Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
Släpa hästar in och ut från stall dag ut och dag in istället för att låta dem gå ute, lägga täcke lager pålager för man själv tycker det är kallt, rida med all världens skarpa bett och felaktiga sadlar det är normalt...
Och detta
är bara ren okunskap från din sida. Nu framstår du mest som en fanatisk NH människa ( därmed inte sagt att fanatiker finns överallt och att jag tycker NH är nonsens). Man täckar för att hästar klipps. Man använder de bett hästen trivs bäst med. En felaktig sadel förmodar jag är en sadel som ligger dåligt? Det tror jag inte heller är särskilt förekommande. Men självklart finns det undantag.
hem finns , gäller bara att lägga ner tiden att hitta det och låta det ta den tiden det tar..
Alt, låt den bli sällskapshästar och få strosa o kring i hagarna.. VARFÖR måste hästarna prompt kunna gå att ridas alltid?
Helt ärligt, skämtar du eller?
vad är det för påstående att " döda hästar lider inte" sluta med sådana uttalanden som är löjeväckande.. enligt min mening...
Skulle man avliva sitt barn om man tyckte att det var ett problembarn och inte ville att det skulle vandra runt i statshjälp? När ens gamla mormor får ont i höften blir hon avlivad då..?
nej, skulle inte tro det..
Tycker det är HEMSKT att höra hur lättvindligt många tar på ett liv här..
Uppstår det problem är det i min mening ens SKYLDIGHET att försöka lösa det och inte bara tycka att det är jobbigt och dyrt och att döda hästar inte lider och - vips . slakt..
Nä fy...
hem finns , gäller bara att lägga ner tiden att hitta det och låta det ta den tiden det tar..
Alt, låt den bli sällskapshästar och få strosa o kring i hagarna.. VARFÖR måste hästarna prompt kunna gå att ridas alltid?
nu var svaret riktat till TS.. Inte till dig om din gamla ( ? ) varmblod..
har själv ett varmblod som blev misshandlad för 9 år sedan.. han blev slagen över hela kroppen och hade ca 40 stora sår, han hade fått ett , troligen, järnrör slagit över huvudet som hade spräckt hela hans skalle i 2 delar och krossat bihålan på höger sida och det var hål genom nosryggen en dec under ögonen som han andades igenom..
Ögonen pekade åt vars ett håll och hästen var blodig och bara stod och skakade i chock..
han stod på helsingborg i 57 dagar... Ni kan ju själva tänka vad det kostade med 20% egen del att betala utöver självrisken.. han var i så dåligt skick att han inte gick att operera
han läkte och är nu sällskapshäst och njuter som bara den.. ser ut som en tunna bland fullbloden :-) han var 5 år när detta hände .. Jag tänkte inte ens tanken att avliva honom, fanns det en chans för honom så skulle ha få den..
Fast tycker du det är ok att äta kött? I såfall är det ju rätt stor dubbelmoral, varför skulle det egentligen vara värre att döda en ung frisk häst än en ko?
En ung, frisk ko "går åt" efter att den avlivats. Hela kon inkl. senor och hud används till olika ändamål. En häst däremot låter sällan ägarna gå till livsmedelsproduktion, vilket gör avlivningen till "slöseri" på en ung frisk häst.
Förstår du hur jag tänker?
Ditt svar ovan säger en hel del om ditt kunnande , som för mig är okunnighet..
Jag är ingen NH människa alls.
nej du, om du tror att alla hästar som har täcken är klippta så får du nog öppna ögonen lite och titta runt i verkligheten.
Självklart ska man använda det bett hästen trivs bäst med, men tyvärr rids alldeles för mångá hästar på felaktiga bett då ryttaren anser att de ska ha dem.. Väldigt vanligt..
Sadlar som inte ligger helt rätt? Om du bara visste hur många sadlar i detta avlånga land som inte passar hästarna de ligger på..
Att tro någort annat är att blunda för verkligheten..
Hur många tjocka gumpar ser man inte i alldeles för små sadlar? som gör att vikten ligger fel på hästen? Bara ett exempel av MÅNGA..
Du får tycka som du vill, jag tycker så som jag gör. Vi har uppenbarligen helt olika erfarenheter.
En ung, frisk ko "går åt" efter att den avlivats. Hela kon inkl. senor och hud används till olika ändamål. En häst däremot låter sällan ägarna gå till livsmedelsproduktion, vilket gör avlivningen till "slöseri" på en ung frisk häst.
Förstår du hur jag tänker?
Tog bort en frisk 5-åring förra sommaren - Hästen var en varmblodstravare och ägdes av min sambo som haft hästen sedan den var 7 månader. Han var endast tränad för travet och väldigt sen i utvecklingen, vilket gjorde att han aldrig hann komma till start.
Efter strul med stallplatser & usla träningsmöjligheter tappade sambon lusten/orken samt att vi hade vår son, då 10 månader som också tar tid. Vi hade säkert kunnat hitta ett bra & seriöst hem till honom men inget säger att den personen kunnat behålla honom resten av livet och vad som helst kunde hända honom i andra eller tredje led.
Därför valde vi att låta honom vandra vidare - Vi vet vart han är, han lider inte och kan aldrig hamna i fel händer!
//Linda