Har ni märkt av cheapflation?

Rie

Trådstartare
Jag tänkte att det inte smakade lika gott som tidigare när jag nyligen smakade en bit After Eight.
Nu läser jag att de tydligen börjat fylla ut med palmolja för att det är billigare.
Det börjar vara hög tid för oss att vara uppmärksamma på det också. Tillsammans med all annan "flation". Suck......
 
Det enda jag kom att tänka på är GB "glass". Men ingen kan väl ha missat det då det skrevs rätt mycket om det? Det är inte grädde i alls längre utan ärtprotein. Den smakar fan fick jag erfara efter att ha blivit bjuden hos en bekant.

Jag tror att företaget gömmer sig bakom sådant som "miljö" och "fint med veganskt" men som vanligt handlar det ju om pengen i slutändan.
 
Det känns som att det varit en genomgående ”utveckling” i matindustrin sedan det blev just en industri. Enda sättet att vända trenden, tror jag, är att börja laga och baka mycket själva och vara medvetna konsumenter när det kommer till innehåll på det vi köper som vi inte gör själva. Öka medvetenheten och ställ krav på producenterna!
 
Tycker många varor har dessutom smygit ner i storlek. Kommer inte ihåg vilken vara det var nu men häromdagen tänkte jag att det var ju rätt billigt med tanke på hur priserna ökat. Sen upptäckte jag att den gått ner 20% i storlek så det var ju inte så billigt...
 
Det känns som att det varit en genomgående ”utveckling” i matindustrin sedan det blev just en industri. Enda sättet att vända trenden, tror jag, är att börja laga och baka mycket själva och vara medvetna konsumenter när det kommer till innehåll på det vi köper som vi inte gör själva. Öka medvetenheten och ställ krav på producenterna!
Ja, så tänker jag också. Samt att, om möjligt, bygga relationer med lokala producenter - styra sina pengar till närområdet och närområdets matproduktion, vilket också ger färre storskaligt producerade högprocessade eller oetiskt framställda produkter. Skyddar både djur, jorden och arbetare med tanke på våra strikta regelverk jämfört med många andra länder. Och smakar bra!
 
Det enda jag kom att tänka på är GB "glass". Men ingen kan väl ha missat det då det skrevs rätt mycket om det? Det är inte grädde i alls längre utan ärtprotein. Den smakar fan fick jag erfara efter att ha blivit bjuden hos en bekant.

Jag tror att företaget gömmer sig bakom sådant som "miljö" och "fint med veganskt" men som vanligt handlar det ju om pengen i slutändan.
Har slutat köpa GB och många andra mestadels, ens på pinne (undantag gammeldags vanilj i papperspaket, men de håller på att manipulera den också lite hela tiden). Det smakar liksom underligt.
Trodde jag hade blivit gammal och slutat tycka om glass tills jag råkade köpa gelato och älskade det! Åt upp två hela kulor! brukar faktiskt slänga hälften när jag köper glass eftersom jag tröttnar.

Så himla udda med glass som är som en geleglass när den tinat istället för att den blir sås.

En annan del i den biten är förresten att de blåser in så mycket luft i glassen -gör den lättare att ta direkt från frysen och tillsätter saker för att den inte ska bli kristallig eller torkad på ytan om fryskedjan bryts. Det sparar ju också pengar eftersom man betalar per liter (så Häagen Dazs verkar mycket dyrare jämförelsevis, trots att den är mycket tyngre) och de slipper hålla en ordentlig fryskedja.
 
Tycker många varor har dessutom smygit ner i storlek. Kommer inte ihåg vilken vara det var nu men häromdagen tänkte jag att det var ju rätt billigt med tanke på hur priserna ökat. Sen upptäckte jag att den gått ner 20% i storlek så det var ju inte så billigt...
Bregott paketet? från 600-500 gram?

Att glassarna till barn krymper tycker jag dock bara är bra, de är ändå inte nyttiga och är tillbaka på normal storlek igen från att ha varit gigantiska. Enda haken då att de är fulla med udda grejs och smakar B.
 
Det har ju förekommit shrinkflation rätt länge nu 🙈.
Allt från chokladkakor till diverse livsmedel.
Chokladkakor är ju allvarligt drabbade av uppsvällning så tycker det är ganska bra om de krymper också :) Tidigare köpte man ju bara de gigantiska chokladkakorna om man hade släkt på landet. Nu är det två för en hela tiden på dem och de normalstora är nästan borta. Men livsmedel är inte så kul när de krymper.
 
Chokladkakor är ju allvarligt drabbade av uppsvällning så tycker det är ganska bra om de krymper också :) Tidigare köpte man ju bara de gigantiska chokladkakorna om man hade släkt på landet. Nu är det två för en hela tiden på dem och de normalstora är nästan borta. Men livsmedel är inte så kul när de krymper.
Mitt ica har ganska många av de mindre ändå.
Men ja, jag tror de kanske behöver locka lite fler tillbaka till vårt största chokladmärke. Kanske därav alla erbjudanden.
Jag väljer oftast Tonys istället på grund av deras arbete för odlarna.
 
Det enda jag kom att tänka på är GB "glass". Men ingen kan väl ha missat det då det skrevs rätt mycket om det? Det är inte grädde i alls längre utan ärtprotein. Den smakar fan fick jag erfara efter att ha blivit bjuden hos en bekant.

Jag tror att företaget gömmer sig bakom sådant som "miljö" och "fint med veganskt" men som vanligt handlar det ju om pengen i slutändan.

Det döljer sig ärtprotein i mängder av saker numera. Det är lite obehagligt när man är allergisk mot ärtväxter.
 
Förutom glass; Nutella! Inget jag äter ofta alls, men gillade det när jag var yngre. Testade igen för ett par år sedan (gjorde egen glass med det som smaksättning) och det var inte alls lika gott. Inte på långa vägar. (Hittade sedan ett annat märke som smakade som jag kommer ihåg Nutella från tidigare, så det var nog inte min smak som ändrats…)
 
Mitt ica har ganska många av de mindre ändå.
Men ja, jag tror de kanske behöver locka lite fler tillbaka till vårt största chokladmärke. Kanske därav alla erbjudanden.
Jag väljer oftast Tonys istället på grund av deras arbete för odlarna.
Samma här. Jag gillar Marabou mjölkchoklad (ibland, egentligen föredrar jag väldigt mörk choklad) men har gått över till Tonys för det.
 
Förutom glass; Nutella! Inget jag äter ofta alls, men gillade det när jag var yngre. Testade igen för ett par år sedan (gjorde egen glass med det som smaksättning) och det var inte alls lika gott. Inte på långa vägar. (Hittade sedan ett annat märke som smakade som jag kommer ihåg Nutella från tidigare, så det var nog inte min smak som ändrats…)
Tänker att det inte fanns palmolja på 90-talet? så man hade ngt annat i allting, som smakade lite bättre? Eller tror jag fel? (kollegorna hävdar också att palmolja praktiskt taget är rejält onyttigt också jämfört med annat fett)

Kokosprickarna har förresten kanske ändrats två gånger. De var min favorit, blev konstiga och äckliga (tänkte palmolja) nu är de goda igen (men har säkert fortfarande palmolja i.)
 
Tänker att det inte fanns palmolja på 90-talet? så man hade ngt annat i allting, som smakade lite bättre? Eller tror jag fel? (kollegorna hävdar också att palmolja praktiskt taget är rejält onyttigt också jämfört med annat fett)

Kokosprickarna har förresten kanske ändrats två gånger. De var min favorit, blev konstiga och äckliga (tänkte palmolja) nu är de goda igen (men har säkert fortfarande palmolja i.)
Palmolja och palmkärnolja är smaklösa till skillnad från andra oljor, andra oljor bidrar ju med sin smak.
 

Liknande trådar

Kropp & Själ I måndags och idag, efter en varmare dag med skinande sol (gårdagen var kyligare), så har jag reagerat på något på den lilla korta(!)...
Svar
7
· Visningar
222
Senast: Hellhound
·
  • Låst
Kropp & Själ Jag är så fruktansvärt trött precis exakt hela tiden. Jag går runt här hemma och suckar, stånkar och stönar över att jag är så jävla...
4 5 6
Svar
105
· Visningar
7 042
Senast: Gunnar
·
L
Skola & Jobb Dethär är inte aktuellt förmig NU utan det är mest för OM det blir det i fram tiden. Men jag skulle jätte gärna vilja få tips om nån här...
Svar
12
· Visningar
772
Senast: Rosett
·
Träning Hej alla har en ponny som pga av tidigare skador inte kan ridas/köras och för att aktivera honom tänkte jag börja med lite...
Svar
2
· Visningar
159
Senast: skiesabove
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp