Hårrutin efter träning

Anna-Bella

Trådstartare
Hej! Har innan jag tog upp hästintresset igen tvättat håret två gånger i veckan och det har funkat bra. Nu när jag rider i princip dagligen blir det ju dock smutsigt betydligt snabbare. Hur gör ni andra som rider (eller andra sporter där man blir svettig i håret)? Vill ju helst inte tvätta håret alltför ofta egentligen, funderar på om det finns något mildare schampoo eller liknande?
 
Jag tvättar håret så ofta som behövs. Inte så mkt att göra åt. Tvättar det alltid om jag blivit rejält svettig. Har jag inte blivit svettig i håret kan jag dra ut på tvättarna lite, men ska man vara bland folk kan man ju inte lukta häst i håret direkt😅
 
Jag tvättar håret 2-3 ggr/veckan, men jag använder torrschampoo någon gång i veckan också för att fixa till det lite. Har långt hår ska tilläggas.
 
Jag bytte schampo till sådant utan silikoner och nu tvättar jag håret 2-3 gånger i veckan oftast 2. När jag duschar men inte tvättar håret kan jag skölja av håret i nacken lite men oftast inte.
 
Hej! Har innan jag tog upp hästintresset igen tvättat håret två gånger i veckan och det har funkat bra. Nu när jag rider i princip dagligen blir det ju dock smutsigt betydligt snabbare. Hur gör ni andra som rider (eller andra sporter där man blir svettig i håret)? Vill ju helst inte tvätta håret alltför ofta egentligen, funderar på om det finns något mildare schampoo eller liknande?

Jag låter det torka och kör sen torrschampo. Tvättar håret 2 gånger i veckan typ :) har lugg så den brukar jag tvätta av med lite schampo.

Det ser ut som att jag duschat efter att jag har tränat ibland 😁
 
Hej! Har innan jag tog upp hästintresset igen tvättat håret två gånger i veckan och det har funkat bra. Nu när jag rider i princip dagligen blir det ju dock smutsigt betydligt snabbare. Hur gör ni andra som rider (eller andra sporter där man blir svettig i håret)? Vill ju helst inte tvätta håret alltför ofta egentligen, funderar på om det finns något mildare schampoo eller liknande?
Jag rider i stort sett varje dag, har dessutom hästarna hemma på egen gård, så stalljobb blir det ju flera gånger dagligen. Jag tvättar håret när det känns smutsigt, det blir i regel varannan - var tredje dag. Men jag blir otroligt sällan svettig i håret av att rida? Det skulle vara om det är väldigt varmt på sommaren då.
 
Jag sätter upp håret i knut och lever med att det är lite smutsigt. :angel: Torrschampo ibland. Tvättar en gång i veckan.
Samma här! Eller nästan, tvättar kanskr var trejde dag. Orka tvätta håret varje dag 😅 nu rider jag inte spec ofta för stunden, men gjorde så förr och gör så än osvsett anledning till att det är lite smutsigt. Kan ta någon liten dusch parfym om det luktar mkt häst, men aldrig upplev direkt att håret tar så mycket lukt av stallet.
 
Jag sköljer oftast bara genom håret när jag duschar efter träningen och använder balsam. Blir jag av med svetten i håret brukar jag inte behöva använda schampo.
 
Wow, jag blir så imponerad av er som har långt hår, rider/hänger i stall men inte tvättar håret efteråt! Mitt hår blir alltid smutsigt i stallet, och även om jag inte skulle bli så svettig så drar det till sig lukter.

Jag tvättar håret varje dag, möjligen undantaget om jag verkligen bara varit hemma och gjort "ingenting". Nu är jag extremt hygienisk av mig och älskar att vara riktigt renskrubbad ut i minsta hårstrå, men jag tror inte att jag skulle kunna vara i acceptabelt skick för jobb&sociala samkväm utan att tvätta håret efter stallet oavsett.
 
När jag hade häst tvättade jag håret varje dag. Tycker håret drar åt sig extremt mycket hästlukt, och sambon klagade alltid om jag inte tvättat håret. Plus att hag jobbar i kök, känns ohygieniskt att komna dit med hår som luktar.

Har inte häst längre, men fortsätter tvätta håret dagligen när jag jobbar, gillar känslan av rent hår. När jag är ledig kan det gå ett par dagar mellan tvättarna, speciellt på vintern.
 
Jag har ganska långt, tjockt och lockigt hår, har det alltid flätat i stallet. Såhär års blir det sällan svettigt när jag ridit så då tvättar jag det var tredje dag. Luktar det lite häst så sätter jag upp det i en knut på jobbet, mina kollegor får leva med det 😄
På sommaren tvättar jag det oftare.
 
Hej! Har innan jag tog upp hästintresset igen tvättat håret två gånger i veckan och det har funkat bra. Nu när jag rider i princip dagligen blir det ju dock smutsigt betydligt snabbare. Hur gör ni andra som rider (eller andra sporter där man blir svettig i håret)? Vill ju helst inte tvätta håret alltför ofta egentligen, funderar på om det finns något mildare schampoo eller liknande?
Jag har långt, lockigt hår och eftersom det är torrt o lätt blir trasigt o trassligt schamponerar jag helst max var tredje dag men jag duschar o använder hårinpackningar de andra dagarna för att inte lukta stall, hade aldrig kunnat gå till jobbet annars 😅😬 ofta tycker inte jag det heller är så smutsigt utan mer drar till sig lukt så för mig funkar det.
 
Avis på er som inte blir så svettiga. Förr blev jag sällan sådär genomsvett vintertid men nu hör det till vardagen. Vet inte vad som hänt😅
 
Wow, jag blir så imponerad av er som har långt hår, rider/hänger i stall men inte tvättar håret efteråt! Mitt hår blir alltid smutsigt i stallet, och även om jag inte skulle bli så svettig så drar det till sig lukter.

Jag tvättar håret varje dag, möjligen undantaget om jag verkligen bara varit hemma och gjort "ingenting". Nu är jag extremt hygienisk av mig och älskar att vara riktigt renskrubbad ut i minsta hårstrå, men jag tror inte att jag skulle kunna vara i acceptabelt skick för jobb&sociala samkväm utan att tvätta håret efter stallet oavsett.
Tycker att just lukten beror väldigt mycket på ventilationen i stallet. I vissa stall stinker man efter bara en kort stund, andra inte alls.
 
Jag tycker att det handlar om två saker - hästlukt och svett. Hästlukt tycker jag kommer mer i vissa stall än andra och har man häst på lösdrift kommer det knappt alls. Själv är jag tyvärr ett svetto så detta med att lite tvätta hår för ofta har varit en svår sak att få till när jag i vissa perioder tränade något nästan varje dag. Dessutom hade jag en kompis som jag också jobbade med som var superallergisk mot pälsdjur. Så skulle vi ses behövde jag duscha och tvätta håret innan. Samtidigt klarade inte min hud och hår av att tvättas nästan varje dag. Speciellt inte på vintern. Jag hatar också att vara svettig och svettades mkt just i hårbottnen. Jag fick aldrig till det där bra. Dock lär jag aldrig mer träna hårt flera timmar varje dag så det problemet får jag nog inte igen. Men förstår andra som är där.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Åh känner mig så velig🙈. Letar en häst till, har en appaloosa och shettis hemma på gården. Och letar nu efter en till främst för...
2
Svar
34
· Visningar
3 250
Senast: WBanna
·
Hundavel & Ras Hej! Går som många före mig i tankarna på val av hundras... vi är en familj på fyra med två vuxna och två tonårsbarn. Vi har även två...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
4 469
Senast: Krumben
·
Kropp & Själ Mitt hår börjar bli långt! Bestämde mig i början av pandemin för att sluta klippa det, köpte balsam och inpackning från Bruns och håret...
2
Svar
23
· Visningar
2 665
Senast: Lightzone
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 663

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp