosolja smakade de skit. Nu vet jag inget alls om solrosolja egentligen mer än att jag tycker allt som innehåller det smakar unket.
Är inte bitarna så för att typ symbolisera att vissa inom matproduktionskedjan får gigantiska bitar, medan andra (ofta längst ned i kedjan) bara får en pyttebit?
Jag har hört att det har något med länder att göra där bönorna kommer ifrån också men ärligt talat spelar det ju ingen roll. Måste finnas andra sätt att påpeka ett problem eller hylla något än att göra produkten oanvändarvänlig i brist på bättre ord.

För övrigt är jag personligen inte så förtjust i Tony's. Tycker den är dyr och smakar sämre än Fazer och Marabou. Men sen är ju jag också som ett barn som älskar mjölkchoklad och avskyr mörk choklad. Tycker ofta sån billig "julkalenderschoklad" är den godaste :D
 
Jag tycker mycket färdigmat rent blivit äcklig - jag minns att pölsa, fiskbullar, färdiga vårrullar, blodpudding, fiskpinnar, köpe-dressing, fryst pytt etc gick att äta (OK inte gott men OK). Det är störigt för det är väldigt nice att bara kunna plocka något ur frysen.
Här håller jag faktiskt inte med, eller delvis iaf. Fiskpinnar som du säger tycker jag också blivit sämre. Jag kan inte säga exakt vad det är men de smakar typ inget längre? Tycker inte heller det är någon skillnad på dyrare eller billigare varianter. Vet inte varför.

Däremot färdigmat typ Dafgård, Findus osv frysmaten har jag blivit förvånad hur mycket bättre de blivit på senare år jämfört när jag åt dem för kanske 15 år sedan? Jag gissar att det helt enkelt varit en nödvändig strategi då frysmat väl varit känd som "äcklig" rätt länge?

Sen är det såklart hit-and-miss bland mycket färdigmat. Dels vad man personligen gillar och inte men också generell kvalitet, man får prova sig fram. Vårrullar tycker jag allt jag hittat smakar skit, men ICA t.ex har frysta dumplings som är väldigt goda. Iaf de "japanska" och de med anka/ingefära, de vegetariska tycker jag tyvärr smakar illa, liksom ingenting men ändå lite beskt? Det är synd.

Bara för att jag skrev det nu kom jag faktiskt på en grej! Billys vegetariska panpizza minns jag som en av de godaste förr i tiden, nu smakar den ingenting, helt värdelöst. Tycker tyvärr ofta det är så med vegetariska/veganska produkter att de är smaklösa.
 
Är inte bitarna så för att typ symbolisera att vissa inom matproduktionskedjan får gigantiska bitar, medan andra (ofta längst ned i kedjan) bara får en pyttebit?
Säkert. Men när jag äter choklad vill jag bryta ner chokladkakan i mindre bitar och sedan äta en bit i taget. Det blir ju helt omöjligt med de rundade formerna. Hade de gjort en rad med små bitar och en med större hade jag varit helt ok med det, om raderna var raka. Nu köper jag inte deras choklad ens på rea, just för att bitarna stör mig.
 
Har slutat köpa GB och många andra mestadels, ens på pinne (undantag gammeldags vanilj i papperspaket, men de håller på att manipulera den också lite hela tiden). Det smakar liksom underligt.
Trodde jag hade blivit gammal och slutat tycka om glass tills jag råkade köpa gelato och älskade det! Åt upp två hela kulor! brukar faktiskt slänga hälften när jag köper glass eftersom jag tröttnar.

Så himla udda med glass som är som en geleglass när den tinat istället för att den blir sås.

En annan del i den biten är förresten att de blåser in så mycket luft i glassen -gör den lättare att ta direkt från frysen och tillsätter saker för att den inte ska bli kristallig eller torkad på ytan om fryskedjan bryts. Det sparar ju också pengar eftersom man betalar per liter (så Häagen Dazs verkar mycket dyrare jämförelsevis, trots att den är mycket tyngre) och de slipper hålla en ordentlig fryskedja.
Trodde det var inbillning när jag köpte ett paket gammaldags vanilj och insåg att den inte var god. inte alls samma gräddiga glassmak som brukar vara i den glassen. Skönt att fler upplevt det så det inte är fel på mina smaklökar!
 
Jag tänkte att det inte smakade lika gott som tidigare när jag nyligen smakade en bit After Eight.
Nu läser jag att de tydligen börjat fylla ut med palmolja för att det är billigare.
Det börjar vara hög tid för oss att vara uppmärksamma på det också. Tillsammans med all annan "flation". Suck......
Köpte After Eight till jul och insåg att jag inte tyckte om den. Det är ju något man kanske inte groffar i sig direkt, men nu var det inte ens gott på någon nivå. paketen står kvar i skåpet.
 
Här håller jag faktiskt inte med, eller delvis iaf. Fiskpinnar som du säger tycker jag också blivit sämre. Jag kan inte säga exakt vad det är men de smakar typ inget längre? Tycker inte heller det är någon skillnad på dyrare eller billigare varianter. Vet inte varför.

Däremot färdigmat typ Dafgård, Findus osv frysmaten har jag blivit förvånad hur mycket bättre de blivit på senare år jämfört när jag åt dem för kanske 15 år sedan? Jag gissar att det helt enkelt varit en nödvändig strategi då frysmat väl varit känd som "äcklig" rätt länge?

Sen är det såklart hit-and-miss bland mycket färdigmat. Dels vad man personligen gillar och inte men också generell kvalitet, man får prova sig fram. Vårrullar tycker jag allt jag hittat smakar skit, men ICA t.ex har frysta dumplings som är väldigt goda. Iaf de "japanska" och de med anka/ingefära, de vegetariska tycker jag tyvärr smakar illa, liksom ingenting men ändå lite beskt? Det är synd.

Bara för att jag skrev det nu kom jag faktiskt på en grej! Billys vegetariska panpizza minns jag som en av de godaste förr i tiden, nu smakar den ingenting, helt värdelöst. Tycker tyvärr ofta det är så med vegetariska/veganska produkter att de är smaklösa.
Findus färdigrätter blev mycket sämre OCH dyrare för något år sedan. Kycklingcurryn har blivit nästan oätbar jämfört med 1.5 år sedan
 
Här håller jag faktiskt inte med, eller delvis iaf. Fiskpinnar som du säger tycker jag också blivit sämre. Jag kan inte säga exakt vad det är men de smakar typ inget längre? Tycker inte heller det är någon skillnad på dyrare eller billigare varianter. Vet inte varför.

Däremot färdigmat typ Dafgård, Findus osv frysmaten har jag blivit förvånad hur mycket bättre de blivit på senare år jämfört när jag åt dem för kanske 15 år sedan? Jag gissar att det helt enkelt varit en nödvändig strategi då frysmat väl varit känd som "äcklig" rätt länge?

Sen är det såklart hit-and-miss bland mycket färdigmat. Dels vad man personligen gillar och inte men också generell kvalitet, man får prova sig fram. Vårrullar tycker jag allt jag hittat smakar skit, men ICA t.ex har frysta dumplings som är väldigt goda. Iaf de "japanska" och de med anka/ingefära, de vegetariska tycker jag tyvärr smakar illa, liksom ingenting men ändå lite beskt? Det är synd.

Bara för att jag skrev det nu kom jag faktiskt på en grej! Billys vegetariska panpizza minns jag som en av de godaste förr i tiden, nu smakar den ingenting, helt värdelöst. Tycker tyvärr ofta det är så med vegetariska/veganska produkter att de är smaklösa.
Ja fiskpinnarna är faktiskt väldigt annorlunda, jag älskade fiskpinnar, nu tycker jag de är ok bara. Tänkte jag kanske blivit vuxen till slut eller ngt.

Men det står också annorlunda på paketen, det ska vara olja i nu så man inte ska behöva ha smör när man steker osv, det måste ju vara en "produktutveckling".
 
Säkert. Men när jag äter choklad vill jag bryta ner chokladkakan i mindre bitar och sedan äta en bit i taget. Det blir ju helt omöjligt med de rundade formerna. Hade de gjort en rad med små bitar och en med större hade jag varit helt ok med det, om raderna var raka. Nu köper jag inte deras choklad ens på rea, just för att bitarna stör mig.
Och den största biten måste man nog angripa med kniv, nu har jag gett den till min man som slukat den, dock med ngt mutter om att den är hård och tjock :)
 
Det enda jag kom att tänka på är GB "glass". Men ingen kan väl ha missat det då det skrevs rätt mycket om det? Det är inte grädde i alls längre utan ärtprotein. Den smakar fan fick jag erfara efter att ha blivit bjuden hos en bekant.

Jag tror att företaget gömmer sig bakom sådant som "miljö" och "fint med veganskt" men som vanligt handlar det ju om pengen i slutändan.
Fast det är väl "bara" Bigpack som är sådan?
 
Just cheapflation har jag ännu inte märkt av på någon produkt, men värre är det med shrinkflation. Tror tyvärr att det bara är något som kommer att bli värre, innan det (eventuellt) blir bättre.
 
Jag tänkte att det inte smakade lika gott som tidigare när jag nyligen smakade en bit After Eight.
Nu läser jag att de tydligen börjat fylla ut med palmolja för att det är billigare.
Det börjar vara hög tid för oss att vara uppmärksamma på det också. Tillsammans med all annan "flation". Suck......
Inte min After Eight! :arghh:

Btw, Magnum. Kommer ni ihåg då de glassarna faktiskt var stora? Det gör knappt jag, men det var så en gång i tiden. De borde döpas om till Minimum.
 
Det här med att korv nu mera innehåller kyckling?? Jag vill inte äta industrikyckling! Men nu kommer de lura i mig det om jag äter korv. Mycket irriterande!
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
222
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 037
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
771
Senast: Rosett
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
159
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Hundrädda
  • Airtags, selar etc
  • Kattsnack 10

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp