Har ni NÅGONSIN?

Sv: Har ni NÅGONSIN?

Menar du på allvar att ett spräckt skallben är lika med en kotledsinflammation? Man avlivar hästen för att den inte förtjänar det lidande den utsätts för i längden.

Nej, det är inte ett "gammalt" varmblod och du ska fortsättningsvis slippa höra om det. Jag trodde forumet var till för att föra diskussioner, men med din inställning så får man då endast svara TS och ingen annan? Du ger intrycket av att hästar ska sparas till vilket pris som helst och det tycker JAG är skrämmande.

// Jimma

Och detta

Släpa hästar in och ut från stall dag ut och dag in istället för att låta dem gå ute, lägga täcke lager pålager för man själv tycker det är kallt, rida med all världens skarpa bett och felaktiga sadlar det är normalt...

är bara ren okunskap från din sida. Nu framstår du mest som en fanatisk NH människa ( därmed inte sagt att fanatiker finns överallt och att jag tycker NH är nonsens). Man täckar för att hästar klipps. Man använder de bett hästen trivs bäst med. En felaktig sadel förmodar jag är en sadel som ligger dåligt? Det tror jag inte heller är särskilt förekommande. Men självklart finns det undantag.

Och detta

är bara ren okunskap från din sida. Nu framstår du mest som en fanatisk NH människa ( därmed inte sagt att fanatiker finns överallt och att jag tycker NH är nonsens). Man täckar för att hästar klipps. Man använder de bett hästen trivs bäst med. En felaktig sadel förmodar jag är en sadel som ligger dåligt? Det tror jag inte heller är särskilt förekommande. Men självklart finns det undantag.

Ditt svar ovan säger en hel del om ditt kunnande , som för mig är okunnighet..
Jag är ingen NH människa alls.:confused:

nej du, om du tror att alla hästar som har täcken är klippta så får du nog öppna ögonen lite och titta runt i verkligheten.:bump:

Självklart ska man använda det bett hästen trivs bäst med, men tyvärr rids alldeles för mångá hästar på felaktiga bett då ryttaren anser att de ska ha dem.. Väldigt vanligt..

Sadlar som inte ligger helt rätt? Om du bara visste hur många sadlar i detta avlånga land som inte passar hästarna de ligger på..
Att tro någort annat är att blunda för verkligheten..

Hur många tjocka gumpar ser man inte i alldeles för små sadlar? som gör att vikten ligger fel på hästen? Bara ett exempel av MÅNGA..

Du får tycka som du vill, jag tycker så som jag gör. Vi har uppenbarligen helt olika erfarenheter.

Det har vi verkligen. Och jag anser att det finns minns lika många sadlar/bett som är utprovade och med en passform som gynnar häst och ryttare som det finns iillasittande. Naturligtvis kan man även täcka om hästen fryser, men inte LIDER väl en häst av att de ett täcka för mycket?

delvis kl
Snacka om att ha kommit ifrån ämnet, men jag håller med jimma o bluefish!

Det känns som att ni som jämför barn med hästar o tycker att ALLA hästar ska leva, oavsett hur bänga eller skadade de är, är väldigt unga och/eller naiva.

hem finns , gäller bara att lägga ner tiden att hitta det och låta det ta den tiden det tar..
Alt, låt den bli sällskapshästar och få strosa o kring i hagarna.. VARFÖR måste hästarna prompt kunna gå att ridas alltid?

När är det ok att ge upp då att hitta det 'rätta hemmet'?

Dvs,om det rätta hemmet inte 'är hos mig längre' pga div. omständigheter och problemet är att för hästen är varje ev. flytt en lång inkörsperiod med medföljande problem som faktiskt både skrämmer och kan skada både folk och häst vilket gör att hästen kommer hem igen,som åter igen måste letas upp ett nytt hem till osv osv osv..
När anser du att det är det ok att ge upp,även om hästen fysiskt 'är frisk'?

Helt ärligt, skämtar du eller?

vad är det för påstående att " döda hästar lider inte" sluta med sådana uttalanden som är löjeväckande.. enligt min mening...

Skulle man avliva sitt barn om man tyckte att det var ett problembarn och inte ville att det skulle vandra runt i statshjälp? När ens gamla mormor får ont i höften blir hon avlivad då..?

nej, skulle inte tro det..

Tycker det är HEMSKT att höra hur lättvindligt många tar på ett liv här..
Uppstår det problem är det i min mening ens SKYLDIGHET att försöka lösa det och inte bara tycka att det är jobbigt och dyrt och att döda hästar inte lider och - vips . slakt..

Nä fy...

hem finns , gäller bara att lägga ner tiden att hitta det och låta det ta den tiden det tar..
Alt, låt den bli sällskapshästar och få strosa o kring i hagarna.. VARFÖR måste hästarna prompt kunna gå att ridas alltid?

Helt ärligt! NEJ, jag skämtar inte!

Hästar betyder otroligt mycket för mig men min sambo och mina nära och kära betyder mer.
Motfråga då... Skämtar du när du menar att du jämställer en människa med ett djur?

Är alternativet att avliva eller lämna över hästen i någon annans vård så skulle valet falla på de gröna ängarna.
Under förutsättning att hästen har svår problem som kan bli upphov till bekymmer för nästkommande ägare.
Du kan aldrig någonsin garantera att din häst, oavsett om det är en problemsort eller inte, får det bra hos nästkommade ägare. Och eftersom du sålt hästen har du ingen rätt att påverka vad som görs med den.
Dock är det större chans att en icke problemhäst får ett bättre hem med människor som förstår sig på den.

Som någon tidigare skrivit, det fåtal människor som verkligen kan hantera "vilken häst som helst" de vet att det krävs både tid, blod, svett och tårar.
Dessa människor tar antingen betalt eller så kan de helt enkelt inte ta hand om varenda häst (eller människa) med problem.

Människor med problem, psykiska eller kroppsliga kan få hjälp i form av vård och mediciner det är delvis detta som våra skattepengar går till.
Är gammelmormor gammal och inte har några tänder kvar får hon antagligen tandprotes eller dropp med näring.
En häst utan tänder är väldigt svår att hålla i hull.
Kan inte se framför mig att det skulle fungera med varken löständer eller dropp.
Har även svårt att se framför mig hur det skulle fungera med en höftprotes på en häst.

På ditt inlägg låter det som att du tror att jag förespråkar skott i pannan så fort Brunte inte gör en perfekt piaff.
Det är helt och hållet din egen tolkning!
Du har aldrig ställt frågan till mig var min gräns går!

Upplysningsvis kan jag berätta att jag hade otroligt stora problem med min förra häst.
Jag klarade inte av att hantera honom alls, vi blev osams och allt blev en enda ond cirkel.
Men vet du vad..? Han lever fortfarande.
Jag satte ut en annons och till varje spekulant som hörde av sig var jag helt ärlig med hur det var ställt med honom.
Till slut dök rätt person upp och idag är han en jättefin ridhäst.
Denna kämpade jag med i två år och jag grät floder den dagen jag bestämde mig för att göra av med honom.

Hem finns - säger du.
Hur vet du att det är ett gott hem?
Hur vet du att de klarar av din häst?
Det är inte alla hästmänniskor som har ett stort kontaktnät och således kan hitta någon i sin närhet.
Att personen finns i sin närhet är heller ingen garanti.
Precis vad som helst kan hända!
Du måste vara synsk för att veta att den får det bra!
Med tanke på din fråga om alla hästar måste kunna ridas.
Är det bara ridningsrelaterade problem som finns hos hästar?
Min förra var underbar att rida!

Vem menar du ska ta hand om alla dessa sällskapshästar som bara måste leva för att ditt samvete känns bättre?
Finns det något ställe som jag missat dit man kan vända sig när hela ens värld ställts på ända.

Lite OT.
En liten historia om hur det kan gå när en människa är desperat.
För några år sedan blev en man dödad av sin fru. Mannen var bekant med min sambo.
Mannen hade ett fint välbetalt jobb. Kvinnan var sedan många år sjukskriven och hemmafru.
Kvinnan levde för sin häst och denna var hennes allt!
En dag kommer mannen hem och berättar att han träffat en annan och att han vill skiljas.
Mattan rycks undan under hennes fötter och hela världen rasar.
Kvinnan blir helt desperat vid tanken på att förlora det som betyder mest för henne - hennes häst.
Under obehagliga omständigheter tar hon beslutet att slå ihjäl sin man med en hammare.
Undrar vad hon värdesatte mest, sin häst eller ett människoliv?

Nu har väl inte detta riktigt med ämnet att göra men det är inte riktigt hälsosamt att jämnställa människor med djuren.

Sorry för långt inlägg...

har själv ett varmblod som blev misshandlad för 9 år sedan.. han blev slagen över hela kroppen och hade ca 40 stora sår, han hade fått ett , troligen, järnrör slagit över huvudet som hade spräckt hela hans skalle i 2 delar och krossat bihålan på höger sida och det var hål genom nosryggen en dec under ögonen som han andades igenom..

Ögonen pekade åt vars ett håll och hästen var blodig och bara stod och skakade i chock..

han stod på helsingborg i 57 dagar... Ni kan ju själva tänka vad det kostade med 20% egen del att betala utöver självrisken.. han var i så dåligt skick att han inte gick att operera

han läkte och är nu sällskapshäst och njuter som bara den.. ser ut som en tunna bland fullbloden :-) han var 5 år när detta hände .. Jag tänkte inte ens tanken att avliva honom, fanns det en chans för honom så skulle ha få den..

Klapp på huvudet till dig. :grin:

Jag fick tårar i ögonen av detta vansinne.
Hade du någongång i tanken hur otroligt ont hästen antagligen hade under dessa två månader och tiden därefter också kanske?
Eller tänkte du bara själviskt att hästen ska överleva till varje pris för jag ska minsann inte avliva en häst..??

Seriöst, hästen hade inte ont av / led av 40 stora sår och spräckt skalle / näsben???
Aha.. Hästar saknar förmågan att ha ont!

Givetvis kan hästar ha ont av skador under en tid men det får ju försöka vara någon rimlighet i det hela..

Senast ändrad:

Fast tycker du det är ok att äta kött? I såfall är det ju rätt stor dubbelmoral, varför skulle det egentligen vara värre att döda en ung frisk häst än en ko?

Nu tycker jag i och för sig att man måste försöka hitta en lösning innan man tar bort en ung frisk häst, men det du sa här var lite ogenomtänkt och stämde inte enligt min uppfattning.

En ung, frisk ko "går åt" efter att den avlivats. Hela kon inkl. senor och hud används till olika ändamål. En häst däremot låter sällan ägarna gå till livsmedelsproduktion, vilket gör avlivningen till "slöseri" på en ung frisk häst.
Förstår du hur jag tänker?

Jag tycker verkligen att det skulle vara helt fel att avliva hästen (beroende på hur pass svårhanterad den är givetvis, om den är såpass svår att den skulle kunna skada en människa är det en annan sak) och undrar vad ts hade tänkt sig för svar egentligen. Du skrev i ditt inlägg att du inte vill ha några påhopp men det känns som att du bara vill höra att det är rätt sak att avliva den här hästen.

En död häst lider inte, men den kan alldeles säkert att vara lycklig i livet. Å andra sidan borde man nog inte dra in sina personliga åsikter om döden ur den vinkeln eftersom att vissa (som jag) är väldigt rädda för att dö, medan andra inte är det.

Självklart hade nog hästen otroligt, otroligt ont och den önskade kanske att den kunde få slippa lida. Å andra sidan fick den det väldigt bra efter tillfrisknandet, vilket nog fick den att vilja leva igen.

Det är visserligen inte samma sak, men jag har lite problem med mina fötter, vilket gör att jag ibland börjar halta när jag gått ett par timmar (det gör rätt ont ärligt talat). Jag slutar inte gå för det. Jag har också "regelbunden" huvudvärk, magont m.m. och jag mår bra och är levnadsglad för det. Jag tror inte att en häst som är kroniskt skadad eller kroniskt halt måste avlivas bara för det. Däremot är det totalt fel att rida på en sån häst och man måste självklart se till att den inte har ont hela tiden.

*förbereder mig för eventuella påhopp* :crazy:

Du har möjlighet att välja själv om du vill gå eller inte.

En häst utsätter sig inte för saker som gör ont, av egen fri vilja.
I alla fall säger mig min erfarenhet detta.

Ojojoj..

Här blandas äpplen och päron friskt.

Jag har också erfarenheten att många täckar sina oklippta hästar för mycket, att för många hästar går med felaktig sadel och att många hästar står på stall alldeles för mycket (enligt min uppfattning för mycket). Dock har jag sett massor av dessa inlåsta hästar i dåliga sadlar och med dålig ridning leva till åldrar uppemot 25 år.

Vad detta överhuvudtaget har med små hungriga barn eller barn med problem och TS fråga om att ta bort en fullt frisk häst som är svårhanterad (och som jag uppfattat det alltid varit det?) har jag mycket svårt att se.

Jag tror inte någon tar bort sin friska häst lättvindigt, däremot dräller det ju tyvärr av hästar som är svåra och därför får flytta från hem till hem innan någon (annan) tar det svåra beslutet att låta den somna in.

Jag är klar anhängare av att döda inte lider (och för den delen- en död häst kan heller inte skada någon) och den dagen jag blir gammal och senil hoppas jag innerligt att någon befriar mej från mitt lidande. Att leva är heligt för mej, men livet i sej självt är det inte.

/Lavinia, som sett såå många hästar vandra mellan olika hem för att inte ens de duktiga fixat dom.. Mår hästen bättre av det?

En ung, frisk ko "går åt" efter att den avlivats. Hela kon inkl. senor och hud används till olika ändamål. En häst däremot låter sällan ägarna gå till livsmedelsproduktion, vilket gör avlivningen till "slöseri" på en ung frisk häst.

Fast.. Många hästar i Sverige idag är behandlade med läkemedel som har livstids slaktkarens, inte så lätt att använda dom till mat då..

/Lavinia, som gärna skickat sin förra till kolmården, men med tanke på hennes behov av medicinering in i döden kändes det inte som ett alternativ- jag vill inte gärna förgifta katterna!

Ditt svar ovan säger en hel del om ditt kunnande , som för mig är okunnighet..
Jag är ingen NH människa alls.:confused:

nej du, om du tror att alla hästar som har täcken är klippta så får du nog öppna ögonen lite och titta runt i verkligheten.:bump:

Självklart ska man använda det bett hästen trivs bäst med, men tyvärr rids alldeles för mångá hästar på felaktiga bett då ryttaren anser att de ska ha dem.. Väldigt vanligt..

Sadlar som inte ligger helt rätt? Om du bara visste hur många sadlar i detta avlånga land som inte passar hästarna de ligger på..
Att tro någort annat är att blunda för verkligheten..

Hur många tjocka gumpar ser man inte i alldeles för små sadlar? som gör att vikten ligger fel på hästen? Bara ett exempel av MÅNGA..

Du får tycka som du vill, jag tycker så som jag gör. Vi har uppenbarligen helt olika erfarenheter.

I mitt stall har vi en helklippt och en spårklippt häst för tillfället, den helklippta har täcke på sig både på natten och på dagen om de inte är sol. Även en av de oklippta har täcke på si på natten och på dagen, för han fryser. Men de e klart bara för att han är oklippt så ska han ju inte ha täcke?? att han står o spänner sig och är iskall på ryggen de gör ingenting? för han är ju inte klippt han behöver inget täcke?

Jag har täcken till mina oklippta hästar till vintern (även de med mer päls) för när det är riktigt många minus och snö så får de ha ett täcke på sig om de ska gå ute hela dagen. Nu är de ju halvblod jag har som inte sätter jättemkt vinterpäls. Men ardennern här går otäckad, men hon får en riktig björnpäls!

Ber om ursäkt för att jag kom ifrån ämnet men jag blir alldeles tokig när folk ser så svart och vitt på detta med täcken...

Och de kommer alltid finnas människor som rider med fel sadlar, sadlar som är för små för stora osv. Men det finns även många som rider med väl passande sadlar och bett på sina hästar!!
:mad:

Men det är ju precis hela frågan handlar om, olika människors tänkande och värderingar. Här i vårt land så har vi inte en så stor köttåtgång gällande häst, i andra länder så har man det och då är tanken helt annorlunda i detta fall. Om hästen inte duger till att vara ridhäst så duger den på mackan helt enkelt, eller som kalops.

Sedan måste man även se till andra aspekter, hur säkert är det att hästen verkligen hamnar hos någon som tar väl hand om den? Mycket liten vill jag påstå, och visst kan det tyckas beklämmande att man avlivar en vad som anses frisk ung häst men bakom ett sådant beslut ligger mycket tänkande i de flesta fall för kom även i håg att en avlivning knappast är gratis vilket ger oss dessa annonser där hästar skänks bort för att man inte vill ta den kostnaden. Är inget att stå efter, även ett beslut av den här kalibern är att ta ansvar och den som påstår något annat vet inte vad ansvar innebär skulle jag vilja påstå.

Tog bort en frisk 5-åring förra sommaren - Hästen var en varmblodstravare och ägdes av min sambo som haft hästen sedan den var 7 månader. Han var endast tränad för travet och väldigt sen i utvecklingen, vilket gjorde att han aldrig hann komma till start.

Efter strul med stallplatser & usla träningsmöjligheter tappade sambon lusten/orken samt att vi hade vår son, då 10 månader som också tar tid. Vi hade säkert kunnat hitta ett bra & seriöst hem till honom men inget säger att den personen kunnat behålla honom resten av livet och vad som helst kunde hända honom i andra eller tredje led.

Därför valde vi att låta honom vandra vidare - Vi vet vart han är, han lider inte och kan aldrig hamna i fel händer!

//Linda

Det är just det här som jag tycker är problemet, ETT bra hem går kanske att hitta, men sen då? Hästar lever som bekant ganska länge och vad som händer när nästa ägare inte kan ha kvar hästen vet man ju inte. Då har man verkligen gjort det lätt för sig o lämpat över problemet på någon annan.

Tog bort en frisk 5-åring förra sommaren - Hästen var en varmblodstravare och ägdes av min sambo som haft hästen sedan den var 7 månader. Han var endast tränad för travet och väldigt sen i utvecklingen, vilket gjorde att han aldrig hann komma till start.

Efter strul med stallplatser & usla träningsmöjligheter tappade sambon lusten/orken samt att vi hade vår son, då 10 månader som också tar tid. Vi hade säkert kunnat hitta ett bra & seriöst hem till honom men inget säger att den personen kunnat behålla honom resten av livet och vad som helst kunde hända honom i andra eller tredje led.

Därför valde vi att låta honom vandra vidare - Vi vet vart han är, han lider inte och kan aldrig hamna i fel händer!

//Linda

Det är precis det jag är rädd för.
Nu kan vi inte sälja våra friska hästar när vi inte längre kan ha dem kvar, för då KAN DE JU KANSKE hamna i fel hem om nästa ägare också måste sälja!
Det är helt galet!!
Nej usch! Människor som ni borde aldrig ha häst! Ok om den hade varit gammal och sliten men en fullt frisk 5 åring, KOM IGEN!:mad::mad::mad:

Kan ni inte förstå att det finns fler människor som kan ta väl hand om hästarna, människor som kan göra det bättre än ni själva!

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 508
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 118
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 776
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka