Har ni NÅGONSIN?

Sv: Har ni NÅGONSIN?

Njae, visserligen låter det illa men det är just detta jag är rädd för.

Nog tror jag att köparna är uppkollade. Jag begär referenser och kontrollerar, frågar och hör mig för om jag säljer en häst vilket har slutat bra de fåtal gånger det har hänt. Dock känner jag till flera historier från bekanta som gått igenom exakt samma procedur men ändå upptäckt att det blivit helt fel i slutändan. Och det är läskigt! Trots flera hästkunniga personers goda ord har det alltså gått käpprätt åt helvete, vem kan man lita på?

Nu är det ju en hög siffra det talas om, men jag vill påpeka detta eftersom jag vet att det är förekommande och har hänt flera säljare och hästar.

Detta är inte lätt , min tanke efter att ha läst igenom tråden och hur mina tankar är ,så hamnar jag i ett mellanläge.

Jag är absolut ingen människa som anser att djur överhuvud taget är slit o slängsaker.
Har jag skaffat ett djur är det på livstid , men jag har också insett att livet har sina överraskningar och man vet inte riktigt vad som händer i framtiden.

Tyvärr fick jag också se en film om häst slakt trp till italien på youtube ,dessa hemska bilder finns kvar i mitt huvud fortfarande

Jag är helt hysteriskt rädd att om jag behöver sälja min häst , att hon skulle hamna på en slakt transport till italien.

Nu är det inte meningen att hon ska härifrån , men om nu det av någon anledning blir så , hade jag aldrig vågat släppa taget om henne.

I det läget hade de blivit antingen som foderhäst till någon jag litar till 100 procent på eller någon trotjänar avlivning, hemska tanke.

Jag sitter ofta o läser hästannonser för skoj skull , och får ibland rysningar genom hela kroppen när jag läser ,tex en ardenner för 5000 kr, ser hästen framför mig på en slakt transport.

Jag tror allt bråket i tråden bottnar i rädslor ,rädslan att hästar behandlas som slit o släng eller rädsla vad hästen kommer att uppleva i framtiden pga den värld vi lever i .
Mina tankar bottnar också i rädsla , egentligen önskar jag inget annat än att hon får ett långt o underbart liv med mig även också utan mig

Just denna textrad ger mig knottror över kroppen..

Alltså..
Man ska till varje pris ge en häst en chans..Ja,vad går den chansen ut på,att vandra mellan en mängd olika hem innan man hittar 'rätt'..
För HUR vet du att du är en person som fungerar med just denna häst utan att få chansen att prova ordentligt och kanske utsätta den för press i olika situationer.

Under tiden man letar det optimala hemmet så hinner den redan speciella hästen bli ännu mer speciell pga många olika 'ryttarbyten'/ hanteringen osv osv.
Och för varje misslyckande så kanske det blir ännu sämre??

Precis! Det är detta som kan bli problemet och risken är väldigt stor om det rör sig om en ras/ålder/utbildningsnivå etc som INTE är speciellt eftertraktad.

Självklart finns det säkert någon eller några lämpliga personer där ute i Sverige som skulle bli den perfekta nya ägaren - detta förnekar väl ingen.

Men hur hittar men den personen direkt utan att hästkraken blir en "vandringspokal"?

Liknande trådar

Hästmänniskan Fy vilken jobbig sits jag har satt mig i. För två år sedan köpte jag en unghäst då min andra häst var skadad och det verkade inte som...
Svar
16
· Visningar
2 506
Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 502
Senast: Ceta
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 117
Tjatter Notera ny regel i fetstil! Regler: Var snälla mot varandra och mot LL, tänk på att det är en lek! Varje spelare ska varje dag avlägga... 48 49 50
Svar
988
· Visningar
15 776
Senast: qitis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Akvarietråden V