Bukefalos 28 år!

Harry Potter?

Sv: Harry Potter?

En av de absolut underbaraste böcker jag någonsin läst, är Kate DiCamillos "Edward Tulanes Fantastiska Resa"! Den läste min dotter och jag tillsammans som kvällsläsning när hon var 9, och vi kunde inte hålla oss till bara ett kapitel om kvällen, vi läste minst tre, fyra kapitel åt gången! När vi kom till slutet grät jag så jag knappt kunde läsa - slutet är makalöst underbart! Liksom hela boken! DEN rekommenderar jag!!!!!!!!!! :bow::love:
 
Sv: Harry Potter?

Den långa flykten- Richard Adams! Läste jag säkert 20 ggr som barn!

Håller med om tipsen om Roald Dahls böcker, särskilt "Häxorna".

Böckerna om Mimmi, av Viveka Lärn, läste jag också
 
Sv: Harry Potter?

Mästerdetektiven Blomkvist av Astrid Lindgren. Jag tycker de är mycket lämpliga för en nio-åring. Spännande och roliga böcker som utspelar sig i en ganska idyllisk småstad på 30-40-talet.
 
Sv: Harry Potter?

kl

När jag var i 10-årsåldern läste jag allt jag kom över, Bernard Nordh, Eivynd Johnsson och andra arbetarförfattare.
Blandade upp det med hästböcker, Britta och Silver, Annika, Lotte, Maria och Prinsen.
Jag gillade Sven Wernströms böcker där jag jämförde karaktärerna med t ex Kitty och Cherry Ames som jag tyckte var för tjejiga.
 
Sv: Harry Potter?

Jag minns att vår lärare läste första Harry Potter boken för oss i skolan när den kom ut. Efter lite googling ser jag att jag var 9 år när den kom ut (på svenska). Rent innehållsmässigt borde din dotter kunna läsa den i såfall. Sedan är ju första boken inte speciellt svårläst heller så är hon duktig borde det nog inte vara nåt problem tror jag.
 
Sv: Harry Potter?

Alla har kommit med toppentips tycker jag, blir nästan lite sugen på att rota fram alla gamla böcker... :)

Här kommer flera tips:

Serien om Sandra börjar med sandra och vildros tror jag? (hästböcker)
Klockfolket tror boken hette det, är dock inte helt säker, minns inte författaren alls tyvärr.
Klara serien (hästböcker)
Vibeke olssons ungdomsböcker om Ulrike.
Tjavva böckerna av Elisabeth Hjortvid.
Anne Franks dagbok och Zlatas dagbok kan kanske vara lite hemska, men har för mig att jag läste dem i den åldern.
Erik Linklater som någon redan tipsat om skriver fantastiska böcker.
Fiona Kellys böcker om Mysterieklubben och Deckargänget minns jag att jag läste och tyckte var ganska lagom spännande.
Självklart också Roald Dahl :love:

Annars är jag ju B. Wahlströms nörd och har samlat på mig alla möjliga serier som vuxen, mest hästböcker, men de är ju rätt gammalmodiga och har bitvis ett rätt föråldrat språk. Men helt klart läsvärda är ju böckerna om Lotte, Lotta, Annika, Maria, Pirkko, Petra, Kitty och Mary & Lou.

Minns också att vi i mellanstadiet fick en bokserie läst för oss som hela klassen älskade, böckerna handlade om en chilensk flicka som bodde i sverige och var bästa vän med en svensk pojke. Av någon anledning var hon tvungen att resa tillbaka till chile och de började då brevväxla. Sedan hände något som gjorde att han reste till henne i chile med båt (? eller om det var senare och de åkte båt tillsammans...) Minns inte alls, båten hette något med Rose i alla fall och böckerna var superbra! Någon kanske vet vilka böcker jag menar och minns vad de hette... :angel:
 
Sv: Harry Potter?

Minns också att vi i mellanstadiet fick en bokserie läst för oss som hela klassen älskade, böckerna handlade om en chilensk flicka som bodde i sverige och var bästa vän med en svensk pojke. Av någon anledning var hon tvungen att resa tillbaka till chile och de började då brevväxla. Sedan hände något som gjorde att han reste till henne i chile med båt (? eller om det var senare och de åkte båt tillsammans...) Minns inte alls, båten hette något med Rose i alla fall och böckerna var superbra! Någon kanske vet vilka böcker jag menar och minns vad de hette... :angel:

Hette pojken Olle och fick en ny cykel som några kompisar lånade och cyklade sönder i en av böckerna? Jag börjar bli gammal för jag minns inte författare så bra längre.
 
Sv: Harry Potter?

Vilken underbar tråd! Fick mig som tidigare bara "tjuvkikat" på buke att skaffa ett konto så jag kunde kommentera!
Tror att någon tidigare tipsat om Agnes Cecilia, kan bara hålla med, och dessutom lägga till "Skuggböckerna" även de skrivna av Maria Gripe. En seie på fyra böcker, den första heter Skuggan över Stenbänken. Även Tordyveln flyge i skymningen som hon skrivit.
Serien om Annika skriven av AnnaLisa Almkvist, en hästbokserie, lite äldre - tror det är utvecklande för språket att läsa lite äldre svenska också, dessutom får man en insikt i hur samhället utvecklats.
David Eddings har skrivit flera olika fantasy serier, tror jag var runt 10år när jag började läsa dem. Jag är helt såld på två av serierna (de utspelar sig i samma värld och med samma personer) Sagan om Belgarion, innehåller 5 böcker, den första heter Stenens väktare. Fortsättningen heter Sagan om Mallorea. Mycket läsvärda! Konstigt nog kan jag inte alls läsa något annat som David Eddings skrivit, han har gjort några andra fantasy serier också.
John Marsden har skrivit en fantastisk serie som börjar med "Imorgon när kriget kom", kanske är hon dock för ung för den än. Jag läste om den för något år sedan, även om jag är äldre än målgruppen så tycker jag den är otroligt bra!
Sandra och Vildros serien, ännu en hästbokserie, rekomenderar varmt.
Jules Verne, bla Resan till Jordens medelpunkt.
Frances Hodgson Burnetts, Den hemliga trädgården
Åh, jag vill också vara10 år och ha framför mig att få läsa alla dessa underbara böcker! Kommer garanterat bli ett biblioteksbesök på undomsavdelningen snart!
 
Sv: Harry Potter?

Lotte är väl den med en handikappad tjej och hennes hästar?

Kom på en till, Penelope - en resa i tiden. Minns tyvärr inte författaren. Kn kolla sen när jag har dator och inte telefon bara :)
 
Sv: Harry Potter?

Men brukar inte det där reglera sig själv? Är böckerna för svåra så läser man dom inte, är sexscenerna för pinsamma så hoppar man över dem (Och kommer kanske tillbaka ett par år senare och smygläser) och att man ibland kan få mardrömmar av böcker händer även i vuxen ålder?

Det värsta som kan hända är väl att man inte förstår böckerna, och det går ju alltid att rätta till senare. Jag borde verkligen läsa om "Animal farm"... Poängen förbigick mig totalt...
 
Sv: Harry Potter?

Jag instämmer med flera andra och tipsar om

böckerna om Narnia av CS Lewis
Roald Dahls böcker (exempelvis Matilda, Häxorna)
Eva Ibbottssons böcker

Det känns som om vi som tipsar tipsar om böcker vi själva läste när vi var små, det finns säkert en massa bra nyutkomna böcker också.

Gillar hon fantasy så älskade jag David Eddings böcker om Belgarion när jag var liten. De är ganska lättlästa men väldigt spännande!
 
Sv: Harry Potter?

Han kan ha hetat Olle... men minns inte alls, det där om cyklarna låter faktiskt lite bekant. Böckerna har i alla fall några år på nacken, är ju minst 15 år sedan jag hörde dem, förmodligen mer.

eastern_star: Ninnurur har alldeles rätt :)
 
Sv: Harry Potter?

Lotte är väl den med en handikappad tjej och hennes hästar?

Kom på en till, Penelope - en resa i tiden. Minns tyvärr inte författaren. Kn kolla sen när jag har dator och inte telefon bara :)

Penelope är skriven av Alison Uttley

Kom även på Katarina Taikons biografiska serie Katitzi, den är läsvärd! :idea:



Usch så lässugen jag blir nu, och jag vill läsa skönlitteratur, inte skolböcker. Bara för att min utbildning startar om en månad :angel: :D
 
Sv: Harry Potter?

KL :)
Ursäkta om jag hoppar in så här sent i tråden.
När jag var nära de 10 års åldern så började jag läsa väldigt mycket böcker. :)
Tänkte tipsa om lite böcker som ligger mig varmt om hjärtat. :D

Klara böckerna av Pia Hagmar
Sandra böckerna av Heddi Böckman
Fantasy serien av Tamora Pierce.
Blue Eye serien av Sharon Wagner
Heartland serien av Lauren Brooke
Prinsesse böckerna av Meg Cabot
Twiggy böckerna av Gunilla Wolde

Mvh Xoya. :)
 
Sv: Harry Potter?

KL

När jag var liten läste jag mycket från Wahlströms ungdomsböcker. Rekommenderas!
 
Sv: Harry Potter?

fick veta att min ena svägerska har hela Harry Potter-serien, så vi kommer låna dem av henne!
 
Sv: Harry Potter?

Minns också att vi i mellanstadiet fick en bokserie läst för oss som hela klassen älskade, böckerna handlade om en chilensk flicka som bodde i sverige och var bästa vän med en svensk pojke. Av någon anledning var hon tvungen att resa tillbaka till chile och de började då brevväxla. Sedan hände något som gjorde att han reste till henne i chile med båt (? eller om det var senare och de åkte båt tillsammans...) Minns inte alls, båten hette något med Rose i alla fall och böckerna var superbra! Någon kanske vet vilka böcker jag menar och minns vad de hette... :angel:

Böckerna är skrivna av Annika Holm och handlar om Olle och Amanda.
1) Olles nya cykel, 2) Olles hemlighet, 3) Olle och arga Amanda, 4) Amanda! Amanda!, 5) Din, din, din Amanda/Någon som kallar sig jag älskar dig

/Moonwalk, barnbibliotekarie som precis räddat dessa från att gallras :laugh:
 

Liknande trådar

Övr. Barn När jag var liten hade jag kassettband med tex. My little pony, Peter Pan och allt möjligt. Till dessa fanns även böcker där man kunde...
Svar
14
· Visningar
1 207
Senast: Knasibas
·
Övr. Barn Hur gammal har era barn varit när ni läst Harry Potter? Vet att dom rekommenderas från 9 år men tänker om dom kan vara lämplig för min...
2
Svar
29
· Visningar
1 926
Senast: Ninnurur
·
Tjatter VÅR HISTORIA Hogwarts, första kvällen på höstterminen 2098. Förväntansfulla förstaårselever strömmar in i den stora salen, redo för...
69 70 71
Svar
1 406
· Visningar
33 839
Senast: Habina
·
Ridning Jag har försökt leta efter information, men jag är nog dålig på att leta, alternativt så finns det inte så mycket lättillgänglig...
2
Svar
33
· Visningar
4 178
Senast: Pyrran
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024
  • Uppdateringstråd 29

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp