Har Postnord inga skyldigheter alls?

Har det inte varit snack om att procenten på antal brev som kommer fram sjunkit rejält sedan "posten" blev semiprivat?

Jag vet att under 70-80-90-talet låg ju procenten på 99,9 % framkommen post. Hur ser det ut nu? Jag har för mig att siffran låg på runt 80% men det kan jag huggit ur luften. Någon som har koll? Någon som är duktig på att googla.

Sedan fick jag reda på av inlämningsstället (retur) att det fanns två olika posten. Den gula och den blå. Jag trodde i min enfald att posten var posten och att de gula bilarna skulle bytas ut mot blå men att det var ju lika bra att de kördes slut först.
Man kan enligt inlämningsställena egentligen inte lämna in returpaket till de blå om det är de gulas adressetikett. Men, de tog emot paketet och sa att det fick posten själva lösa och det kom fram men med lite extra tid.
Inlämningstället fixade åt mig medan posten själva helst inte vill.
Är det gult= nationellt/utrikes och blått= lokalt, kanske? För brevlådorna har ju de färgerna.
 
Är det gult= nationellt/utrikes och blått= lokalt, kanske? För brevlådorna har ju de färgerna.

Ja du, inte sjutton vet jag?! Tror inte det....med tanke på att de flesta paket väl är icke-lokala så borde det inte vara så.

Det var en kvinna på ut- och inlämningsstället som berättade det för mig när hon tittade på etiketten. Hon är dessutom den enda som faktiskt berättat det så det var helt nytt för mig. Jag såg ut så här ungefär :jawdrop:
Det är något de flesta inte vet något om, iallafall inte de jag berättat för.
 
Ett paket som försvann på någon depå, där postnord svarade "att det måste jag ju förstå att de inte kan leta efter enskilda paket" trots spårningskod och på deras mail som slogan står "vi levererar". URSCH!

När de så småningom hittade paketet någonstans i lagerlokalen, kollar adresslappen och väljer att skicka tillbaka det till tyskland istället för till mig, mottagaren, trots att historiken, enligt deras egen hemsida, inte ens varit hos mig först, är både idiotiskt och mycket dyrare.
Ja det svaret har jag också fått många gånger :banghead: :rofl: Det brukar ta fart när man påpekar att försändelsen var försäkrad för fulla marknadsvärdet och de ska föra över i runda slängar 12-15 tusen i ersättning till mig. Då brukar det bara ta några dagar så dyker paketet upp hos mottagarenO_o
 
Det här tycker jag är en intressant sak, att Postnord har 4.6 av 5 möjliga i betyg. Samtidigt som, om man kollar recensionerna, så har de sida upp och sida ned med 1 i betyg. Så förstår inte hur snittet kan vara så högt.

var hittar du sidorna där man ser betygen?
 
Har det inte varit snack om att procenten på antal brev som kommer fram sjunkit rejält sedan "posten" blev semiprivat?

Jag vet att under 70-80-90-talet låg ju procenten på 99,9 % framkommen post. Hur ser det ut nu? Jag har för mig att siffran låg på runt 80% men det kan jag huggit ur luften. Någon som har koll? Någon som är duktig på att googla.

Sedan fick jag reda på av inlämningsstället (retur) att det fanns två olika posten. Den gula och den blå. Jag trodde i min enfald att posten var posten och att de gula bilarna skulle bytas ut mot blå men att det var ju lika bra att de kördes slut först.
Man kan enligt inlämningsställena egentligen inte lämna in returpaket till de blå om det är de gulas adressetikett. Men, de tog emot paketet och sa att det fick posten själva lösa och det kom fram men med lite extra tid.
Inlämningstället fixade åt mig medan posten själva helst inte vill.
Vad jag har förstått så har staten gett postnord bakläxa för att det är för några brev som kommer fram/kommer fram i tid.
 
Det här tycker jag är en intressant sak, att Postnord har 4.6 av 5 möjliga i betyg. Samtidigt som, om man kollar recensionerna, så har de sida upp och sida ned med 1 i betyg. Så förstår inte hur snittet kan vara så högt.
Om du tänker på trustpilot betyget så har ju postnord bjudit in folk att recensera paket leveranserna och inte brev leveranser.

Jag jobbade en del med trustpilot när jag jobbade där men det lades ner lite innan jag slutade för att spara pengar. Men vet inte ok de tagit upp det igen. Så betyget kan ligga högt men recensionerna kan vara mindre betyg, det tar tid att förlora stjärnor på trustpilot.
 
Vi hade INTE bytt folkbokföringsadress, det hade vi inte hunnit. De bodde tillfälligt just då på ett korttidsboende så hur in i helvete skulle vi kunna fixa eftersändning när vi inte visste exakt VAR de skulle hamna.
Hur menar du att den datoriserade sorteringen skulle veta att mina föräldrar tillfälligt inte fanns på adressen?
Kan tala om det var ett helvete få fram vart jag skulle ringa för att kontakta "min postis" :cool:
och ja det var bara de brev som skickades via postnord som inte kom fram.

Postnord har gjort bort sig ordentligt i ert fall.
 
Ja det svaret har jag också fått många gånger :banghead: :rofl: Det brukar ta fart när man påpekar att försändelsen var försäkrad för fulla marknadsvärdet och de ska föra över i runda slängar 12-15 tusen i ersättning till mig. Då brukar det bara ta några dagar så dyker paketet upp hos mottagarenO_o

Jag fick bara till svar att det är inget jag kan reklamera utan det måste leverantören. Jag förstår faktiskt inte varför jag inte kan reklamera att saker inte kommit som de ska? Jag har ju trackingnummer, adress och faktura. Det är ju inte som att det inte fanns och jag lurar dem.
Det står ju i deras rullor att de har kvar det.
 
Jag fick bara till svar att det är inget jag kan reklamera utan det måste leverantören. Jag förstår faktiskt inte varför jag inte kan reklamera att saker inte kommit som de ska? Jag har ju trackingnummer, adress och faktura. Det är ju inte som att det inte fanns och jag lurar dem.
Det står ju i deras rullor att de har kvar det.
Ja, den är också fin, men det är ju svensk köplag/konsumentköplag- det är den som köper tjänsten som ska reklammera. Jag var avsändaren av de dyra paketen!
 
Jag har flyttat 2 ggr på ett år och dessutom bytt hela mitt namn under den tiden. Det blev ganska snabbt pinsamt uppenbart att många som inte tillåter manuell adressuppdatering med hänvisning till att de använder folkbokföringen, inte alls uppdaterar den informationen... :down: Det bästa är när man kontaktar dem och meddelar att det är fel namn/adress och de surt säger att det inte är deras fel, de använder bara folkbokföringens uppgifter.

Jag har förvisso hotbild mot mig, men inte på livshotande vis utan "bara" förtal och försök att sätta mig i ekonomisk skuld. Kan inte ens föreställa mig vilken panik jag skulle känt om min hotbild kom från någon som var fysiskt kapabel att göra mig illa, samtidigt som myndigheter, postnord mfl håller på så här :eek:
När jag upphandlade posttjänster fick jag lära mig att prenumeration av folkbokföringen kostar pengar och att det är olika summor beroende på vilket intervall man vill ha uppdateringar på. Vissa företag nöjer sig med en årlig uppdatering 🙄 vilket såklart gör att deras uppgifter är käpprätt år skogen
 
När jag upphandlade posttjänster fick jag lära mig att prenumeration av folkbokföringen kostar pengar och att det är olika summor beroende på vilket intervall man vill ha uppdateringar på. Vissa företag nöjer sig med en årlig uppdatering 🙄 vilket såklart gör att deras uppgifter är käpprätt år skogen
Kan tillägga att även postutdelande företag prenumererar på folkbokföringen med olika intervall. Höll på i ett helt år att bråka med City Mail då vi bytt adress utan att flytta (fanns 2 möjliga adresser för vårt hus och vi tyckte det var lämpligare med den adressen där både brevlåda och infart är). Adressen var ändrad i folkbokföringen, de flesta skickade med korrekt adress som City Mail strök över och skrev den gamla/ felaktiga adressen på kuvertet samt arga meddelanden till oss om att vi skulle meddela företagen om att det var fel adress...

Som sagt en hel del ringande från min sida innan de till slut tillstod att de själva enbart hade årlig uppdatering på dina uppgifter och därmed fel i sitt system. :banghead:

Dock händer det fortfarande, såhär 9 år senare, att de strukit över postnumret och skrivit det gamla/felaktiga 🙄 (de 2 gatorna har alltså olika sista siffra i postnumret)
 
Ja det svaret har jag också fått många gånger :banghead: :rofl: Det brukar ta fart när man påpekar att försändelsen var försäkrad för fulla marknadsvärdet och de ska föra över i runda slängar 12-15 tusen i ersättning till mig. Då brukar det bara ta några dagar så dyker paketet upp hos mottagarenO_o

Jag som numera är ganska orörlig... och färdtjänst kostar 40 kronor varje resa, så ska jag åka till 5 postombud, för att fråga efter mitt paket, som skickats fel fem... ja ni lläste rätt fem gånger, hade det bivit ganska dyrt, för en klänning för 299 kronor som skulle lämnas vid min dörr "kunden var ej hemma"... Jag satt hemma och i stort sett i hallen i två dagar och väntade på klänningnen. Sen fick jag packa på mig långkalsonger, underställ, tröjor, jacka och termobyxor och åka till OKQ8 södermalmsplan, Ica Krämaren, Ekershallen, Stalltipset, Markbacken en sväng till Ekershallen igen och ... vi skickade tillbaka det, för det hade ju skickats fel... Så jag vet inte hur många gånger det skickades till paketlagret och till sist ringde jag dit och sa åt dem att HÅLL I PAKETET, jag bor 800 meter från er, jag komemr med permobilen. Då... oj, ursäkta men det behöver du inte, brevbäraren har med sig paketet i morgon.

Och se... Det hade hon.
 
Ja du, inte sjutton vet jag?! Tror inte det....med tanke på att de flesta paket väl är icke-lokala så borde det inte vara så.

Det var en kvinna på ut- och inlämningsstället som berättade det för mig när hon tittade på etiketten. Hon är dessutom den enda som faktiskt berättat det så det var helt nytt för mig. Jag såg ut så här ungefär :jawdrop:
Det är något de flesta inte vet något om, iallafall inte de jag berättat för.
Hon har helt fel, så sprid inte den informationen. Jag var med och lämnade in bilar för ommålning från gult till blått, när uniformen och loggan byttes o.s.v.


Vet inte om hon kan ha menat att ombuden inte kan ta emot allt som företagscenter kan, men att ”gula posten” och ”blåa posten” skulle vara olika saker är osant.
 
Jag blir alltid lite road att efter att jag hämtat ett paket eller det blivit levererat att det plingar i mobilen och PostNord vill veta hur jag upplevde leveransen och hur de kan förbättra sig.
I mitt fall hade de kunnat börja med att utföra tjänsten som jag betalade för-hemleverans. Varken hemleverans, avi eller mail/SMS fick jag. Tur det var en bukefalist som var avsändare så jag fick veta att paketet hade kommit fram till utlämningsställe i närheten.... Jösses alltså!!
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp