Har ni NÅGONSIN?

Sv: Har ni NÅGONSIN?

Vadå skyldighet? Vad gör hästar så mkt mer värda än kor & grisar? Det är ju inte ett barn för där kan jag hålla med om att man har skyldighet att vara förälder livet ut, utan en häst vi pratar om.
En hobby for god sake!
Jag hade aldrig behållt en häst som var farlig tex, för det är det inte värt! Min hobby ska kännas ROLIG. Jag skulle absolut kunna tänka mig att ta bort en frisk häst. Valde tex att avliva min 2,5åring med Kissing spine istället för att låta henne gå som sällskapshäst resten av livet.

EXAKT!!!!!! Det är ens skyldighet!
:bow::bow::bow:

Vadå skyldighet? Vad gör hästar så mkt mer värda än kor & grisar? Det är ju inte ett barn för där kan jag hålla med om att man har skyldighet att vara förälder livet ut, utan en häst vi pratar om.
En hobby for god sake!

Ursäkta, men va? Vad har du för hästsyn? Jag ser hästar som mer än en hobby, de är djur. De kan uppleva stress, må dåligt och har känslor. En häst är lika hjälplös och förstår säkert i princip lika mycket som ett barn, om inte minde. Desto större ansvar krävs utav ägaren. Den enda skillnaden ska väl vara att man inte ammar sin häst.. I övrigt kräver en häst också omvårdnad och kärlek. "Hobby", ja jisses..

I övrigt så har jag inte tagit bort en fullt frisk häst. Men jag skulle kunna göra det om hästen var direkt farlig eller mådde rysligt dåligt. Alltid finns det väl någon person som är villig att ta sig an svårare hästar, men att hitta en sådan är både tids och pengakrävande. Jag har full förståelse om man väljer att ta bort en sådan häst istället.

Ja en kallblodstravare som inte var säker och jag bedömde att dom som skulle klara den inte köpte den .Avlivningstrådar brukar spåra mer in egen nivå.

Du kan ju inte jämföra barn och hästar öht. Snacka om att förmänskliga hästen! Barn= våra avkommor. Hästar= husdjur, en helt annan djurart.

kl
Det är inte fel att ta bort en knepig häst. HÄSTEN lär ju inte lida av det.

Jag tycker att jag har rätt bra hästsyn, tackar som frågar.

Jag vill ge mina hästar ett naturligt liv, de är ute i stora hagar på sommaren, går på lösdrift med fri tillgång på vintern. Jag motionerar dem, gillar dem, de klappas & gosas med. MEN de är INTE som mina barn. Och jag riskerar inte livet för en häst. Och jag har INGA problem med att "friska" hästar tas bort.
Varje dag dödas friska djur i våra slakterier så de som tycker att ts är SÅÅÅ hemsk som tänker som hon gör måste vara veganer, för hur ursäktar man annars att man äter djur som varit fullt friska?

Ursäkta, men va? Vad har du för hästsyn? Jag ser hästar som mer än en hobby, de är djur. De kan uppleva stress, må dåligt och har känslor. En häst är lika hjälplös och förstår säkert i princip lika mycket som ett barn, om inte minde. Desto större ansvar krävs utav ägaren. Den enda skillnaden ska väl vara att man inte ammar sin häst.. I övrigt kräver en häst också omvårdnad och kärlek. "Hobby", ja jisses..

I övrigt så har jag inte tagit bort en fullt frisk häst. Men jag skulle kunna göra det om hästen var direkt farlig eller mådde rysligt dåligt. Alltid finns det väl någon person som är villig att ta sig an svårare hästar, men att hitta en sådan är både tids och pengakrävande. Jag har full förståelse om man väljer att ta bort en sådan häst istället.

I sak håller jag med dig tessiem, ditt första inlägg var kanske lite "brutalt" (kommer inte på nåt bättre ord just nu :p) formulerat med tanke på att det är ett forum för hästälskare ;), men jag förstår hur du menar och jag tycker inte heller att hästars liv skulle var mer värt än något annat djurs.

Själv är jag uppvuxen med fåruppfödning och även om en del av fåren blev som husdjur så gick de likförbaskat till slakt. Jag tycker inte att det är så mycket konstigare att avliva en häst än ett får.. Och ja, jag äter både får- och hästkött ;)

Om mitt sto måste lämna mig en dag så kommer jag att avliva henne, hon är dock 18 idag. Detta har jag bestämt sedan länge då jag anser att det är oansvarigt av mig att riskera hennes framtida trygghet genom en ny ägare.
Hennes liv har kantats av hårda ord, hårda nävar och allmän tragik, jag skulle ALDRIG riskera att hon behöver gå igenom det igen. Nu var det ju så att när jag köpte henne så gjorde jag det med vetskapen att hon skulle få leva med mig tills hon dog, men mycket kan hända och om, så ja, då skulle hon få somna in.

Så jag kan förstå dig.

Men sedan ska man ju minnas att det finns BRA hästfolk också, det svåra kan vara att hitta dem.

Självklart kan jag det. De ligger ju på ungefär samma nivå om man ser till tänk och reaktioner. Så jag anser att samma ansvar ska tas för bådadera, då ingen är kapabel att reda sig själv.

Så uppfattade inte jag det när du uttryckte det som " en hobby ffs! ". Självklart kan man behandla dem väl, men man måste ju samtidigt inse hur beroende de är av dig som ägare. Jag menade inte att hästen var jämnlik ditt barn rent känslomässigt, men det handlar ju inte om det. Utan som jag sa innan, att ansvaret är precis lika stort för två varelser som man skaffat sig, och som klarar sig själva precis lika lite.

Nötkreatur tex. föds ju upp just till mat. Men det är ju inte alls relevant, våra svenska hästar blir i regel inte mat, de avlas inte för det. Vilket jag tycker är synd.
Men att ta bort en häst bara för att känns ju otroligt onödigt. Hästen är ju framavlad speciellt för ridning. Klart man kan äta TS häst om hon tar bort den, men man inte behövt det om den kunnat säljas vidare utan problem.

En sådan Jävla dum fråga förtjänar inte ett svar! Det ska man tänka på innan man skaffar häst.

Anser du att man ska vara synsk för att kunna köpa en häst? Att veta hur framtiden ser ut och exakt hur hästen kommer att bli/utvecklas?

Ditt svar talar mest emot dig själv. Som jag förstått det så anser du att TS inte bör avliva, utan sälja. Samtidigt förstår jag det som att man bara bör köpa häst om man absolut 110% säker på att det från början till slut kommer att gå problemfritt. Vem i hela friden ska då kunna köpa en häst med problem (TS häst i detta fall) i sådana fall??? Då är det ju verkligen omöjligt för henne att hitta nytt hem till hästen :mad:

Jag hade nyligen samma dilemma med en ponny som jag haft i åtta år.

Lyckliga omständigheter gjorde att jag kunde omplacera henne till hästkunniga människor, som ägt både hennes pappa och helsyster,
hade möjlighet och ville ta hand om henne.
Kan inte de hantera henne, så kan ingen det.

Hade de inte kunnat ta hand om henne, så hade jag avlivat henne.

En häst ska inte behöva hamna i ett hem där den inte känner sig trygg,
är det en häst som lätt blir orolig och stressad, har svårt att få förtroende för människor och är väldigt svårhanterad, så anser jag att varken häst eller människor ska behöva utsätta sig för de risker som finns.

Vem i hela friden ska då kunna köpa en häst med problem (TS häst i detta fall) i sådana fall??? Då är det ju verkligen omöjligt för henne att hitta nytt hem till hästen :mad:

Fast nu är hästen tydligen bara "speciell" för TS, den är inte svår att hantera för någon annan. Det är det som gör det mest upprörande. Tror folk har förståelse om hästen skulle vara farlig på något sätt.

Liksom min häst är otroligt speciell, och mest speciell för mig men inte tar jag hans liv pga det bara för att jag kanske inte skulle kunna ha kvar honom.

Senast ändrad av en moderator:

En häst ska inte behöva hamna i ett hem där den inte känner sig trygg,
är det en häst som lätt blir orolig och stressad, har svårt att få förtroende för människor och är väldigt svårhanterad, så anser jag att varken häst eller människor ska behöva utsätta sig för de risker som finns.

Men det är otroligt många hästar som blir stressade och har svårt att lita på nya människor i nya stall med nya rutiner, för vissa tar det längre tid och för andra tar det ingen tid alls. Det är liksom hästar, vanedjur som brukar reagera vid miljöombyte, det betyder inte att man ska ta bort dom om dom råkar behöva säljas.

Det är en stor omställning för hästar att flytta och man får göra det så lätt som möjligt för hästen. Man kan inte ta bort alla hästar som reagerar lite starkare på flyttar. Det är ingen anledning.

Men som sagt igen är hästen farlig för andra så visst, då är det en liten annan sak.

Jag vill ge mina hästar ett naturligt liv, de är ute i stora hagar på sommaren, går på lösdrift med fri tillgång på vintern. Jag motionerar dem, gillar dem, de klappas & gosas med. MEN de är INTE som mina barn. Och jag riskerar inte livet för en häst. Och jag har INGA problem med att "friska" hästar tas bort.
Varje dag dödas friska djur i våra slakterier så de som tycker att ts är SÅÅÅ hemsk som tänker som hon gör måste vara veganer, för hur ursäktar man annars att man äter djur som varit fullt friska?

Skriver under på detta, både hästhållningen (vi har samma här) och konsekvenstänkandet. Det blir ett jäkla liv i såna här trådar om hur hemskt det är att slakta en frisk häst, samtidigt som man gladeligen äter köttet från andra unga, friska djur.

Jag kan också tycka det är synd och onödigt att en frisk häst tas bort, men har sett alldeles för mycket av hästar med rejäla problem för att tro att alla hästar går att 'rädda'...för en del är faktiskt det bästa att tas bort. En död häst lider inte.

/Kosmos (som fö varit vegan/vegetarian hela sitt liv)

Ja men visst förstår jag hur beroende de är av mig. Men jag ser hästarna som en hobby dvs när det inte är roligt längre så får det vara, och en farlig häst skulle jag inte sälja vidare.

Det är visst relevant. Hur kan man tycka att det är ts skyldighet att minsann behålla sin häst för att den är frisk när man dagligen bidrar till att flera unga friska djur dör?

Jag har egna köttdjur (får, nöt) & tycker att de förtjänar ett naturligt liv (som hästarna) men kan inte tycka att min moraliska skyldighet gentemot hästarna är större än gentemot fåren.

Så uppfattade inte jag det när du uttryckte det som " en hobby ffs! ". Självklart kan man behandla dem väl, men man måste ju samtidigt inse hur beroende de är av dig som ägare. Jag menade inte att hästen var jämnlik ditt barn rent känslomässigt, men det handlar ju inte om det. Utan som jag sa innan, att ansvaret är precis lika stort för två varelser som man skaffat sig, och som klarar sig själva precis lika lite.

Nötkreatur tex. föds ju upp just till mat. Men det är ju inte alls relevant, våra svenska hästar blir i regel inte mat, de avlas inte för det. Vilket jag tycker är synd.
Men att ta bort en häst bara för att känns ju otroligt onödigt. Hästen är ju framavlad speciellt för ridning. Klart man kan äta TS häst om hon tar bort den, men man inte behövt det om den kunnat säljas vidare utan problem.

Ja, men då är vi överens på den punkten.

Men hästar föds ju inte upp för att bli mat, de fyller ett helt annat syfte. Vi använder dem för att rida på, tävla på och träna med. Jag har inte sagt att Ts "minsann ska behålla hästen", nästan tvärtom. Och jag har ju sagt det, om TS avlivar sin häst äter jag den gladeligen. Men det är ju en rid/travhäst. Kan den fungera till det så ser jag ingen anledning att avliva den. Troligtvis blir den inte mat ändå. Och kött finns det ju gott om ändå, så varför inte ge denna häst ett värdigt liv? Nu är jag mer hypotetisk, då TS häst inte verkar lämpa sig till försäljning.

Jag anser att djuren är formade av människan i flesta fall,det blir vad man gör det till.!
En häst som är svårhanterlig måste ju blivit felhanterad från början om det inte är en stökig unghäst eller något liknande.
Är ni med på vad jag menar?
Hästen kan även i nuet bli felhanterad,och därefter kommer följderna.
Man måste hitta en ridning som passar varje häst, en ruttin som passar varje häst, foder som passar varje häst, hästar är också individer som vi människor och vi människor lever inte alla lika, för vi är olika.
Hoppas ni förstod mitt budskap:)

Nej, du har fel angående jämförelsen hästar/barn. Däremot har du rätt till din åsikt angående avlivning av friska hästar, men det är en helt annan sak.

kl
Sen tycker jag att man måste tänka ett steg till. Anta att man nu hittar den perfekta köparen, o allt funkar med hästen. Men sen då, det är ju inte säkert att den nya ägaren kan ha kvar hästen för alltid. Och om allt funkat för den nya ägaren, då kanske h*n glömmer att den här hästen har sina egenheter som måste beaktas vid en försäljning.

Sålde för 8-10 år sen en något, men inte alltför, speciell häst. Talade tydligt om att den hästen absolut inte fick sättas för vagn trots att han var mycket körd, o tom tävlad i körning, då han hade blivit opålitlig vid körning. Kunde helt utan förvarning få frispel, men funkade bra vid ridning.

Nä, köparen skulle inte köra, o köpte hästen. För ca 2 år sen ser jag just denna häst ute på annons. Om han blev såld, och om de nya ägarna blev informerade om problemet har jag ingen aning.

Inget påhopp, bara min åsikt.
Jag tycker att det är egoistiskt och oansvarigt att avliva en frisk unghäst som dessutom inte ens anses som problemhäst och om ägaren själv skriver att det finns många passande hem för denna.
VAD får TS att välja slakt framför att sälja?

Jag vet MÅNGA personer som sålt hästar som dom inte klarat av pga personens egna brist på kunskap/hantering/ridförmåga etc som sedan fungerat problemfritt i sina nya hem.
Ett ex, på mitt förra jobb hade vi en häst som min chef inte kunde rida alls, hästen stegrade sig, nästan galopperade baklänges och lade sig ned på knäna så fort chefen skulle rida, vägrade hoppa allt över 90 cm pga bristen på tillit (hästen har gått clear i 150 hoppning med annan ryttare), chefen red honom på både kandar och sen på ett sjukt skarpt kombinationsbett som jag snarare såg som tortyrredskap.
När jag eller den andra beridaren red så var det aldrig något tjafs, jag red honom på delat tränsbett utan hjälptygel. Problemet var att chefen rider oerhört hårt med dubbla signaler och hästen har trasiga laner och blåmärken lite var svans i gomen.
Tack och lov så är hästen nu såld till en skickligare ryttare!!!

Har även varit med och rehabiliterat problemhästar av mkt svår grad pga felhantering som var farlig, NU (efter kastration och tillitsarbete) så är han stabil och en normal häst, och en annan pga fel inridning till den grad att han flög i luften och sparkade mot en så fort han fick syn på sadel eller annat som associerades med ridning. NU rids han barbacka, med sadel, i grimma osv utan problem och är VÄL lämpad åt nybörjare.

Du skriver även att du bor på egen gård osv och att du kan ha kvar hästen, så utan att du förklarar mer ingående så är det mkt svårt att förstå för mig VART problemet ligger och hur(OM) man kan stödja/avleda dig från ditt beslut.

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 508
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 118
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 776
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Husky från USA, tips och råd m.m
  • FÅRtråden
  • Valp 2025